Marc Hirschi per direct weg bij Team DSM

dinsdag 5 januari 2021 om 17:01
Marc Hirschi per direct weg bij Team DSM

foto: Cor Vos

Marc Hirschi vertrekt per direct bij Team DSM. De 22-jarige Zwitser, die vorig jaar zijn definitieve doorbraak beleefde op het allerhoogste niveau, reed twee seizoenen voor de WorldTour-ploeg van manager Iwan Spekenbrink. Het is nog niet bekend naar welke ploeg hij vertrekt.

Het contract van Hirschi bij Team DSM (de opvolger van Team Sunweb) liep nog door tot eind 2021, maar is in onderling overleg vroegtijdig beëindigd. Na het voorbije seizoen vertrok ook Michael Matthews al vroegtijdig bij het Duitse team.

Hirschi brak in 2020 door met onder meer een ritzege in de Tour de France en winst in de Waalse Pijl. Daarnaast werd hij tweede in Luik-Bastenaken-Luik en derde op het WK op de weg.

Lees ook: Marc Hirschi: “Ik wil mezelf niet in het keurslijf van een ronderenner dwingen” (interview, december 2020)

Dit artikel delen:

164 Reacties

SnellePelle 5 januari 2021 om 17:02

Popcorn!! Kom maar door!

CechRepublic 5 januari 2021 om 17:12

Ook zo’n jankerd die ze waarschijnlijk liever kwijt dan rijk zijn. Toch, Snelle?

Turtlehead 5 januari 2021 om 17:23

Ik blijf ff ingelogd. Ge-wel-dig-e start van het jaar. Zou hij naar DCQS gaan??

S'mon 5 januari 2021 om 17:26

@Turtlehead, was hun ploeg al niet rond?

Michelangelo 5 januari 2021 om 17:38

Lefevere heeft geen geld… zegt ie!

En hij doet nooit mee aan dit soort praktijken want contract is contract… zegt ie!

SnellePelle 5 januari 2021 om 17:39

Nou @chech dat denk ik inderdaad. Anders ontbinden ze geen contract.

Overigens doet het mijn Team DSM hart wel pijn.

Huubi 5 januari 2021 om 17:02

Echt een heel bijzonder bericht. Ruzie of weggekocht voor veel.

hahostolze 5 januari 2021 om 17:03

Gaat lekker daar

martini151 5 januari 2021 om 17:03

Bizar bericht. Laten we hopen dat hij niet ontslagen is

Edit:

In samenspraak met de ploeg het contract ontbonden. Die gaat ergens enorm cashen!

krypton 5 januari 2021 om 17:03

Weg als in naar een andere ploeg of weg als in ontslagen?

Wheely 5 januari 2021 om 17:06

Flesje shampoo wezen halen?

Romāns Vainšteins 5 januari 2021 om 17:04

BORA gok ik.

Wheely 5 januari 2021 om 17:08

Laten we het hopen, geen Ineos svp…

orlando dani 5 januari 2021 om 18:55

Nieuwe knecht voor Kelderman

Michelangelo 5 januari 2021 om 19:37

hmmmmmmm, zou kunnen.

Wheely 5 januari 2021 om 17:06

Maar Marc wat doet u nu?

S'mon 5 januari 2021 om 17:08

Haha, dacht ik ook. Goed geformuleerd.

Michiel De Rooij 5 januari 2021 om 17:51

De grap ontgaat me volledig

Murcia 5 januari 2021 om 17:59

@Michiel
Tatjana, Buurman, Flodder. Een scene die mij ook is bijgebleven.

Michiel De Rooij 5 januari 2021 om 18:21

Murcia, ja Tatjana. Bam. Die herkende ik wel, maar dan een soort associatie, relatie met de situatie Hirsch maak ik vervolgens niet. Waardoor ik vertwijfeld achterblijf zonder lach om m'n gezicht. .

Haha.

rogierb 5 januari 2021 om 18:29

De humor ontgaat mij ook.

Romāns Vainšteins 5 januari 2021 om 18:41

Of was Marc hier de Tatjana?

Turtlehead 5 januari 2021 om 21:36

@RV … en Cancellara de oudste broer (naam vergeten)…

Michelangelo 5 januari 2021 om 17:08

Die zag ik (nog) niet aankomen…

Frank V 5 januari 2021 om 17:08

Phaha, treurig maar die zag je van mijlenver aankomen. Money dictates! Fabian Kassalara.

