Mathieu van der Poel kan het ook in razendsnelle Azencross

vrijdag 28 december 2018 om 16:03
Mathieu van der Poel kan het ook in razendsnelle Azencross

Foto: Photopress.be

Mathieu van der Poel heeft een razendsnelle Azencross in Loenhout gewonnen. De Europese kampioen ging er al in de allereerste ronde vandoor en bouwde zijn voorsprong uit tot veertig seconden.


Vooraf aan de cross in Loenhout leefde onder de renners duidelijk de hoop op een spannende wedstrijd. Aanleiding: een razendsnelle omloop zonder al te veel noemenswaardige hindernissen. Bij de beloften kregen we zelfs een ware massasprint met zeventien renners te zien, met als winnaar de Brit Ben Turner.

Maar Europees kampioen Mathieu van der Poel maakte alweer snel korte metten met die hoop. Van der Poel kon zich niet bedwingen om vanaf de allereerste meter in het veld zijn hoge tempo op te leggen. Dankzij zijn onnavolgbare techniek kreeg hij in de opeenvolging van bochten een kloofje op zijn dichtste volger Wout van Aert vast. Toen op de lange aankomststrook vervolgens niemand aanstalten maakte om over te nemen, had Van der Poel al snel een tiental seconden beet.

In de daaropvolgende ronden wisselden Van Aert, klassementsleider Toon Aerts en Michael Vanthourenhout elkaar wél goed af, met Laurens Sweeck, Tim Merlier en Tom Meeusen in hun spoor. Halfweg de cross begon de vermoeidheid toe te slaan en de vertwijfeling op te spelen in de achtervolgende groep. Zo kon Van der Poel uitlopen tot een halve minuut en op die manier Toon Aerts bedreigen in het klassement van de DVV Verzekeringen Trofee. Daarvoor moest hij 52 seconden wegrijden.

Aerts overvleugelen, daarin slaagde hij uiteindelijk niet, mede omdat Aerts in de slotfase steeds druk bleef zetten. Op nieuwjaardag in Baal krijgt Van der Poel een nieuwe kans om zijn achterstand op Aerts goed te maken.

DVV Verzekeringen Trofee 2018-2019
Uitslag manche 6: Loenhout

1. flag-nl Mathieu van der Poel (Corendon-Circus)
2. flag-be Wout van Aert (Cibel-Cebon) op 40s
3. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea) op 41s
4. flag-be Michael Vanthourenhout (Marlux-Bingoal) op 49s
5. flag-be Tom Meeusen (Corendon-Circus) op 52s
6. flag-nl Corne van Kessel (Telenet-Fidea) op 1m00s
7. flag-nl Joris Nieuwenhuis (Sunweb Development Team) in z.t.
8. flag-be Tim Merlier (Crelan-Charles) op1m07s
9. flag-be Eli Iserbyt (Marlux-Bingoal) op 1m17s
10. flag-be Jens Adams (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 1m22s

14. flag-cz Zdenek Stybar (Quick-Step Floors)

Dit artikel delen:

112 Reacties

Martino87 28 december 2018 om 16:05

In de laatste halve ronde pakt van Aert 10 seconden terug op vdp!!!! Nog maar eens een bewijs dat VA dichterbij komt!

reusjen 28 december 2018 om 16:07

Ja hoor jongen, lekker in blijven geloven. Het is dat van Aert niets te zoeken heeft in het klassement, anders had hij van der Poel minstens op 2 minuten gezet.

Joachim Agostinho 28 december 2018 om 16:13

Ongekend inderdaad, misschien moeten ze voortaan een wedstrijd van een halve ronde gaan rijden.

Thijs E 28 december 2018 om 16:13

Uitroeptekens zijn geen argumenten. Solo 40 seconden pakken op drie Belgen en een ploegmaat is toch netjes.

mark vv 28 december 2018 om 16:17

Martino87 Ooit gehoord van uit bollen?

