Marc Hirschi kiest voor UAE Emirates

Marc Hirschi kiest voor UAE Emirates

foto: Cor Vos

Door Raymond Kerckhoffs, Nico Dick, Youri IJnsen
dinsdag 5 januari 2021 om 20:01

Marc Hirschi komt dit wielerseizoen uit voor UAE Emirates. Dit heeft WielerFlits begrepen van bronnen dichtbij de ploeg. Via de Zwitserse connectie met teammanager Mauro Gianetti zijn de eerste contacten gelegd. De afgelopen weken werd een overgang van Team DSM bespreekbaar en heeft UAE Emirates heel snel gehandeld.

De ploeg van Tour de France-winnaar Tadej Pogacar had tot dusver nauwelijks versterkingen voor 2021 aangetrokken. Alleen Rafal Majka en Matteo Trentin zijn nieuwe grote namen. Financieel staat de ploeg uit de Verenigde Arabische Emiraten er sterk voor. De salariseisen van Hirschi waren dan ook geen probleem. De connectie tussen de drie Zwitsers Marc Hirschi, zijn zaakwaarnemer Fabian Cancellara en UAE Emirates teambaas Mauro Gianetti speelde een belangrijke rol in de onderhandelingen.

Klassiek blok
In de klassiekers kan Hirschi in het Ardennen-werk een sterk blok vormen met Diego Ulissi, Davide Formolo, Rui Costa en eventueel Tadej Pogacar die op het WK aantoonde ook een goede eendagswedstrijd in zijn benen te hebben. In het Vlaamse werk kan de Zwitser van start gaan met Matteo Trentin, Fernando Gaviria en o.a. Alexander Kristoff.

Eerder vandaag werd bekend dat de 22-jarige Zwitser per direct vertrekt bij Team DSM, de ploeg van manager Iwan Spekenbrink. Waarom beide partijen hun contract voortijdig beëindigen is niet duidelijk. Na Marcel Kittel, John Degenkolb, Warren Barguil, Tom Dumoulin en Michael Matthews is Hirschi de zesde topper die zijn contract voortijdig met Spekenbrink ontbindt. Hij had nog een contract tot eind 2021 bij Team DSM.

Breitling
Waar de afgelopen periode al duidelijk werd dat INEOS Grenadiers, Trek-Segafredo, Deceuninck-QuickStep en Jumbo-Visma dit seizoen geen plek meer voor Hirschi hadden, was ook Qhubeka ASSOS een serieuze kandidaat om Hirschi in te lijven. Het salaris van Hirschi zou dan een extra bijdrage zijn die de Zwitserse sponsors van het team ASSOS, BMC en Breitling leveren. ASSOS is een groot Zwitsers sportkledingmerk. Zijn zaakwaarnemer Fabian Cancellara is ambassadeur van het fietsmerk BMC. Hirschi wordt persoonlijk gesponsord door het horlogemerk Breitling. En Hirschi is ook een vriend van Breitling CEO George Kern. Breitling maakte in november bekend dat het een samenwerking met Qhubeka start.

Het nieuwe Zwitserse wonder, Marc Hirschi – foto: Cor Vos

Hirschi maakte afgelopen jaar indruk door een etappe te winnen in de Tour de France en de Waalse Pijl op zijn naam te schrijven. Daarnaast werd hij tweede in Luik-Bastenaken-Luik en derde op het WK op de weg.

Tijdens de Tour de France wist WielerFlits al te melden dat Hirschi in 2019 reeds door Cancellara bij diverse andere WorldTour-teams was aangeboden, wat aangeeft dat hij zich destijds al niet meer helemaal thuis voelde bij het toenmalige Team Sunweb.

‘Ik beschouw mezelf als eendagscoureur’
In een onlangs verschenen eindejaarsinterview met WielerFlits blikte Hirschi vooruit op 2021. Nu de rasaanvaller zich in de wereldtop genesteld heeft in de heuvelkoersen, zal hij niet meer alle ruimte krijgen. “Dat maakt er de opdracht niet eenvoudiger op. Het zal een stuk moeilijker zijn om dezelfde resultaten te behalen. Andere jongens zullen sneller naar mij kijken”, voorspelde hij.

