Wout van Aert mag op zoek naar nieuwe ploeg

donderdag 15 november 2018 om 13:31
Wout van Aert mag op zoek naar nieuwe ploeg

Wout van Aert - foto: Photopress.be

Goed nieuws voor Wout van Aert. De Internationale WielerUnie UCI geeft de veldritwereldkampioen groen licht om te onderhandelen met een nieuwe werkgever met het oog op volgend voorjaar. Dat meldt zijn advocaat Walter Van Steenbrugge. Als voorwaarde geldt dat de transfer voor 31 december plaatsvindt.

Wout van Aert verbrak in september zijn contract bij Sniper Cycling, de ploeg van teammanager Nick Nuyens. ‘Ontslag wegens dwingende redenen’, klonk het toen. Of die redenen dwingend genoeg waren, daar zal pas in het najaar 2019 over geoordeeld worden in de rechtbank van Mechelen.

Ondertussen zat Van Aert wel ‘gevangen’. Een eenmansploeg oprichten voor het huidige veldritseizoen vormde geen probleem, maar de overstap naar een WorldTourteam waarmee hij volgend voorjaar op de weg aan de slag kan, was minder evident. Daarvoor had Van Aert in principe de toestemming nodig van Sniper Cycling en die kreeg hij niet.

Zijn advocaat diende bij de UCI een verzoek in om Van Aert toch die toestemming te geven, net wegens de dwingende redenen die de wereldkampioen aanwendde in zijn ontslag.

De UCI heeft Van Steenbrugge dus gevolgd in zijn redenering en de weg vrijgemaakt voor Van Aert om te onderhandelen met een nieuw team. Het ligt voor de hand dat dat Team Jumbo wordt. De voorbije zomer werd al duidelijk dat er een overeenkomst was tussen Van Aert en Jumbo voor 2020 (al werd dit door Van Aert nooit officieel bevestigd). De kans dat de transfer met een jaartje wordt vervroegd, lijkt nu wel heel reëel.

Dit artikel delen:

62 Reacties

AWestie 15 november 2018 om 13:32

Hallo Jumbo!

Jean Dumas 15 november 2018 om 13:33

Denk niet dat ie lang hoeft te zoeken.

wiebipedia 15 november 2018 om 13:33

Hallo Jumbo!!

Van Aert erin, Crelan erin. Sniper zal nog wel een zakje geld krijgen ergens. Iedereen blij

Nu hopen dat Roompot en Nuyens wel een werkbare relatie blijkt dan wint de (Nederlandse) wielersport in zn geheel een beetje

AlfredoBinda 15 november 2018 om 13:36

Mooi dat de chantage van Sniper niks heeft uitgehaald.
Nu nog hooguit een paar weekjes wachten op het officiele persbericht en dan kunnen we voorlopig een einde maken aan al dit gedoe.

Mwielerfan 15 november 2018 om 13:54

Stonden gewoon in hun recht dus dan kan je alles wel chantage noemen

boenk 15 november 2018 om 13:59

Mwielerfan, het is hun recht om een schadevergoeding te vragen. Het is niet hun recht om hem te beletten zijn werk elders te doen. Dat is een regel van de UCI die er alle schijn van heeft in strijd te zijn met het Europees recht. De rechtszaak zal uitwijzen indien zij in hun recht waren, en dan zal Van Aert alsnog zijn geldbeugel mogen boven halen.

Mwielerfan 15 november 2018 om 14:32

Je zegt het al: het is een regel van de uci. Mee eens dat het interessant zou zijn om die bij een hoge rechter tegen andere verdragen ed. Aan te houden. Maar totdat iemand dat aanvecht snap ik niet dat je sniper verweit dat ze de uci regels volgen. Tenzij je vooringenomen bent.

Jeff 15 november 2018 om 15:19

Pure chantage mwielerfan, hem geld eisen voor zijn vrijheid om hem zo te beletten zijn job uit te oefenen. Van Aert had alle recht om zijn contract te verbreken. De rechter mag oordelen of zijn redenen daarvoor al dan niet terecht waren.

En voor de rest; zwaaien met het handje naar de Nick. Doe-ie!

Emergo 15 november 2018 om 15:43

@Mwielerfan, verwijten doe je met een lange ij, afgezien daarvan, wie verwijt Sniper dat ze de UCI regels volgen, ik lees dat nergens.

Emergo 15 november 2018 om 15:45

@jeff Als van Aert het volle recht had om zijn contract te ontbinden dan zou er geen rechter meer nodig zijn, het is juist de rechter die bepaalt of hij dat recht had.

Jeff 15 november 2018 om 16:20

@emergo

Hij had wel degelijk dat recht om zijn contract eenzijdig te verbreken en hij heeft het gebruikt ook, dat heb je vast gemerkt. Dat is het punt waar deze zaak nu staat. De rechter gaat enkel oordelen of zijn redenen gegrond waren.

Mwielerfan 15 november 2018 om 18:50

De term chantage maakt wel duidelijk dat jullie vinden dat sniper niet van hun recht gebruik zou mogen maken.
De koppeling met extra betalen heb ik nergens gehoord. Sniper is van mening dat ze recht hebben op schadevergoeding. Dus vanuit die optiek is het logisch om wva niet ter wille te zijn als die schadevergoeding niet betaald wordt. Er is nergens gesuggereerd dat die vergoeding nog hoger dan eetst geëist moeten zijn om toestemming te krijgen.

boenk 15 november 2018 om 23:07

Mwielerfan. Op Sporza nu dit niet onbelangrijk stuk:

“Gezien het feit dat er sprake is van het verbreken van een contract en er recht op arbeid is, kan de UCI zich er niet tegen verzetten dat Van Aert met andere ploegen praat.”

Recht op arbeid, van Van Aert. Niks “recht op arbeid beletten” van Sniper. Punt. Sniper, niet in hun recht om Van Aert het fietsen te ontzeggen. Klaar.

Front-runner 15 november 2018 om 13:36

Kijk, goed nieuws voor Jumbo!

boenk 15 november 2018 om 13:38

Up yours, Sniper.

jvh93 15 november 2018 om 13:44

Goed nieuws! dat zal niet lang meer duren voor jumbo

boenk 15 november 2018 om 13:46

Een voorwaarde is blijkbaar dat de deal moet rond zijn voor 1 januari. Dus hij moet niet bij de pakken blijven zitten. Anderzijds ben ik benieuwd naar de motivatie achter die voorwaarde.

Mwielerfan 15 november 2018 om 13:55

Inderdaad vreemd

aardappeljager 15 november 2018 om 15:57

Ik vind dit ook een vreemde clausule. Wat als het dan niet rond is? Kan hij dan een jaar niet koersen op de weg?

SolitaryShell 15 november 2018 om 16:24

UCI-nonsens natuurlijk. Ploegen mogen renners zonder ploeg te allen tijde opnemen in de selectie (mits whereabouts goed zijn en zo). Dat mag zelfs als de ploeg volgens de regels al vol zit, hebben we dit jaar gezien, dus dat kan ook geen probleem zijn.

Mwielerfan 15 november 2018 om 18:51

Maar na 1 januari zou hij weer toestemming van sniper nodig hebben. Of een nieuwe ontheffing daarvan door de uci

john 15 november 2018 om 13:47

Goed nieuws ,kan hij zich weer uit schrijven voor de Grilsday bij Nys

Cadellie 15 november 2018 om 14:00

LOL

EddyB1958 15 november 2018 om 14:14

Grilsday,is dat een barbecue feestje?

Sebas 15 november 2018 om 15:54

Ja, Ten Dam zou ook een burgertje komen bakken.

EddyB1958 15 november 2018 om 14:19

Van Aert mag onderhandelen,maar hij heeft nog geen licentie,dixit Van Steenbrugge…Dus het is nog niet helemaal hallelujah Jumbo.
https://sporza.be/nl/2018/11/15/wout-van-aert-groen-licht-uci/

AlfredoBinda 15 november 2018 om 14:26

Dat is puur een administratieve formaliteit.

Mwielerfan 15 november 2018 om 14:33

Die snel gefixt moet zijn. Met kerst heeft hij nog 5 weken ongeveer

rovi 15 november 2018 om 14:36

Hoezo heeft Van Aert de overgang naar Jumbo nooit bevestigd?? In het interview met ProCycling (Renaat Schotte) antwoord hij toch vrij expliciet op de vraag over zijn plannen: “Het is een feit dat ik naar Jumbo ga. Maar de overeenkomst met Jumbo vervroegen, dat is niet zo evident, dat moet bekeken worden”

Polleke 15 november 2018 om 14:36

Was gewoon een uitgestippeld traject, nu nog zien of de rechter hem laat dokken of niet, dat staat los van het UCI verhaal…

Dark Noise 15 november 2018 om 15:40

Heel goed verwoord Pol. Bijkomende vraag is nog wie zal betalen maar uiteindelijk wordt dat toch allemaal traploos verrekend bij de onderhandeling van het contract. Ben blij dat Wout weer gemoedsrust gaat hebben.

Jeff 15 november 2018 om 15:15

Zalig! En niet meer dan normaal. Bye bye Nuyens met je chantage en heel je zooi. The only way is back up nu voor Wout.

UrbanSteel 15 november 2018 om 15:48

Toch wel grappig, Wout van Aert jaren hier door Nederlanders compleet afgeserveerd als een niemandalletje die onterecht twee keer wereldkampioen veldrijden is geworden. Wout van Aert naar Jumbo en heel veel Jumbo fans ineens in opperste extase, het kan verkeren in de wielerwereld. ;)

tendam 15 november 2018 om 15:56

Welke extatische reacties zie je? Ik begrijp dat je liever een ploeg van geheel Hollandschen bloed ziet, maar dan is Van Aert nog niet zo’n slechte keuze. Die is in elk geval deels Hollands ;)

horsm 15 november 2018 om 16:37

Haha… maar volgens mij was iedereen behoorlijk positief over Van Aert als wegrenner, vooral na de Strade Bianche. Hij heet mij in ieder geval toen positief verbaast. Al heeft @tendam er hier al een paar keer fijntjes opgelezen dat Taco vd Hoorn hem op de weg al een paar keer te snel af is geweest.

EddyB1958 15 november 2018 om 18:06

Sorry,drie keer.

Timster 15 november 2018 om 15:52

Zet ‘m dan maar in het lijstje “renner zoekt team 2019”…

LB117 15 november 2018 om 16:14

Waarom staat niet louter en alleen op Wielerflits.be???

Mathieu Moller 15 november 2018 om 16:20

Omdat het hier een internationale topper in het veld en subtopper op de weg betreft.

LB117 15 november 2018 om 16:36

@ Matthieu Moller.. bedankt voor de uitleg! Door de reacties van de meelevende schare lezers blijkt en blijft dit forum zo succesvol!!

achtpuntzes 15 november 2018 om 16:20

Gelukkig op .nl dit nieuws, op .be is t nogal gevaarlijk, mijn eerste reactie aldaar leverde me meteen een ban op. Nico Dick had waarschijnlijk nog een appeltje te schillen met me. Gelukkig maar anderhalve dag, maar toch…

Logisch dit, je gaat een renner toch echt niet een jaar zijn werk niet kunnen laten uitvoeren. Nu al Jumbo lijkt me ook het meest logische.

Go Wout!

Mwielerfan 15 november 2018 om 18:54

Lekker bezig die nico

sooike 15 november 2018 om 21:57

Nico heeft een ijzersterk geheugen en een grote bureaulade, waarin hij alle “overtreders” een nummertje en een kleurtje meegeeft.

horsm 15 november 2018 om 16:40

Offtopic: maar ik zie het punt van de .be spiegelsite echt niet. Ik zou bijvoorbeeld best willen horen wat onze zuiderburen hiervan denken – en datzelfde geldt voor de niet-Vlaamse onderwerpen. We spreken elkaars taal toch?

Mr Wielerflits, tear down this wall!

schmielerflits 15 november 2018 om 16:54

:’)

achtpuntzes 15 november 2018 om 17:00

@ horsm
Kijk maar uit, ik had eergisteren al voor minder een ban te pakken.

horsm 15 november 2018 om 17:20

@8.6, het is ook zo stil daar, aan de Belgische kant. Zal ik eens naar de overkant klikken om de paar Belgen bij .be uit te nodigen om met ons te komen kletsen? Veel gezelliger.

horsm 15 november 2018 om 17:24

Zo gedaan. Ik ben benieuwd of ze komen. Zo helemaal alleen rondklikken op wielerflits.be is natuurlijk ook niet leuk. En hier zijn ze welkom.

achtpuntzes 15 november 2018 om 17:32

Nooit geweten dat Silent Hill een belg is.

Zo zie je maar weer. Het verschil tussen Belgen en Nederlanders is zo klein dat je het niet eens merkt, zelfs als je al jarenlang met iemand discussieert en zijn (of haar, weet ik veel) reacties leest.

horsm 15 november 2018 om 17:39

@8.6, misschien moeten we allemaal een vlaggetje achter onze naam, net zoals bij de sites.

illu 15 november 2018 om 18:22

Wel triest, ik had ook al een ban te pakken omdat ik aangaf dat het heen en weer switchen tussen de sites redelijk vervelend (had het iets minder net verwoord) was…

Wielerflits gestapo hier :)

achtpuntzes 15 november 2018 om 18:54

@ Illu
Iedereen die eergisteren off topic was bij de column van Van Aert heeft volgens mij nog zonder waarschuwing ook een ban gekregen. Volgens mij n man of 8

horsm 15 november 2018 om 23:17

Even checken. Nee, nog geen ban. Fijn!

Olly 15 november 2018 om 16:51

Ik ben benieuwd voor welke ploeg hij zal gaan rijden dan….

JaBo 15 november 2018 om 17:23

Mooi nu komend weekend Matje kloppen en de moraal is weer helemaal terug.

vluggejapie 15 november 2018 om 17:36

Of WvA een smak geld moet betalen, zoeken die juristen maar lekker uit. Heel goed dat het publiek in elk geval gewoon kan genieten van zijn fietskunsten!

EddyB1958 15 november 2018 om 18:23

500.000€ volgens het Nieuwsblad en Rudi Desmet, advocaat van Sniper herhaalt dat voor een licentie,er een akkoord moet zijn tussen Van Aert, zijn nieuw team en Sniper…
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181112_03936215
https://sporza.be/nl/2018/11/15/advocaat-nuyens-uci-geeft-van-aert-groen-licht-onder-voorbehou/

Mwielerfan 15 november 2018 om 18:55

Maar nu moeten ze van sniper bij de uci zijn als ze iets tegen de ontheffing voor wva hebben.

AlfredoBinda 15 november 2018 om 19:19

Die advocaat van Sniper maakt zich ook weer even belachelijk: https://sporza.be/nl/2018/11/15/advocaat-nuyens-uci-geeft-van-aert-groen-licht-onder-voorbehou/

Stel je voor dat je zijn logica zou volgen, dan zou je dus de volgende situatie krijgen:

– Advocaat van van Aert vraagt aan de UCI om hem vrij te geven voor 2019 en stuurt bewijsstukken van de zwaarwegende redenen voor zijn contractbreuk mee om dat te onderbouwen
– Juridische afdeling van de UCI gaat akkoord met de zwaarwegende redenen en zegt dat ie een ploeg mag gaan zoeken voor 2019. Van Aert tekent voor Jumbo en rijdt in 2019 gewoon een normaal wegseizoen
– Belgische rechtbank bepaalt eind 2019 dat van Aert toch niet in zijn recht stond om zijn contract te verbreken en geld moet betalen aan Sniper.
– UCI komt terug op zijn eigen uitspraak van een jaar eerder en straft van Aert en Jumbo.

Het is allemaal zo ongelofelijk doorzichtig dat het ze bij Sniper allang niet meer alleen gaat om hun eigen belang in deze zaak, maar dat ze ook vooral van Aert willen pesten en dwarszitten.

EddyB1958 15 november 2018 om 19:29

Nu ja,we weten het al,geen kritiek op Wout Van Aert.

Jeff 15 november 2018 om 19:54

Vertel jij eens iets positiefs over Van Aert Eddy…