LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping
foto: Sirotti
dinsdag 21 juni 2016 om 11:13

LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping

LottoNL-Jumbo eist rectificatie en excuses van Stade 2. Het Franse televisieprogramma beschuldigde in een uitzending afgelopen zondag Primož Roglič van het gebruik van mechanische doping tijdens Strade Bianche en de door hem gewonnen negende etappe van de Giro d’Italia. LottoNL-Jumbo weerlegt de zware beschuldigingen in een reactie aan WielerFlits.

In de reportage worden sterke twijfels geuit aan het adres van Roglič. Het Franse televisieprogramma en de Italiaanse krant Correre della Sera detecteerden afgelopen voorjaar tijdens Strade Bianche en de Wielerweek van Coppi en Bartali met warmtecamera’s zeven motortjes. Een van de verdachte renners is volgens Stade 2 de 26-jarige Sloveen. Op een foto en in de reportage is een verdacht achterwiel te zien.

“In de Strade Bianche reed Primož Roglič op het moment dat de beelden zijn gemaakt niet met een wiel van de ploeg, maar met een achterwiel van de neutrale wagen”, stelt teammanager Richard Plugge in reactie op de beschuldigingen.

De ploeg beschrijft gedetailleerd de gang van zaken: “Op het moment van lek rijden reed de neutrale materiaalwagen bij Roglič in de buurt. Niet veel later kon ploegleider Jan Boven hem voorbij rijden en dat moment is te zien op de beelden van Stade 2. Roglič kon net voor de bevoorrading met een groep aansluiting vinden bij het peloton, maar loste bij de volgende onverharde strook, waarna hij de koers op 25 minuten van de winnaar finishte.”

Giro d’Italia
Stade 2 plaatst ook vraagtekens bij de in hun ogen onwaarschijnlijke tijdritoverwinning in Giro d’Italia. Roglič won op 15 mei de 40,5 kilometer lange tijdrit met start en finish in Chianti. Kort voor de start werd de tijdritfiets van de Sloveen door UCI-commissarissen afgekeurd. De korte tijd waarin Roglič een reservefiets weet te vinden, zonder bidons en waarvan het zadel te laag blijkt afgesteld, zou duiden op een verdachte situatie.

LottoNL-Jumbo weerlegt die beschuldigingen door te wijzen op de sterke Giro-openingstijdrit van Roglič. In Apeldoorn eindigde de ex-schansspringer als tweede, op minder dan een seconden van Tom Dumoulin. “In de proloog van de Ronde van Italië liet Primož Roglič al zien dat zijn tijdrit een sterk wapen is”, schrijft de ploeg. “Voor deze proloog is de fiets van Roglič getest op mechanische doping en gemeten aan de hand van de UCI-regels voor wat betreft de afmetingen/lengte van een tijdritfiets. De fiets werd goedgekeurd.”

Vlak voor het begin van de tijdrit in Chianti werd diezelfde tijdritfiets afgekeurd. “Kort voor de start werd zijn tijdritfiets gecheckt aan de hand van de eerder genoemde regels omtrent de afmetingen, de lengte, van de tijdritfiets”, aldus Plugge. “Ondanks dat exact dezelfde fiets met dezelfde afmetingen werd goedgekeurd voor de proloog, was volgens de UCI dit keer de fiets niet volgens de regels afgesteld.”

“Roglič kon net voor de start zijn reservefiets halen bij ploegleider Addy Engels die 150 meter verderop stond. Deze reservefiets heeft dezelfde lengte als zijn originele fiets en werd door de UCI wél goedgekeurd.” Volgens Plugge is deze verwarring niet uniek. “Meer renners hebben bij tijdritten het probleem dat de tijdritfiets wordt afgekeurd op de afmetingen. De AIGCP is in gesprek met de UCI om deze meet-methode zo accuraat mogelijk te laten verlopen.”

LottoNL-Jumbo heeft schriftelijk een eis neergelegd bij Stade 2 om het item te verwijderen en te rectificeren. Ook vragen ze om excuses aan het adres van de ploeg en Primož Roglič.

RIDE Magazine
89 Reacties
Sorteer op:
21 juni 2016 12:42
De beschuldigingen zijn niet alleen zwak onderbouwd, maar eigenlijk ook niet echt als beschuldigingen geformuleerd. Dus of de ploeg hier wat mee bereikt in de vorm van rectificatie, vraag ik me af. Maar los daarvan vind ik deze stap nuttig. De stellingname an sich is al duidelijk genoeg.

