LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping

LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping

foto: Sirotti

dinsdag 21 juni 2016 om 11:13

LottoNL-Jumbo eist rectificatie en excuses van Stade 2. Het Franse televisieprogramma beschuldigde in een uitzending afgelopen zondag Primož Roglič van het gebruik van mechanische doping tijdens Strade Bianche en de door hem gewonnen negende etappe van de Giro d’Italia. LottoNL-Jumbo weerlegt de zware beschuldigingen in een reactie aan WielerFlits.

In de reportage worden sterke twijfels geuit aan het adres van Roglič. Het Franse televisieprogramma en de Italiaanse krant Correre della Sera detecteerden afgelopen voorjaar tijdens Strade Bianche en de Wielerweek van Coppi en Bartali met warmtecamera’s zeven motortjes. Een van de verdachte renners is volgens Stade 2 de 26-jarige Sloveen. Op een foto en in de reportage is een verdacht achterwiel te zien.

“In de Strade Bianche reed Primož Roglič op het moment dat de beelden zijn gemaakt niet met een wiel van de ploeg, maar met een achterwiel van de neutrale wagen”, stelt teammanager Richard Plugge in reactie op de beschuldigingen.

De ploeg beschrijft gedetailleerd de gang van zaken: “Op het moment van lek rijden reed de neutrale materiaalwagen bij Roglič in de buurt. Niet veel later kon ploegleider Jan Boven hem voorbij rijden en dat moment is te zien op de beelden van Stade 2. Roglič kon net voor de bevoorrading met een groep aansluiting vinden bij het peloton, maar loste bij de volgende onverharde strook, waarna hij de koers op 25 minuten van de winnaar finishte.”

Giro d’Italia
Stade 2 plaatst ook vraagtekens bij de in hun ogen onwaarschijnlijke tijdritoverwinning in Giro d’Italia. Roglič won op 15 mei de 40,5 kilometer lange tijdrit met start en finish in Chianti. Kort voor de start werd de tijdritfiets van de Sloveen door UCI-commissarissen afgekeurd. De korte tijd waarin Roglič een reservefiets weet te vinden, zonder bidons en waarvan het zadel te laag blijkt afgesteld, zou duiden op een verdachte situatie.

LottoNL-Jumbo weerlegt die beschuldigingen door te wijzen op de sterke Giro-openingstijdrit van Roglič. In Apeldoorn eindigde de ex-schansspringer als tweede, op minder dan een seconden van Tom Dumoulin. “In de proloog van de Ronde van Italië liet Primož Roglič al zien dat zijn tijdrit een sterk wapen is”, schrijft de ploeg. “Voor deze proloog is de fiets van Roglič getest op mechanische doping en gemeten aan de hand van de UCI-regels voor wat betreft de afmetingen/lengte van een tijdritfiets. De fiets werd goedgekeurd.”

Vlak voor het begin van de tijdrit in Chianti werd diezelfde tijdritfiets afgekeurd. “Kort voor de start werd zijn tijdritfiets gecheckt aan de hand van de eerder genoemde regels omtrent de afmetingen, de lengte, van de tijdritfiets”, aldus Plugge. “Ondanks dat exact dezelfde fiets met dezelfde afmetingen werd goedgekeurd voor de proloog, was volgens de UCI dit keer de fiets niet volgens de regels afgesteld.”

“Roglič kon net voor de start zijn reservefiets halen bij ploegleider Addy Engels die 150 meter verderop stond. Deze reservefiets heeft dezelfde lengte als zijn originele fiets en werd door de UCI wél goedgekeurd.” Volgens Plugge is deze verwarring niet uniek. “Meer renners hebben bij tijdritten het probleem dat de tijdritfiets wordt afgekeurd op de afmetingen. De AIGCP is in gesprek met de UCI om deze meet-methode zo accuraat mogelijk te laten verlopen.”

LottoNL-Jumbo heeft schriftelijk een eis neergelegd bij Stade 2 om het item te verwijderen en te rectificeren. Ook vragen ze om excuses aan het adres van de ploeg en Primož Roglič.

Dit artikel delen:

89 Reacties

johandehakkelaar 21 juni 2016 om 17:54

Hij rijdt opvallend goed maar daar is niets mis mee natuurlijk maar eh…..wie zijn dan die andere 6 die zijn gedetecteerd door die warmte camera’s?

Lalsacien 21 juni 2016 om 17:55

In het filmpje hierboven stelt Stade 2 zich vragen bij de controles op motortjes door de UCI en dien tengevolge over de omstandigheden tijdens de Giro tijdrit in Chianti. De uitlatingen van Plugge en Stade over de controle van de tweede fiets van Roglic concorderen niet.
Je kunt het vergelijken met de vreemde fietswissels tijdens de RvV van Cancellara.

vlek 21 juni 2016 om 17:58

Dat is inderdaad een interessante vraag: waarom in eerste instantie geen namen noemen en nu wel iemand er uitlichten op basis van een onverwachte (en mogelijk onwaarschijnlijke) overwinning in de Giro? Waarom was er nu wel genoeg aanleiding om een naam te noemen van een van de zeven renners, terwijl ze eerder voorzichtig zijn omgegaan met hetgeen ze in Strade dachten te constateren?

kasseifretter 21 juni 2016 om 18:10

Voor zover ik het begrijp uiten ze geen beschuldigingen, maar stellen ze zaken vast bij roglic die op mechanische doping kunnen wijzen. Als lotto effectief dan ook nog eens vooraf gecontacteerd werd voor een reactie dan vraag ik me toch af voor wat er nu eigenlijk een rectificatie wordt gevraagd…

Jacco van Stierop 21 juni 2016 om 18:11

@ Lalsacien
Wat komt dan niet overeen tussen Stade2 en Plugge wat betreft de controle van de reserve-tijdritfiets volgens jou?

schipperaar 21 juni 2016 om 18:22

@jacco
Als je goed luistert, er was geen tijd meer 40 sec voor de start, groen licht dus.

vlek 21 juni 2016 om 18:25

Dan had hij dus net zo goed met de fiets kunnen starten waarmee hij oorspronkelijk aan de start stond.

Covadonga 21 juni 2016 om 21:14

Ach, dit soort beschuldigingen lees ik zo vaak op wf, alleen dan van volgers aan het adres van goed presterende buitenlandse renners. En nu is het land ineens te klein.

robotour 21 juni 2016 om 21:36

By the way: de fiets van Roglic zal na zijn overwinning in de tijdrit toch wel gecontroleerd zijn door de organisatie/jury/UCI ?. Lijkt mij sterk dat dat niet gebeurd zal zijn.

schipperaar 21 juni 2016 om 21:59

Was veel te gevaarlijk, zat vol gas.

Jacco van Stierop 21 juni 2016 om 22:24

Ik vind het videofragment eerder een fraaie inkijk geven van de onhandigheid en knulligheid binnen het professionele wielrennen: van de UCI (fiets afkeuren en daardoor geen tijd meer hebben de reservefiets op mechanische doping te scannen) tot de ploeg (zadel te laag afgesteld, geen bidons) tot de renner (Pioneer-metertje verloren onderweg).

Het is als verdachtmaking allemaal natuurlijk verre van overtuigend hoewel het in dit tijdsgewricht natuurlijk al verdacht is als je je wattages niet kunt overleggen.
Toch is het goed dat er onderzoek naar gedaan wordt, er zal heus nog wel iets te ontrafelen zijn. Zijn er al Nederlandse journalisten gesignaleerd die op pad zijn gegaan om te kijken hoe het zit met die mechanische doping? Of onderzoeken die nu massaal hoe erg het gesteld is met de alcoholconsumptie van bezoekers bij concerten van De Toppers?

@robotour
Volgens Stade2 dus niet, niet vooraf en niet naderhand. Er is wel 2042 keer een andere fiets gecontroleerd met een tablet tijdens de Giro.

horsm 21 juni 2016 om 23:54

wat een ontluisterend slecht item van Stade 2. Het enige 'bewijs' is de fietswissel voor de start. Als dat echt het verdachtste is dat ze kunnen vinden in de honderden uren wielrennen van dit seizoen dan krijg ik het idee dat het het hele mechanische doping verhaal een broodje aap is.

Ook, 'echte' doping was vervlochten met de wielercultuur, vandaar de omerta. Het werd gezien als 'preparatie.' Ik geloof niet dat het hele peloton zijn gen dicht zou knijpen bij motortjes…

Turtlehead 22 juni 2016 om 08:10

@horsm: klopt. En wat een ontluisterend zwak beeld van een ploeg die kennelijk z’n zaakjes niet voor mekaar heeft. Wat een gepruts.
en wat onwaarschijnlijk sterk van Roglic om op een fiets met te laag zadel, zonder drinken én zonder metertje een lange tijdrit in een Grote Ronde te winnen, hulde!

kleomantre 22 juni 2016 om 12:51

Indien niks vreemd aan de hand zou je dit kunnen stellen
– Roglic presteert zonder technische bemoeienis (wat is het nut dan van die meters en perfecte zit etc dan?)

Verder, maar das natuurlijk advocaat van de duivel spelen, kun je een fiets aanleveren die misschien net afgekeurd gaat worden. Een beetje heisa er rondom maken omdat het net niet binnen de marges valt…dan rest er nog maar heel weinig tijd en frommel je een opgevoerde reservefiets op het podium die dan niet gecontroleerd wordt wegens tijdgebrek…..hahaha!

Headlines

Materiaalzone

Populair