LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping

LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping

foto: Sirotti

dinsdag 21 juni 2016 om 11:13

LottoNL-Jumbo eist rectificatie en excuses van Stade 2. Het Franse televisieprogramma beschuldigde in een uitzending afgelopen zondag Primož Roglič van het gebruik van mechanische doping tijdens Strade Bianche en de door hem gewonnen negende etappe van de Giro d’Italia. LottoNL-Jumbo weerlegt de zware beschuldigingen in een reactie aan WielerFlits.

In de reportage worden sterke twijfels geuit aan het adres van Roglič. Het Franse televisieprogramma en de Italiaanse krant Correre della Sera detecteerden afgelopen voorjaar tijdens Strade Bianche en de Wielerweek van Coppi en Bartali met warmtecamera’s zeven motortjes. Een van de verdachte renners is volgens Stade 2 de 26-jarige Sloveen. Op een foto en in de reportage is een verdacht achterwiel te zien.

“In de Strade Bianche reed Primož Roglič op het moment dat de beelden zijn gemaakt niet met een wiel van de ploeg, maar met een achterwiel van de neutrale wagen”, stelt teammanager Richard Plugge in reactie op de beschuldigingen.

De ploeg beschrijft gedetailleerd de gang van zaken: “Op het moment van lek rijden reed de neutrale materiaalwagen bij Roglič in de buurt. Niet veel later kon ploegleider Jan Boven hem voorbij rijden en dat moment is te zien op de beelden van Stade 2. Roglič kon net voor de bevoorrading met een groep aansluiting vinden bij het peloton, maar loste bij de volgende onverharde strook, waarna hij de koers op 25 minuten van de winnaar finishte.”

Giro d’Italia
Stade 2 plaatst ook vraagtekens bij de in hun ogen onwaarschijnlijke tijdritoverwinning in Giro d’Italia. Roglič won op 15 mei de 40,5 kilometer lange tijdrit met start en finish in Chianti. Kort voor de start werd de tijdritfiets van de Sloveen door UCI-commissarissen afgekeurd. De korte tijd waarin Roglič een reservefiets weet te vinden, zonder bidons en waarvan het zadel te laag blijkt afgesteld, zou duiden op een verdachte situatie.

LottoNL-Jumbo weerlegt die beschuldigingen door te wijzen op de sterke Giro-openingstijdrit van Roglič. In Apeldoorn eindigde de ex-schansspringer als tweede, op minder dan een seconden van Tom Dumoulin. “In de proloog van de Ronde van Italië liet Primož Roglič al zien dat zijn tijdrit een sterk wapen is”, schrijft de ploeg. “Voor deze proloog is de fiets van Roglič getest op mechanische doping en gemeten aan de hand van de UCI-regels voor wat betreft de afmetingen/lengte van een tijdritfiets. De fiets werd goedgekeurd.”

Vlak voor het begin van de tijdrit in Chianti werd diezelfde tijdritfiets afgekeurd. “Kort voor de start werd zijn tijdritfiets gecheckt aan de hand van de eerder genoemde regels omtrent de afmetingen, de lengte, van de tijdritfiets”, aldus Plugge. “Ondanks dat exact dezelfde fiets met dezelfde afmetingen werd goedgekeurd voor de proloog, was volgens de UCI dit keer de fiets niet volgens de regels afgesteld.”

“Roglič kon net voor de start zijn reservefiets halen bij ploegleider Addy Engels die 150 meter verderop stond. Deze reservefiets heeft dezelfde lengte als zijn originele fiets en werd door de UCI wél goedgekeurd.” Volgens Plugge is deze verwarring niet uniek. “Meer renners hebben bij tijdritten het probleem dat de tijdritfiets wordt afgekeurd op de afmetingen. De AIGCP is in gesprek met de UCI om deze meet-methode zo accuraat mogelijk te laten verlopen.”

LottoNL-Jumbo heeft schriftelijk een eis neergelegd bij Stade 2 om het item te verwijderen en te rectificeren. Ook vragen ze om excuses aan het adres van de ploeg en Primož Roglič.

