LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping

LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping

foto: Sirotti

dinsdag 21 juni 2016 om 11:13

LottoNL-Jumbo eist rectificatie en excuses van Stade 2. Het Franse televisieprogramma beschuldigde in een uitzending afgelopen zondag Primož Roglič van het gebruik van mechanische doping tijdens Strade Bianche en de door hem gewonnen negende etappe van de Giro d’Italia. LottoNL-Jumbo weerlegt de zware beschuldigingen in een reactie aan WielerFlits.

In de reportage worden sterke twijfels geuit aan het adres van Roglič. Het Franse televisieprogramma en de Italiaanse krant Correre della Sera detecteerden afgelopen voorjaar tijdens Strade Bianche en de Wielerweek van Coppi en Bartali met warmtecamera’s zeven motortjes. Een van de verdachte renners is volgens Stade 2 de 26-jarige Sloveen. Op een foto en in de reportage is een verdacht achterwiel te zien.

“In de Strade Bianche reed Primož Roglič op het moment dat de beelden zijn gemaakt niet met een wiel van de ploeg, maar met een achterwiel van de neutrale wagen”, stelt teammanager Richard Plugge in reactie op de beschuldigingen.

De ploeg beschrijft gedetailleerd de gang van zaken: “Op het moment van lek rijden reed de neutrale materiaalwagen bij Roglič in de buurt. Niet veel later kon ploegleider Jan Boven hem voorbij rijden en dat moment is te zien op de beelden van Stade 2. Roglič kon net voor de bevoorrading met een groep aansluiting vinden bij het peloton, maar loste bij de volgende onverharde strook, waarna hij de koers op 25 minuten van de winnaar finishte.”

Giro d’Italia
Stade 2 plaatst ook vraagtekens bij de in hun ogen onwaarschijnlijke tijdritoverwinning in Giro d’Italia. Roglič won op 15 mei de 40,5 kilometer lange tijdrit met start en finish in Chianti. Kort voor de start werd de tijdritfiets van de Sloveen door UCI-commissarissen afgekeurd. De korte tijd waarin Roglič een reservefiets weet te vinden, zonder bidons en waarvan het zadel te laag blijkt afgesteld, zou duiden op een verdachte situatie.

LottoNL-Jumbo weerlegt die beschuldigingen door te wijzen op de sterke Giro-openingstijdrit van Roglič. In Apeldoorn eindigde de ex-schansspringer als tweede, op minder dan een seconden van Tom Dumoulin. “In de proloog van de Ronde van Italië liet Primož Roglič al zien dat zijn tijdrit een sterk wapen is”, schrijft de ploeg. “Voor deze proloog is de fiets van Roglič getest op mechanische doping en gemeten aan de hand van de UCI-regels voor wat betreft de afmetingen/lengte van een tijdritfiets. De fiets werd goedgekeurd.”

Vlak voor het begin van de tijdrit in Chianti werd diezelfde tijdritfiets afgekeurd. “Kort voor de start werd zijn tijdritfiets gecheckt aan de hand van de eerder genoemde regels omtrent de afmetingen, de lengte, van de tijdritfiets”, aldus Plugge. “Ondanks dat exact dezelfde fiets met dezelfde afmetingen werd goedgekeurd voor de proloog, was volgens de UCI dit keer de fiets niet volgens de regels afgesteld.”

“Roglič kon net voor de start zijn reservefiets halen bij ploegleider Addy Engels die 150 meter verderop stond. Deze reservefiets heeft dezelfde lengte als zijn originele fiets en werd door de UCI wél goedgekeurd.” Volgens Plugge is deze verwarring niet uniek. “Meer renners hebben bij tijdritten het probleem dat de tijdritfiets wordt afgekeurd op de afmetingen. De AIGCP is in gesprek met de UCI om deze meet-methode zo accuraat mogelijk te laten verlopen.”

LottoNL-Jumbo heeft schriftelijk een eis neergelegd bij Stade 2 om het item te verwijderen en te rectificeren. Ook vragen ze om excuses aan het adres van de ploeg en Primož Roglič.

Dit artikel delen:

89 Reacties

vlek 21 juni 2016 om 13:54

Rectificatie is journalistiek gezien een hele normale gang van zaken wanneer blijkt dat ze een renner beschuldigen aan de hand van een foto en later blijkt dat het een neutraal wiel betreft. Het is bijkans een logisch gevolg van de inhoudelijke reactie die ze hier geven na vragen van wielerflits.

Marszzz 21 juni 2016 om 13:54

@boehoe
Er is niks overspannen aan. Het is zoals het moet gebeuren: de beschuldigingen met feiten weerleggen, en tot slot genoegdoening eisen.

schipperaar 21 juni 2016 om 13:57

@kk
Volgens interviewer was er geen tijd meer 40 sec voor start om de fiets goed te keuren.
Daarnaast wordt er gevraagd hoe ie als beginnend prof voor het eerst in zijn carriere een 40 km zo spraakmakend voltooit, niks broddelwerk.

boehoe 21 juni 2016 om 13:57

@marszzz Moet, moet, moet. Niks, moet, dat js jouw mening.

tendam 21 juni 2016 om 14:00

@boehoe
Ik zou zeggen dat je juist in een bij voorbaat verdachte wereld als de wielersport je moet verdedigen tegen onterechte aantijgingen. Anders ben je vogelvrij. En zeker als je in de ogen van sommigen (zoals jou) nooit los zult komen van Rabobank, die smerige valsspelers in een tijd dat Quickstep en BMC (Phonak) volkomen brandschoon rondreden.