Murcia 5 januari 2021 om 17:12

Keuze voor de poen, de Cauwer en Wuyts gaven tijdens de Tour al aan dat Fabian met hem zat te leuren. Ik zet mijn geld op Sir Dave en Radcliffe.

Michelangelo 5 januari 2021 om 17:15

Als het klopt wordt het hopelijk geen trend in de wielrennerij. Want het voetbal-business model waarbij je om de haverklap dure transfers hebt en voetbalmakelaars zich op het wielrennen storten klinkt niet echt aantrekkelijk.

Murcia 5 januari 2021 om 17:27

Voorlopig beperkt het zich tot DSM waar Iwan de voorzet heeft gegeven mbt Tom, maar ik sluit helaas niet uit dat dit meer navolging gaat krijgen.

Barry Batsbak 5 januari 2021 om 18:20

Rare gedachte; Wout heeft bijgetekend bij TJV, Ineos heeft per direct geld over en koopt een andere aanvaller die ook Tour-etappes blijkt te kunnen winnen?

Murcia 5 januari 2021 om 18:38

@Barry
Zou ook het omgekeerde kunnen zijn, Frits en de rest van de sponsors hebben niet aan de eisen van Wout kunnen voldoen. Wout vertrekt per 1-1-2022 en zij schakelen door en bieden het vrijgekomen sponsorbedrag aan voor het contracteren van Hirschi.
Ik denk nog steeds aan INEOS en UAE vanwege de financiele mogelijkheden daar, maar je kunt niks uitsluiten.

S. Morgenstern 5 januari 2021 om 18:53

Dat laatste scenario durf ik wel uit te sluiten.

Het puur theoretische ‘je kunt niets uitsluiten’ is weinig waard, wanneer er genoeg hele waarschijnlijke scenario’s voor handen zijn.

Barry Batsbak 5 januari 2021 om 18:58

Murcia; dat zou ik nog veel liever zien eerlijk gezegd. Woutje naar Ineos en Marc naar TJV.

Aerosolo 5 januari 2021 om 19:00

@Murcia,
Toch niet alleen bij DSM? Wiggo schold zich al een weg uit Garmin, Dennis forceerde een breuk bij Bahrein en Van Aert bij Nuyens.
Verder heeft die makelaar die dicht bij Ineos zit movistar uitgezogen en onlangs deed ene Mendes uit de voetballerij zijn intrede.
https://sporza.be/nl/2021/01/02/supermakelaar-jorge-mendes-richt-zijn-pijlen-nu-ook-op-het-pelot~1609614481750/

erikvoncken 5 januari 2021 om 17:13

Raar. Net nadat DSM aan boord is gekomen is opeens de chemie weg.

Verweggistan 5 januari 2021 om 17:15

:)

Welleke 5 januari 2021 om 17:39

LoL

Barry Batsbak 5 januari 2021 om 18:12

Fraai.

Zarniwoop 5 januari 2021 om 17:14

Gezien de Zwitserse connectie (Cancellara / BMC) zou het me niks verbazen als ie naar AG2R-Citroen gaat..

Michelangelo 5 januari 2021 om 17:16

Of Assoss… zwitserse sponsor, en Qhubeka zoekt nog een hele goede kopman.

S'mon 5 januari 2021 om 17:18

@Zarniwoop, hebben die nog geld, ik vermoed dat Hirschi een dure vogel is hoor.

Zarniwoop 5 januari 2021 om 17:24

@S’mon, denk dat Citroen wel wat geld heeft meegebracht. En met Hirschi hebben ze een stuk meer kans op goede resultaten in de TdF en andere ASO-koersen (Waalse Pijl, LBL, etc.). Dat is voor Citroen natuurlijk goede exposure.

S'mon 5 januari 2021 om 17:28

@Zarniwoop, Citroën heeft zeker voor meer geld gezorgd, maar daar is al heel veel van opgebruikt denk ik. Al zou ik liever hebben dat hij een vrije rol krijgt bij AG2R dan dat hij voor Jumbo of Ineos zou moeten knechten.

jappe666 5 januari 2021 om 17:34

7 miljoen extra via Citroën

nickdt 5 januari 2021 om 17:52

Die zitten al vol.

