Mathieu van der Poel niet naar het WK wielrennen in Imola

maandag 14 september 2020 om 08:54
Mathieu van der Poel niet naar het WK wielrennen in Imola

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel ontbreekt tijdens het WK wielrennen op de weg, dat over bijna twee weken in Imola wordt gehouden. Dat vertelde de Nederlandse kampioen aan La Gazzetta dello Sport en werd intussen ook aan WielerFlits bevestigd.

Begin deze maand werd bekend dat Imola de organisatie van het WK had overgenomen van Aigle en Martigny, waarvoor het onhaalbaar was om een grootschalig evenement te organiseren in volle coronacrisis. Rond het autocircuit van Imola is een klimparcours uitgetekend, waar in de wedstrijd voor elite-mannen bijna 5.000 hoogtemeters moeten worden overbrugd.

Aanvankelijk schoot Van der Poel het WK niet bij voorbaat af. De Nederlandse kampioen dubde nog over zijn deelname, nadat hij het beoogde WK in Zwitserland niet op zijn planning had staan. Ook had bondscoach Koos Moerenhout, die de route al verkende, al contact met hem. “Ik heb geprobeerd mijn bevindingen zo goed mogelijk op hem over te brengen.”

Maar nu blijkt dat Van der Poel de mondiale titelstrijd, op 27 september, links laat liggen. Aan La Gazzetta dello Sport vertelde hij: “We denken dat het parcours niet bij mij past.” De coureur van Alpecin-Fenix kiest ervoor om zich ten tijde van het wereldkampioenschap te gaan voorbereiden op de klassiekers in oktober.

Dit artikel delen:

89 Reacties

madeinstars 14 september 2020 om 08:56

Zonde, maar 't is 95% zeker te zwaar voor 'm. Dan kan hij zich op betere manieren voorbereiden op de klassiekers.

Wordt wel magertjes voor de Nederlands ook zonder Mollema, Kruijswijk en Poels en Dumoulin grote vraagtekens.

Etio 14 september 2020 om 08:57

Dumoulin en Kelderman dan als kopmannen?

Joaquim Agostinho 14 september 2020 om 09:10

Oomen toch ook? Eenkhoorn en Eeckhof als ondersteuning, kan best een aardig ploegje worden.

Etio 14 september 2020 om 09:14

Gezien het parcours en gezien zijn vorm denk ik dat Oomen wel mee zal gaan, maar niet als kopman.

Krul 14 september 2020 om 09:40

Geen pure afmakers, maar wel een sterke ploeg in de breedte waarschijnlijk.

Dumoulin, Gesink, Van Baarle, Kelderman, Oomen, Tolhoek, Weening, Bouwman en Van Emden wellicht? Rijden Van Emden en Dumoulin de tijdrit? Of Kelderman? Over 11 dagen is die tijdrit al. Hebben ze eigenlijk super snel geregeld in Imola.

Arry1337 14 september 2020 om 12:28

Ik denk dat Tusveld ook wel eens een kans mag krijgen. En waarom Inkelaar niet? Als we dan toch niet als kanshebbers gaan, geef dan de jeugd de kans a la Sunweb.

SnellePelle 14 september 2020 om 08:57

Dat wordt met een b garnituur naar het WK.

Edit:
Ik bedoel atypische renners…

Het aanbod:

Schelling, Langeveld, Hofland,
Van den Berg, Poels, Inkelaar, Sinkeldam, van Goethem, van Baarle, Gesink, Kruiswijk, van Emden, Teunissen, Leezer, Lindeman, Eenkhoorn, van den Hoorn, Tolhoek, Bouwman, Hofstede, Bol, Kelderman, Eekhof, Nieuwenhuis, Tusveld, Oomen, Arensman, Weening, de Kort, Riesebeek, D van de Poel, Hendrikx, Lammertink, Kreder, de Poppels, van Kessel, J Bol, Molenaar, Havik, van der Lijke, de Kleijn, Budding, Welten, Terpsta en Sinkeldam.

Vast nog 1 vergeten maar keuze genoeg. Ook genoeg namen om af te strepen…

hnac 14 september 2020 om 10:44

Dat zegt niets. De b-garnituur van Sunweb doet het ook prima in de tour

SnellePelle 14 september 2020 om 11:11

Welke Nederlander rijd daar bergop goed dan?

