Mathieu van der Poel na lange solo: “Een van mijn strafste stoten”

Mathieu van der Poel heeft op fenomenale wijze de BinckBank Tour gewonnen. De Nederlands kampioen soleerde in Geraardsbergen naar de rit en eindzege. “Eigenlijk ongelofelijk om zo de BinckBank Tour te winnen”, zei hij na afloop tegen Sporza.

“Dit had ik niet verwacht. Het was eigenlijk veel te vroeg om te gaan”, blikt hij terug op zijn solo die op ruim vijftig kilometer van de finish begon. Van der Poel had eerst met Deceuninck-Quick-Step-renner Florian Senechal vanuit het peloton de overstap gemaakt naar kopgroep. Op de Muur van Geraardsbergen liet hij vervolgens iedereen achter.

“De oversteek met Senechal was wel goed. Toen ik bij Dries (De Bondt, red.) in de kopgroep kwam te zitten, heb gezegd bij de volgende passage op de Muur te gaan versnellen. In de groep werd niet goed rondgedraaid.”

“Op de Muur kwam ik als eerste boven. Eventjes twijfelde ik wat ik moest doen, het was nog heel ver tot de finish. Toch heb ik beslist door te gaan en proberen alleen naar de finish te gaan.”

Solo
De 25-jarige kopman van Alpecin-Fenix vergaarde in mum van tijd een voorsprong van bijna anderhalve minuut, daarna begon een achtervolgende groep met Soren Kragh Andersen, Stefan Küng, Sonny Colbrelli en Oliver Naesen langzaam wat tijd terug te nemen.

“Het was enorm moeilijk. Mijn geluk vandaag was dat ik niet achterom heb gekeken, want ik had ik ze al een paar keer verwacht. Qua afzien staat deze rit misschien nog wel boven mijn inspanning in de Amstel Gold Race. Dit is een van mijn straffere stoten.”

Op de finishlijn op de Vesten in Geraardsbergen wist Van der Poel nog net zijn achtervolgers voor te blijven. Dankzij gesprokkelde bonificatiesecondes in de Gouden Kilometer is hij ook de eindwinnaar geworden.

Twijfel
Tijdens zijn solo maakte zijn ploeg Alpecin-Fenix bekend dat hij morgen ook van start zal gaan in Luik-Bastenaken-Luik. In het finishinterview hield Van der Poel zelf nog een slag om de arm. Wel bevestigde hij volgende week te zullen starten in Gent-Wevelgem, in koers die aanvankelijk niet op zijn wedstrijdprogramma stond. De Vlaamse semi-klassieker is toegevoegd omdat de Amstel Gold Race, die een dag eerder stond gepland, is geschrapt.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Jacco van Stierop 3 oktober 2020 om 17:08

Vond het wel erg vermetel om Sénéchal achter te laten op de Muur, maar moet toegeven dat zijn onverstandig handelen, voor de zoveelste keer, wel heel veel charme geeft aan de koers.

Zonder handschoentjes. Valt me op dat er steeds meer renners, ook bij de vrouwen, zonder handschoentjes rijden. Is dat een nieuwe trend?

Jandepandaman 3 oktober 2020 om 17:15

Ja viel me ook op. Ikzelf vind zonder echt vreselijk. 0,0 grip als ik begin te zweten.

Murcia 3 oktober 2020 om 17:16

Ik vond dat het moment van de dag, die kop van Senechal ook. Juist dat onverwachte maakt MVDP uniek en de koers vandaag verslavend.

Kelder is de Man 3 oktober 2020 om 17:18

Jacco
Zie je steeds meer inderdaad. Heb ze al lang in de ban gedaan. Begint altijd te irriteren waar de vingers overgaan in de hand.

the student 3 oktober 2020 om 17:41

Geen idee wie ooit bedacht heeft dat de handschoenen nodig zijn.

Ik rijdt altijd zonder handschoentjes totdat het te koud is en de lange handschoenen uit de kast getrokken moeten worden. Juist vele malen meer grip zonder handschoenen. en geen last van irritatie tussen de vingers.

Merlinappa 3 oktober 2020 om 17:44

Sinds ik een keer gevallen ben en mijn hand flink open heb gehaald rij ik altijd met handschoenen. In koers altijd met lange vingers.

schlunzi 3 oktober 2020 om 18:15

Inderdaad, Merlinappa, als je ooit je handen hebt open gehaald, dan weet je het wel. Een keer lekker door het grind… heb zelf ooit een maand moeten missen omdat ik mijn stuur niet kon vasthouden.

Kelder is de Man 3 oktober 2020 om 18:31

Zelf fiets ik vaak met polsbraces. Zoiets..https://www.podobrace.nl/shop/product/polsbrace-carpaal-tunnel-syndroom/?gclid=EAIaIQobChMI3bTY5YiZ7AIVG-ztCh1HkwfaEAQYByABEgKobfD_BwE Niet voor het gemak, maar omdat urenlang op de shifters leunen de zenuwen kan beschadigen. Sinds ik ze draag, heb ik veel minder last van pijn in de handen. Gewoon een tip. Helemaal gratis.

oscarito1908 3 oktober 2020 om 18:40

Zonder handschoenen krijg ik enorm veel pijn aan mijn handen.

Edit: ik rijd enkel op de mbt. Dus altijd handschoenen.

Limal 3 oktober 2020 om 18:40

Ik draag toch ook liever handschoentjes. In het verleden irriteerden die ook wel eens tussen de vingers, maar sinds ik er van het merk Ziener draag (voordien Shimano) nooit meer last van. Een goede pasvorm is dus essentieel (en vast verschillend van persoon tot persoon).

52voor11achter 3 oktober 2020 om 18:46

Bij tourversie Parijs-Roubaix was ik handschoenen vergeten. Kan niet zeggen dat dat een aanrader is.

Romāns Vainšteins 3 oktober 2020 om 18:50

Ik fiets eigenlijk altijd zonder maar heb ze wel mee wanneer het lange ritten zijn en op een gegeven moment de handen wat af zijn. Op MtB en onverharde ritten gaan ze wel aan.

Ritsz 3 oktober 2020 om 21:42

Ik heb ook altijd zonder handschoentjes gereden tot de 2de keer dat ik heel mijn handen heb opengehaald. Daarna heb ik het drie maanden volgehouden met, maar helaas niks voor mij.
Met zweet inderdaad juist minder grip met handschoentjes.

En voor de lange ritten of kasseien dubbel stuurlint erop.

Marveloke 3 oktober 2020 om 17:16

Wát een godenzoon, wat een straf nummer. Nul spijt dat ik etappe 1 uit de Giro heb gemist omdat ik naar deze superprestatie zat te kijken

horsm 3 oktober 2020 om 17:38

Hij heeft zijn panache gelukkig nog niet verloren.

Nils96 3 oktober 2020 om 18:29

Blijf het vrij egoïstisch vinden dat hij niet op Merlier heeft gewacht om zijn lead-out te doen.

Sander Houben 3 oktober 2020 om 20:30

Topper

Headlines

Materiaalzone

Populair