Lefevere over zaak-Van Aert: “Jumbo speelt het spel”

Door , maandag 3 december 2018 om 19:42
Lefevere over zaak-Van Aert: “Jumbo speelt het spel”

foto: Marcel Koch

Patrick Lefevere heeft in een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws diverse onderwerpen uit het voorbije seizoen behandeld. Een daarvan is de zaak tussen Wout van Aert en Sniper Cycling, het bedrijf achter Veranda’s Willems-Crelan. De crosser verbrak daar zijn contract. “Maar voor mij is hij geen vrij renner”, zegt de baas van Quick-Step Floors.


Lefevere zelf zat ook met de drievoudig wereldkampioen veldrijden om tafel. “Ik heb een jaar geleden zo’n twee uur met Wout gesproken. De problemen met Nick Nuyens waren net begonnen. Wout moest zijn contract afkopen. Waardoor de ploeg in elkaar zou vallen. Ik wilde niet degene zijn die de ploeg van Nick liet crashen. Ik heb Wout gezegd: als je eruit bent, kunnen we misschien spreken.”

“Voor mij is Van Aert niet vrij”, zegt hij over de situatie van nu. “Ik denk dat Jumbo daar ook zo over denkt. Jumbo speelt het spel. Zolang Van Aert niet honderd procent zeker onder zijn contract uit is, gaan ze hem niet nemen. Niet dat ze bang zijn van Nuyens. Maar als de rechtbank tot een schadevergoeding beslist, of de UCI keert op haar stappen terug en oordeelt dat Van Aert nog onder contract lag, heeft Jumbo een probleem.”

De onduidelijke zaak nodigt Lefevere uit voor een opvallende uitspraak. “Misschien moet ik Nick Nuyens bellen, of ik Wout dit voorjaar niet voor twee maanden kan huren”, grapt hij. Het is een publiek geheim dat LottoNL-Jumbo de Belg een contract voorschotelde vanaf 1 januari 2020. Door de hele situatie die is ontstaan, zou dat een jaar eerder kunnen zijn.

Dit artikel delen:

19 Reacties

kelderfan 3 december 2018 om 19:52

Dat zou natuurlijk een goede deal kunnen zijn. Een halfjaar bij Quickstep en dan doorschuiven naar Jumbo. Addertje in het 2e. deel van het seizoen komt de uitspraak.;)

EddyB1958 3 december 2018 om 20:41

Sinds wanneer zijn twee maanden een half jaar? Lefevere bedoelt natuurlijk maart en april.

kelderfan 3 december 2018 om 21:17

Ok, maar 2 maanden is een serieuze zaak?

horsm 3 december 2018 om 20:26

Volgens mij speelt Lefevere ook het spel door dit soort uitspraken te doen.

Jeff 3 december 2018 om 20:43

Idd, effe de druk opvoeren.

marehoek 4 december 2018 om 12:14

de blaaskaak zou eens niks te hebben

willem hofstede 3 december 2018 om 20:36

Wie speelt hier nu een spel???

achterhoeker 3 december 2018 om 20:43

Blijft een uiterst vriendelijke slang natuurlijk…denk dat ie een beetje schrik heeft van de power van Jumbo volgend jaar als Wout van Aert komt..
Zeker weten dat Wout de klassiekers gaat rijden voor Jumbo

Kelder is de Man 3 december 2018 om 21:00

Alsof NN van Aert zn bemiddelaar is..
En wat is een publiekelijk geheim..

Jacco van Stierop 3 december 2018 om 23:10

“En wat is een publiekelijk geheim..”
Je zult met dit soort misperen hier moeten leven, beter wordt het niet.

tendam 3 december 2018 om 21:05

Hij zegt eigenlijk niks bijzonders. Volgens mij is dit precies zoals de situatie is.

dikkechaap 3 december 2018 om 21:55

De vlag gaat uit op de dag dat deze vaandeldrager van de Omerta het wielrennen verlaat. Ik hoop zo dat er uiteindelijk iemand is die het aandurft zijn verhaal te doen.

Samlambeej 3 december 2018 om 22:24

onderhandelingsles #4569

sooike 3 december 2018 om 23:08

Lefévre doet dit met opzet. Is teleurgesteld dat Van Aert niet voor hem wil rijden en geeft nu Nuyens een steuntje in de rug en gaat op de stoel zitten van Jumbo. Beetje flauw en een groot beetje hypocriet, Patrick !

KimJungPoels 4 december 2018 om 06:33

In mijn ogen zegt hij zeker wel iets opvallends. Namelijk dat Wout een jaar geleden al bezig was met het afkopen van zijn contract.

Als hij een jaar geleden al bezig was met het eventueel afkopen van zijn contract dan zegt dat voor mij toch wel het e.e.a. in de zaak met Sniper Cycling.

Verder natuurlijk wel wat flauw van Lefevre om zich hiermee te gaan bemoeien. Denk inderdaad dat het mislopen van Wout daar zeker veel mee te maken heeft.

KimJungPoels 4 december 2018 om 06:44

Moet wel zeggen dat ik het eerst in andere media heb gelezen waar stond dat Wout zijn contract wilde afkopen. Nu ik het volledige artikel heb gelezen blijkt de quote van Wielerflits de juiste, zorgt toch voor een wat andere interpretatie waarbij je er niet zeker van kan zijn of Wout er al mee bezig was.

EddyB1958 4 december 2018 om 08:06

Dat ploegleiders vrijblijvende gesprekken hebben met renners uit andere teams lijkt me niet meer dan normaal. Dus ik zie niet in,wat daar flauw of hypocriet aan zou zijn. En is Van Aert volgens Lefevere een vrij renner? Neen,dus ofwel wacht Van Aert het proces af, waardoor hij in 2019 de weg mag vergeten,of hij koopt zijn contract af. En al die berichtgeving levert Jumbo wel redelijk veel naambekendheid op in Vlaanderen,of niet?
En als er al in 2017 onenigheid was tussen Van Aert en Sniper betekent dat de reden voor de contactbreuk,welke advocaat Van Steenbrugge eind september gaf, niet de juiste is.

Chaba 4 december 2018 om 08:54

Er wordt hiernaar gevraagd en hij komt met een geslepen antwoord zoals Lefevere dat nu eenmaal kan. Daarnaast weet hij het zo te brengen dat hij zowel Jumbo als van Aert niet afvalt dus ik zie geen probleem in zijn reactie.

LucasR 4 december 2018 om 09:16