Felice Gimondi 14 september 2020 om 12:30

@SnellePelle; Ik denk dat hnac bedoelt dat je met een groep ‘b-renners’ (voor hoe ver je daar over kunt spreken), zoals Sunweb laat zien in de Tour, best mee kunt spelen in een de finale van een koers, en zelfs winnen. En dat bijvoorbeeld Kelderman geen veelwinnaars (bij de profs) is, hoeft ook geen nadeel te zijn. Als ik dan wederom de vergelijking met Sunweb trek; Hirschi had ook nog geen profzeges op zak voor hij afgelopen week won.

SnellePelle 14 september 2020 om 12:38

Met B garnituur bedoel ik atypische renners die niet in de 1e selectie zouden zitten.
Niks ten nadele van renners als Sinkeldam, Bol of Terpstra maar die zouden op dit parkoers niet 1e keuze zijn.
Als Moerenhout alle plekken wil invullen ontkomt hij haast niet aan onlogische keuzes.

Dus niks ten nadele van de coureurs maar niet 1e keuze

Turtlehead 14 september 2020 om 08:57

OK. Want: winnen is belangrijker dan meedoen?
Hij lijkt me helemaal klaar om te knallen. Maar dan moet je wel aan topwedstrijden meedoen natuurlijk, anders heb je er weinig aan. Maar ff afwachten naar de reden(en). Als het maar niet is omdat hij van zijn ploeg moet deelnemen aan de Ronde-van-Niks-naar-Nergens in Cornona-land…

the student 14 september 2020 om 09:09

Van der poel gaat nergens naartoe als de doelstelling niet winnen is. Heel simpel.

Sammysosa 14 september 2020 om 09:21

Denk ook dat MvdP in TA wel redelijk goed heeft kunnen testen hoe hij er voor staat tov de echte klimmers.

Krul 14 september 2020 om 10:42

Gisteren wint hij die etappe in de TA waar redelijk wat heuveltjes moesten worden beklommen. Die op het WK zijn dan net iets zwaarder, maar ik had wel verwacht dat hij mee zou gaan.

trigger 14 september 2020 om 08:58

Spijtig, benieuwd of de tour-mannen meegaan… wie kan er voor Nederland brokken maken?

Spake Breekerd 14 september 2020 om 09:00

Ruim een half jaar geleden achtten we Nederland nog kansrijk op het WK 2020. Er kan een hoop veranderen in een paar maanden tijd……

Panache 14 september 2020 om 09:35

Zoals o.a. een ander parcours.

Voorgeborchte 14 september 2020 om 12:01

@Panache: dat niet echt zwaarder is dan het vorige?

rogierb 14 september 2020 om 13:32

Mollema was wel een kanshebber geweest.

sooike 14 september 2020 om 09:00

“Onze bronnen onderschreven het nieuws”…..Ja, zo kan ik het ook. Ga zelf eens bellen in plaats van alsmaar anderen te citeren !

Yeez 14 september 2020 om 09:06

Mee eens! 9/10 keer is het irrelevant en alleen maar interessant doen met “kijk eens wat wij wisten”. Overigens vind ik dat je echt wel trots mag zijn op een scoop. Bovendien is Wielerflits 1 van de weinige sites die nieuws van anderen altijd keurig citeren en niet “jatten”, alleen die interessante zinnetjes mogen van mij weg in een artikel.

Chasse_patate 14 september 2020 om 10:01

Sooike is weer negatief. Nog niet uitgelogd van deze site? Ga eens naar http://www.indoorskydiven.nl. Misschien past die sport beter bij jou.

Anatra del Gabinedto 14 september 2020 om 09:07

Dan kunnen we beter thuisblijven.

osca freire gomez 14 september 2020 om 09:13

Dan hou je een ploeg over met namen als: Dumoulin, Kelderman, Oomen, Poels, Gesink, Van Baarle, Tolhoek en Bouwman. Met als mogelijke reserves Weening en Eekhoff

mackie 14 september 2020 om 10:37

Neem aan dat Poels een grapje is.
ten 1e hij komt om dit moment nog geen berg over bij de 1e 100 in het peloton, dat gaat in 2 weken echt niet veranderen.
ten 2e, als er 1 renner is die de afgelopen jaren heeft verzaakt op een WK is het Poels wel.

Arry1337 14 september 2020 om 12:35

Misschien moet je de uitslagen er even op nakijken voordat je dit soort onzin gaat spuien

mackie 14 september 2020 om 14:07

Ok 1e 50 van het peloton. maar nog steeds een rede om hem niet mee te nemen

harryjohan71 14 september 2020 om 09:13

In deze periode moet je keuzes maken. Dit is gewoon een verstandig besluit. De voor hem beste voorbereiding om een klassieker te winnen is belangrijker dan meedoen aan het WK.

harryjohan71 14 september 2020 om 09:16

Aub geen Poels, als hij de komende dagen niet vooraan in de Tour te zien is. Dan veel liever Weening.

SolitaryShell 14 september 2020 om 09:24

Poels sowieso nooit meer meenemen naar een kampioenschap, ongeacht vorm of parcours.

Verweggistan 14 september 2020 om 09:16

Pieter Weening!

Castor 14 september 2020 om 09:20

Aderlating na ontbreken van Mollema.

Met Dumoulin, Kelderman, Poels, Oomen, Tolhoek, Weening, Gesink, Bouwman en Eenkhoorn zijn er gelukkig nog wel goede renners over die dit parcours aankunnen. Zal wel vanuit de positie van underdog zijn.

SolitaryShell 14 september 2020 om 09:24

Vind het ook wel een beetje, eh, matig dat Van der Poel kennelijk alleen naar een WK wil als hij zelf kans maakt op de winst, terwijl hij hier toch echt van waarde kan zijn voor zijn land. Als hij echt niet kan winnen, dan wel als knecht of bliksemafleider.

harryjohan71 14 september 2020 om 09:29

Hij geeft de voorkeur om zich voor te bereiden op de klassiekers. Dit zijn keuzes waarin een ieder vrij is. Als hij naar het WK was gegaan was hij kopman geweest en geen knecht.

madeinstars 14 september 2020 om 09:30

Bliksemafleider voor wie? Nederland gewoon 0 kans op dit parcours. Jammer maar helaas.

SolitaryShell 14 september 2020 om 09:32

>Dit zijn keuzes waarin een ieder vrij is

Uiteraard, maar dan mag ik het nog wel matig vinden.

Michelangelo 14 september 2020 om 09:49

Iedere wielerliefhebber zou hem daar graag oorlog zien maken. Ook ik.

Maar in een kort en opeengepakt seizoen als dit is het keuzes maken.

Hij zal in de tirreno adriatico gemerkt hebben dat dergelijke klimmen te lastig voor hém zijn om kans te maken.

En het grotere doel is meedoen voor de knikkers in de klassiekers, en niet om als speciale vervulling rond te fietsen op het wk.

tendam 14 september 2020 om 10:06

@madeinstars
Nul kans is onzin. Het is vaak genoeg niet de topfavoriet die wint. Rui Costa, Kwiatkowski, Pedersen, het waren slechts schaduwfavorieten. Zoals bv. Dumoulin dat nu ook is.

madeinstars 14 september 2020 om 10:21

Ok. 1% kans als je daar blijer van wordt.

Joaquim Agostinho 14 september 2020 om 10:28

Je bent pas echt van waarde voor je land wanneer je er belasting betaalt…

Burdincurutcheta 14 september 2020 om 11:17

Eens met SS, VDP is geen teamplayer.

harryjohan71 14 september 2020 om 11:49

Knecht MvP dan niet voor Merlier als dat nodig is? Voor wie moet MvP dan knechten bij Nederland? Ik heb van zijn team nog nooit gehoord dat MvP geen teamplayer is. Zijn criticasters zullen het wel beter weten.

Ouwe Taaie Bask 14 september 2020 om 09:29

Als ik kijk naar de beurten welke Gesink momenteel doet….

harryjohan71 14 september 2020 om 09:31

Ik vind ook dat hij een beschermde rol op het WK moet krijgen. Het zou fantastisch zijn als Gesink goed presteert op het WK.

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 09:31

Jammer maar ook wel begrijpelijk, maar gaat hij nu agr, GW of allebei rijden?

Wat het WK betreft is het Dumoulin kopman dan, die komt wel dichter bij een vorm die hem aldaar tot de laatsten doet bijblijven. 1 van de renners die elke dag net nog iets beter wordt / minder verslechtert in Frankrijk.

