LottoNL-Jumbo wacht af met Wout van Aert

Door , vrijdag 16 november 2018 om 11:30

LottoNL-Jumbo kiest voor absolute zekerheid in de zaak rond Wout van Aert. Walter Van Steenbrugge, de advocaat van de wereldkampioen veldrijden, liet gisteren weten dat zijn cliënt van de UCI groen licht heeft gekregen om te onderhandelen met een WorldTour-ploeg. Teammanager Richard Plugge neemt geen risico’s en wil eerst de officiële documenten inzien.


“Het is nog te vroeg om hier iets zinnigs op te zeggen”, aldus Plugge. WielerFlits vroeg de teammanager tijdens het KNWU najaarscongres om een reactie. “Ik heb het nieuws vernomen, maar dat verandert de situatie voor ons voorlopig niet.”

De ploeg zegt af te wachten op de officiële documenten alvorens verder te kunnen handelen. Door de uitspraak van de UCI zou Van Aert in theorie vanaf 1 januari in dienst kunnen treden bij LottoNL-Jumbo (of een andere WorldTour-ploeg), maar een ander heet hangijzer waar nieuwe werkgevers rekening mee moeten houden, is de rechtszaak tussen Van Aert en zijn inmiddels ex-werkgever Sniper Cycling (Veranda’s Willems-Crelan). “Ook daar moet meer duidelijkheid over de aansprakelijkheid komen”, zegt Plugge.

Dit artikel delen:

37 Reacties

jessevdalen 16 november 2018 om 11:33

Volgensmij is die rechtszaak er alleen om duidelijk te maken wie er fout zat en wie moet betalen. Als de officiële documenten er zijn en Jumbo contracteert een vrij renner (volgens de UCI), waarom zouden zij dan consequenties kunnen krijgen?

AlfredoBinda 16 november 2018 om 11:42

De UCI heeft hem nu vrijgegeven om te onderhandelen. Maar stel dat ie in 2019 voor Jumbo rijdt en de rechter eind 2019 bepaalt dat ie zijn contract niet had mogen verbreken, dan zou de UCI zowel Jumbo als van Aert alsnog een gigantische boete en schorsing kunnen opleggen.

Dat is iig wat de advocaat van Sniper zegt, dus het is nog maar de vraag of dat waar is. Ik zou het persoonlijk vrij bizar vinden als je zo met terugwerkende kracht je eigen besluit kan intrekken als UCI zijnde, maar goed.

Mathieu Moller 16 november 2018 om 11:55

Maar dan valt Jumbo toch niks te verwijten? Zoals jessvandalen al zegt, is Van Aert officieel gewoon een vrij renner, dus is er geen enkele reden om Jumbo hierin iets te verwijten als ze Van Aert al voor 2019 zouden contracteren.

AlfredoBinda 16 november 2018 om 11:59

Oh ik ben het volkomen met jullie eens hoor, begrijp me niet verkeerd. Zoals ik al zei, het zou bizar zijn van de UCI om Jumbo achteraf te straffen als ze hem nota bene zelf hebben vrijgegeven.

Grote kans dat die advocaat van Sniper gewoon expres probeert ploegen bang te maken.

Mwielerfan 16 november 2018 om 13:03

Ik zou ook denken dat sniper hier het hele kleine beetje vaagheid probeert op te blazen in het nadeel van hun ‘tegenstanders’. Denk dat het niks wordt.
Maar logisch dat jumbo er nog wat juridisch advies over wil.

SolitaryShell 16 november 2018 om 22:45
Quote:
AlfredoBinda 16 november 2018 om 11:42

De UCI heeft hem nu vrijgegeven om te onderhandelen. Maar stel dat ie in 2019 voor Jumbo rijdt en de rechter eind 2019 bepaalt dat ie zijn contract niet had mogen verbreken,

Dat gaat nooit gebeuren. Als je ergens niet meer wilt werken, dan kan dat altijd. Je kunt hooguit een schadevergoeding moeten betalen voor contractbreuk, maar geen enkele rechter gaat iemand dwingen te werken waar hij niet wil werken. De slaventijd ligt achter ons.

