Lefevere woest op Groenewegen: “Zet hem in de gevangenis!”

Lefevere woest op Groenewegen: “Zet hem in de gevangenis!”

foto: Cor Vos

Patrick Lefevere is woest op Dylan Groenewegen, die Fabio Jakobsen in de slotmeters van de eerste etappe in de Ronde van Polen hard ten val bracht. “Ze moeten die man van Jumbo-Visma in de gevangenis zetten”, klinkt hij duidelijk.

Het blijft niet bij deze kritiek van de baas van Deceuninck-Quick-Step aan het adres van Groenewegen. “Ik stap naar de rechter”, foetert hij verder. “Deze acties kunnen echt niet in het wielrennen. Dit is een strafbaar feit.”

Groenewegen zag Jakobsen in de laatste meters passeren, waarna de Nederlander van Jumbo-Visma van zijn lijn afweek om zijn concurrent van de zege te houden. Een massale valpartij, met Groenewegen en Jakobsen zelf, was het directe gevolg.

Update 6 augustus, 08:05 uur: “Nog nooit zo’n vuile actie gezien”
Lefevere heeft tegenover De Telegraaf meer tekst en uitleg gegeven. De teammanager zegt nooit zo kwaad te zijn geweest. “Wat Groenewegen doet, is crimineel. Dat zijn opzettelijke slagen en verwondingen. Dat doe je niet. Ik heb nog nooit zo’n vuile actie gezien.”

“Het was ook totaal niet nodig. Het gaat in godsnaam over een ritje in de Ronde van Polen. En hij doet het bewust. Kijk naar de beelden en je ziet hoe Groenewegen twee keer in de richting van Jakobsen kijkt. En dan doet hij zoiets. Onvergeeflijk. Ik heb hier geen enkel begrip voor. Herinner je je hoe Sagan een paar jaar geleden in de Tour gediskwalificeerd werd toen hij Cavendish liet vallen. Dit is honderd keer erger.”

Dit artikel delen:

189 Reacties

Knorretje 5 augustus 2020 om 18:53

In dit geval heeft hij volkomen gelijk, vooral in close up is extra duidelijk te zien dat Groenewegen nog even extra zijn elleboog uitzet. Wat een eikel.

Smartijn 6 augustus 2020 om 08:21

Maar waarom is dit 100x erger dan wat Sagan destijds deed? Ze doen toch eigenlijk het zelfde.

mus van de maasstad 5 augustus 2020 om 18:54

Gevangenis nog wel. Waarom niet gelijk de doodstraf?

xistnc 5 augustus 2020 om 18:54

Ah, gelukkig houdt Patje genuanceerd het hoofd koel…

Glorious 5 augustus 2020 om 18:55

Hij moet zijn grote mond houden, alsof Dylan dit wilde, Lefevere is zelf verre van heilig. Deze man ken lache als hij zo door gaat, boef! Lefevere heeft een grote mond omdat hij geld krijgt waardoor hij renners kan halen en presteren, Cavendish moet zeker de doodstraf krijgen….of is hij dat vergeten!?!?!?

Voorgeborchte 5 augustus 2020 om 19:59

Als ik met mijn ogen dicht in de auto rijd, en ik rijd een voetganger dood heb ik dat misschien ook niet gewild maar is het wel mijn verdomde schuld.

Iets willen en ergens verantwoordelijk voor zijn is een groot verschil.

Rawolf 5 augustus 2020 om 18:55

Patje toch, Richeze wel een contract geven? Die heeft ook wel wat kunstjes in sprints geflikt

Niels22 5 augustus 2020 om 18:55

Als je jezelf serieus als website wilt houden, haal deze troep er dan vanaf!

Rawolf 5 augustus 2020 om 18:58

Helemaal mee eens, Lefevere in z’n gekke buien moet je geen podium geven.

-Wil niet goedpraten wat Groenewegen hier doet.

attickfan 5 augustus 2020 om 18:58

Cancel Lefevere.

Glorious 5 augustus 2020 om 18:59

Patrick Lefevere is zelf de grootste crimineel van de wielersport, vreselijke man! De man lijkt continu dronken en praat als een iemand met een half pakje sigaretten onaangestoken in zijn keel. Geef deze crimineel geen aandacht.

Matxin 5 augustus 2020 om 19:02

Als je jezelf serieus neemt als website geef je iedereen die nog het gore lef heeft om Groenewegen te verdedigen een permaban. Verheerlijken van geweld is ook gewoon strafbaar trouwens..