Mocht Stade2 aanvullend bewijs hebben, dan hebben ze natuurlijk het volste recht om daarmee te komen. De impact daarvan zal na deze reactie uit de ploeg alleen maar groter zijn. Maar tot dusver waren het alleen losse flodders, dus vermoedelijk hebben ze niks meer.
21 juni 2016 12:43
Armstrong reageerde altijd ongeveer net zoals TLJ op aantijgingen...
21 juni 2016 12:52
Als je goed zoekt zullen bij FDJ en Thibault Pinot ook wel wat verdachte beelden te vinden zijn. Maar ja, daar zoeken ze natuurlijk niet naar :)

Slap verhaal van die Fransen. Met name over die fietswissel voor de tijdrit, wat denken ze nou? Expres een verkeerde maat gebruiken om dan snel een verkeerd afgestelde, maar gemotoriseerde fiets te pakken? Tsja, dat kan natuurlijk. Alles kan. Ze vergeten even te vermelden dat hij die tijdrit nooit had gewonnen als het niet was gaan regenen, en hij al bijna de openingstijdrit won op een andere fiets.
21 juni 2016 12:52
Geen rectificatie of /excuses eisen maar het Amerikaanse model volgen
en Stade2 een rechtszaak aan de broek smeren met een gigantische
schadevergoeding wegens imagoschade .
Dat de sensatie journalistiek een flinke opdoffer krijgt .
21 juni 2016 12:53
Ik zeg niet gelijk dat het waar is - grotere kans dat het complete onzin is - maar de hele gedachtegang erachter is niet geheel onrealistisch. Kaap een goede, al iets oudere renner uit een Contiploeg en gebruik hem gedurende het seizoen als proefkonijn voor nieuwe kleurtjes die niet geheel binnen de lijntjes vallen. Wordt ie betrapt dan lazer je hem net zo makkelijk weer buiten.
21 juni 2016 12:57
@123 ik denk dat als het waar blijkt te zijn je als ploeg wel op kan doeken. De imagoschade reikt een stuk verder dan de wielrenner
21 juni 2016 13:06
Inderdaad @ limburgia! Daarmee kunnen vervolgens de versterkingen voor volgend jaar van worden betaalt. Zonder gein; het blijft een apart verhaal. Zowel de sportieve prestaties van Roglic als de journalistieke prestaties van Stade 2 valt veel op aan te merken. We wachten maar weer af ..
21 juni 2016 13:06
Tijdrijden moet je leren door veel af te zien, maar de gevestigde orde wordt compleet overrompeld dit jaar, daarbij lijkt ie ook niet erg zeker voor de camera, interview na de tijdrit was al even warrig toen ie onderweg zo blij werd na zijn computer te hebben verloren.
21 juni 2016 13:07
Inderdaad, bij doping kun je het nog gooien op: 'ja hij handelde alleen, als ploeg zijn we clean.' Die fietsen zijn iedere dag in de handen van de mechaniekers die ze schoonmaken, afstellen etc. Je maakt niemand wijs dat een mechanieker niet ziet dat er een motortje in een fiets zit. Ergo, je kunt ook je ploeg opdoeken.
21 juni 2016 13:10
@boehoe

Dat vind ik ook vreemd, waarom zo overspannen reageren?
21 juni 2016 13:18
Inderdaad melkzuur en r525, omdat het een beetje een geitenwollensok-ploegje is uit ons oh zo betrouwbare Nederland reageert een hoop hier nogal rap dat het een kulverhaal is. De reactie van Plugge wordt gelijk voor zoete koek aangenomen.

Zijn er hier mensen die de bandenwissel hebben gezien? En hoe vaak worden fietsen afgekeurd het ene moment en weer goed bevonden het andere moment? Pas als vanuit de genoemde instanties hierop een reactie komt, kunnen we het met zekerheid zeggen.

Ik sluit iig niks uit, als bewindvoerders van een grote Nederlandse fabrieksbakkerij het liefst nog het vrijkomen van asbest bij een brand in de ovens onder het tapijt wil vegen, en een Shell in de Moerdijk ook pas na 4 maanden met een melding van een gaslek komt (na alle voorhistorie) dan moet je niet denken dat zonder meer alles bij een ploegje als TLJ op nette wijze gebeurt.

Het lijkt steeds meer erop dat betrouwbare sport sowieso failliet is. Je moet er zo ongeveer vanuit gaan dat bijna iedere atleet gebruikt en dat als dat niet is, het meevalt. En niet gaan zeuren dat ze dat alleen in boevennaties als Rusland doen. Kijk maar naar een Inge de Bruijn, het traject wat zij in haar leven heeft afgelegd en hoe goed (of beter gezegd niet) er gecontroleerd wordt en werd in de zwemsport. Of het onvoorstelbare aantal van Phelps, waar iedere andere zwemmer ongeveer max 4 onderdelen doet... enfin....
21 juni 2016 13:20
@skedel, boehoe
Wat is hier overspannen aan? Een journalistiek programma op de Franse nationale tv komt met aantijgingen dat je ploeg gebruik maakt van mechanische doping, dat kun je toch niet op je laten zitten als je zelf overtuigd bent van het tegendeel? Anders is het einde zoek, deze journalisten mogen ook wel even leren dat er wederhoor moet worden toegepast.
21 juni 2016 13:31
@tendam
Of ze echt harde aantijgingen maken weet ik niet, daar is mijn frans niet goed genoeg voor.
Maar waarom dit zo serieus nemen als het echt zo ridicuul is?
Nog even los van het feit dat je dit altijd moet aanmoedigen ipv kapot procederen als je echt een schone sport wilt.
21 juni 2016 13:37
De kracht van een argument zit hem in de falsifieerbaarheid. De argumenten van Plugge zijn dat, die van Stade2 niet. Voorlopig een kulverhaal, maar misschien dat ze nog wat achter de hand hebben.

Terechte actie van LottoNL-Jumbo lijkt me in ieder geval.
21 juni 2016 13:38
@tendam Het punt is dat genoeg renners en ploegen het ook niet op zich lieten zitten als het wel waar was (zie armstrongs smerige campagnes tegen zijn tegenstanders). Daarom kan je je in de context van het wielrennen afvragen of je zo hoog van de toren moet blazen of dat je als wielerploeg (toch belast met de erfzonde der verdachtheid) niet beter wat meer ontspannen kan reageren.
21 juni 2016 13:38
Lekker tendentieus allemaal ja.

Toch heb ik wel liever pers die de boel wakker houdt dan de late jaren '90, zoals iemand hier opmerkt. Maar journalistiek gezien is het natuurlijk broddelwerk.

Edit: kleomantre, ik vind dat ene nummer waar hij toch echt niet als eerste aantikte maar wel won nog een stuk interessanter eigenlijk.
http://beijing2008.blogs.nytimes.com/2008/08/16/the-phelps-cavic-photo-finish/?_r=0
21 juni 2016 13:39
Het is wel zo dat LTJ het opvallend goed doet in de tijdritten dit jaar. (maar daar zie ik eerder de hand van de trainer)
21 juni 2016 13:39
Mechanische doping in de neutrale materiaalwagen, het moet niet gekker worden!
Ik heb wel gehoord dat hij zijn banden waxt voor een tijdrit.
21 juni 2016 13:42
@Kleomantre Deze reacties komen eerder voort uit het feit dat de aantijgingen niet veel meer dan ongefundeerde speculatie zijn. Je kunt toch tegen dit soort verdachtmakingen ageren, zonder gelijk voor Roglic (of welke renner/ploeg dan ook) je hand in het vuur te steken?

Hoewel als Roglic voor Gazprom had gereden, de reacties er waarschijnlijk wel anders hadden uitgezien. Dat dan weer wel ;)
21 juni 2016 13:43
@ "gigantische schadevergoeding": en dan? Gerechtigheid of zo?
21 juni 2016 13:44
In welke zin vind je dit ongeveer net een smerige campagne van TLJ, boehoe? Rectificatie vragen van iets wat met meer onderzoek daar ook om lijkt te vragen (neutraal achterwiel als voornaamste kwestie), is dat geen hele normale (ontspannen zo je wilt) manier om met journalistieke beschuldigingen om te gaan? Ze geven een inhoudelijke reactie en schetsen een context bij de punten die naar voren worden gebracht. Ik zie daarin weinig overeenkomsten met Armstrong.
21 juni 2016 13:46
@tendam
“Ze vergeten even te vermelden dat hij die tijdrit nooit had gewonnen als het niet was gaan regenen”

Er wordt wel degelijk melding gemaakt dat Roglic zijn tijdrit afwerkte voordat het begon te regenen (op 1.35).
21 juni 2016 13:47
Ik zie een reactie op de site als ontspannen. Excuses eisen en het item verwijderd zien vind ik overspannen voor de nazaat van de Rabobank wielerploeg.
21 juni 2016 13:49
Een schandalige vorm van sportjournalistiek. Beschuldigen zonder wederhoor. Maar daar barst het van in dat wereldje. Met de hijgende directie of hoofdredacteur in je nek kom je tot dit soort vileine verdachtmakerij waarbij schade aan renner, ploeg of sponsor je geen zak interesseert. Een walgelijke wereld om in te functioneren nietwaar Thijs,Raymond e.a.?
21 juni 2016 13:53
Mechanische doping lijkt me niet echt nuttig bij een tijdrit van 40 kilometer. Bij een proloog of massasprint, vooruit, maar hoe groot moet zo'n batterij niet zijn? Of staat ook deze techniek voor niets, tegenwoordig?

Daarbuiten: niks overspannen reactie. Gewoon dagvaarden. Voor een Franse rechter slepen.

Reacties zijn gesloten.