Romāns Vainšteins 5 januari 2021 om 18:00

Hmmmm, zou ook kunnen natuurlijk…

jappe666 5 januari 2021 om 18:03

Zou Astana kunnen?
Die zullen na het vertrek van MAL ook wel wat loonbudget over hebben en hebben voorlopig 1 renner minder onder contract dan vorig seizoen?

Romāns Vainšteins 5 januari 2021 om 18:04

Hmm, Astana? Nee denk ik niet.

S. Morgenstern 5 januari 2021 om 18:11

Kan iemand RV even over zijn bol aaien?

DeTourwinjeinbed 5 januari 2021 om 17:14

Wat moet zo’n ploeg als Team DSM nou als zulke gasten het eerste beste jaar nadat ze zijn doorgebroken je de rug toe keren?

Ik snap dat er wat minder clubliefde is dan in de voetbalwereld, maar ik vind het toch zeer spijtig voor zo’n ploeg. Ze leiden een topper op en staan na 1 goed half jaar al met lege handen. In de voetbalwereld krijg je als club er tenminste nog een flinke smak geld voor dat je kan herinvesteren.
Dit gebeurt niet in de wielerwereld of heb ik dat verkeerd?
Ik hoor nooit wat van transfergelden of iets dergelijks.

mackie 5 januari 2021 om 18:16

Mag toch aannemen dat als Hirschi naar een ander team gaat, hij (grof) betaald om zijn contract af te kopen. Dumoulin is ook niet voor niks(euro’s) weg gegaan.

Fast Freddy 5 januari 2021 om 19:07

Je kunt dit breder trekken; welke sponsor wil nog investeren als tijdens het seizoen de toppers weggekocht kunnen worden door andere teams? Aanname is wel dat het inderdaad om de poen draait. Maar if so verneukt dit het toch al wiebelige financiële model van de prowielrennerij.
Hele slechte zaak dit.

Apemantus 5 januari 2021 om 20:15

DSM kan hem natuurlijk ook gewoon aan zijn contract houden hè? Maar die kiezen er ook voor om te cashen, omdat hij einde seizoen gratis de deur uitloopt. Bij de toppers is het gewoon zaak om tijdig een verbeterd contract aan te bieden. De wet van vraag en aanbod.

Verweggistan 5 januari 2021 om 17:15

Verrassend, vooral omdat er geen signalen waren. Bij Dumoulin en Matthews was het duidelijk dat ze ontevreden waren.
Welke ploegen kunnen hem zoveel meer betalen en zouden hem een vrije rol kunnen geven. Bahrain? Bij UAE is het knechten, bij Ineos (hebben die nog plaats?) is het knechten.
Benieuwd of DSM nog vervanging haalt.

Michelangelo 5 januari 2021 om 17:19

Wie weet bij Qhubeka-Assoss. Dat de Zwitserse sponsor aldaar heel veel extra geld over heeft voor deze groeibriljant. En daar is ie gegarandeerd kopman. En ik weet niet hoeveel ondersteuning hij nodig heeft met zijn manier van rijden…

lander luypaert 5 januari 2021 om 17:22

Uae kopman in Ardennen en vrije rol in Vuelta of dergelijke. Uae heeft nog plek en met het uitvallen van Ulissi zoeken ze misschien nog iemand? Misschien zit ie al op de vlieger richting Dubai :D

Ineos lijkt vol te zitten.

Bahrain zou kunnen maar hun team was rond las ik.

Verweggistan 5 januari 2021 om 17:22

@michelangelo: Wie weet, maar volgens mij hebben ze niet veel geld, in ieder geval niet zoveel dat DSM hem moet laten gaan en dan heeft hij slechts zekerheid voor een jaar. En dat is, ondanks dat hij dan zeker een vrije rol heeft, toch alsof je van Heracles naar Emmen gaat.

Verweggistan 5 januari 2021 om 17:27

@lander: Ulissi met zijn hartproblemen, waardoor ze op het laatste moment toch nog een topper aan hun team willen toevoegen. Klinkt logisch.

lander luypaert 5 januari 2021 om 17:30

Jepp, Uae heeft voor volgend jaar 29 renners in de selectie. Ayuso komt pas in augustus en Ulissi staat een paar maand aan de kant. Dan zijn het 27 renners in de 1e maanden. Stel er vallen er een paar dan heb je snel al een tekort om een selectie op papier te zetten.

Michelangelo 5 januari 2021 om 17:43

@Verweggistan,
Soms kunnen sponsoren heel specifiek geld uitgeven aan 1 bepaalde renner. Wie weet een een soort MvdP scenario bij Assoss. Ik kan me voorstellen dat je voor zo’n renner graag een extra potje geld open trekt.

Absolute kopman, compleet je eigen programma kunnen kiezen, geen andere grote ploegbelangen als klassementen of groene truien. En met zijn manier van rijden en zijn ambities is het de vraag of hij wel echt een ploeg nodig heeft.
Qua omkadering ga je denk ik niet op vooruit, maar qua vrijheid des te meer.

Romāns Vainšteins 5 januari 2021 om 18:02

Hmmmm, UAE , Bahrein en Quebaka zouden ook kunnen ja.

Murcia 5 januari 2021 om 19:11

Qhubeka is een mogelijkheid als zijn laatste activiteiten op instagram een aanwijzing zijn. Hij volgt ze nu en dat is toch wel opmerkelijk. Michelangelo haalde ook al de zwitserse connectie aan. Renners gaan over het algemeen niet beter fietsen bij Doug en de ondersteuning voor hem is daar pover maar wie weet.

lander luypaert 5 januari 2021 om 19:23

Gohh ja, hij volg Uae ook en Matxin Fernandez volgt hij ook.

Frank V 5 januari 2021 om 17:19

Heeft zich het afgelopen seizoen gevestigd als een van die 7, 8 unicorns die ver boven de rest van het peloton uitsteken. Terwijl Sunweb nog maar net met 'm op de proppen kwam.

Is meteen een superstar en Spekenbrink ziet geen combinatie van twee sferen in z'n bus. Opleiden en knechten gaan niet zo goed samen. Iwan gunt ze de vrijheid.

Murcia 5 januari 2021 om 17:24

Iwan kijkt ook naar zijn portemonnee, hij krijgt een flink bedrag als afkoopsom net als bij Tom en dat is nooit weg. Het is overigens volgens mij geen toeval deze gang van zaken bij DSM. De oplossing met Tom heeft een precedent geschapen waar renners , zaakwaarnemers en andere ploegen nu op inspringen. Ze weten dat uiteindelijk Iwan zijn renners laat gaan ipv rechtzaken over lopende contracten.

Huubi 5 januari 2021 om 17:19

Gezien de laatste zin in het persbericht “no further comment” is het ruzie oid

JaBo 5 januari 2021 om 17:20

Bied kansen voor 1 of 2 nog contractloze profs zoals van Goethem of Vermote.

harryjohan71 5 januari 2021 om 17:40

Als vervanger gaan ze vast niet voor een ‘oudere’ renner dit zou nog meer in strijd zijn met hun filosofie. Misschien wou hij wel niet knechten voor Bardet in de Tour.

thorsen 5 januari 2021 om 17:20

In goed overleg laat je een van je beste renners die nog een jaar onder contract staat zomaar weggaan.
Of er is wel degelijk een flinke vergoeding op hun bankrekening gestort waar ze het niet over gaan hebben, of er is meer aan de hand (laten we hopen van niet…), of ze laten de kaas wel héél makkelijk van hun brood eten.

Verweggistan 5 januari 2021 om 17:28

Je bespaart in ieder geval flink op loonkosten en met dat geld kun je wellicht volgend jaar weer wat anderen tevreden stellen.

harryjohan71 5 januari 2021 om 18:36

@Verweggistan Ik denk niet dat Hirschi's huidig salaris flink op de loonkosten drukt. Hij is zo snel doorgebroken dat hij voor zijn kwaliteiten een relatief laag salaris heeft. Er zijn niet zulke goede renners te vinden tegen zulke lage loonkosten als Hirschi op dit moment heeft, verwacht ik. DSM wou dit contract waarschijnlijk niet naar tevredenheid openbreken, waardoor hij eieren voor zijn geld heeft gekozen. Ik denk dat Hirschi dit jaar al wil cashen en niet volgend jaar. Stel je voor dat hij komend jaar om wat voor reden minder presteert om wat voor reden dan ook.

Verweggistan 5 januari 2021 om 21:12

Ja, klopt, bedacht ik mij ook net. Dat is juist de reden dat hij weg wil natuurlijk. Hij heeft nog een neo-prof salaris.

salem 5 januari 2021 om 17:22

Dit klinkt, in mijn oren, als een Ineos actie…

Daarnaast gaf de baas daar aan dat zij graag anders (aanvallender) willen koersen in de grote ronden. Dit zou betekenen dat hij ook niet iedere etappe hoeft te knechten.

lander luypaert 5 januari 2021 om 17:26

Zou je ook wel eens gelijk in kunnen hebben!

A.M.M. Jonkers 5 januari 2021 om 17:28

Alleen die geldwolven kunnen zoiets doen.
Wordt gevaarlijk als dergelijke praktijken schering en inslag worden, zoals anderen hier ook al aangaven….
Verbannen uit de wielersport die Britten, kunnen we ze buiten stemmen?

S'mon 5 januari 2021 om 17:33

Nu niet overdrijven eh, het is hun recht. Er staat nergens dat dit verboden is, dus…

Murcia 5 januari 2021 om 18:50

@Snelle
Bedankt voor de info, Als het niet INEOS is dan ga ik toch denken aan of UAE of hoe opmerkelijk ook TJV gezien wat er speelt rond Wout.

Apemantus 5 januari 2021 om 19:25

Waarom zou TJV, Hirschi dan nu al halen? Maak je het jezelf als team zijnde niet makkelijker mee de komende klassiekers. Bovendien hoef je aan het einde van het seizoen enkel Hirschi z’n contract te betalen en geen afkoopsom aan DSM. Tenzij Wout ook per direct zou vertrekken, maar dat is dus echt niet aan de orde, en zoveel heeft Wout ook zelf gezegd.

FDJ 5 januari 2021 om 17:24

Ik denk aan Trek. Cancellara heeft daar met een aantal ploegleider grandioos gepresteerd. Trek kan nog wel wat kwaliteit gebruiken en de ploegleiding van Trek kent Cancellara nog en vice versa.

Romāns Vainšteins 5 januari 2021 om 18:01

Hmmmmmm, ook inderdaad een optie.

HJJH 5 januari 2021 om 20:30

Denk het niet, Cancellara promoot tegenwoordig BMC en dan is Trek niet logisch.

De Fakir 5 januari 2021 om 17:24

Raar, hopelijk niet naar Sir Dave. Wel bijzonder dat onder de leiding van Iwan Spekenbrink er telkens dit soort vreemde dingen gebeuren. Maar goed misschien zie ik het ook niet helemaal objectief door mijn persoonlijke afkeer van Iwan

WernerFranke 5 januari 2021 om 17:30

Voor de zoveelste keer wordt bij deze ploeg een contract verbroken. Kan toch geen toeval meer zijn?

rogierb 5 januari 2021 om 18:39

Renners veranderen in geldwolven. Je kunt moeilijk zeggen dat Subweb Hirschi niet heeft laten presteren.

Murcia 5 januari 2021 om 17:31

Grappig weetje is nog dat Scott mede instapte vanwege landgenoot Hirschi. Dat pakt zo ook lekker uit.

S'mon 5 januari 2021 om 17:33

pech.

jappe666 5 januari 2021 om 17:39

Was ook mijn eerste gedacht.
Die stappen als Zwitserse fietsenconstructeur speciaal over van Albasini naar Hirschi als nieuw uithangbord als nationale vaandeldrager, is hij weg nog voor er een wedstrijd gereden is.

Aerosolo 5 januari 2021 om 18:46

De mijne ook. De fietsconstructeurs doen een stoelendans, maar bij het doven van de muziek blijft 1 zadel leeg en is Hirschi vertrokken.

willem buffel 5 januari 2021 om 17:34

Ik gok op Trek.

Apemantus 5 januari 2021 om 17:37

Niemand wil bij Spekenbrink blijven.

Aderlating voor DSM. Je grootste blikvanger weg. Kan nooit onderdeel van het beleid zijn lijkt me.

Headlines

Materiaalzone

Populair