LottoNL-Jumbo schorst Tolhoek, Eenkhoorn en Lobato voor onbepaalde tijd

Door , donderdag 14 december 2017 om 00:00

Antwan Tolhoek - foto: Marcel Koch (archief)

LottoNL-Jumbo heeft Antwan Tolhoek, Juan José Lobato en nieuwkomer Pascal Eenkhoorn per direct weggestuurd van het huidige trainingskamp in Girona. De drie zijn voor onbepaalde tijd op non-actief gesteld, omdat zij buiten de ploeg om slaapmedicatie gebruikten of in bezit hadden.


“Dat is een ernstige overtreding van de strenge regels die het team hanteert”, schrijft LottoNL-Jumbo in een persbericht. Om welke middelen het gaat, zegt de ploeg niet. Het gaat niet om middelen die tot de dopinglijst behoren, maar de formatie verstrekt de medicijnen ook niet.

De ploegleiding heeft in aanwezigheid van de renners en het personeel afstand genomen van de gedragingen (die indruisen tegen de kernwaarden van de ploeg) van Tolhoek, Eenkhoorn en Lobato. “Waar nodig worden zij begeleid om herhaling te voorkomen”, geeft LottoNL-Jumbo aan.

Update 16.30: ‘Ontslag niet ondenkbaar’
Communicatiemanager Ard Bierens heeft tegenover Omroep Zeeland iets meer tekst en uitleg gegeven over de schorsing van Eenkhoorn, Lobato en Tolhoek. “De medicatie was niet op voorschrift van onze medische staf. Dit is voor ons niet te tolereren. Als je iets nodig hebt van een apotheek of dokter, dan moet dat gemeld worden bij onze ploegdokter. Die inventariseert of dat inderdaad nodig is. Wat niet te tolereren is, is dat renners via andere dokteren of wegen zelf medicatie aanschaffen. Dat is ook contractueel vastgelegd.”

Volgens de woordvoerder van LottoNL-Jumbo kan het gedrag van het drietal zelfs leiden tot ontslag. “We willen nu niet uit emotie handelen en gaan alles op een rijtje zetten. Alle opties zijn nog open. Het trainingskamp is vrijdag afgesloten. Het kan dus zijn dat hij (Antwan Tolhoek, red.) zaterdag weer op de fiets zit. Het is niet ondenkbaar dat ontslag overwogen wordt.”

Dit artikel delen:

105 Reacties

SolitaryShell 13 december 2017 om 23:59

Kijk Sky, zo doe je dat. Gewoon niets aan de twijfel over laten.

peervaneynthoven 14 december 2017 om 00:05

inderdaad@SolitaryShell niets aan het toeval overlaten en geen twijfel laten bestaan

Wheely 14 december 2017 om 00:09

GHB?

simplex 14 december 2017 om 00:14

alcohol? (mits niet te weinig)
T.Dekker / Boogerd recept?

JimboX 14 december 2017 om 00:18

GHB party in Girona. Fijn dat Lobato zich als mentor opwerpt van de jongelingen.

WernerFranke 14 december 2017 om 00:22

@solidarityshell
Grappig, het is ook LottoNL die uit de MPCC stapte zodat Bennett meer pufjes kon nemen.

Geflitst 14 december 2017 om 00:23

Welke gast van 20 pakt er nu slaappillen?

tristania 14 december 2017 om 00:27

Haha bij Sky pakken ze middelen om harder te fietsen en bij Lotto middelen om beter te slapen. Hele andere instelling:)

roaster 14 december 2017 om 00:27

Braafste jongetje vd klas.. Setje slaapmiddelen, kom op zeg. Is Verhoeven ondertussen al een keer opgestapt samen met nog een aantal kneuters (niet allemaal!) bij TLJ?

roaster 14 december 2017 om 00:29

@ Geflitst – welke gast van 20 traint er minimaal 25u in de week?

roaster 14 december 2017 om 00:32

En wat een kleinzerige provinciale reacties hier boven zeg (lees: Solitary Shell en Peervaneynthoven).

Geflitst 14 december 2017 om 00:32

@roaster
Zou de slaap net moeten bevorderen, niet?

roaster 14 december 2017 om 00:34

@ Flitsmeister – Zeker, je weet ook wat zo’n inspanning met je lichaam doet? Heb je wellicht zelf wel eens zo’n periode lang gesport?

roelieman2 14 december 2017 om 00:35

Wel grappig dat er slaapmiddelen worden gebruikt, terwijl er nog nooit enig evidence is gevonden voor de zogenaamde werking van deze middelen.

Romāns Vainšteins 14 december 2017 om 00:38

Nieuws is slecht te beoordelen zonder verdere info mbt tot de slaapmiddelen van dienst, daar zit zo ongelofelijk veel variatie in.,

nickdt 14 december 2017 om 00:49

Het is wel toevallig.