Niels22 5 augustus 2020 om 19:26

@Matxin, ik praat hier toch niet goed wat Groenewegen doet. Ik geef alleen aan dat deze geile clickaandacht van Wielerflits zeer ongewenst is

mus van de maasstad 5 augustus 2020 om 19:36

Ah ok, dus als je niet om de doodstraf krijst verdedig je groenewegen

Onie 5 augustus 2020 om 18:56

Tuurlijk, altijd verstandig om in je emoties te reageren. Zo ken ik er nog wel een paar uit zijn eigen ploeg die met Groenewegen de gevangenis in mogen.

xistnc 5 augustus 2020 om 19:00

Precies. Ik kan me nog wel een aantal zeges van bijvoorbeeld deze Jakobsen herinneren, waar een kamikaze actie van een ploegmaat aan vooraf ging.

Ben Geerts 6 augustus 2020 om 11:03

In emoties zeg je altijd veel. Hij is boos, snap ik ook wel. Maar roep niets doms…je wordt er één keer mee om de oren geslagen. Het was een spurt op het scherpst van de snede, met een hele vervelende afloop…maar zijn we allemaal vergeten hoe bv Cavendish Tom Veelers in het asfalt stopte…..Cavendish is toch ook bij Lefevre geweest…dus….eerst nadenken Patrick…dan pas roepen…en normaal roepen

DonnyBrasco 5 augustus 2020 om 18:58

Deze man is ook echt helemaal het spoor bijster. Gaat je om je renner bekommeren en reageer dan genuanceerd.

Klaas Foppen 5 augustus 2020 om 18:58

edit wf: dergelijke teksten mag je achterwege laten

Groenwegen diskwalificatie yes, maar dit gebeurt in de sprints nou eenmaal niet opzettelijk gedaan.

Matxin 5 augustus 2020 om 18:59

Levere is een randdebiel maar hier heeft hij natuurlijk volkomen gelijk.
Dit was een bewuste poging tot doodslag van Groenewegen, en daar staat gewoon een jarenlange celstraf op. Als jij of ik met je auto bewust een fietser van de weg rijdt mag je ook een tijdje brommen.

Michiel De Rooij 5 augustus 2020 om 19:02

Doe niet zo mag joh, met je poging tot doodslag

Kelder is de Man 5 augustus 2020 om 19:03

Een bewuste poging tot doodslag.. Lees het een paar keer. Het was dus zijn bedoeling om Fabio/ fotograaf om het leven te brengen?

Matxin 5 augustus 2020 om 19:08

Hij gaat bewust van zijn lijn af, wist dat Jakobsen daar zit, corrigeert niet en rijdt en daarna bewust de hekken in, wetende dat dat dodelijke gevolgen kan hebben. Elke handeling die hij deed dus volkomen bewust.

Dat heet poging tot doodslag.

Velominatus 5 augustus 2020 om 19:24

Poging om onreglementair te winnen – ja
Oncollegiaal en asociaal – ja
Poging tot doodslag – nee
Tenzij je aan kunt tonen dat Dylan dit deed met de bedoeling om Jakobsen of de toeschouwer te doden. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Jobjob 5 augustus 2020 om 19:31

https://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche-arrest

ga dit maar even lezen om je kennis over voorwaardelijke opzet wat bij te spijkeren

ditisdavid 5 augustus 2020 om 19:31

Poging tot doodslag nee – dat zou betekenen dat Groenewegen bewust Jakobsen *dood* probeerde te rijden wat ik me niet kan voorstellen. Het is echter wel, letterlijk, levensgevaarlijk richting zowel Jakobsen als ook de fotograaf en zou dus desondanks met een celstraf kunnen, en misschien wel verdienen, te eindigen…

Verder heeft de Ronde van Polen zelf, ondanks het drama van vorig jaar, duidelijk veiligheid niet voorop staan. Deze aflopende sprint maakt vanwege de hogere snelheden een crash dubbel zo gevaarlijk en daar zien we nu helaas de gevolgen gaan. Dat het tot nu toe altijd goed is gegaan mag überhaupt een klein wonder heten…

go1707 5 augustus 2020 om 20:32

Opzettelijke slagen en verwondingen zonder intentie te doden maar met de dood tot gevolg wordt juridisch gekwalificeerd als opzettelijke doodslag zonder voorbedachte rade. Laat ons hopen voor alle drie deze betrokkenen op goed nieuws in de loop van de avond.

nickdt 5 augustus 2020 om 21:19

Toen Cavendish in 2013 in de Tour Veelers op de grond beukte hoorde je Lefevere ook niet en die actie van Viviani in de Tour probeerde de goed te praten, dus nee, Lefevere heeft geen punt hier en je kan hem ook niet serieus nemen, want hij is zo inconsequent als de pest (Alles tegen zijn ploeg valt ie aan, maar alles wat zijn ploeg doet praat ie goed).

Bergje over 6 augustus 2020 om 08:19

Maxtin, dit heb je niet goed. Terug naar school!
@Nickdt inderdaad, het is echt een wild dier die Lefevre.

Smartijn 6 augustus 2020 om 08:32

Matxin, je komt bijna net zo opgefokt als Lefevere over op dit moment met je doodslag.

Casar 5 augustus 2020 om 19:00

Begrijpelijke emotie bij een zeer emotionele man. Of het slim is om gelijk te twitteren is echter de vraag. Laat alle aandacht eerst gaan naar de slachtoffers

Geurt Harm 5 augustus 2020 om 19:01

We kunnen Lefevere nu wel z’n hele verleden gaan nadragen, maar dit was gewoon schandalig van Groenenwegen. Natuurlijk wil hij niet dat het zo afloopt, maar je kunt beter eerlijk tweede worden dan winnen en dit op je geweten hebben.

Michiel De Rooij 5 augustus 2020 om 19:01

Gruwelijke valpartij. Maar die Lefevre, wat een engnek

ExtraGram 5 augustus 2020 om 19:03

Patrick is weer aan het roeptoeteren geslagen. Kan deze man nooit een keer tot 10 tellen voordat hij direct begint te Tweeten? Gefrustreerde oude man is het. Dylan zal zijn straf wel krijgen, maar gaat dit aub niet als nieuws op jullie website zetten.

chasse patat 5 augustus 2020 om 19:03

Iemand die dronken achter het stuur stapt wil ook niemand bewust aanrijden. Ook hier maakt Dylan een bewuste keuze een regel te overtreden (en elleboog) en is verantwoordelijk voor de gevolgen die daaruit vooruitkomen.

Murcia 5 augustus 2020 om 19:04

Goed artikel voor de clicks, maar ik zou dit niet gebracht hebben. Bij Patrick zit er altijd een ongelooflijk hypocriete ondertoon in dit soort tweets. Zijn eigen renners zijn altijd brandschoon en met deze tweet is hij weer een volksmenner van het ergste soort.
Dit neemt niet weg dat Dylan wel degelijk een schorsing van mij mag krijgen en dat dit zijn toekomst bij de ploeg nog wel eens danig in de weg kan zitten. de van Eerdjes zitten niet op dit soort antireclame voor hun sponsoring te wachten.

Arema Pro Cycling Team 5 augustus 2020 om 19:04

Patje zijn medicijnen weer vergeten in te nemen?

john 6 augustus 2020 om 09:49

Hoezo medicijnen,die geeft hij toch aan zijn renners die pillen

Marik 5 augustus 2020 om 19:04

Meteen dat geleuter weer van Lefevre. Lekker de populist uithangen. Man in jouw positie behoor je met fatsoen te reageren. Dat het klootjesvolk nou massaal in de gordijnen springt, dat doen ze altijd, maar de ploegleider moet echt eerst even tot 50 tellen alvorens dit de ether in te smijten.

Magician 5 augustus 2020 om 19:06

Ach, we weten intussen toch wel van Pat dat ie op zulke zaken iets te fel en iets te emotioneel kan reageren. En zoals altijd slaat het eigenlijk nergens op.

Franco Ballerini 5 augustus 2020 om 19:07

Kansloos. De huidige Poolse rechterlijke macht zal Groenewegen zeker in het gelijk stellen. Maar buiten dat: idiote actie van Groenewegen wordt vervolgd door een nog idiotere reactie van Lefevre.

AdZ 5 augustus 2020 om 19:32

Hou t svp in proporties… als het gaat om de idioterie van acties, dan wint Dylan hier dik.

Lendilonus 5 augustus 2020 om 19:09

Beetje overdreven en hypocriet dit van Lefevere, zeker als je bedenkt hoe hij de recidivist Cavendish altijd verdedigde met hand en tand toen hij bij hem in de ploeg reed. Uiteraard is deze actie van Groenewegen fout en moeten ze hem uit koers halen maar de mensen die meteen roepen om ontslag en een levenslang koersverbod overdrijven ook wel weer.

Knorretje 5 augustus 2020 om 19:13

Hij zou in ieder geval dit seizoen of een maand of 3 uit koers gehaald moeten worden. Dat zou volkomen terecht zijn.

Lendilonus 5 augustus 2020 om 19:34

Zou ik mij helemaal in kunnen vinden, dit soort incidenten zouden al veel langer bestraft moeten worden met een schorsing voor een bepaalde periode(of het nou 1,2 of 3 maanden is, is mij om het even) maar meneer Lefevere roept dit in dit geval vooral omdat nu een keertje een van zijn eigen renners het slachtoffer is. Kan me vele valpartijen herinneren in eindsprints waar zijn renners schuldig aan waren die hij afdeed als koersincidenten of wijselijk zijn mond over hield. Heb ook deels het gevoel dat hij hier om een gevangenisstraf roept omdat hij Groenewegen en Jumbo als concurrenten van zijn ploeg ziet, het blijft namelijk een man die alleen uit eigenbelang denkt en alleen voor de goede zaak staat als hij zelf ook een graantje kan meepikken.

Maarten_85 6 augustus 2020 om 14:47

@Lendilonus
Ik ga je niet vragen om die "vele valpartijen" hier allemaal op te sommen. Maar wil je toch even de vijf ergste selecteren en hier op een rijtje komen zetten? Dan kunnen we ze alle vijf even vergelijken met de crash die Groenewegen gisteren veroorzaakt heeft. Benieuwd welke de ergste is…

Laat de Cavendish/Veelers-crash trouwens maar al achterwege. Ik heb die al even opnieuw afgespeeld en ik kan je nu al verklappen dat die een dikke tikkel minder erg was. Schandalige actie van een smeerlap, dat wel. Maar voor de rest gewoon totáál niet met Groenewegen te vergelijken.

Viviani's diskwalificatie in de Giro van 2019 mag je ook schrappen. Ook die beelden heb ik opnieuw bekeken. DQ was terecht, maar voor de rest niet het soort uithaal waar moord en brand over geschreeuwd moet worden. Het peloton deed dat toen ook niet, maar doet het nu wel. Viviani beging een fout, Groenewegen een aanslag.

Overigens, Groenewegens actie t.o.v. Naesen in de Eurométropole van 2016 was nog een graad erger dan die van Viviani (want groter risico met de nadars), maar de Nederlander mocht zijn overwinning daar (onbegrijpelijk) wel houden.

Maar goed, je sprak over "vele valpartijen". Kan je dan even de vijf selecteren die erger zijn dan die twee en waar het misdrijf van de DQS-renner vergelijkbaar is met dat van Groenewegen?

Rudie Marien 5 augustus 2020 om 19:09

Groenewegen doet hier een onverantwoord maneuver. Maar als het omgekeerde was gebeurd waarbij Fabio doet wat Dylan doet dan verdedigde Lefevre zijn renner. Maar nu is ’t kot te klein!

Lendilonus 5 augustus 2020 om 19:30

Inderdaad, toen Cav in dienst van Lefevere met een minstens zo ernstige move de carrière van Tom Veelers beëindigde stond meneer Lefevere echt niet vooraan om Cavendish voor het gerecht te slepen. Wat Groenewegen hier doet kan niet, is heel dom en daar moet hij voor gestraft worden maar dit is wel een type incident(de deur bij de hekken dichtdoen) wat heel veel vaker is gebeurd alleen waren toen de gevolgen niet meer groot.

Natte spons 6 augustus 2020 om 09:33

Helemaal mee eens met bovenstaande reacties. Lefevre zet zichzelf hier weer enorm te kijk en toont wederom dat hij alleen in eigenbelang denkt. McEwen zet het in het juiste perspectief, namelijk dat van een sprinter:
Robbie McEwen
The move by Groenewegen was one that has been made by sprinters many times. A correct DQ. But the barrier set-up @Tour_de_Pologne was not up to standard, nor are safety standards @UCI_cycling. How about final km safety standards instead of measuring sock height?

SnellePelle 5 augustus 2020 om 19:11

Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat Groenwegen verhoord wordt als de man die gereanimeerd word het niet gaat halen.
Vorig jaar is na het overleden van Bjorn ook politieonderzoek geweest om uit te sluiten of er sprake was van dood door schuld.

Dus Lefevre heeft wellicht een punt.
Zou trouwens de eerste keer zijn dat ik het eens ben met hem.

SunwebJumbo 5 augustus 2020 om 19:18

@SnellePelle, bij het overlijden van een persoon in het buitenland wordt altijd politieonderzoek gedaan, tenzij er sprake is van overlijden in het ziekenhuis. Dit zodat het lichaam vrijgegeven kan worden om te transporteren naar het buitenland. Dat heeft verder niks te maken met het zoeken naar een dader. Bron: eerstehands. Twee maal eigen familielid verloren op vakantie.

KimJungPoels 5 augustus 2020 om 19:11

Lefevre zou inmiddels eigenlijk oud en wijs genoeg moeten zijn om zijn eerste emotie te bedwingen en dit niet meteen online te zetten.

Maar zijn emoties zijn wel begrijpelijk, dit is een van de lelijkste acties die ik in het wielrennen gezien heb. En Groenewegen mag er van mij best een hele behoorlijke poos uit liggen.

Knorretje 5 augustus 2020 om 19:12

Duidelijker als dit wordt het toch niet? Dit is gewoon een aanslag.
https://twitter.com/don__dominico/status/1291055354495852547?s=12

Headlines

Materiaalzone

Populair