Quote:
dan zou de UCI zowel Jumbo als van Aert alsnog een gigantische boete en schorsing kunnen opleggen.

Op grond van wat dan? En Jumbo is überhaupt geen partij.

jvh93 16 november 2018 om 11:38

Mocht de UCI alsnog besluiten om Van Aert geen licentie te geven voor komend seizoen om op de weg te Mogen rijden vanwege de rechtzaak is het risico voor team Jumbo dat ze een jaar lang een renner onder contract hebben en moeten betalen die geen wedstrijd voor ze mag rijden ;) Ik snap het wel, al zou ik voor Van Aert best een gokje willen nemen als hij daarna nog 3 seizoenen bij je in dienst rijd

Mwielerfan 16 november 2018 om 13:06

En wat zouden consequenties zijn van met terugwerkende kracht geen licentie? Worden alle resultaten van van aert voor sniper? Moeten ze ruimte in kranten kopen om foto’s met een jumbo shirt voor sniper aan te passen? Lijkt me niet

boenk 16 november 2018 om 18:24

Die rechtszaak komt er pas eind 2019, wanneer het seizoen erop zit. Als Van Aert zijn contract onrechtmatig verbroken heeft, dan moet hij persoonlijk een boete betalen aan Sniper. De UCI geeft hem toestemming (ze moesten ook wel want wettelijk is hun regeltje geen fluit waard) om te onderhandelen. Jumbo heeft dus met heel die affaire niks te maken, en kan ook niks kwalijks genomen worden gezien de UCI het licht op groen zet. Maar uiteraard gaan die ook niks overhaasten of wat olie op het vuur gooien.

Luc 16 november 2018 om 11:46

Hopelijk krijgt Sniper Cycling ook voor de arbeidsrechtbank het deksel op de neus. NN had de reputatie een zweetdief en matenneuker (remember BK in Leuven) te zijn tijdens zijn sportcarrière en nu denkt hij hetzelfde spelletje te kunnen verder zetten als manager. Dumpen die vent !

Mwielerfan 16 november 2018 om 13:08

Ook wel tactisch sterk genoemd als ie won. Ik houd zelf helemaal niet van domme coureurs die veel moeite doen voor een tweede plaats. Zoals mollema in tour en sebastian deze zomer. Laat de snelle man maar rijden en verras hem als ie te moe is om op tijd te reageren

assen 16 november 2018 om 11:55

Ik twijfel er niet aan dat er nog een risico is voor Jumbo. Maar ook twijfel ik er niet aan dat – achter de coulissen – Jumbo heeft aangegeven aan WvA dat ze hem in principe aan zich willen binden voor 2019.

boenk 16 november 2018 om 18:26

Welk risico zou dat dan zijn? Iedereen heeft het recht een arbeidscontract te verbreken en nadien elders aan de slag te gaan. Recht op arbeid. Het ergste dat er te wachten staat is een persoonlijke boete en schadevergoeding voor Van Aert.

mooiman 16 november 2018 om 12:17

Logische (en verstandige) reactie van Plugge. Er is nog tijd genoeg voor een beslissing.
En Jumbo is ook enige optie

xistnc 16 november 2018 om 12:43

Met het verbreken van het contract en eventuele consequenties daarvan heeft Jumbo niks te maken. De uitkomst van de rechtszaak eind 2019 verandert daar niets aan. Voor Jumbo maakt het alleen uit of Van Aert voor 2019 onvoorwaardelijk vrij is gegeven door de UCI. Niks meer en niks minder.

Samlambeej 16 november 2018 om 12:50

"Bwuaa die oprichter van Jumbo tikt dat wel af", aldus @tendam.

OT: Sinds dat er pas uitspraak is in November had Van Aert net zo goed onder Sniper kunnen blijven koersen, tenzij hij dadelijk 3 wegwedstrijden gaat winnen met z'n ander team. We hebben allemaal begrepen dat er veel onrust is/was in die ploeg. Wellicht dat er ploegmaats zullen getuigen maar dat het zo schandalig erg is wat we nog niet weten, dat lijkt me sterk. Dan meen ik toch dat het al naar buiten was gekomen. Deze zaak is dus alles behalve en slam dunk voor Van Aert en Van Steenbrugge. Denk dat Wout grote jongen wou zijn en antwoordde "Awel tis goe, dan gaan we noa de richter!!" en de kosten niet tegenover de baten heeft afgeweegd. Dit laat 'm echt niet los.

Mwielerfan 16 november 2018 om 13:11

Als het incident overdreven is dan verdient wva het deksel op zn neus inderdaad. Had ook gewoon het contract af kunnen kopen, al was sniper zo om hem heen gebouwd dat ik snap dat dat bijna niet mogelijk was.

tendam 16 november 2018 om 13:18

@samlambeej
Vrij geciteerd en uit de context gehaald heb ik dat inderdaad gezegd. Hulde!

Samlambeej 16 november 2018 om 13:35

Ze hebben natuurlijk te maken met de rancuneuze gekken van Sniper Cycling en 'afkopen', dat lijkt me niet echt een teken van zekerheid over de uitkomst van de rechtszaak. Durf zelfs zeggen dat de tegenpartij een eerste bod van 5 ton niet eens zou accepteren.
dus @tendam denk dat Nuyens jouw woorden graag gelezen zal hebben maar ik vrees dat Fritsie daar nu niet meteen de daad wil bijvoegen en zal zeggen: "We hebben Taco'tje toch al binnen voor '19?"

Samlambeej 16 november 2018 om 13:44

Ik begrijp dat ie rijk is, heel erg rijk zelfs. Maar je wordt/blijft natuurlijk niet rijk door het zonder boe of bah aan iemand anders te geven. Wie wil er nu dubbel dokken als het om 2 keer 5 ton gaat?
"aah Wout exposure in Vlaanderen" => de eerste steen van de nieuwe Jumbo's moet nog gelegd worden.
"Wout brengt nieuwe sponsors" => Hij heeft Crélan laten stikken. Dat zal meneer Versele best persoonlijk genomen hebben. En met zijn crossploeg heeft hij een contract van 5 maanden.

tendam 16 november 2018 om 14:07

Daarom zeg ik ook dat je de woorden uit de context haalt. Natuurlijk betaalt die Van Eerd liever niet.

Samlambeej 16 november 2018 om 14:14

Ja, en het is ook niet zo dat Wout Van Aert in een geel shirtje zijn natte droom is.

kielabokki 16 november 2018 om 12:53

Als je een echte meneer bent zeg je meteen al ik koop mijn contract af. Dat is sterk. Laat je Jumbo netjes een gedeelte betalen. Geen gezeik, iedereen rijk.

Mwielerfan 16 november 2018 om 13:12

Waarom moet jumbo dat voor wva betalen?

kielabokki 16 november 2018 om 13:33

Dat moet niet. Maar de kans is vrij groot dat van Aert door ‘de vervelende gang van zaken’ in februari bij Jumbo rijdt. Zij winnen misschien wel het meeste door de situatie. Wout zal ook (een) sponsor(s) meenemen.

Maar wie weet wat de echte toedracht van het hele verhaal is. Nuyens, WVA, Jumbo, steek voor geen enkele partij mijn hand in het vuur. Jij wel?

boenk 16 november 2018 om 18:31

Ervan uitgaande dat er Sniper inderdaad niets te verwijten valt… ja, dan wel. Maar waarom zou je een afkoopsom vrijwillig betalen indien ze je het leven zuur maken en geen andere keuze lieten? Daar zal de rechtbank dus over beslissen.

kielabokki 16 november 2018 om 22:15

Vind dat zulke onzin, sorry. WvA heeft met volle verstand zelf getekend. Hij kende Nuyens.
Allemaal veel te makkelijk om slachtoffer uit te hangen. Had je van te voren moeten afwegen.

EddyB1958 16 november 2018 om 13:42

Volgens het UCI reglement kan Van Aert enkel een licentie krijgen als er een akkoord is tussen oude en nieuwe ploeg en de Van Aert,zo begrijp ik het. En blijkbaar is dit iets waar hier door sommigen geen rekening mee gehouden wordt.Vraag is dus gaat de UCI zich niet houden aan haar eigen reglement en gaan we dan met regelmaat contractbreuken krijgen?

Samlambeej 16 november 2018 om 13:47

…#sabbatjaar – Wout Van Aert
en dan had Gaviria dus ook zonder vergoeding kunnen vertrekken. Zie je wat voor rotzooi zo'n rechtzaak allemaal teweeg brengt. Al denk ik dat de Sjeiks en hun Italiaanse uitvoerders niet zullen mopperen over een half miljoentje.

limburgia 16 november 2018 om 14:27

Wout van Aert moet van de UCI voor 31-12-2018 een contract met een wielerploeg hebben getekend.
Maar moet hij dan weer eenzijdig onder zijn contract met zijn privé sponsors
uit.
Of kan hij zijn privé contract tot het einde van het veldrit seizoen gewoon uitdoen .

skylimit 16 november 2018 om 14:54

Een arbeidsgeschil wordt in Nederland via de kantonrechter beslecht(meestal) en dit gaat toch over het algemeen vrij snel. Waarom kan dat in Belgie niet?
De UCI geeft van Aert vrij op basis van het sportreglement, vermoed niet dat de UCI uitspraken kan doen over arbeidscontracten c.q. conflicten, het arbeidsrecht, en daar wringt het nu net.

Koersmaniak 16 november 2018 om 15:17

Sniper zegt dat als WVA in zijn ongelijk wordt gesteld, zowel Wout als zijn nieuwe team sancties riskeren.
Ik vraag me af als dit juridisch inderdaad mogelijk zou zijn en Jumbo daardoor het risico niet neemt om Wout voor het jaar 2019 vast te leggen, wat dan?

boenk 16 november 2018 om 18:33

Onzin van de bovenste plank. Zowel juridisch heeft Sniper geen poot om op te staan, en nu heeft ook de UCI groen licht gegeven. Volgens mij is er dan ook geen enkel risico voor Jumbo (tenzij zou aangetoond kunnen worden dat zij een rol hebben gespeeld in de breuk). Enkel Van Aert loopt hier risico.

bloemist 16 november 2018 om 15:18

Ik heb nog al de tijd, zijn oogst bleef op het veld. Het regen seizoen daar had de boer geen rekening mee gehouden. Jumbo toch maar de weer berichten in het oog houden.

skylimit 16 november 2018 om 15:21

@bloemist het kan vriezen en dooien, maar voorlopig lijkt het dat het zaakje even bevroren blijft.

Deel Koeper 16 november 2018 om 16:59

Ik zou niet weten waarom Jumbo een risico loopt door Van Aert nu al te contracteren of waarom resultaten van Van Aert zouden worden geschrapt.

Volgens mij wordt er bepaald of Van Aert zonder vergoeding mag vertrekken bij Sniper, omdat er zwaarwichtige redenen waren om het contract te verbreken. Dus óf hij mag gratis weg óf hij moet met terugwerkende kracht zijn contract afkopen.

In beide gevallen heeft dat niets met Jumbo of zijn resultaten in 2019 te maken, alleen de bankrekening van Van Aert of eventueel een privé-sponsor wordt getroffen.

boenk 16 november 2018 om 18:34

Klopt volledig.