“Ik beschouw mezelf nu als eendagscoureur”, aldus Hirschi. “Daar blijf ik op focussen. De rest komt dan vanzelf. Met de jaren rijd je meerdere grote rondes, waardoor je ook groeit op dat vlak. Hoe zich dat ontwikkelt, zullen we dan wel zien. Maar ik zal mezelf absoluut niet dwingen om mij in het keurslijf van een ronderenner te duwen.”

Dit artikel delen:

196 Reacties

mightymert 5 januari 2021 om 20:52

“Tijdens de Tour de France wist WielerFlits al te melden dat Hirschi in 2019 reeds door Cancellara bij diverse andere WorldTour-teams was aangeboden, wat aangeeft dat hij zich destijds al niet meer helemaal thuis voelde bij het toenmalige Team Sunweb.”

Ik zou die conclusie niet meteen trekken, maar ik ben dan ook simpele keyboard warrior en geen journalist.

Deel Koeper 5 januari 2021 om 21:23

Niemand voelt zich thuis bij Sunweb.

jooprioolpijp 5 januari 2021 om 21:56

@Deel: dat is het vooroordeel, ja. Het zou ook kunnen dat Sunweb er voor kiest om het gevecht niet aan te gaan met renners die voor het geld ergens anders heen willen. Lijkt me prima bij hun algemene beleid passen.

FritsvanHoefelen 5 januari 2021 om 22:25

2019 moet 2020 zijn lijkt mij. Ze zijn met zn drieën even vergeten dat vorig jaar 2020 was.

Murcia 5 januari 2021 om 20:56

Een keuze voor geld, maar UAE is ook gewoon een topploeg. Ben in elk geval blij dat het niet INEOS is.

Verweggistan 5 januari 2021 om 20:56

Het meest logische zou ik vinden dat UAE een kopman nodig heeft voor de Ardennen omdat Ulissi daar dit seizoen niet gaat rijden (of niet top gaat zijn) vanwege hartproblemen (of misschien weet UAE intern al meer). En dat ze Hirschi misschien eigenlijk op het oog hadden voor 2022.
Ik denk dat andere ploegen niet echt heel serieus geprobeerd hebben vanwege het doorlopende contract en liever een jaartje hadden gewacht. Maar dat Cancellera in het najaar wellicht al heeft laten vallen bij geïnteresseerde ploegen voor 2022 dat er (bij een juist salaris) mogelijkheden waren om hem al eerder in te lijven, en dat daarom UAE hem een paar weken geleden heeft gebeld voor Hirschi.

ChefSpijker 5 januari 2021 om 23:19

Een Ulissi is toch ook geen serieuze kopman voor koersen als Luik. Dan nog eerder Formolo of Pogacar. Denk dat deze transfer gewoon los staat van de situatie Ulissi.

jooprioolpijp 5 januari 2021 om 21:00

Bah. Nog afgezien van de tamelijk concrete link met twijfelachtige substanties is dit het soort deal waar ik van walg. Poenpooiers zonder visie die toptalenten bij andere teams wegkopen. Ik mag hopen dat Team DSM hier flink casht, maar zonder dit soort voetbaltaferelen is het wielrennen beter af.

KennyKlimmen 5 januari 2021 om 23:52

Eensch
.

Michelangelo 5 januari 2021 om 21:00

Toch maakt me dit wel nieuwsgierig naar het ware verhaal. Want aan de meeste tussentijdse transfers ligt ergens wat onvrede aan ten grondslag.

Benieuwd wat de onvrede uiteindelijk is. Of dat alleen financieel is, ingegeven door zijn succes en zijn entourage. Of dat er meer aan de hand is.
Sportief? Ben je sportief beter af bij UAE?
Begeleiding? Sunweb/DSM staat er natuurlijk om bekend dat ze een hele strakke visie hebben mbt begeleiding en protocollen.
Ruzie? Waarover dan wel.

Als er niks achter zit maar enkel geld, dan heb ik weinig goeds over voor deze manier van werken. Ja, het is een professionele wereld. Maar contract is contract, en ik heb weinig met het opportunisme van dit soort renners. Die meteen vertrekken als ze succes hebben, maar wel verwachten dat ze keurig doorbetaald worden bij blessures.

Romāns Vainšteins 5 januari 2021 om 21:04

Jouw algehele levensbeschouwing staat natuurlijk wel los van waarom Hirschi van Sunweb naar UAE gaat.

