LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping
LottoNL-Jumbo eist rectificatie en excuses van Stade 2. Het Franse televisieprogramma beschuldigde in een uitzending afgelopen zondag Primož Roglič van het gebruik van mechanische doping tijdens Strade Bianche en de door hem gewonnen negende etappe van de Giro d’Italia. LottoNL-Jumbo weerlegt de zware beschuldigingen in een reactie aan WielerFlits.
“In de Strade Bianche reed Primož Roglič op het moment dat de beelden zijn gemaakt niet met een wiel van de ploeg, maar met een achterwiel van de neutrale wagen”, stelt teammanager Richard Plugge in reactie op de beschuldigingen.
De ploeg beschrijft gedetailleerd de gang van zaken: “Op het moment van lek rijden reed de neutrale materiaalwagen bij Roglič in de buurt. Niet veel later kon ploegleider Jan Boven hem voorbij rijden en dat moment is te zien op de beelden van Stade 2. Roglič kon net voor de bevoorrading met een groep aansluiting vinden bij het peloton, maar loste bij de volgende onverharde strook, waarna hij de koers op 25 minuten van de winnaar finishte.”
Giro d’Italia
Stade 2 plaatst ook vraagtekens bij de in hun ogen onwaarschijnlijke tijdritoverwinning in Giro d’Italia. Roglič won op 15 mei de 40,5 kilometer lange tijdrit met start en finish in Chianti. Kort voor de start werd de tijdritfiets van de Sloveen door UCI-commissarissen afgekeurd. De korte tijd waarin Roglič een reservefiets weet te vinden, zonder bidons en waarvan het zadel te laag blijkt afgesteld, zou duiden op een verdachte situatie.
LottoNL-Jumbo weerlegt die beschuldigingen door te wijzen op de sterke Giro-openingstijdrit van Roglič. In Apeldoorn eindigde de ex-schansspringer als tweede, op minder dan een seconden van Tom Dumoulin. “In de proloog van de Ronde van Italië liet Primož Roglič al zien dat zijn tijdrit een sterk wapen is”, schrijft de ploeg. “Voor deze proloog is de fiets van Roglič getest op mechanische doping en gemeten aan de hand van de UCI-regels voor wat betreft de afmetingen/lengte van een tijdritfiets. De fiets werd goedgekeurd.”
Vlak voor het begin van de tijdrit in Chianti werd diezelfde tijdritfiets afgekeurd. “Kort voor de start werd zijn tijdritfiets gecheckt aan de hand van de eerder genoemde regels omtrent de afmetingen, de lengte, van de tijdritfiets”, aldus Plugge. “Ondanks dat exact dezelfde fiets met dezelfde afmetingen werd goedgekeurd voor de proloog, was volgens de UCI dit keer de fiets niet volgens de regels afgesteld.”
“Roglič kon net voor de start zijn reservefiets halen bij ploegleider Addy Engels die 150 meter verderop stond. Deze reservefiets heeft dezelfde lengte als zijn originele fiets en werd door de UCI wél goedgekeurd.” Volgens Plugge is deze verwarring niet uniek. “Meer renners hebben bij tijdritten het probleem dat de tijdritfiets wordt afgekeurd op de afmetingen. De AIGCP is in gesprek met de UCI om deze meet-methode zo accuraat mogelijk te laten verlopen.”
LottoNL-Jumbo heeft schriftelijk een eis neergelegd bij Stade 2 om het item te verwijderen en te rectificeren. Ook vragen ze om excuses aan het adres van de ploeg en Primož Roglič.
Heel goed dat LTJ het er niet bij laat zitten!
Overigens als hij net een wiel had gehad van de neutrale wagen, die bijv op de achterbank lag dan zou dat ook kunnen verklaren waarom hij nog wat warmer is.
Nibali's wiel deed volgens mij ook vreemd in de laatste rit.
Edit: @jorgs Een dubbele standaard hebben die Fransen geen last van toch?
Zonder dollen, denkt iemand dat Bianchi het risico zou nemen om zulke fietsen te leveren? Of dat Lotto-Jumbo het risico zou willen nemen? Als je zulke praktijken ergens zou kunnen verwachten zijn het schimmige pro continentale ploegjes.
Sja, ik denk toch dat de journalistiek met bewijzen en bronnen moet komen en niet verdenkingen spuien die ze niet kunnen hard maken.
Inderdaad, ik las wel laatst iets over het Italiaanse Gran Fondo circuit, ik geloof zonder meer dat er daar heel wat renners met een motortje rondrijden. En wellicht in het Nederlandse amateurcircuit ook wel.
Maar op WT niveau lijkt het me ook stug, de imagoschade is gigantisch als je gepakt wordt en je bent in principe gewoon klaar met wielrennen.
Wiel van een neutrale wagen zal zeker een aandrijving hebben. Knap hoor om met een motorje in de Strade Bianchi te lossen en op 25 minuten binnen te komen. Stade 2 maakt zichzelf nu belachelijk en hierdoor komt ook hun eerdere reportage in een ander daglicht te staan. Kortom: sensatie pers! Nu er weinig spectaculair nieuws op medische doping is te verwachten gooien ze alles op mechanische doping.
Echt benieuwd, of denk je de reacties al te kennen?
Bijvoorbeeld: Aantijgingen tegen Europcar voor de TDF van 2011 (ook zonder enige onderbouwing) werden hier toen wel serieus genomen en zelfs af en toe nog aangehaald.
En FDJ? Is daar ook onderzoek naar gedaan?
Da's logisch.