Tolhoek en Lobato vorig seizoen bij de ploeg en niks aan de hand. Eenkhoorn komt erbij en bam er gebeurt wat.

Arry1337 14 december 2017 om 01:13

@nickdt
Kijk, en zo komen geruchten de wereld in.. gewoon door achterlijke stellingen als deze te maken. Er zijn altijd mensen die dat lezen en als waarheid gaan delen. Dan hoeft er maar net een Telegraaf journalist mee te lezen en die kan maar zo het hele beeld over zo’n jongen vormen voor de doorsnee volger.

KnightBiker 14 december 2017 om 01:41

Bij extreme inspanningen de slaap niet kunnen vatten is een bekent verschijnsel. Drugs om te slapen, drugs om weer wakker en alert te worden. Zie Luca Paolini. En vandaar is het een geleidende schaal naar prestatie bevorderende drugs en party drugs.
Wielrenners trainen na een wedstrijden blok vaak heel licht en gericht om te herstellen, train te zwaar en je bent te moe voor de volgende wedstrijd.
Dat het er tijdens het eerste trainingskamp al zo aan toe gaat verbaast me, maar het geeft aan hoe zwaar het vak van profwielrenner kan zijn.

Sunrider 14 december 2017 om 02:47

Ik vraag mij af waarom dit direct met zo’n drieste maatregel bestraft moet worden. Ik zie nogal wat bezwaren ten aanzien van teambuilding, vormpeil achterstand en psychische schade. Let wel, niet slim van deze renners en reactie van Lotto Jumbo is gewenst maar dit is overtrokken.

rahimns 14 december 2017 om 03:02

@sunrider misschien overtrokken maar als je team iets met je renners hebt afgesproken en zij weten wat de consequenties zijn voor dit soort overtredingen dan geef je ook een verkeerd signaal af aan zo’n groep als je ze niet op de afgesproken manier straft. Dit is duidelijk en laat niets te wensen over. Je wist van te voren wat je kon verwachten.

HJJH 14 december 2017 om 03:29

Waarom buiten de ploeg om en niet de teamdokter om raad en een oplossing gevraagd, daar is die man/vrouw toch voor? Dan doe je iets bewust stiekem.

maklukzat 14 december 2017 om 03:34

Lijkt me overtrokken reactie. Zo ga je toch niet om met nieuwkomers als Eenhoorn.

Scott Sunderland 14 december 2017 om 03:39

Er wordt niets gezegd over party drugs hoor. Ik ga eerder uit van legale rustgevende middelen zoals Diazepam of Alprazolam die heel goed helpen tegen de gedachten in het hoofd rustig te krijgen waardoor je sneller slaapt. Deze zijn uiteindelijk ook verslavend trouwens. En als je 20 of 30 bent kun je natuurlijk ook wakker liggen door spanningen / stress en dat soort dingen.

Fort 14 december 2017 om 04:58

@ Scott: ik mag toch potdorie hopen dat het niet om die beide gaat. Kan me ook moeilijk voorstellen dat deze niet op de dopinglijst staan?

Zelf dacht ik meer een ”natuurlijke slaappillen” toen ik het las. Ik mag het hopen in ieder geval. Lastig om dit te beoordelen. Al kan ik me sowieso goed voorstellen dat je als ploegleiding een grens trekt om dit soort gedrag te beinvloeden.

Wielerfan1987 14 december 2017 om 05:46

Het is van die renners uit natuurlijk knullig.

Zoals ik weleens begrepen heb heeft TLJ als regel dat alles wat qua vitiminen, supplementen en medicatie vanuit de ploeg/ploegarts moet komen of op zijn minst door de ploeg (lees arts) beoordeeld moeten zijn.

Met die regels hebben de renners ingestemd toen zij hun contracten tekenden.

Maar kijk ook eens naar de kant van het verhaal van de ploeg.

In de sponsor contracten zal ongetwijfeld een exit clausule zijn opgenomen als de ploeg of renners van de ploeg een doping veroordeling zou krijgen, en alles wat je daarvoor nodig hebt is één medicijn of supplement dat vervuild is.

Dus dan gaat het er nog niet eens om of het middel zelf op de verboden lijst staat.

De schade voor de sponsoren en nog meer, voor de ploeg zou zo groot kunnen zijn door gebruik te maken van medicatie of supplementen die vervuild is door slechte productie of verpakkings methodes en omstandigheden.

Dat zal dan ook de reden zijn dat de ploeg controle wil hebben over datgene wat de renners tot zich nemen en daar geef ik ze groot gelijk in.

Er hoeft tenslotte maar een picogram van het een of ander in het bloed of de urine van een renner te komen om voor de ploeg de wereld op zijn kop te zetten.