Martino87 28 december 2018 om 16:23

Mark vv: ooit gehoord van ironie?

Stijn ... 28 december 2018 om 16:26

Dit parcours isgewoon op het lijf geschreven van vdp, wist al op voorhand dat hij hie wel wat tijd kon winnen. Van Aert is zeker in staat om met vdp in de finale te gaan maar niet op dit soort parcours

Martino87 28 december 2018 om 16:29

Stijn: alle parcoursen zijn op het lijf van vdp geschreven… Als VA echt zo veel beter is geworden dan zou hij hier echt niet uit het wiel gereden zijn. Vdp heeft niet eens gedemarreerd.

Pantani77 28 december 2018 om 16:30

Haha ja hij pakt 10 seconden terug nadat hij er in de voorgaande 8 ronden al 50 had verloren

Stijn ... 28 december 2018 om 16:33

Alle parcoursen? niet echt, kijk naar Bredene waar het echt ‘stoempen’ is zoals vroeger alle crossen, Francorchamps, koppenberg,…
Vdp heeft veel geluk dat het moderne veldrijden zoveel veranderd is.

rahimns 28 december 2018 om 17:12

@Stijn je bedoeld dat VDP het veldrijden heeft veranderd… een renner die bijna een uur lang door op dezelfde snelheid kan doorcrossen…

Emergo 28 december 2018 om 18:11

En ik maar denken dat het Toon Aerts was die in de laatste ronde de longen uit zijn lijf reed om wat seconden in te lopen voor zijn klassement (met van Aert in zijn wiel).

Merlinappa 28 december 2018 om 18:21

U bedoelt dat Aerts 10 seconden dicht heeft gereden en wout vanuit het wiel naar de 2e plek sprint.

G99prblms 28 december 2018 om 20:01

..en bijna niemand die het sarcasme doorheeft. Wat zal Martino lachen!!

Dolfy 28 december 2018 om 16:08

Het was wel dankzij Aerts.. Geweldig slot van hem. Van der Poel duidelijk de beste.. Sterke race van Van Kessel….

Jeff 28 december 2018 om 18:16

Aerts heeft onderweg genoeg geprofiteerd van Van Aert en Vanthourenhout. Kleine reactie van hem, wel sterke slotronde.

Chasse_patate 28 december 2018 om 16:08

Aerts veel gespaard. Van aert veel koperen gedaan.

Martin Bergstra 28 december 2018 om 16:09

Tja een beetje dronken zeker
Vier belgen tegen van der poel

EddyB1958 28 december 2018 om 17:28

Loenhout ligt niet ver van Rijsbergen, en wie is er op zijn Hollands groot geworden in Rijsbergen? Henk van Aert, vader van … Volgens de natuurwetten was het een halve Noord Brabander op kop, en daarachter nog een halve Noord Brabander en drie Vlamingen…

thorsen 28 december 2018 om 16:11

Er is gewoon helemaal niks aan te doen he…

Bij de u23 een massasprint en Mathieu is na 4 bochten alweer vertrokken

Col du Bramont 28 december 2018 om 16:12

Van Aert in de Cant rol als wieltjesplakker, profiteren en dan wel naar plaats 2 sprinten.

Overigens de tijdklok leek pas te gaan lopen nadat vd Poel al de finish was gepasseerd.

Stijn ... 28 december 2018 om 16:21

Ik denk dat *** alleen de laatste ronde hebt onthouden, denk dat in de achtervolging Wout het meeste kopwerk heeft gedaan, nee ben er vrij zeker van.

edit wf: iets meer respect voor andere leden svp

Col du Bramont 28 december 2018 om 16:25

Ach Stijn, je begint nu grof, beledigend, ongepast, asociaal, onfatsoenlijk te worden.
Benieuwd hoe men hier met gefrustreerde van Aert fans omgaat.

Stijn ... 28 december 2018 om 16:28

Gefrustreerd nee hoor, vind het gewoon belachelijk dat het meeste van wat je zegt compleet fout is

tendam 28 december 2018 om 16:38

Er zijn hier weinig Van Aert-fans, geloof ik. Wel een paar mensen met een enorm Belgen-complex, wat in het geval van Van der Poel wel grappig is want dat is natuurlijk in alles behalve zijn paspoort een Belg.

AlfredoBinda 28 december 2018 om 16:47

@tendam

Best grappig inderdaad. Van Aert is qua karakter en persoonlijkheid eigenlijk een stuk Nederlandser dan van der Poel.
Benieuwd wat de reacties hier zouden zijn geweest als de vlaggetjes waren omgedraaid.

Martino87 28 december 2018 om 18:00

AlfredoBinda: dat is natuurlijk wel inherent aan sport (voor velen): je juicht voor degene die toevallig binnen je landsgrenzen geboren is. Als VA wat noordelijker en vdp wat zuidelijker was geboren, dan was ik nu ook argumenten aan het verzinnen waaruit zou blijken dat VA dichterbij komt. ;)

tendam 28 december 2018 om 18:51

VDP is geboren in België…

Romāns Vainšteins 28 december 2018 om 19:11

Dat is helemaal niet inherent maar aangeleerd.

Net zoals ideeen dat cultureel erfgoed in je bloed huist en bepaalde volksstammen achterlijk zijn. De Lampaert – aanhang hierbij in een apart, en hopelijk omheind, kader geplaatst overigens.

Martino87 28 december 2018 om 19:59

Dus voor velen inherent…

Thijs E 28 december 2018 om 16:15

En Aerts vindt dat hij weinig steun krijgt, Van Aert en Vantourenhout rijden hier toch niet voor 1 klassement?

Martin Bergstra 28 december 2018 om 16:19

Hij bedoelt de Nederlanders in zijn ploeg
Straks maar lekker zeuren met de andere Belgen in de feesttent.

Stijn ... 28 december 2018 om 16:24

Slaagt nergens op Toon heeft het grootste deel van de wedstrijd in het wiel gezeten van iedereen en de laatste ronde probeert hij dan iedereen er af te rijden, als dat dan niet lukt is hij gefrustreerd en begint onzin uit te kramen.

Fernandi 28 december 2018 om 16:27

@ Martin Bergsma,

Je opmerkingen beginnen onderhand redelijk kansloos droevig te worden.

Slayer772004 28 december 2018 om 16:27

Martin B: ooit al eens iets gepost zonder het woord ‘Belgen’ te gebruiken ? Wat een complex, zeg.

Romāns Vainšteins 28 december 2018 om 16:44

Het is de hamvraag waarom het dhr Bergstra toegestaan is door te gaan met zijn oeverloze Belgengeouwehoer.

Is dit dan de manier om ze naar .be te krijgen ?

;) > want dan is het gewoon toegestaan, begreep ik uit een ander topic.

EddyB1958 28 december 2018 om 18:10

Martin trolt niet, hij heeft alleen gevoel voor fijne humor, dixit MWielerfan in een andere topic. Het zijn wij Vlamingen en waarschijnlijk ook meer dan één niet chauvinistische Nederlander die die humor niet aanvoelen.

Mwielerfan 28 december 2018 om 23:50

Het zit wel diep he, dat je woordkeuze in nl seksistisch en respectloos is

EddyB1958 29 december 2018 om 12:31

Aub MWielerfan, leer eerst eens je taal zonder al die fouten en met de nodige hoofdletters en leestekens op de juiste plaatsen neer te pennen, voor je iemand alleen omwille van het woord meisje als seksist en als respectloos gaat bestempelen.
Voor mij betekent de afkorting nl: namelijk, de afkorting NL : Nederland, een taal kort je niet af, die schrijf je voluit Nederlands, Engels, Duits, Frans, Vlaams …

Col du Bramont 29 december 2018 om 12:43

edit wf: gedraag je. laatste waarschuwing

EddyB1958 29 december 2018 om 12:58

@ col, moet ik me dus laten uitmaken voor seksist en voor respectloos ?

Col du Bramont 29 december 2018 om 13:09

@EddyB,

Nee juist niet, want die kritiek slaat nergens op, daar reageerde ik in een kort bericht op met verwijzing naar een passage uit de songtext van Raymond van het Groenewoud, Meisjes. Dat werd weggehaald, vandaar mijn licht geïrriteerde reactie.
Nu lees ik dat ik daarvoor een laatste waarschuwing krijg, dat hoeft niet, ik ben hier weg nu!

WernerFranke 28 december 2018 om 16:19

Hoeveel keer hebben we ondertussen dit podium al gehad?

Taliesin 28 december 2018 om 23:57

Ongeveer elke wedstrijd. Het is ook wel heel duidelijk.
MvP de Grote Koning, van Aert duidelijk tweede en Aerts ook duidelijk derde. Daarachter zou ik Vanthourenhout zetten. Sweeck heeft het moeilijk dit seizoen.

Baik-Baik 28 december 2018 om 16:22

Arme L. Sweeck. Je zou om minder je Colnago over de boarding kieperen. Gelukkig nog maar een paar dagen.

Thijs E 28 december 2018 om 16:58

Ik snap de frustratie, maar het gebeurde alleen bij hem en bij die fiets. Hij had de eerste keer beter de materiaalpost kunnen pakken voor een andere fiets

Borsje 28 december 2018 om 17:15

Als ik het goed zag gebeurde het twee keer bij het nemen van het greppeltje. Verkeerd gesprongen?

Cayolle 28 december 2018 om 16:28

Ondanks de overheersing van V.d. Poel blijven die klassementen (vooralsnog en m.u.v. de Superprestige) toch nog wel spannend en interessant om te volgen.

Stijn ... 28 december 2018 om 16:30

Na de koppenberg leek dit interessant te worden, maar na Hamme was het wel al duidelijk dat Toon niet ging winnen

EddyB1958 28 december 2018 om 18:03

@ Cayolle, hij heeft in de Superprestige 8 punten voor op Toon Aerts, dus met het puntensysteem van 15 punten voor de eerste en zo per punt naar beneden tot 1punt voor nummer 15, heeft Mathieu van der Poel nog geen gewonnen spel hoor. Een slechte dag,denk aan Koppenberg, zonder punten en de gunstige positie kan verloren gaan.

Cayolle 28 december 2018 om 18:10

@EDDYB1958: Klopt, eigenlijk is het in de Superprestige ook nog niet helemaal beslist. Ligt inderdaad ook een beetje aan die puntentelling waardoor het moeilijk definitief afstand nemen is in het klassement. Maar daardoor blijft ook hier de spanning wel enigszins.

Martin Bergstra 28 december 2018 om 16:33

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

EddyB1958 28 december 2018 om 17:38

Chauvinisten of ze nu Nederlander zijn en Martin heten of Vlaming en Stijn heten zijn zo zak zo zaad, zoals ze het bij ons zeggen.

Pantani77 28 december 2018 om 16:36

Zou een leuke toevoeging zijn om net als bij het wegwielrennen de percentages erbij te zetten wie het meeste werk in de achtervolging heeft opgeknapt, misschien wel leuk in het kader van professionaliseren van de sport ;)

Ik heb de hele race gekeken en zowel vanthourenhout als Aerts als van aert deden hun aandeel. Vond het comment van wout van aert dan wel weer terecht toen hij met de opmerking van Aerts over achtervolgend werk geconfronteerd werd

Samlambeej 28 december 2018 om 19:03

@Pantani77
Eigenlijk wel, zo raak je bepaalde coureurs ook in hun ego en zullen ze misschien meer meerijden. Anderen, kan ik me inbeelden, zullen er dan weer volledig lak aan hebben.

Col du Bramont 28 december 2018 om 16:38

Even de statistieken bijwerken voor dit seizoen.
Mathieu vd Poel stond voor de 21-ste maal aan de start en behaalt zijn negentiende overwinning, hij won 1 maal niet door een blessure en op de Koppenberg liet ie het volledig lopen, zijn DVV klassement leek naar de vaantjes maar ook dat klassement lijkt ie weer te gaan winnen.
De spanning richting het WK stijgt nu naar een ongekend hoogtepunt!

EddyB1958 28 december 2018 om 18:21

95 op 140 dus nog 5 en hij heeft 100 crossen bij de Elite gewonnen.

Pol 28 december 2018 om 18:46

@eddyb1958
Met de WBVC ( jeugd ) er bij bijna 300 honderd in alle categorieën.

Col du Bramont 28 december 2018 om 19:05

Bedankt voor de aanvulling EddyB. Heb je wellicht ook de cijfers voor Nys, Liboton en van Aert paraat?

Thijs E 28 december 2018 om 19:33

Liboton won in het veld en de dancing, dus zijn zeges tellen dubbel.

Maar wellicht wonen ze binnenkort allemaal in Nederland: klik

EddyB1958 28 december 2018 om 19:52

En met de koersjes rond de salontafel op zijn driewielertje over de 1000

EddyB1958 28 december 2018 om 20:04

@ col je lijkt me toch slim genoeg om eens op Wiki die gegevens op te zoeken.

Mwielerfan 28 december 2018 om 23:54

Koppen erg liet hij lopen nadat hij volledig op waarde geklopt was. Niet vrijwillig laten lopen.

tendam 28 december 2018 om 16:41

Spannend is anders, maar het is knap hoe hij dit klassement toch nog gaat winnen.

Cayolle 28 december 2018 om 16:48

Is wel de verwachting, maar je weet nooit. Hij kan ook een keer (grote) pech krijgen of te maken krijgen met ziekte / slechte dag .. Niet dat ik daar op hoop, maar je weet nooit en dat maakt het toch (op dit moment nog) spannend ..

itty 28 december 2018 om 17:24

Als Aerts de steun (kopwerk) van van Aert en in minder mate Vanthourenhout niet krijgt had hij vandaag 1,5 minuut verloren.

Er is er maar een op dit moment die het hoge tempo constant kan volhouden.

Joachim Agostinho 28 december 2018 om 18:33

Inderdaad, v.d. Poel rijdt een tijdrit van een uur..

EddyB1958 28 december 2018 om 18:55

De laatste crosstijdrit op zijn van der Poel's dit seizoen wordt Nieuwjaarsdag in Baal. Er is wel één voorbehoud, als de heer van der Poel na anderhalve ronde 15 seconden boni pakt en de heer Aerts geen, dan houdt de heer van der Poel het bij een proloog. En neemt hij dan wat gas terug om met 25 seconden te winnen.
En ik blijf me afvragen of al die trainingsmethoden, al dat wetenschappelijk gedoe en die stages voor Van Aert,Aerts, Sweeck en co wel nuttig zijn. Het niveau verschil met van der Poel lijkt me zelfs nog groter te worden.

Pol 28 december 2018 om 18:35

Een uur in het rood rijden in weer en wind in blubber grasveld en asfalt maakt allemaal niets uit voor MvdP. Is wat anders dan onze schaatsers die in een hal rijden zonder wind en altijd de zelfde temperatuur. Nee dan de tijd van Aart en Kees die reden altijd in weer en wind.Dat waren wel bikkels nu stel schaatsen niets meer voor.
Worden wel sporters van het jaar.

tendam 28 december 2018 om 18:49

Get over it.

Romāns Vainšteins 28 december 2018 om 18:57

Je lijkt wel een Stephen King – personage.

Hoop dat Thieuke je nooit vergeet hallo te zeggen …

sooike 29 december 2018 om 00:58

Ik wist niet dat Aart Staartjes zo hard kon schaatsen. Ard Schenk daarentegen wel.

OT: lees de reacties en de voorspellingen van alle “kenners” hier na afloop van Heusden-Zolder nog eens op je gemak door en kijk vervolgens nog eens naar de koers in Loenhout. Mijn dijen doen zeer van het kletsen ! Overigens was het erg gezellig en vol in Loenhout en opnieuw mooie wedstrijden !

Romāns Vainšteins 28 december 2018 om 19:03

Sportief gezien is het natuurlijk godsoneerlijk wanneer van der Poel niet gewoon WK wordt maar ik heb altijd al een zwak voor Hans Goedkoop gehad en al helemaal nu hem zwaar gaan korten.

EmPeHa 28 december 2018 om 19:10

De sport afdeling is van Tom Egbers.

Romāns Vainšteins 28 december 2018 om 19:12

zsm vervangen door Hans Goedkoop !

Wilfried de Jong zou trouwens ook een mooie verbetering zijn, zowel voor dat als als nieuwe anchorman van de avondetappe.

wielrenner 28 december 2018 om 19:12

Heb het laatste half uur genoten van een goede MVDP. Van Aert kansloos en behalve een paar keer aan kop, vooral in het wiel gevolgd en dan de sprint flauw winnen van Aerts.

achtpuntzes 28 december 2018 om 19:44

De grote vraag is natuurlijk of van Aert heeft uitgereden op de rollers, zo ja hoe lang en of er een klokkie bij stond en wat Mathieu daar van vond.

Dolfy 28 december 2018 om 20:11

Ja, en hij werd onderwijl dit keer geïnterviewd… :-)

Martin Bergstra 28 december 2018 om 20:31

Mee klagende Wuyts op de achtergrond natuurlijk.

EddyB1958 28 december 2018 om 20:06

Blijkbaar zijn we allemaal de schuiver van Mathieu in de tweede ronde vergeten, die kost hem zeker ook 10 seconden.

Samlambeej 28 december 2018 om 20:34

En the jump van Aerts voorbij Van der Poel in ronde 1.

sooike 29 december 2018 om 01:00

Beetje misplaatst en overmoedig die jump! Slechte imitatie van VdP ook nog !

EddyB1958 28 december 2018 om 22:05

Nu ja Van Aert kon vandaag gewoon niet volgen en geeft dat toe.

“Ik zat perfect geplaatst en ik kon niet volgen. Het is duidelijk dat ik vandaag mijn meerdere moest erkennen”, was Wout van Aert eerlijk in zijn analyse.
https://api.sporza.be/permalink/web/articles/1546013315289

Jeff 29 december 2018 om 08:07

Zoals steeds een eerlijke en sportieve reactie van Van Aert. Een voorbeeld voor velen.

EddyB1958 29 december 2018 om 08:27

Zucht !!!

kielabokki 29 december 2018 om 08:37

Moet je hier nou om lachen of medelijden mee hebben?

Pathetisch, dat is het.

Col du Bramont 29 december 2018 om 09:24

Van Aert zegt verder nog dit:

“In Zolder enkele dagen geleden kwam ik op het einde wat dichter, maar Mathieu had in het begin iedereen er afgereden.”

“Het was misschien een vertekend beeld dat ik daar sterker was dan hij. Vandaag was misschien een iets mindere wedstrijd van mezelf. Maar ik was zelf nog niet beginnen te geloven in een volledige ommekeer.”