Lucien Mertens 14 september 2020 om 09:36

Na het debacle van vorig jaar, misschien wel de beste beslissing!

Pietspeed 14 september 2020 om 09:41

Je zou toch denken dat hij beide klimmetjes op de macht moet aankunnen, en daarna enig herstel. Maar ja…

Michelangelo 14 september 2020 om 10:28

Ik denk dat de klimmen te lang zijn om even naar boven te vlammen.

Tirreno was denk ik voor hem een goede graadmeter….

Pietspeed 14 september 2020 om 12:20

Accoord, in vergelijking tot gewonnen rit Tirreno idd een pak lastiger, meer en langer klimmen.

Dario Koelkast 14 september 2020 om 09:42

Gesink, Kelderman, Bouwman, Oomen, Eekhof, Eenkhoorn, Weening en Poels; aardig ploegje. Ik verwacht dat Dumoulin vol voor de tijdrit zal gaan. Als ploeg zeker geen topfavoriet. Dat ligt eerder bij de Fransen, Slovenen, Colombianen, Britten en Italianen. Al heeft bijna elke ploeg aardig wat krassen opgelopen de laatste koersen.

mackie 14 september 2020 om 10:39

Hoezo Poels????
ik weet niet onder welke steen jij gezeten hebt de afgelopen 2 weken????
en de afgelopen WK’s

Krul 14 september 2020 om 10:43

Komt Eekhoff deze klimmetjes goed over?

tvm 14 september 2020 om 09:50

Hardheid opdoen is er niet meer bij? Een betere training gaat er niet zijn om straks te vlammen in Vlaanderen.

FDJ 14 september 2020 om 10:28

Nee, Matthieu is een renner met een plan en is één van de weinigen die daar zelden tot nooit van afwijkt. Haast een zeldzaamheid, maar wel een verademing.

Domestique 14 september 2020 om 10:36

Een ‘plan’, moet zowat het meest gebruikte woord zijn in wielerland dezer dagen.

Ik ga er nog bijna Boonens patserige ‘Sometimes you don’t need a plan, you just need big balls’ door gaan missen.

FDJ 14 september 2020 om 10:54

Noem het een schema dat in overleg met de mensen binnen de ploeg die er verstand van hebben is opgemaakt. Ze maken een schema en wijken daar zelden van af. Ik vind dat mooi en goed. Dat handelen op wat geroep in de media of op de sociale versie ervan ben ik nog veel allergischer voor.

Frank V 14 september 2020 om 12:10

Een beetje zoals hij er nog de Druivenkoers bijpakte of vorig jaar de Famenne Ardenne Classic.

MWfietsfan 14 september 2020 om 09:59

Resultaten (dus punten) in de klassiekers is veel belangrijker voor MVDP (en voor Alpecin) dan een kleine kans op de regenboogtrui. Beste PCT-team geeft immers startrecht in alle WT-wedstrijden voor 2021.

Barry Batsbak 14 september 2020 om 10:31

Jammer. Echt heel jammer. Nou was hij voor mij geen topfavoriet op dit parcours, meer the next best thing. Maar ik hou wel van een beetje reuring onderweg en dat is met Van der Poel meestal wel het geval, of het nou zinvol is voor de overwinning of niet. Maar goed, als hij hierdoor nóg iets scherper aan de start van de klassieke monumenten kan staan dan is het tenminste nog ergens goed voor.

huis31 14 september 2020 om 10:33

Te zwaar voor MvdP en dan met Eekhof komen…. :(.

Wheely 14 september 2020 om 10:40

Dan ga ik er maar van uit dat het echt te zwaar is echter als Van Aert wint ga je je toch afvragen wat VdP hier had kunnen doen.

Mathieu gaat voor de Binckbank Tour als klassieker voorbereiding?

007 14 september 2020 om 11:01

Van Aert rijdt nu wel echt een stuk sneller omhoog dan Mathieu ooit gedaan heeft

rogierb 14 september 2020 om 13:36

Druk voor van Aert om te starten is in België veel groter dan voor van der Poel in Nederland.

hjjanssen1973 14 september 2020 om 10:49

MvdP zou misschien naar Sunweb moeten gaan?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair