Lotto Soudal maakt Lennert Van Eetvelt (20) prof in 2023

Lotto Soudal maakt Lennert Van Eetvelt (20) prof in 2023

foto: Brecht Steenhouwer

dinsdag 19 april 2022 om 16:00

Onder de dan nieuwe naam Lotto-Dstny heeft de eerste aanwinst voor 2023 binnen. Vanuit het eigen opleidingsteam Lotto Soudal U23 komt derdejaarsbelofte Lennert Van Eetvelt over. De 20-jarige coureur uit Tienen staat te boek als een goede puncheur. Afgelopen weekend was hij nog tweede in Luik-Bastenaken-Luik U23 en hij is tevens de regerend Belgisch kampioen tijdrijden bij de beloften.

De jongeling tekent bij het huidige WorldTour-team een contract dat hem tot het einde van 2024 aan de Belgische ploeg bindt. Zodoende blijf Lotto Soudal haar eigen opleidingsmentaliteit trouw. Van Eetvelt volgt zo hetzelfde pad als dat eerder Tim Wellens, Florian Vermeersch en Arnaud De Lie hebben gedaan. De eerste geldt al jaren als kopman binnen het team van John Lelangue, terwijl Vermeersch afgelopen najaar vriend en vijand verbaasde met een tweede plek in Parijs-Roubaix. De Lie is dit jaar dan weer topscorer bij Lotto Soudal.

“Ons Development Team vervult een cruciale functie binnen het Belgische wielrennen”, stelt diezelfde Lelangue.  “De beste beloften van het land kunnen zichzelf bij ons in een professionele omgeving en in de zwaarste wedstrijden op hun niveau voorbereiden op een profcarrière. Dat Lennert Van Eetvelt doorkomt vanuit onze opleidingsploeg, staat voor de rest van zijn carrière goed op zijn CV.” Van de huidige 27 renners in de selectie van de Belgische ploeg, hebben liefst dertien van hen een verleden bij het gelijknamige opleidingsteam.

Van Eetvelt werd afgelopen weekend nog tweede in LBL U23 – foto: Brecht Steenhouwer

Van Eetvelt geldt als toptalent in België
Van Eetvelt werd onlangs ook al zesde de Tour de Normandie, terwijl hij vorig jaar ook al vijfde werd in La Doyenne U23, vijfde op het door Thibau Nys gewonnen EK U23, achtste in de Tour Alsace (met een vijfde plek op La Planche des Belles Filles) en een zestiende plek in de Giro d’Italia U23. Die laatste koers was door corona-afgelastingen in 2021 zijn eerste koers van het jaar. “Lennert is absoluut klaar om de stap te zetten”, zegt Kurt Van De Wouwer, manager van Lotto Soudal U23. “Hij is meer dan zijn plaats in de WorldTour-ploeg waard.”

Zelf is Van Eetvelt logischerwijs maar wat blij met zijn profcontract. “Ik rijd al drie jaar bij het Development Team en ben ook al mee geweest op stage met de profs. De overstap voelt heel geleidelijk en natuurlijk aan. Uit al die renners die voor mij deze stap gezet hebben, blijkt wel dat Lotto Soudal goed weet hoe ze jongeren moeten brengen.Ik ben een puncher, maar kan ook goed mee als het langer bergop gaat en ik heb een goede tijdrit. Wat voor renner ik bij de profs zal worden, durf ik nu nog niet te zeggen. Maar ik kijk ernaar uit om me verder te ontwikkelen tot een sterke profrenner.”

foto: Brecht Steenhouwer

Dit artikel delen:

16 Reacties

Puncheur du Framboise 19 april 2022 om 16:09

Hoe meer puncheurs hoe beter! Brengen toch het meeste spektakel doorgaans

AWestie 19 april 2022 om 16:14

“bij het huidige WorldTour-team”

Shots fired ;)

Turtlehead 19 april 2022 om 16:58

‘de huidige WorldTourploeg waardig’. Hoe je er ook naar kijkt, dat klopt waarschijnlijk wel ;)

Murcia 19 april 2022 om 16:54

Een vanzelfsprekende stap,bij alle commentaar op LTS is de kracht van hun opleiding verheven boven alle kritiek. Het probleem was dat veel talenten al voor ze de stap naar de grote jongens intern gingen maken vertrokken naar andere ploegen. Nu lijkt deze trend wat gekeerd en met deze jongen maar ook een Segaert heeft men pareltjes in handen.

Thoin 19 april 2022 om 16:58

De Plus-Van Wilder en Vandenabeele gingen weg omdat het ergens anders beter leek. Van Wilder is dan met het hoofd tegen de muur gelopen. De Plus deed het aanvankelijk goed bij QS en zeer goed bij Jumbo maar bij Ineos nog vrij weinig laten zien. Vandenabeele leek puur programma gericht voor DSM te kiezen en lijkt er ook het best uit te komen voorlopig.

Turtlehead 19 april 2022 om 16:59

Lotto Dstny …? Dynasty, Destiny, Doe ’t is nie, …?

Franco Ballerini 19 april 2022 om 17:07

Dstny? Gezien deze medeklinkerstapeling hoogstwaarschijnlijk een nieuwe Russische subsponsor, dus voordat ze begonnen zijn al weggebonjourd. Het zit ze niet mee daar bij de Belgische Lottoploeg…

JensVdB 19 april 2022 om 17:16

Dstny is Belgisch

Thoin 19 april 2022 om 17:42

Dsnty is de grootste cloudsoftware expert in België. Vorig jaar een pak winst gemaakt dankzij Corona en afstandswerken. Willen uitbreiden over heel Europa. Dus er komt mss wel een Russische tak. Maar wie weet is Europa tegen dan Russisch…

Franco Ballerini 19 april 2022 om 18:57

Cloudsoftware? Leverancier failliet, klant failliet. Onbegrijpelijk dat een bedrijf daar mee in zee gaat. Zelfs al is de leverancier Microsoft of Google.

Samamba 19 april 2022 om 17:08

Toptalent zou ik hem niet noemen, maar hij heeft wel veel talent en heeft vooral kwaliteiten die ze bij Lotto missen. Hij houdt van het zwaardere werk en is een overlever. Wat wind, regen, etc. Het doet hem niets. De huidige klimtypes bij LTS beperken zich vooral tot talent bergop, Van Eetvelt kan klimmen, tijdrijden, op kasseien rijden, etc. Hij heeft alleen absoluut geen sprint, een echte winnaar worden lijkt me dus wel moeilijk. Zal in de toekomst waarschijnlijk niet iemand worden voor het hooggebergte, maar de heuvelklassiekers gaan hem echt wel liggen.

williams 19 april 2022 om 18:27

Frison en Sergeant hebben de laatste jaren al wat in hun vuistje gelachen… en volledig terecht. Wat een mismanagement met Gilbert en Degenkolb als trieste uitschieters.

Franco Ballerini 19 april 2022 om 18:51

Qua mismanagement lijkt het wel een wedstrijdje tussen Lotto, Direct Energie, en Israël.

Jos Jalapenos 19 april 2022 om 22:43

Dat wordt helemaal niets, sinds Gilbert is er geen goede belg meer geweest

Turtlehead 20 april 2022 om 10:42

Het is misschien beter om het niet te vragen, maar ik doe het toch: Verklaar je nader? Of tellen Vlamingen niet als Belg?

Kopinkas 20 april 2022 om 11:25

@Turtlehead
Geen aandacht aan schenken lijkt me inderdaad best.

Headlines

Materiaalzone