Een eerlijke analyse vd huidige krachtsverhoudingen in het veldrijden. Wat overigens opvalt is de schrale berichtgeving in de Nederlandse media in de sport secties.
Eerst aandacht voor voetbal, F1, schaatsen en darts en dan een klein berichtje over de cross, vaak over genomen van pers agentschappen.

tendam 29 december 2018 om 10:07

@col du bramont
Gelukkig hou jij het allemaal wel goed in de gaten, als Van Aert-volger nummer één.

maklukzat 29 december 2018 om 10:12

Van Aert kon hier ook niet anders dan toegeven dat hij de mindere was. Dus om dit nou te kwalificeren als eerlijk en sportief.

Col du Bramont 29 december 2018 om 10:20

Ik hou alles zeer nauwgezet in de gaten voor de vele van Aert fans alhier, het is me een waar genoegen. Ben zelf ook een grote fan van Wout van Aert, dus zo vreemd is dat nu ook weer niet :)!
Ben al jaren lid van de fanclub en ga nooit de deur uit zonder mijn petje met tekst “Supporter Wout van Aert”.

tendam 29 december 2018 om 10:39

@col du bramont
De vele Van Aert-fans? Er zijn er misschien 2 of 3, verder vooral veel ‘hij moet niet denken dat hij beter is dan VDP’-gezeur.

Maar goed, je moet wat als de wedstrijden geen spanning bieden.

EddyB1958 28 december 2018 om 22:23

Martinneke, ik ben Vlaming en pro Mathieu, daar kunnen je vriendjes Stijn en Jeff niks aan veranderen en jij stouterikje ook niet. Maar eerlijk gezegd krijgt Mathieu een interview voor en een interview na en wordt vader Adrie ieder cross een keer of twee drie aangesproken. Meer dan de begeleiders van de andere renners, dus dat interviewtje op de rollen is een soort van compensatie. Ik voor mezelf heb na het interview met Mathieu weggezapt.

Martin Bergstra 28 december 2018 om 22:44

Tot morgen Eddy de Vlaming welterusten.

Taliesin 28 december 2018 om 23:47

Dit was echt beestachtig goed. Wat een held.
In ronde twee/drie na zijn slipper komen ze op het rechte harde stuk en Vanthourenhout, wout van Aert en Aerts rijden kop over kop om hem bij te halen.
En het lukt gewoon niet. ze werken met drie man samen en………… hij loopt uit.
van 10 naar 15, naar 20 seconden. Van Aert doet nog een flinke poging en valt dan stil, komt gewoon niet dichterbij. MvP loopt uit naar 30, 35 seconden en tegen het einde zelfs 55 seconden. Wat een beest man, echt zelden gezien.

sooike 29 december 2018 om 01:01

Maak er maar “nooit gezien” van !

Angelo Pauwels 29 december 2018 om 01:51

Jawel, ik heb het wel al gezien en zelfs nog beter Remco Evenepoel dit jaar bij de junioren. 70 tot 100 km solo tegen een gans peleton. Niemand die dichterbij komt en hij loopt alsmaar verder uit en als hij aan de finish komt, geeft hij de indruk nog 100 km te kunnen rijden.
De meesten zeggen het is nog veel te vroeg, we moeten het allemaal nog zien bij de profs.
Ik volg Remco zijn carriére al van toen hij juist stopte met voetballen tot nu en ik kan zeggen dat geen enkele renner in de geschiedenis van het wielrennen zo oppermachtig was bij de jeugd. Het is een jongen met een uitzonderlijke inhoud, uithouding en recuperatie, als hij van pech gespaard blijft voorspel ik dat hij binnen een paar jaar het profwielrennen op de weg zal domineren.
Ik kan niet wachten tot Mathieu zich binnen 2 jaar volledig toelegt op de weg en in pak nu Parijs-Nice uitkomt tegen Remco.
Ps. In het anderhalf jaar dat Remco op de weg koerst heeft hij maar liefst 43 wedstrijden gewonnen bij de junioren.

kielabokki 29 december 2018 om 04:49

Wel een goede vergelijking, veldrijden met junioren/espoirs op de weg. Maar wacht maar toch VDP en Evenepoel bij de grote mannen op de weg meedoen, waar er wel een brede top is. Moet nog maar zien of beide namen veelwinnaars blijven. Slim chance.

Fernandi 29 december 2018 om 10:45

@ Angelo Pauwels,

Ik snap de hype rond Evenepoel volledig, maar men ziet nog wel eens wat dingen over het hoofd.
Hij fietst nog maar kort, dus zijn prestaties zijn idioot knap, maar hij heeft lichtjaren voorsprong op iedereen in zijn klasse door zijn topsport opleiding bij Anderlecht.( als het een andere club is voor mij ook goed eh)
Hij heeft daarmee gewoon een veel grotere basisconditie dan iedereen in zijn klasse.
In wezen zal hij 2 of 3 jaar achterstand op de fiets hebben, veel eerder zullen de meesten anderen ook niet zijn begonnen met fietsen ( dit is een aanname) maar zeker 6 jaar voorsprong van zijn tijd in het voetbal.

Nou ben ik niet volledig op de hoogte van het programma wat hij voorgeschoteld kreeg in zijn voetbal jaren qua voeding en training, maar ik weet van de “kleinere” clubs in NL al dat het vanaf een jaar of 10 niet mals is, en niet voor iedereen is weggelegd.

Mijn punt is eigenlijk dat ik er een beetje voor vrees dat het bij de profs wat gaat tegenvallen, en dat alle aandacht die hij krijgt een enorme druk met zich mee brengt.

Hij kan nu al haast alleen maar tegenvallen lijkt het.

EddyB1958 29 december 2018 om 12:25

Ik twijfel er erg aan of een jongen van 16 met basisconditie uit het voetbal de halve marathon van Brussel als 13de beëindigt in 1:16:15.
En dat diezelfde jongen een jaar later stopt als voetballer en wielrenner wordt, om dan met basisconditie op de kortste tijd zijn leeftijdsgenoten te overklassen.
Ik geloof er eerder in dat bij Evenepoel zijn ongelooflijk uithoudingsvermogen zijn sterkste eigenschap is, volgens vader Patrick was dat al in de basisschool van zijn 6 jaar bij loopwedstrijdjes overduidelijk.
Verleden jaar is hij ook mee op trainingskamp geweest met Quick Step Floors en toen kregen ze hem er alleen af in de afdaling, omdat hij als junior minder grote omwentelingen mocht maken.
Remco Evenepoel heeft altijd gezegd voor klassementen te gaan. Nu ja is dat op zijn Froome, onzichtbaar in de eendagskoersen of op zijn Valverde, met duidelijke aanwezigheid in de Ardennen koersen. De toekomst zal het ons allemaal leren.

tendam 29 december 2018 om 12:57

@eddyb
Hij zal zeker talent hebben voor de duuronderdelen. Maar de vraag is hoeveel groei er nog inzit als je al sinds je vroege jeugd traint als een topsporter. Hijzelf en zijn omkadering zijn volgens mij behoorlijk fanatiek, al jaren. Bij jongens als Mollema en Dumoulin, studenten die min of meer per ongeluk in het wielrennen zijn gerold, is die marge wat groter.

Fernandi 29 december 2018 om 17:17

@ Eddy,

Dat hij talent heeft staat buiten kijf, maar wellicht is zijn groeimarge door van jongs af aan al competitief te sporten wel kleiner als dat men van hem verwacht.

En wie weet zijn zijn generatie genoten gewoon rot slecht.
Van de beste A1 van ajax, (die wonnen elke week met dubbele cijfers ongeveer ) hebben er 2 de stap gemaakt naar het profvoetbal, en dan niet in de top.

Ik bedoel maar, het verwachtingspatroon ligt al zo hoog, en hij moet nog leren in een peloton fietsen….

Begrijp me niet verkeerd, ik gun die jongen alles, maar ik zie het glas in dit geval half leeg, al voor het is ingeschonken.