Mathieu van der Poel start definitief op WK wielrennen 2021 en laat GP Denain schieten

maandag 20 september 2021 om 15:51
Mathieu van der Poel start definitief op WK wielrennen 2021 en laat GP Denain schieten

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel doet definitief mee aan het WK wielrennen 2021 in Vlaanderen. De 26-jarige renner van Alpecin-Fenix kampt sinds de Olympische Spelen met hernia-klachten, maar concludeerde na de laatste wedstrijden dat hij fit genoeg is om te starten. Voor Nederland is hij meteen de kopman en vindt in Leuven een parcours dat op zijn lijf geschreven is.

Bondscoach Koos Moerenhout is alvast blij dat zijn beoogde kopman erbij is. “Mathieu heeft niet de ideale aanloop naar dit WK gehad, maar hij geeft zeker een extra dimensie aan onze wegploeg. Het vergroot onze kansen op succes dat hij meedoet. Hij is vermoedelijk niet de uitgesproken favoriet vanwege zijn fysieke problemen in de aanloop naar dit WK, maar hij zal zeker een renner zijn waar naar gekeken wordt. Ik ben blij dat hij van start gaat.”

Van der Poel trainde veel de voorbije weken
MVDP heeft er alles aan gedaan om zich zo optimaal mogelijk voor te bereiden in de tijd die hij nog had. “De afgelopen tijd heeft hij noodgedwongen, om nog in vorm voor het WK te raken, nogal veel getraind. Daarvan voelt hij nu ook de weerslag. Die vermoeidheid zit natuurlijk ook in zijn benen. Met de koersen die hij in deze dagen rijdt, hoopt hij nog de puntjes op de i te zetten. Verder is het voor hem taak om de laatste dagen richting het WK ook te herstellen van zijn zware trainingen en zodat hij zondag ook fris genoeg aan de start van het WK staat”, vertelde Moerenhout zondag nog in een interview met WielerFlits.

De bondscoach denkt wel dat hij nu een potentiële winnaar in zijn ploeg heeft, vertelde hij. Voor Van der Poel staat deze week vooral in het teken van rust. “Wat kun je op zo’n korte tijd doen om nog een paar procentjes te verbeteren richting het WK? Hij moet echter ook niet forceren en té veel willen doen. Frisheid is ook heel belangrijk. Hij is immers een renner die dit WK zou kunnen beslissen door te ‘ontploffen’. Dat kun je in mijn ogen alleen maar wanneer je fris bent. Het is een hele dunne balans tussen vormpeil en frisheid waar hij de komende dagen naar moet zoeken.”

Om zich zo optimaal voor te bereiden op het WK, verschijnt Van der Poel dinsdag niet aan het vertrek in de GP Denain.

Dit artikel delen:

84 Reacties

Wheely 20 september 2021 om 15:53

En dat is primaha!

thorsen 20 september 2021 om 15:54

Haha, dat was ook wat ik meteen in mijn hoofd had.

Wheely 20 september 2021 om 16:53

Alleen jammer dat ze de titel veranderd hebben. Gelukkig kun je het nog zien aan de url.

Franco Ballerini 20 september 2021 om 17:23

Wie kijkt er tegenwoordig nog naar de URL? Alleen boomers die angstig zijn op een nep-banksite terecht te komen…

Ed De B 20 september 2021 om 21:09

@Ballerini
Boomers en developers

Aart van Woud 21 september 2021 om 06:44

Ja Franco, stel je voor dat je op een nep-wielersite terecht komt zeg! Met dat denigrerende boomers van je..

Franco Ballerini 21 september 2021 om 08:08

@Aart: het was niet denigrerend bedoeld. Integendeel zelfs…

Dion 20 september 2021 om 15:55

Iig 2 gouden medailles dit WK.

HSV 20 september 2021 om 15:55

Morgen Denain nog ff meepakken..

Barry Batsbak 20 september 2021 om 16:32

Nope, helaas.

Lalsacien 20 september 2021 om 16:33

Begrijpend lezen is een vak apart.

HSV 20 september 2021 om 16:59

Bij eerste plaatsing van dit nieuws was nog niet bekend gemaakt bv dat Denain eraf gaat..
Jammer maar begrijpelijk.

Polleke 20 september 2021 om 15:57

Wat een drama zeg….

Matjeadje 20 september 2021 om 16:00

Hoezo is dat een drama?

de adelaar 20 september 2021 om 16:05

Voor zijn Belgische landgenoten

Polleke 20 september 2021 om 16:09

Alsof hij met deze vorm niét zou starten…

S'mon 20 september 2021 om 16:33

Wat een verrassing…

Romāns Vainšteins 20 september 2021 om 16:34

Dat was uiteraard na de Epic Ports Classic Ride al volkomen duidelijk. Goed dat hij er bij is want zowel zijn eigen druistigheid als de onwil hem naar de streep mee te nemen zal tot een opener koers leiden, denk en hoop ik. Nog helemaal los van dat sommigen met dezelfde landcode in hun paspoort dan blij joelend een Wheely door de straat kunnen maken.

Verweggistan 20 september 2021 om 16:43

Denain, daar won hij toch al eens een massasprint met twee lengtes voorsprong nadat hij in de kopgroep had gezeten?

Turtlehead 20 september 2021 om 16:45

Nee, hij won solo. Met rugpijn overigens, na een harde val vier dagen eerder in Nokere.

Verweggistan 20 september 2021 om 16:56

Ah ja dat was t, na die val in Nokere

WernerFranke 20 september 2021 om 17:33

Die val in Nokere… Bewegingsloos blijven liggen, amper reageren op hulpverleners, volledig ingepakt op een draagbaar afgevoerd worden… en 4 dagen later solo een extreem belastendende koers winnen. Peak MVDP.

meqadon 21 september 2021 om 09:51

Vintage vdp. Veel drama. Maar achteraf blijkt er weinig aan de hand

Dolledriesoldebroek 20 september 2021 om 16:55

Mooi nieuws, heb ik ook de smeysberg niet voor joker onder geschilderd met zijn gezicht vanochtend!

de adelaar 21 september 2021 om 08:25

Dat zal een kunststukje zijn

hjjanssen1973 20 september 2021 om 16:56

Ik geef hem toch niet veel kans. Wordt een keiharde koers. De Belgen, Denen en Italianen zullen in het voordeel zijn.

HSV 20 september 2021 om 17:02

Hij zal wel vooral afstemmen op het wiel van Wout. Dat is al jarenlang zijn rode lap.

Franco Ballerini 20 september 2021 om 17:12

@HSV: en evengoed andersom natuurlijk.

Turtlehead 20 september 2021 om 17:36

DCQ en Bahrein kraaien Victorius bedoel je? Is voor Matje allemaal geen probleem.
Een zooitje bij elkaar geraapte Belgen ook niet.
Gewoon iedereen naar huis fietsen en dan naar de finish. Eventueel Evenepoel meenemen naar de streep, gewoon, omdat het kan. Dat zo top zijn!

Peterke 20 september 2021 om 18:07

Zelfs met weinig kans ranselt hij de boel uiteen op een klimmetje en gooit zo al de Belgische ‘topknechten’ overboord. Denen overleven met twee man de schifting alsook de Italianen. Ontstaat eenzelfde elitegroepje als op de OS. Weg zijn dan de kansen voor WVA.

Maillot à Pois 20 september 2021 om 18:41

@peterke
Je overschat het parcours denk ik, zo makkelijk om een grote schifting door te voeren wordt het niet

Barry Batsbak 20 september 2021 om 18:51

Zijn aanwezigheid is in elk geval al genoeg om andere ploegen een weeïg gevoel in de buik te bezorgen. Nog meer dan anders is het nu een rijdend vraagteken. Is hij 80%? 95% 100? En áls hij 100% is, wanneer krijgt hij er dan jeuk aan en begint het gekloot? Anderzijds, de verzamelde concurrentie staat er messcherp bij. Op 95% van zijn kunnen rijden is in dit startveld niet genoeg voor de regenboogtrui.

Peterke 20 september 2021 om 18:58

@maillot a points
Dacht WvA ook van de Tiegemberg in de E 3 dit jaar. Of van maar de Oude Kwaremont in de rvv ipv de Paterberg. Hellingen blijven hellingen. De zwakkere gaan eruit. Wordt ondertussen ook van slecht weer gesproken. Drie Belgen op kop heel de dag om de vroege vlucht te bewaken. Welke Belg schiet er dan nog over na 220 km?

meqadon 20 september 2021 om 19:37

Denk niet dat de belgen hele dag op kop gaan rijden peterke. Dat zou gewoon dom zijn na wat er in tokio gebeurde. Jij hoopt dat mss als vdp supporter?

Ed De B 20 september 2021 om 21:13

Voordeel is dat de druk bij de betere teams ligt(Belgie, Italie, Denemarken) VdP hoeft alleen slim te volgen en in de finale te knallen, terwijl de anderen hun poppetjes oproken.

Romāns Vainšteins 20 september 2021 om 21:23

Ik denk eerder dat de Denen, Belgen en Italianen renners mee gaan hebben voorin de koers waardoor die collectieven eenzamere kopmannen de boel dicht te rijden of de sprong te wagen.

Ed De B 21 september 2021 om 00:27

@RV het kan, maar de genoemde landen hebben dan liefst ook een afmaker in zo’n vlucht anders worden ze alsnog zenuwachtig.
Ik bedoel, wat gaat Belgie doen als REV in zo’n kopgroep zit. Terughalen(want sprinten gaat m niet worden) of gokken dat ie iedereen eraf rijdt.. en zo kun je legio voorbeelden noemen.
En met de afmakers(Colbrelli, Trentin, van Aert) daar wil weer niemand mee aankomen, dus die zullen ook niet eenvoudig in een kopgroep geraken.
Al met al gaat het wel een leuk WK worden en ik zie wel kansen voor een VdP, juist door twijfel van anderen.

Lalsacien 21 september 2021 om 09:10

De Fransen hebben vanaf het begin oorlog gemaakt tijdens het EK. Dat verhoogde de aantrekkingskracht van de koers. Hopelijk doen ze dat weer zondag.

Angelo Pauwels 20 september 2021 om 17:09

Kijk al uit naar een battle, VDP vs REV, dit wordt mooi.

Skipper 20 september 2021 om 18:33

Schat Evenepoel toch echt wel een stuk lager in hoor..

de adelaar 21 september 2021 om 08:24

Jij bent een optimist… voor beiden geld dat je ze waarschijnlijk de laatste 30 km niet meer ziet, blijf maar bij de Sauzen

Peterke 20 september 2021 om 17:16

Er gaat iemand slecht slapen in Herentals vannacht.

Klein Verzet 20 september 2021 om 17:24

Je hebt van die honden die lachende derde zijn, maar na dit bericht denk ik dat er in Slowakije een vierde* met een brede glimlach voor z’n vierde gaat. Al met al, toch prima nieuws dat “onze” Mathieu meedoet voor de knikkers.

* telt u even mee? WvA, REV, MvdP en nummertje 4: PS.

hjjanssen1973 20 september 2021 om 17:25

Colbrelli, Asgreen erbij

Franco Ballerini 20 september 2021 om 17:30

Ik heb even meegeteld, maar de tekst na je Post Scriptum is weggevallen.

Turtlehead 20 september 2021 om 17:37

Piet Snot?

SteelHorseCowboy 20 september 2021 om 18:50

Als PS dan RE

Lee Dammos 20 september 2021 om 20:08

Denk niet dat Evenemerckx kans maakt. Kanshebbers : WvA, Cobrelli, Roglic, Asgreen, Ala Phillipe, Pogacar, Mohoric. VDP is echt de vraag (Denk nog niet volledig hersteld).

Ed De B 20 september 2021 om 21:24

Peter Sagan? Die is, met respect, toch wel een beetje over de hill. Je weet t nooit maar ik verwacht er niks(meer) van.