EricV 21 juni 2016 om 14:11

Ze trainen wel vaak met een motor dus t zou me niks verbazen

CJJelle 21 juni 2016 om 14:16

Ai computertje (data) weg zonde. Fiets gewisseld. vreemde verhalen blijven vreemde verhalen

achtpuntzes 21 juni 2016 om 14:20

boze tongen beweren dat Roglic al raketmotoren in zijn ski's gemonteerd had toen hij nog schansspringer was. ;)

Spinergy 21 juni 2016 om 14:21

Waarom is zijn reservefiets verkeerd afgesteld? Dat zou ik dan wel eens willen weten.

robotour 21 juni 2016 om 14:35

Aha, nu komt de aap uit de mouw. Daarom wint Groenewegen, Sepp vanMarcke en ook Roglic ineens koersen voor LottoNL-Jumbo. Er zit een jumbo (motor) in de fiets. Dus met terugwerkende kracht heeft Tjallingii ons ook voor de gek gehouden door zo achterlijk hard op kop te sleuren en tijdens de ontsnappingen in de Giro. Ja, die Franse hebben wat ontdekt nu. Het kan natuurlijk ook niet met zo’n laag budget in de world tour en dan zo presteren. Af en toe moet je ook wel eens wat laten liggen (er letterlijk bij gaan liggen) omdat het anders teveel opvalt hoe sterk TLJ rijdt op hun Bianchi-fietsen met jumbo.

Daan° 21 juni 2016 om 15:00

Aanpakken die Franse televisie.

ippglobal 21 juni 2016 om 15:04

Denken jullie dat Sky en Astana ook een rectificatie gaan eisen aan alle wielerflits forumleden die hun ploegen van doping hebben beschuldigd zonder enige vorm van bewijs ?

vlek 21 juni 2016 om 15:05

Wat denk je zelf?

nickdt 21 juni 2016 om 15:07

Met hoeveel motors moet die Rus dan wel niet gereden hebben.

Romāns Vainšteins 21 juni 2016 om 15:08

Het is redelijk simpel > Dat stade 2 probeert een warm achterwiel in de strade aan een goede tijdrit op reservefiets in de giro te plakken, letterlijk sensatiezoekerij. Zo kun je met een beetje plakken en doen nagenoeg elke topprestatie in de wielrennerij wel aanpakken. Wat met name niet uit te sluiten valt is dat Roglic een waanzinnig tijdrittalent is die dat zelf net pas ontdekt heeft, iets met kleine romp en dikke poten ofzo? Ik schrijf hem op vd OS als medaillekanidaat (of hebben ze geen startplaats ?)

Coldeportes 21 juni 2016 om 15:15

Tja journalistiek broddelwerk inderdaad en niet netjes
Aan de andere kant: het zou kunnen natuurlijk. De realiteit is altijd gekker dan je kunt verzinnen.

Maar ja, misschien heeft men de grenzen qua (zadel)afstelling opgezocht op de ene fiets (geeft meer aerdodynamisch voordeel en/of power bijvoorbeeld) en de reservefiets wat conservatiever afgesteld.

Zijn plotselinge opkomst verbaast mij ook; dat ging bij Dumoulin toch wat gelijkmatiger….

Edit:
Er zijn natuurlijk nog geen data van eerder van Roglic. Vanuit de ploeg gaf men aan, na de overwinning, dat de data er al heel goed uitzagen op training, dus wie weet gewoon een spectaculair visitekaartje van een talent dat 1x in de 30 jaar geboren wordt?!

Toch…?! Of….??? ;)

toke 21 juni 2016 om 15:20

Ik geloof niks van dat motertje……Op de foto gemaakt met de warmte camera moet je dan toch ook een warme uitlaat zien.

Team Spaak 21 juni 2016 om 16:08

Hahaha en hoeveelste is Roglic geworden in de Strade? Dan kan hij heel slecht met een motortje fietsen blijkbaar… Als de winnaar betrapt wordt is het alweer veel schokkender.

Toch moeten we niet vreemd opkijken dat dit soort dingen straks wel degelijk blijken te gebeuren (ook bij TLJ kan dit zo zijn). Het is topsport, er gaat veel geld in om, dus wordt er ongetwijfeld vals gespeeld op elke mogelijke manier.

We moeten wel realistisch blijven en niet puur door een NL-se bril dit soort dingen bekijken. Zou leuk zijn als de Fransen dit dan ook eens zouden doen!

wielrenner 21 juni 2016 om 16:14

De ervaring, gebaseerd op alle dopingperikelen ten spijt, leert ons dat in de wielrennerij alles mogelijk is!!

jan jansen 21 juni 2016 om 16:29

Ik vertrouw die Roglic ook niet

r525 21 juni 2016 om 16:34

@team spaak
Juist de Franse media publiceert vaak (onderbouwd of niet) dopingverhalen over Franse renners/teams.
Beetje misplaatste opmerking..

klootje kriekeljon 21 juni 2016 om 16:36

Ik ook niet janjanssen, maar dan nog kun je een en ander los zien van elkaar.

Romāns Vainšteins 21 juni 2016 om 16:51

@r525 > In dat geval zou ik het wel interessant vinden om te weten wat men aldaar van Voecklers geelgevleugelde tour vond.

schipperaar 21 juni 2016 om 17:04

@rv
Reporters nemen nog altijd geen bloed af.

Coldeportes 21 juni 2016 om 17:08

Die gele trui geeft vleugels ;)
In het geval Europcar….. Aan de hele ploeg :p

Bij Fransen is het placebo-effect van de gele trui in de eigen ronde nog groter natuurlijk dan voor buitenlanders, dus…. Hier valt niks te zien mensen, gewoon doorlopen ;)

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair