Mathieu van der Poel maakt half december rentree in Wereldbeker Rucphen

dinsdag 23 november 2021 om 12:11
Mathieu van der Poel maakt half december rentree in Wereldbeker Rucphen

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel duikt op zaterdag 18 december weer het veld in voor de Wereldbeker van Rucphen, zo meldt Het Laatste Nieuws. Zijn deelname aan de Nederlandse cross is ook door meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. De wereldkampioen zou meteen voor een dubbel weekend kiezen, want één dag later doet hij naar verluidt ook de Wereldbeker-cross van Namen aan.

Van der Poel kiest volgens de Belgische krant voor een veldritprogramma met vooral Wereldbekers. De renner van Alpecin-Fenix wil in aanloop naar het WK in het Amerikaanse Fayetteville namelijk zoveel mogelijk UCI-punten sprokkelen. Op die manier kan MVDP een goede startpositie bemachtigen voor de belangrijkste cross van het seizoen.

De UCI heeft de ranking aan het begin van het seizoen bijna op nul gezet. Alleen de punten die behaald zijn op het WK in Oostende zijn blijven staan. De 26-jarige Nederlander pakte daar de wereldtitel, goed voor 400 UCI-punten. Omdat Van der Poel nog geen cross reed deze winter, is dat zijn totaal. Hij staat daarmee 21ste op de UCI Ranking, twee plekken onder broer David.

Eerste duel Van der Poel-Van Aert in Dendermonde? – foto: Cor Vos

Verdere programma
Na een weekend Rucphen-Namen rijdt Van der Poel vervolgens ook de Wereldbeker van Dendermonde op zondag 26 december. Hier zal hij voor het eerst de degens kruisen met zijn grote rivaal Wout van Aert, aangezien de Belg ook zal deelnemen aan de cross in Dendermonde.

Of Van der Poel vervolgens zal meedoen aan de Superprestigecross van Heusden-Zolder, die een dag na Dendermonde op het programma staat, is nog onduidelijk. Volgens de Belgische krant is het zeker dat hij de cross in Baal (traditioneel op Nieuwjaarsdag) zal overslaan. Op 2 januari zou Van der Poel dan wel weer aan de start komen van de Wereldbeker in Hulst.

Een week na Hulst volgt op 9 januari het Nederlands kampioenschap veldrijden in Zaltbommel. Het WK in Fayetteville is op 30 januari.

Voorlopig crossprogramma flag-nl Mathieu van der Poel
18-12-’21: flag-nl Wereldbeker Rucphen
19-12-’21: flag-be Wereldbeker Namen
26-12-’21: flag-be Wereldbeker Dendermonde
27-12-’21: flag-be Superprestige Heusden-Zolder
02-01-’22: flag-nl Wereldbeker Hulst

Dit artikel delen:

57 Reacties

Reiger 23 november 2021 om 12:22

Vanaf half december is de strijd om de 2de plaats weer helemaal open!

Koers 23 november 2021 om 12:44

Die is nu niet vrij dan?

Wheely 23 november 2021 om 12:54

Zal eerder om plek 3 gaan en als Pidcock op niveau is dan is het podium weer vol.

Murcia 23 november 2021 om 12:27

Ook hij maakt duidelijke keuzes, in dit geval de focus op de Wereldbeker wedstrijden vanwege het WK. Lijkt mij zeer verstandig en het geeft hem zo nu en dan ook wat ademruimte zoals het laten schieten van Baal om dan fris in Hulst aan de start te staan.

Reiger 23 november 2021 om 12:31

Hij wil met zo min mogelijk energieverspilling zijn 5de regenboogtrui bij de profs binnenhalen en dan hopelijk ook iets verstandiger toewerken naar de klassiekers dan hij dit jaar deed.

HSV 23 november 2021 om 12:34

Sowieso lijkt het inzicht te zijn geland, ook bij hemzelf, dat zelfs Mathieu niet onuitputtelijk is. Zijn rug lijkt tot gevolg te hebben dat hij meer rust neemt en langer opbouwt. Een poosje geen MTB erbij zal wel eens kunnen leiden tot een echt vette vis op de weg. Hoop ik tenminste en ook dat hij geen harikiri meer pleegt in trainingskoersen als TA.