Dit artikel delen:

89 Reacties

Romāns Vainšteins 21 juni 2016 om 11:16

Prima ! Zet die lui maar eens het mes op de keel want dit soort aantijgingen schurken mijns inziens dicht genoeg tegen de smaad aan om ze te pakken.

Netraam 21 juni 2016 om 11:23

Als je zeker bent dat je geen mechanische doping gebruikt, hoef je dit soort aantijgingen ook niet te pikken.

Dee 21 juni 2016 om 11:25

De tour komt er weer aan dus het was weer wachten op het eerste sensatiebeluste dopingverhaal van de Fransen.
Heel goed dat LTJ het er niet bij laat zitten!

StonedCamel 21 juni 2016 om 11:27

Helder verhaal waarbij door journalisten duidelijk geen hoor en wederhoor is toegepast, anders had Plugge ze dit kunnen vertellen. Kwalijke zaak.

Overigens als hij net een wiel had gehad van de neutrale wagen, die bijv op de achterbank lag dan zou dat ook kunnen verklaren waarom hij nog wat warmer is.

BenderBeach 21 juni 2016 om 11:28

Apart verhaal.

Timocycling 21 juni 2016 om 11:30

Goede verklaring van LTJ lijkt me, klinkt geloofwaardig in ieder geval. Zonder hard bewijs niemand veroordelen. Zou ook wel heel erg triest zijn als zoiets waar blijkt te zijn.

nickdt 21 juni 2016 om 11:32

Geen rectificatie eisen… maar miljarden. Dit is gewoon smaad.

Nibali’s wiel deed volgens mij ook vreemd in de laatste rit.

Jorgs 21 juni 2016 om 11:33

En met de tijdritfietsen van FDJ is niks aan de hand…

Reynaerde 21 juni 2016 om 11:37

Buiten die Belgisch veldrijdster, is dat hele mechanische doping verhaal tot op heden zelden meer dan insinuaties en hoegenaamd verdachte omstandigheden. Probleem met dit soort verdachte omstandigheden is dat ze allerlei oorzaken kunnen hebben die je van buitenaf niet zomaar kunt zien. Zonder dat je iets hebt dat enigszins lijkt op hard bewijs, is het gewoon bijzonder onfatsoenlijk om namen te gaan roepen. Zo beschadig je mensen, van wie gewoon een gerede kans bestaat dat ze volledig onschuldig zijn. Een belletje met de ploegleiding van TLJ had in ieder geval een stuk genuanceerder verhaal opgeleverd, maar dat leek te veel moeite geweest te zijn.

Edit: @jorgs Een dubbele standaard hebben die Fransen geen last van toch? ;)

F4L 21 juni 2016 om 11:44

Ik vind het vooral jammer dat Stade2 niet zelf heeft gekeken welke warmtebeelden mechanische doping produceert. Nu kunnen ze bij elk verdachte warmtebeeld zeggen dat het toe te schrijven is aan mechanische doping.

Omhoog73 21 juni 2016 om 11:47

Volgens mij heeft Sooike die foto thuis met photoshop bewerkt ;)
Zonder dollen, denkt iemand dat Bianchi het risico zou nemen om zulke fietsen te leveren? Of dat Lotto-Jumbo het risico zou willen nemen? Als je zulke praktijken ergens zou kunnen verwachten zijn het schimmige pro continentale ploegjes.

rahimns 21 juni 2016 om 11:49

Ik vraag me bijvoorbeeld ook af of de batterij van de DI2 ook geen warmtesignaal geeft. Ook deze zit op de plek die oplicht op de betreffende foto. Wel wordt op deze manier de renner, ploeg maar ook Bianchi in een kwaad daglicht gezet. Het zijn 2 op zich zelf staande incidenten die nu gebruikt worden voor dit verhaal van Stade2

schipperaar 21 juni 2016 om 11:56

De groene fiets heeft in korte tijd veel vooruitgang geboekt.