Murcia 5 januari 2021 om 21:12

De meest voor de hand liggende verklaring is vaak de juiste, Geld speelt hier een primaire rol. Het budget van DSM zou rond de 17/18 miljoen liggen en UAE heeft zo rond de 30 mln te besteden. Cancellara die bekend stond als een redelijke geldwolf tijdens zijn carriere ruikt een kans en leurt al sinds afgelopen zomer met zijn poulain die toen nog anderhalf jaar had te gaan. Mijn speculatie is dat er al een principe akkoord was tussen Cancellara en Giannetti voor 2022 maar dat de situatie rond Ulissi ineens de zaak versnelde. Iwan telde zijn knopen en we kennen de uitkomst.
Staat overigens los van mijn opvatting dat UAE een absolute topploeg is waar hij uitstekend tot zijn recht kan komen.

Gitan 5 januari 2021 om 21:17

Als je moet kiezen tussen ik zeg maar wat 500.000 en 2m en je verslechtert jezelf niet eens op sportief vlak, is het dan echt zo schandalig om weg te gaan als jonge gast?

Limal 5 januari 2021 om 21:35

Als ik morgen wordt aangesproken door een bedrijf dat mijn salaris wil verdubbelen voor gelijkaardig werk dan ga ik ook zeker overwegen om bij mijn huidige werkgever mijn ontslag in te dienen, doorlopend contract of niet…

Michelangelo 5 januari 2021 om 21:50

Natuurlijk snap ik dat zelf ook. Als iemand met de buidel rammelt, dat je daar gevoelig voor bent.
Maar dat maakt nog niet dat ik fan ben van ploegen en managers die actief op deze manier aan de slag gaan. Want uiteindelijk worden daar enkel de renners en hun makelaars goed van, maar gaat het zorgen voor een verdere tweedeling in de sport. Rijken kopen de armen leeg, want het is geen eerlijk speelveld.

Misschien salarisplafond per ploeg om te voorkomen dat alles straks bij de grote 5 ploegen zit….

jooprioolpijp 5 januari 2021 om 22:02

Het ware verhaal gaan we nooit horen. Als ik me voor veel geld laat wegkopen laat ik ook op z'n minst doorschemeren dat ik niet helemaal tevreden was bij m'n oude werkgever. Iets met protocollen en andere manier van werken voor de volgende stap & uitdaging bla bla bla
Edit: dat salarisplafond mag er van mij vandaag nog komen.

Arie den Blanken 5 januari 2021 om 23:05

Michelangelo: Salarisplafonds zijn onzin en werken in de praktijk ook niet. Want dan gaat het onder tafel.
Een eerlijk speel veld is ook niet nodig . Sport hoeft helemaal niet (schijnbaar) eerlijk te zijn. Het moet de liefhebber vermaken.

bartp25 5 januari 2021 om 21:01

Aangezien hij zo blijft hameren op eendagscoureur, kan het zijn dat sunweb juist een andere kant met hem op wilde? En dat hij daarom zijn biezen pakt?

David Janssens 5 januari 2021 om 21:05

Triest dit…. wielrennen gaat op deze manier de kant van het voetbal op, een slechte ontwikkeling! Een contract is dus ook niets meer waard. Ik kon de renner Hirschi wel waarderen, de persoon Hirschi nu absoluut niet meer!

Gitan 5 januari 2021 om 21:07

Ach, dat gevoel verdwijnt wel weer. Of heb je dat ook nog altijd bij van Aert en Dumoulin?

Michelangelo 5 januari 2021 om 21:23

Gitan,
Daarom ben ik wel benieuwd naar het echte verhaal.
Bij Dumoulin ging het denk ik meer om gevoel dan om de centen (twijfels, afhandeling van blessure, motivatie, nieuwe omgeving). Bij Van Aert, die voelde zich genaaid door Nuyens. Dennis, die onvrede had over zijn materiaal. Natuurlijk is er geld mee gemoeid, maar dat was bij die transfers volgens mij nooit de hoofdmotivatie.

Zou dat hier anders zijn? Tot nu toe lijkt het er wel op, gewoon voor de pegels. En daar heb ik weinig bewondering voor.

adelaarvanantwerpen 6 januari 2021 om 09:27

Het grappige bij het verhaal Van Aert is dat hij minder verdient bij jumbo dan dat hij verdiende bij Nuyens.

Panache 6 januari 2021 om 11:27

@adelaarvanantwerpen
Iedereen roeptoetert dat, maar of het ook zo is weet alleen Van Aert (met enkelen van zijn adviseurs).

Beer 5 januari 2021 om 21:13

Het wordt druk aan de top met Ineos, Jumbo, DCQS, UAE & Bora. Enkele teams die zwaar de strijd met elkaar aangaan. Serieuze niveau-verschillen ook binnen de WT met teams als Wanty, Assos en Lotto.

Murcia 5 januari 2021 om 21:20

Ik zou er AG2R Citroën ook nog bijzetten en je hebt inderdaad een top 6 met een gigantisch verschil t.o.v. de rest.

rogierb 5 januari 2021 om 22:11

Geen idee waarom je AG2R daarbij zou moeten zetten.

Murcia 5 januari 2021 om 22:20

Ik wel, door Citroën er gegarandeerd zes miljoen per jaar bij. Dit betekend een budget van tenminste 23 mln en met nu al aankopen als Jungels en Greg plus de al aanwezige Cosnefroy en Naessen een van de grote spelers in het voorjaars/eendags werk. De komende jaren gaat dat verder uitgebouwd worden. Het wordt interessant wat Julian gaat doen na dit jaar. Maar er wordt volop gefluisterd over deze ploeg als zijn volgende werkgever.

lander luypaert 5 januari 2021 om 22:29

Murcia, Al die ploegen zijn ploegen die zowel in het klassieke werk als in grote rondes met klassementen goed kunnen scoren en eventueel in sprints ook. AG2R heeft geen enkele klassementsrenner. In het Klassieke zouden ze sterk moeten zijn.

Theo H 5 januari 2021 om 23:36

AG2R heeft dat extra budget volledig verkeerd besteed met aantrekken Van Avermaet en Jungels. Beiden zijn over hun hoogtepunt heen. Bij die laatste was zijn verval zelfs al zichtbaar voordat hij DQS verliet. Bij Gaviria, Kittel, Terpstra en Viviani werd dat pas zichtbaar bij de nieuwe ploeg ;-)

Frank V 5 januari 2021 om 21:16

Als die jurken het hoog genoeg in hun bol krijgen kopen ze wie ze willen. Gianetti heeft een mooi paar voetjes gekust tijdens de kerstperiode.

Frank V 5 januari 2021 om 21:18

Persoonlijk gesponsord door Breitling? Gaatie dadelijk ook me die protserige klokken hyperdecadent lopen doen in het peloton zo van… I don't mind crashing and ruining a lifetime salary priced watch on my wrist..

HoofdIsVrij 5 januari 2021 om 21:27

Toch bijzonder dat straks de Tour en wellicht meerdere klassiekers gewonnen worden op een Colnago. Dat was in de 21ste eeuw toch verworden tot de Nokia van het wielrennen. Hebben een flinke inhaalslag weten te maken.

Pils 6 januari 2021 om 00:19

De beste renners winnen op elke fiets wel, dat maakt tegenwoordig niet zo veel meer uit

Wim Kruithof 5 januari 2021 om 21:27

werkten… ;-)

peterwinnen 5 januari 2021 om 21:38

Tja jong. Hoe kun je razendsnel sympathie verliezen. Ruimte voor dit type renner is er wel in de ploeg, want de klassiekerrenners zijn wat dun gezaaid UAE.

jooprioolpijp 5 januari 2021 om 22:04

Idd. Voor de ondersteuning hoeft hij er niet heen, nee

FDJ 5 januari 2021 om 21:44

Tja lekker voor het geld kiezen van een ploeg uit een schimmige land met een schimmige manager.

Hirschi heeft wat mij betreft afgedaan.

Joaquim Agostinho 5 januari 2021 om 22:36

Ik vermoed dat ze nu nog een flink bedrag voor hem vangen. Hirschi kiest voor zichzelf en het geld, daar is op zich niet mis mee heb ik geleerd…, maar ik hoop wel dat de wielrennerij niet de "voetbal" kant op gaat!

Arie den Blanken 5 januari 2021 om 22:59

Hirschi en zijn managers hebben groot gelijk. Niets minder schimmig dan het hier favoriete Jumbo.
Ik heb overigens nog veel meer antipathie met figuren als Kruijswijk en Mollema. Landgenoten die er alles aan doen zo weinig mogelijk bij te dragen aan het functioneren van onze samenleving door in Monaco de belasting te ontlopen. Dat erger laakbaar geldwolvengedrag dan nu van Hirschi.

FDJ 5 januari 2021 om 23:32

De schimmige manager is in dit geval Gianetti niet die van Hirschi.

ProfrondeZevenbergen 5 januari 2021 om 21:45

Zonde. Team DSM oogt nu wel heel mager. Maar goed, dat dacht ik vorig jaar ook.

Pils 6 januari 2021 om 00:27

Met Bardet, Hindley, Andersen en Benoot hebben ze op zich prima renners. Van Andersen verwacht ik dat hij gwn in touretappes en semiklassiekers mee kan doen om de winst. Bij Benoot en Bardet is het te hopen dat ze hun oude vorm weer kunnen terugvinden. Ook moet het blijken of Hindley weer hetzelfde niveau als in de Giro haalt. Er blijven genoeg goede renners over, alleen heb je niet de zekerheid of ze gaan presteren.

Groetjesaandevoetjes 6 januari 2021 om 07:31

Elk jaar verrast dit team mij weer met de snelle opkomst van hun talent. Ik denk dat we dit jaar ook gaan genieten van Bol, Kanter en Arensman. En wellicht Wilder

assen 5 januari 2021 om 21:57

Tussen de regels door lees ik dat het niet alleen om geld gaat. Hij wilde al eerder weg bij Sunweb/DSM. En van alle ploegen anders dan Sunweb, pastte UAE het beste (misschien niet eens het meeste geld geboden).

UAE won de Worldtour al bijna geloof ik. Wie kan ze nu nog stoppen?

lander luypaert 5 januari 2021 om 22:27

In het vlaamse werk

Hirschi, Bjerg, Bystrom, Kristoff, Covi, Trentin, Ivo Oliveira, Rui Oliveira, Marcato en Troia.

Met die renners kan je toch ook een mooie selectie maken!

Kannibaal van Schepdaal 6 januari 2021 om 02:03

Niemand ligt wakker van Bystrom, Ivo Oliveira, Rui Oliveira, Marcato en Troia.

Hirschi is een topper, Trentin en Kristoff subtoppers, en Bjerg en Covi talenten, dat wel.

lander luypaert 6 januari 2021 om 07:00

Wat ik duidelijk wil maken dat Troia, Marcato en Bystrom enorm goeie renners zijn in de ondersteuning.

Ook Rui en Ivo Oliveira die zelf nog veel potentieel hebben!

Jungle Man 5 januari 2021 om 22:27

Contracten stellen dus maar weinig voor. Rijden in een team waar gianetti aan verbonden is, moet je ook maar willen, ook al zal het wellucht voor veel geld zijn.
Ik was fan van Hirschi, maar…..

ProfrondeZevenbergen 5 januari 2021 om 22:51

Ja want een profrenner die voor meer salaris kiest, kotsen we uit.

Arie den Blanken 5 januari 2021 om 23:25

Behalve al het een NL-er is.

Apemantus 6 januari 2021 om 00:05

Zo, weer lekker aan het trollen en zuigen Arie? Is dat nu werkelijk het enigste wat jou op de been houdt?

harryjohan71 6 januari 2021 om 09:14

@Arie De situatie van Hirschi en Dumoulin kun je niet met elkaar vergelijken. Dumoulin zat in een slechte periode bij Sunweb. Hij presteerde niet naar verwachting. Dit kun je bij Hirschi niet zeggen.
De situatie van Hirschi kun je beter vergelijken met bijvoorbeeld Poels. Daar waren de reacties ook niet mals toen die naar SKY/Ineos vertrok

CechRepublic 5 januari 2021 om 22:30

https://onzetaal.nl/taaladvies/twintig-man-was-waren/#close

“Werkte” is ook correct, met wel ouwe lullen taalgebruik kennelijk :)

Mystery Rider 6 januari 2021 om 03:38

Wat een grappige reacties.

Als Hirshi voor het geld kiest bij UAE is het een geldwolf.

Maar als WvA zijn contract wil openbreken voor meer choco op de boterham is het de normaalste zaak van de wereld.

Profrenners doen het voor het geld…dat is duidelijk, van je hobby je beroep maken en er een mooie cent aan verdienen is het leukste wat er is…hun palmares gaat in de geschiedenis boeken, de centjes zijn een bijdrage aan de toekomst van hun familie…

Trouwens, het aantal profrenners dat op pensioen kan na de actieve carrière is vrij klein, dus het principe is simpel, zoveel mogelijk verdienen op zo een kort mogelijke termijn…

harryjohan71 6 januari 2021 om 09:20

@Mystery Rider JV wil het contract van Van Aert openbreken. Dit om te voorkomen dat hij over een jaar naar een andere ploeg vertrekt. Dit is volledig anders dan wat Hirschi doet en dus niet met elkaar te vergelijken. In de bedrijfswereld spreken we in de situatie van Van Aert over salarisverhoging in de situatie van Hirschi over contractopzegging. Dit is toch wel een essentieel verschil.

KennyKlimmen 6 januari 2021 om 11:31

Nou mysterie, in jouw leven speelt heroïek, romantiek, kameraadschap, loyaliteit geen rol?

Arie den Blanken 6 januari 2021 om 14:18

@Mystery Rider Met je laatste opmerking sla je de spijker op zijn kop. Een renner weet nooit hoe zijn carrière in de nabije toekomst zal verlopen. Dus zo snel mogelijk de schaapjes op het droge hebben is niets mis mee.

Silverlake 6 januari 2021 om 18:57

Voor het geld kiezen….
Vraag maar aan Viviani , Kittel , Gaviria…
Waar staan ze nu ??

Arie den Blanken 6 januari 2021 om 21:33

Waar ze nu staan boeit niet. Het geld hebben ze binnen en dat is wat er voor een beroepsrenner toe doet.

wielrenner 6 januari 2021 om 06:40

GELD,GELD, GELD,GELD…. Als je wint heb je vrienden, rijen dik….

Romāns Vainšteins 6 januari 2021 om 07:14

Al met al is het best eenvoudig, Hirschi is in zijn huidige vorm simpelweg de ploeg ontgroeid. Het is nu aan hem om inderdaad ook aankomend seizoen steeds weer bij de besten te zitten nu.

Arie den Blanken 6 januari 2021 om 10:48

“Al met al is het best eenvoudig, Hirschi is in zijn huidige vorm simpelweg de ploeg ontgroeid.” Inderdaad ontgroeid wat betreft wat ze hem financiëel kunnen bieden. Waarschijnlijk mooie oplossing gecreëerd. Een jaar wachten in een korte carrière is een verloren jaar. De periode om te oogsten zijn in het algemeen vrij kort zeker als er ook nog eens een arbeidsverzuim als gevolg van het dit onveilige beroep bijkomt. Ook de doorgeslagen dopingjacht maakt dat de oogsttijd verkort.

john 6 januari 2021 om 08:11

Dus af gaande op al de conclusies hier over die Gianetti ,Word Primoz Roglic gewoon de tour winnaar van 2020 al zal het nog wel enkele jaren duren ,maar ze komen er wel achter (Zie die Amerikaan )

Merlinappa 6 januari 2021 om 08:21

Zou me niks verbazen. Dat hoofdkantoor wat uae in Slovenië uit de grond heeft gestampt is ook vrij apart. Wist je dat Slovenië een van de weinige landen is waar bloeddoping niet in zijn geheel strafbaar is bij wet trouwens?

Limal 6 januari 2021 om 09:10

Wat is volgens jou het belang van een hoofdkantoor te hebben in een land waar er minder dopingwetgeving is? De renners trainen en koersen bijna constant in het buitenland, waar ze onderhevig zijn aan dopingcontroles en wetgeving van lokale instanties, de UCI en het WADA. In Slovenië zelf zijn ze trouwens ook nog steeds onderhevig aan die laatste twee.

moa 6 januari 2021 om 14:54

7w/kg 7w/kg 7w/kg, na 3 weken tour en nog nooit een uitstekende tijdrit gereden. Armstrong, Froome, niemand heeft hem dit ooit voorgedaan. Niemand. De Sloveense link, Gianetti, aub, diegene die dit gelooft…

Pogacar heeft immens talent, maar de tijdrit valt onder de categorie moto gp.

Michelangelo 6 januari 2021 om 15:14

Voor mij blijft altijd het volgende hangen:
Je roept dat je de tijdrit tot in de puntjes hebt voorbereid. En dat betekent in het hedendaagse wielrennen parcourskennis, en weten hoeveel watt je kunt en moet trappen op welk stuk.
En dan ga je op pad zonder vermogensmeter? Hoe deed hij dat in andere tijdritten?

Waarom? Vanwege het gewicht? Is het beter als je het vermogen niet weet of ziet voor het zelfvertrouwen? Of wil je dat nooit iemand hard kan maken dat je buitenaards hard op je pedalen hebt geduwd na drie weken uitputting in de TdF?

Merlinappa 6 januari 2021 om 08:16

Wel jammer dat het uae wordt. Schimmige ploeg met veel dubieuze figuren in dienst.

lander luypaert 6 januari 2021 om 08:35

Leg uit! Buiten Gianetti zijn alle renners clean die er rijden.

Merlinappa 6 januari 2021 om 08:48

Zie mijn reactie op John.

lander luypaert 6 januari 2021 om 08:54

“Veeeel dubieuze figuren” Ik lees geen namen en alleen maar veronderstellingen van je. Ook hoe jij het graag zou zien :)

Elke ploeg is dubieus dan :)

Merlinappa 6 januari 2021 om 09:31

Sorry; dubieuze figuren. Mierenneuker.
Gianetti en Poga wmb dubieus. En ja: andere ploegen kunnen ook dubieus zijn. Zeg nergens van niet.

Romāns Vainšteins 6 januari 2021 om 09:51

Je moet natuurlijk Gianetti wel in het licht van 2021 bekijken en niet dat van 1998.

Momenteel is er tig minder speelruimte op het gebied van bedriegerij en is het vooral budget dat bepaald hoe ver je richting de randjes kan gaan. UAE is wat mij betreft ook helemaal niks anders dan Ineos of Jumbo op dit vlak. Met betrekking tot Pogacar’s dubieusiteit zou je eigenlijk nog eens wat vergelijkbare ritten moeten zien om na te gaan of hij niet simpelweg de beste is in de subniche ‘op laatste dag van zware ronde eerst 25K vlak vooruit knallen en vervolgens als doorgesnoven van Schip een vies steile middellange klim opknallen’.

Merlinappa 6 januari 2021 om 10:46

+1 morgenstern.

Arie den Blanken 6 januari 2021 om 10:50

List en bedrog is toch een van de factoren die het wielrennen minder saai maakt om te volgen.

joowii 6 januari 2021 om 12:57

@Arie:
Absoluut, maar dan moet je je er als fan wél over opwinden natuurlijk. Anders heb je er alsnog niks aan :).

Gala 6 januari 2021 om 08:35

In begin meer en meer sympathie te voelen voor renners als MVDP en, in iets mindere mate, Julian Alaphilippe. Deze jongens blijven al jaren trouw aan hun huidige werkgever terwijl ze ongetwijfeld elders veel meer kunnen verdienen. Chapeau!
Foei Hirschi.

adelaarvanantwerpen 6 januari 2021 om 09:30

Ik denk echt dat jij jij heel hard vergist als jij denkt dat VDP bij andere ploegen veel meer zal verdienen.

Pils 6 januari 2021 om 10:18

Ik denk dat het grootste deel van VDP zijn inkomen door Canyon wordt betaald

Gala 6 januari 2021 om 10:25

Dat zou inderdaad allemaal kunnen.

moa 6 januari 2021 om 14:56

MVDP kan werkelijk nergens anders meer verdienen om te doen wat ie wil hoor. Nergens.

Frank V 6 januari 2021 om 22:14

En het is nóg niet genoeg. Hij wil er nog wat inkomen bij voor niks te doen uit zijn bedrijfje van voedingssupplementen. Hij is co-founder maar rekening houdend met zijn veldrijden, wegrennen en mtb-uitstapjes, hoeveel tijd zou hij als ‘co-founder’ gemiddeld per week in z’n zaak stoppen? 10 minuten?

Headlines

Materiaalzone

Populair