Pietspeed 23 november 2021 om 12:54

@hsv
Deels kolder. RVV, Amstel geen vette vissen? Etappe in TA is WT overigens.

HSV 23 november 2021 om 12:58

Die won hij vorig jaar en het jaar ervoor. Dit jaar wel podium maar geen winst in monument. Dat is wat ik bedoel. Wat is daar kolder aan?

Michelangelo 23 november 2021 om 13:00

Ik heb genoten van zijn harakiri in de TA. Van mij mag hij dat veel vaker doen. Dat zijn namelijk de overwinningen die blijven hangen in het collectieve geheugen. Ook al verkleint hij misschien daarmee de kans op een andere, dikkere vis.

Panache 23 november 2021 om 13:10

Een renner van dit kaliber heeft denk ik een shortlist met:
– Vlaanderen
– WK
– Roubaix
– Luik
– Strade
– Touretappe
De rest is mooi meegenomen, maar bovenstaande wil Mathieu (vermoed ik) heel graag op zijn erelijst om het als compleet te zien. San Remo boeit hem volgens mij niet zo veel, in ieder geval minder dan bovenstaande zes.

HSV 23 november 2021 om 13:12

Hij was frisser geweest in Milaan San Remo zonder die bizarre etappewinst in TA. Daar ben ik zeker van. En ook in Vlaanderen was hij eigenlijk niet op zijn allerbest. Ik ken zijn data niet maar denk dat hij te diep is gegaan in TA.

Reiger 23 november 2021 om 13:23

@HSV helemaal eens. Te diep gegaan in de voorbereidingskoersen met krachtenverslindende ontsnappingen. Kijk hoe Alaphilippe zijn WK heeft voorbereid.
Leek in Engeland niet echt in vorm vergeleken met veelvraat Wout maar was alleen maar bezig met die ene vette vis in Leuven.

HSV 23 november 2021 om 16:45

@Reiger
Zo deden Tom Boonen en Cancellera het ook, en vele voor hen. Waarom zou je je stuk rijden voor minder belangrijke koersen? TA is world tour ja, maar is en blijft ondergeschikt aan de monumenten voor klassiekerrenners. Dat ronderenners er voor gaan, vind ik een ander verhaal.

Alfons Haavers 23 november 2021 om 17:02

Op zich ben ik het er wel mee eens dat uiteindelijk enkel de grote overwinningen tellen en echt blijven hangen over een aantal jaar.

Niettemin was de Tirreno dit jaar van ongekend hoog niveau. Een treffen tussen cycling’s finest in vaak hondse weersomstandigheden, dag na dag.

Pogi tegen MvdP, WvA, Alaphilippe, Bernal, Landa, Almeida, Bardet, Nibali, Yates, Quintana… En dat in maart. Een soort mini-Tour bij het begin van het seizoen. Enkel Roglic ontbrak.

Niet elk jaar vatbaar voor herhaling maar eigenlijk zouden Wout en Mathieu toch nooit spijt mogen hebben van zo’n spektakelstuk?

Pietspeed 23 november 2021 om 17:04

@hsv
Je maakt er een 'potje' van. Recht praten en of aanvullen, wat je oorspronkelijk niet hebt geschreven. Maar ok.
Iig, vlg kwijlt iedereen voor de buis als Matthieu vroeg in de aanval trekt. Het paard voor de wagen spant, of de beuk erin gooit. Getuigd van moed, lef en soms of vaak van onverstandig koersen. But that's all in the game. Dat berekent en gecontroleerd koersen levert de op papier mss sterkste teams mss de beste resultaten, maar kan me niet echt boeien. Bovendien zie je vaak dat de aanval loont omdat weinigen van de concurrentie de kastanjes uit het vuur willen halen. In dat opzicht had zonder dubbele pech die Italiaan van Ineos waarschijnlijk wel PR gewonnen. Wordt ook steeds eerder aanvallender gekoerst omdat koersen ook korter worden en meer ploegen mee willen strijden voor een prijs.

blix 23 november 2021 om 12:43

2021 was op de keper beschouwd pas het eerste volledige jaar op de weg voor Mathieu (daarmee bedoel ik: voorjaarsklassiekers – Tour – WK). Hoe vreemd het ook klinkt voor iemand van ondertussen 26 jaar, maar vorig seizoen zal voor hem ongewild een aftastingsjaar geweest zijn: waar liggen mijn limieten, kan ik een heel jaar goed zijn en overal vol gaan? Waar moet ik rustpauzes inbouwen? Er zijn wat dat betreft veel lessen getrokken denk ik, en die kennis zal hem hopelijk geen windeieren leggen de komende seizoenen.

Pietspeed 23 november 2021 om 12:55

Zo kun je het idd wel ongeveer samenvatten.

Alfons Haavers 23 november 2021 om 13:39

Zoveel heeft Matje nu ook weer niet gekoerst eigenlijk. Van de toppers wellicht veruit het minste aantal koersdagen.

Ik zou hem net eens wat meer willen zien koersen. Hoe presteert hij in een 2de en 3de week van een grote ronde? Hoe komt hij uit die grote ronde? Kan hij na de Vlaamse klassiekers ook nog Luik erbij pakken? Liever dat dan nog meer korte pieken dan dit jaar al het geval was.

Beer 23 november 2021 om 14:23

De Tour heeft hij vorig jaar niet gereden. Wel een Franse rittenkoers van 1 week.

thorsen 23 november 2021 om 14:59

@Beer: hoe komt hij dan aan die gele trui?

Marik 23 november 2021 om 15:12

Beer is niet zo’n fan van Mathieu en zal daarom alles aangrijpen om te downplayen als hij daar een mogelijkheid toe ziet. Lekker laten gaan.

Turtlehead 23 november 2021 om 15:21

… en dan nog niet eens een volledig wegseizoen door de (ongelukkig uitgepakte) uitstapjes naar de MTB.
Hij weet wat hem te doen staat!

notriple 23 november 2021 om 15:28

edit wf: niet doen

Bart 23 november 2021 om 15:28

Mwah, lijkt me niet echt dat het een soort aftast en leerjaar was, die kerel woont bij wijze van spreken al op zijn fiets van in de kleuterklas. Heel zijn omkadering op het veld en de weg is al jaren op en top professioneel, dus die weten maar al te goed wat hij kan en hoe het moet. Dat is geen Evenepoel die nog niet lang op de fiets zit en waarvan ze zijn motor misschien nog niet helemaal kennen.

Het enige dat misschien geleerd kan zijn vorig jaar is, dat hij ook wel limieten heeft fysiek en mentaal. Maar de aard van het beestje kan je niet al te fel onderdrukken zonder dat het ongelukkig wordt, dus misschien gaat hij iets minder loos gaan tijdens wedstrijden. Maar is dat dan weer goed voor het wielrennen ? :-)

Beer 23 november 2021 om 15:58

Wat is er downplayen aan stellen dat hij de Tour niet gereden heeft? Hij heeft er een week als een malle rondgereden om dan na een week uitgeput op te geven; dat wel. Maar de Tour duurt bij mijn weten nog altijd 3 weken. Dat zal iets voor 2022 worden.

Murcia 23 november 2021 om 16:05

Het is wel degelijk downplayen als wordt gesteld dat MVDP totaal uitgeput uit de Tour stapte. Nergens is dat door hemzelf of de ploeg als reden genoemd en iedereen wist al voor de Tour van start ging dat hij deze niet zou uitrijden vanwege de OS. Dat hij aan het eind van zijn latijn was is dus puur een interpretatie en geen feit.

Panache 23 november 2021 om 16:08

Denk je werkelijk Beer dat MvdP zo dominant aanwezig was in de Tour omdat hij op de eerste rustdag gepland naar huis ging? Zo met de krachten smijten kan een klassementsrenner niet doen, maar een rittenkaper (Sagan in zijn beste jaren) kan drie weken op zo'n wijze koersen en zijn overwinning die week kwam zeker niet tot stand omdat hij krachten kon aanspreken die anderen moesten opsparen voor de derde week.

Alfons Haavers 23 november 2021 om 16:20

‘zijn overwinning die week kwam zeker niet tot stand omdat hij krachten kon aanspreken die anderen moesten opsparen voor de derde week.’

Roglic en Pogi die een hele poos naar elkaar blijven kijken en op het eind nog vrij dicht naar Thieuke knallen, dat zou buiten een 3-weekse wedstrijd wel een ander verloop gekend hebben.

Of MvdP na een week uitgeput was, weet (en denk) ik niet, daarom zou ik hem graag eens de Tour zien uitrijden volgend jaar. En dat verwacht ik ook wel, nu er geen OS zijn.

Reiger 23 november 2021 om 16:33

Alfons, zo kun je toch iedere etappezege in een grote ronde downplayen? Dan kun je ook zeggen dat Wout zijn zege over de Mont Ventoux alleen maar mogelijk was omdat hij al op grote achterstand stond in het AK, terwijl beide zeges prachtig waren om naar te kijken. Het AK speelt nu eenmaal mee in een grote ronde en daar moet je dus gebruik van maken.

Alfons Haavers 23 november 2021 om 16:39

Tuurlijk kan dat bij heel wat ritten. Ik reageer alleen op de zin dat die etappezege niks te zien heeft met krachten sparen over 3 weken.

Idem inderdaad voor de zege van WvA op de Ventoux.

Blijven beide uiteraard prachtige ritzeges zoals je zegt.

Beer 23 november 2021 om 18:01

Ik denk wel dat hij die week heel diep is gegaan. En dan heb ik het niet over die ritzege, wel over het verdedigen van de gele trui. De manier waarop hij dat aanpakte, was niet op een manier van ‘zo ga ik hier nog 2 weken meerijden’.

Dikke Man 23 november 2021 om 12:53

Persoonlijk zou ik op nieuwjaarsdag ook lekker op de bank liggen. Wat zeg ik, dat ga ik nog doen ook!

Koers 23 november 2021 om 13:33

De mooiste dag van het jaar. Snachts op visite, brandbult en opstap, de brakke ochtend erna de oudejaarconferences terugkieken, eventueel even bij de nasmeulende brandbult kijken, crossje kieken, en (savonds) de laatste stadia van het wk darten bij de vrindjes. Mooi man! De goede voornemens komen het jaar daarop wel.

VerstandOpNul 23 november 2021 om 13:36

Hij keert terug in Dendermonde.. Dapper, heel dapper!

Reiger 23 november 2021 om 13:51

Op zijn lievelingsparcours nog wel!

Barry Batsbak 23 november 2021 om 13:52

Niet als topfavoriet hoeven starten, gewiekst… Doet ie goed.

Reiger 23 november 2021 om 14:01

Vorig jaar op 3 minuten binnengesukkeld toch? Kan hij dit keer mooi rechtzetten.

Beer 23 november 2021 om 14:25

Dat is plots wel een heel dun programma; in vergelijking met de vorige seizoenen. Benieuwd om uit zijn mond te horen wat daar de motivatie achter is.

Barry Batsbak 23 november 2021 om 14:34

Zal nog wel wat bij komen tussen 9 en 30 januari. Het is een gozer die beter wordt van wedstrijden rijden dus ik kan me niet voorstellen dat hij na het NK 3 weken op zijn handen gaat zitten.

Murcia 23 november 2021 om 14:51

Lijkt mij dat bv Diegem ook nog voor hem op het programma staat ( zo’n beetje zijn lievelings cross) en daarnaast geloof ik net als Barry hierboven dat er naast het NK nog wel wat wedstrijden gaan volgen in aanloop naar de States. Maar het beperken van het programma in de winter is begrijpelijk als je kijkt naar de weging van de belangen. De weg staat steeds nadrukkelijker op één.

Barry Batsbak 23 november 2021 om 15:24

Of het wordt direct na het NK een hoogtestage ergens in Amerika met aansluitend wat plaatselijke wedstrijden. Dat zou natuurlijk ook kunnen, het zou een aantal praktische problemen in de zin van jetlag of plotselinge inreisproblemen mooi wegnemen. Er is in Amerika vast wel een plekje te vinden waar je rond januari een beetje in de zon aan je "mouwtjes" kan werken.

Beer 23 november 2021 om 16:03

Zelfs met wat crossen tussen NK en WK is zijn programma toch niet te vergelijken met zijn vroegere veldritseizoenen. Lijkt er op dat hij aan heel wat minder cross-dagen gaat komen en het geweer vrij bruusk van schouder veranderd wordt.

Barry Batsbak 23 november 2021 om 16:41

Als je het gaat vergelijken met zijn crossprogramma van 4 jaar geleden is het een dun programma ja. Geen idee wat dat overigens verder zegt. In vergelijking met 4 jaar geleden rijdt hij een heel druk WT programma. Tja.

Hij heeft vorige winter al eens aangegeven dat de meeste crossen geen moetje meer is en dat eigenlijk alleen het WK nog telt (reportage thuismatch Sporza). Dat hij nu afbouwt naar een minimum aantal crossen in de aanloop kan dus eigenlijk geen verrassing zijn.

Alfons Haavers 23 november 2021 om 16:50

Ideaal programma voor hem lijkt me. Paar mooie crossen om warm te draaien en de show te verzorgen en dan voor de wereldtitel gaan.

En verder zoveel mogelijk op de weg rijden zou ik zeggen, al zal hij het mtb niet helemaal opgeven wellicht.

Een stevig voorjaar, de Tour en het WK mag wat mij betreft de hoofdmoot vormen de komende jaren.

Beer 23 november 2021 om 18:03

Volgens mij reed hij niet alleen 4 jaar geleden, maar ook de vorige seizoenen met heel wat meer focus op het veld. Nu is het plots heel wat minder. Toch interessant om te weten hoe en waarom; ook voor de fans.

Lalsacien 23 november 2021 om 19:05

Volgens mij is het erg duidelijk. De focus ligt meer op het wegseizoen!

Reiger 23 november 2021 om 19:32

Volgens mij is het hier al aangehaald maar ook ik denk dat Mathieu’s enige doel van het veldritseizoen een 5de wereldtitel is. Niks minder. En dat hij hier en daar nog crossen toevoegt aan zijn programma lijkt mij wel duidelijk. Mocht hij de titel eind januari prolongeren, dan komt het record van Erik de Vlaeminck langzaamaan in beeld.

Blackcanyon 23 november 2021 om 22:11

Waarom dat beperkte programma? Dat is toch logisch!
In de winter is het buiten koud. Veldrijden is buiten …. en Mathieu is al binnen.

Hij maakt de crossen bekend waar hij een contract heeft. Het genot van zijn prestaties op de fiets is onbetaalbaar.

Arie den Blanken 23 november 2021 om 22:26

Dat laat zich gemakkelijk raden. Heeft met startgelden te maken. Ook bij de WB wedstrijden waar officiëel geen startgelden worden betaald dienen de organisatoren als ze MvdP , WVA en/of TP aan de start willen krijgen onder tafel flink te betalen. Hoorde ik vorige week van een goed ingevoerd persoon. Mede daarom zal deze WB -cyclus met veel te veel wedstrijden waarschijnlijk snel weer verdwijnen. En maar te hopen ook want deze geforceerde poging tot internationalisering levert niets op. Alleen maar achteruitgang voor deze mooie discipline.

Jean Dumas 23 november 2021 om 14:43

Titel toekomstige biografie: van Rucphen tot Roubaix.

Wheely 24 november 2021 om 13:39

Van Fayetteville tot Flèche Wallonne.

Mystieke_Monnik 23 november 2021 om 15:33

Goed te horen dat Matje het veld in Rucphen weer induikt. Is de beerput van hotel ’t Haasje nog onderdeel van het circuit?

BarryZut 23 november 2021 om 15:35

Mooi dat hij Namen meepikt. De Citadelcross is toch wel een van mijn hoogtepunten van het cross seizoen. Zeker de afgelopen twee edities waren episch, vooral het duel met Toon Aerts in 2019.

Theo Bovengemiddelkamp 23 november 2021 om 16:02

Volgens mij heeft Hulst wel het mooiste deelnemersveld van alle crossen dit seizoen. Leuke cross ook, zeker qua decor.

Blackcanyon 23 november 2021 om 22:14

Hulst geeft altijd een goede kerstsfeer.

Geit in mijn Kelderman 24 november 2021 om 11:21

Kerstsfeer? De veldrit is op 2 januari?

Dikke Man 24 november 2021 om 13:24

Orthodoxe kerst!