Kwibus 21 juni 2016 om 11:58

Het probleem is dat de journalistiek in het Armstrong-era wordt verweten niets te hebben gedaan. Ook toen wist iedereen het, maar kon niemand iets bewijzen. Je merkt dat er nu mensen zijn die zonder bewijs toch dingen gaan roepen op tv. Wat is beter?
Sja, ik denk toch dat de journalistiek met bewijzen en bronnen moet komen en niet verdenkingen spuien die ze niet kunnen hard maken.

StonedCamel 21 juni 2016 om 12:00

@Omhoog:
Inderdaad, ik las wel laatst iets over het Italiaanse Gran Fondo circuit, ik geloof zonder meer dat er daar heel wat renners met een motortje rondrijden. En wellicht in het Nederlandse amateurcircuit ook wel.
Maar op WT niveau lijkt het me ook stug, de imagoschade is gigantisch als je gepakt wordt en je bent in principe gewoon klaar met wielrennen.

robotour 21 juni 2016 om 12:02

Wat een kul-verhalen van Stade 2. Ze hebben alleen zogenaamd onderzoek gedaan bij niet Franse ploegen ?;) In de Giro waarin Rogliz de tijdrit won had hij voornamelijk het voordeel dat hij in betere omstandigheden die tijdrit kon afleggen. En de ontdekking dat hij in de Strade Bianchi met een ander achterwiel reed, is helemaal te bescheuren van het lachen.
Wiel van een neutrale wagen zal zeker een aandrijving hebben. Knap hoor om met een motorje in de Strade Bianchi te lossen en op 25 minuten binnen te komen. Stade 2 maakt zichzelf nu belachelijk en hierdoor komt ook hun eerdere reportage in een ander daglicht te staan. Kortom: sensatie pers! Nu er weinig spectaculair nieuws op medische doping is te verwachten gooien ze alles op mechanische doping.

Melkzuur 21 juni 2016 om 12:03

Benieuwd wat de reacties hier zouden zijn als dit niet over Lotto-Jumbo zou gaan maar over, ik zeg maar wat, Astana…

rahimns 21 juni 2016 om 12:06

@robotour het zit hem niet in de aandrijving. De wielen van de neutrale wagen die passen niet altijd helemaal. Het zit hem in de wrijving die er ontstaat. Die geeft dan warmte af en dat is wat ze zien.

kelderbelg 21 juni 2016 om 12:07

@melkzuur

Echt benieuwd, of denk je de reacties al te kennen?

r525 21 juni 2016 om 12:07

Toch leuk om te bedenken hoe anders de reacties hier wel niet waren geweest als het geen TLJ renner betrof.

Bijvoorbeeld: Aantijgingen tegen Europcar voor de TDF van 2011 (ook zonder enige onderbouwing) werden hier toen wel serieus genomen en zelfs af en toe nog aangehaald.

mus van de maasstad 21 juni 2016 om 12:10

Heel goed TLJ

En FDJ? Is daar ook onderzoek naar gedaan?

boehoe 21 juni 2016 om 12:18

De beschuldigingen zijn nogal zwak onderbouwd. Maar gezien de geschiedenis van het wielrennen zou niks me eigenlijk meer verbazen. Het wielrennen zit wat mij betreft niet meer in de normale positie van onschuldig totdat het tegendeel bewezen is, daarvoor is de sport te besmet geraakt.

Mooie_Mario 21 juni 2016 om 12:32

Stade 2 heeft voor de uitzending een reactie gevraagd van Lotto-Jumbo, maar daar hebben ze niet op gereageerd. Waarschijnlijk was het dan allemaal wat minder groot in het nieuws gekomen.

josi 21 juni 2016 om 12:36

Aan de ene kant wel een goede zaak dat de journalistiek hierin probeert te duiken, maar aan de andere kant mogen ze wel wat voorzichtiger zijn met hun conclusies. Daarvoor is het bewijsmateriaal veel te zwak, wat ook wel blijkt uit de reactie van TLJ. Voor je het weet plak je een renner ten onrechte het predikaat van bedrieger op.

Bettinwel 21 juni 2016 om 12:41

Een tijdrit winnen van ruim 40 km, als nieuwkomer, op een reservefiets zonder bidons, met het zadel te laag. En dan lazert je powermeter er ook nog af….

Da’s logisch.

Headlines

Materiaalzone

Populair