Tony 20 september 2021 om 17:42

Mooi bericht…Dat wordt weer genieten.

girardengo 20 september 2021 om 17:55

Leuk bericht. Vooral leuk voor de koers zondag. Benieuwd naar de paniek in het peloton als hij op 100 km van de finish gaat demarreren.

Turtlehead 20 september 2021 om 18:23

Geen paniek, alleen jammer voor REV, die net 5 km ervoor pas vertrok voor zijn slot-offensief ;)

tramontana 21 september 2021 om 01:57

Ken er zeker eentje die dan op dat wiel van MvdP gaat meespringen, om hem er daarna in de streek van Overijse meteen ook bergop af te vlammen. Dat zou echt een ideale springplank zijn.

beppe-saronni 20 september 2021 om 18:26

Kansloos voor de titel. Die 270 km breekt hem op

Dion 20 september 2021 om 18:42

Twee vingers in de neus.

Kopinkas 20 september 2021 om 18:44

De laatste helling is de Sint-Antoniusberg, genoemd naar de patroonheilige van de verloren voorwerpen. Dat wordt bidden voor MVDP dat er ditmaal niet plots een plank op het parcours opduikt…

Verweggistan 20 september 2021 om 21:36

Rev zoekt nog een drinkbus

Lalsacien 21 september 2021 om 09:12

@Verweggistan Sterk!

Angelo Pauwels 20 september 2021 om 18:55

Over Evenepoel zei Lefevere in de HLN Sportcast erop te vertrouwen dat hij na dit jaar van vallen en opstaan in 2022 weer helemaal de oude zal zijn: “In alle eerlijkheid: als Remco het seizoen zonder problemen kan afmaken tot de laatste koers – dat zal dan Lombardije zijn – en een goeie winter heeft, dan verwacht ik dat hij volgend jaar zeker tien procent beter zal zijn.

Kopinkas 20 september 2021 om 18:59

En de link met dit artikel is? Evenepoel-draadjes genoeg op WF, zou ik zeggen.

CrazyVonkyStyl3 20 september 2021 om 20:16

10 procent? Ik denk wel 20! Dus waar ie gisteren 44 seconden verloor pakt ie hem volgend jaar met pakweg 4 minuten voorsprong op de concurrentie?

Handige Harry 20 september 2021 om 20:20

Volgens mij staat er ergens op die fles die je net op hebt 10%.

Angelo Pauwels 20 september 2021 om 20:28

Ja, het is Patrick die het zegt é, niet ik. Trouwens Tom Boonen zat ook aan die tafel en hij zei hetzelfde.

Ed De B 20 september 2021 om 21:16

Klopt, dronken mensen en kinderen vertellen altijd de waarheid.

Derierre de la course 20 september 2021 om 23:05

10% lijkt me veel maar gezien zijn leeftijd zie ik hem in een goede winter inderdaad wel een flinke stap maken. Al is er denk ik bij RE ook nog veel te winnen in mentale afleiding. Denk dat rust in zijn hoofd hem ook enorm veel kan brengen.

meqadon 20 september 2021 om 19:42

Als van aert supporter juich ik dit alleen maar toe! Vdp hoort thuis op dit wk met dit parcours.
Maar moest er nu echt zoveel gezever rond die blessure worden rondgestrooid. Kampioen onwaardig. Vdp is veel grootser dan dit.

Ed De B 20 september 2021 om 21:19

Helemaal eens. Lag er duimendik bovenop dat de blessure aan de rug niet zo erg was als geveinsd. Ik snap echter wel dat ze hem een beetje uit de wind wilden houden na de mislukte OS.

Beer 20 september 2021 om 21:47

Blijkbaar heeft hij beter kunnen trainen dan ze lieten uitschijnen. Shampoo in de ogen van de concurrentie. Onnodig voor zo’n topper.

Romāns Vainšteins 20 september 2021 om 22:02

Maar Beer, als je nou eerlijk bent. Is toch gewoon slim gedaan joh. MvdP is geen type om maar de hele tijd iedereen te woord te staan en al helemaal niet wanneer er twijfels en vragen zijn, zo hebben ze het helemaal tot aankomende zondag weten te rekken. Deze weg is misschien voor wat volgers minder ‘leuk’ maar voor hemzelf beter, het getuigt wat mij betreft juist van winnaarsmentaliteit en focus.

Niet iedere topper is hetzelfde, wees gewoon blij met de 2 grote Vlaamse sterren die, op geheel eigen wijze, de mediataak wel altijd met verve weten te vervullen.

Beer 20 september 2021 om 22:13

@RV, je post triggered me om het eens anders te bekijken. Straf :-)

meqadon 21 september 2021 om 09:53

Helemaal mee eens RV. Maar als van aert supporter kan ik dit toch matig apprecieren. Als je het zo moet spelen, laat dat zien dat hij mentaal toch niet de sterkste is op dat vlak.

Anketieletje 21 september 2021 om 10:52

Eindelijk eens een stel commentaren die een plekje op deze wielersite verdienen. Dit in tegenstelling tot de vele kattende replieken van vele anderen, waarvan niet alleen ik behoorlijke katers krijg. Complimenten!

Pietspeed 20 september 2021 om 19:50

Weinig kans met z’n rug en ‘matige’ voorbereiding. Zo realistisch moet je gewoon zijn. Het Nederlandse blok is dit jaar niet bijster sterk bovendien.
In de Antwerpen epic rammelde hij dan wel even aan de boom, maar eraf lagen de meesten niet. En in de Primus was het bijna helemaal niets. WK komt te vroeg, is te lang en de concurrentie is sterker geworden. Enige mogelijkheid is zelf niets forceren, karretje aanhaken en met elite groepje hopen op een sprintkans.

CrazyVonkyStyl3 20 september 2021 om 20:18

Probleem is alleen dat Van der Poel zichzelf amper kan bedwingen als hij zich ook maar een beetje oke gaat voelen. Ik zou ook zeggen, lekker aanklampen en volgen. Al gaan ze met 100 naar de streep, VdP heeft altijd kans in een sprint.

Pietspeed 20 september 2021 om 20:50

Dat bedwingen moet ie intussen wel 'geleerd' hebben, zou je denken. Iig geen onnodige energieverspilling. Als hij zich top voelt mag hij wat mij betreft best na 200km aan de boom schudden en kijken wie er mee is/kan. Een solo van 30 a 40 km voor de meet kan ie schudden. Sagan speelt al enkele jaren verstoppertje. Zo iets zou MVDP ook kunnen doen nu. Wel dan meezitten als de kaarten geschud worden. Veel zo niet alles zal echter afhangen van het koersverloop. Blijft loterij.

HSV 20 september 2021 om 20:50

Piet,
Toen hij in het weekend begon te snokken was het in een mum van tijd gedaan met de voorsprong van de kopgroep..

Pietspeed 20 september 2021 om 20:55

Dat is waar. Maar met hulp van anderen. En het deelnemersveld is met alle respect niet dat van het WK,toch?

HSV 20 september 2021 om 23:45

De wolven moesten diep in de buidel tasten om mee te kunnen toen MvdP ging snokken en ook in de finale trok MvdP er even hard aan en iedereen zat aan de limiet. El Tractor zag er niet uit alsof hij nog overschot had.

Tripodboom 20 september 2021 om 21:31

Denk niet dat het wat gaat worden met Mathieu. Ploeg is te zwak om andere ploegen in de problemen te brengen en Mathieu kan niet elke Italiaan, Belg, Fransman of Deen terughalen, en ik denk niet Dat de vorm van Mathieu zodanig is dat hij ze allemaal er wel even afrijdt.

O Sullivan 20 september 2021 om 22:31

Of hij nu wint of verliest. Huilen doet ie toch.

klimmer999 21 september 2021 om 00:10

Dylan gaat het doen

tramontana 21 september 2021 om 00:35

Fijn dat hij meedoet om de koers wat te kleuren tot op 50 km van de streep.

wimvl 21 september 2021 om 07:33

Ik ben blij dat hij er bij is, kan en zal voor mooie strijd zorgen. Alleen is dit geen nieuws, niemand die er aan twijfelde dat hij niet aan de start zou staan.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair