Kuznetsov: “Dit was misschien de mooiste dag uit mijn leven”

maandag 28 maart 2016 om 12:11
Kuznetsov: “Dit was misschien de mooiste dag uit mijn leven”

Foto: Sirotti

Viacheslav Kuznetsov zorgde zondag voor een grote verrassing door als derde te eindigen in Gent-Wevelgem. De 26-jarige renner van Katusha is in extase over zijn uitslag. “Dit was misschien de mooiste dag uit mijn leven”, stelt hij op de website van zijn ploeg. “Ik ben zo blij: het voelt als een droom om hier in de top drie te staan.”

“Een maand geleden had ik nog wat gezondheidsproblemen”, vervolgt hij. “Ik had nooit verwacht dat ik hier op het podium zou staan. Het is een grote verrassing voor mij dat ik zulke goede benen had.”

Kuznetsov dankt zijn ploegleider Torsten Schmidt voor het goede advies. “Hij vertelde in mijn oortje om aan te vallen in die sectie, precies op die plek. Het was een smalle weg en we wisten allebei dat het peloton hier langzaam zou gaan. Ik geloofde hem, maar was daarna wel verrast dat ik alleen voorop kwam en een voorsprong kon opbouwen. Het verschil werd twintig seconden, daarna dertig… maar niemand volgde mij. Uiteindelijk lag ik één minuut en tien seconden voorop. Na de Kemmelberg deed ik rustig aan en volgde ik de rest toen ze bij me kwamen.” De Rus doelt hierbij op Fabian Cancellara, Sep Vanmarcke en Peter Sagan.

Hij zou uiteindelijk met deze renners naar de meet gaan. “Op vijftig meter van het einde lag ik voorop en dacht ik dat ik misschien kon winnen, maar Sagan bleek te snel. Toen ik aanging, voelde ik dat ik niet langer kon blijven wachten. Ik kon niet in het wiel blijven met die mannen. Het was beter voor mij om als eerste aan te gaan en de rest te verrassen, maar Sagan was gewoon sterker.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Javier 28 maart 2016 om 12:14

Toch wel echt een hele gave prestatie hoor. Klasse!

Hakkie2 28 maart 2016 om 12:16

Slimste man in koers. Het mooie is dat je bij wielrennen niet de beste hoeft te zijn om een kans te maken op de zege, de slimste heeft ook een kans.

Rikkert 28 maart 2016 om 12:17

Heeft in principe alles goed gedaan gister en het maximale er uit gehaald.

xistnc 28 maart 2016 om 12:19

Qua timing is een bericht met een kop als deze misschien niet heel handig. Maar daar kan Kuznetsov allicht zelf niets aan doen.

LyndaLid 28 maart 2016 om 12:21

Het is hem gegund! Ballen getoond en daarmee een prachtig resultaat behaald!

@ Xistnc

Ja inderdaad. De uitspraak was echter al van gisteren.

hadock 28 maart 2016 om 12:21

Zeer verdiend die derde plaats, als je al in de aanval gaat voor de favorieten gaan, en eindigt op plaats 3 voor Cancellara dan behoor je tot de beste van de dag

maklukzat 28 maart 2016 om 12:39

4e plek was verdiend geweest. Had niet mee moeten sprinten als hij het netjes gedaan had.

Bram93 28 maart 2016 om 12:46

@maklukzat, Wielrennen is en hoeft toch helemaal niet netjes? Dat maakt het juist leuk!

xistnc 28 maart 2016 om 12:49

@maklukzat
Waarom? Ik had het zelfs schitterend gevonden als hij had gewonnen. Hij wordt beloond voor het slim kiezen van een moment van luwte in de koers en voor het overleven van de laatste Kemmel.

achtpuntzes 28 maart 2016 om 12:58

@ makulukzat:
eens met xistnc. het had fantastisch geweest als hij had gewonnen.

assen 28 maart 2016 om 12:58

Schmidt gaf advies aan Kuznetsov (zoon van de smid).
Kuznetsov verdiende de overwinning net zoveel als elk van de andere drie koplopers.

snoep de hond 28 maart 2016 om 13:01

@maklukzat,
Wat een onzin. Ten eerste heeft hij niks gedaan wat ook maar enigszins in strijd is met de regels en ten tweede had hij voordat die mannen bij hem kwamen al genoeg werk geleverd en daarmee was zijn plek in die groep gewoon verdiend.

Het leek mij ook niet dat hij absoluut niet wilde overnemen, maar meer dat de enkele keren dat hij op kop kwam er niet genoeg power achter zat waardoor de andere weer snel overnamen.
Ben je dan ook van mening dat het netjes was geweest van Sagan en Vanmarcke als ze niet hadden gesprint, want Cancellara reed van de 4 duidelijk het hardst en langst op kop?

KeesD 28 maart 2016 om 13:01

Als je het over ‘andermans bordje leegeten voordat je aan je eigen begint’ hebt dan was dit toch wel het schoolvoorbeeld

Max01 28 maart 2016 om 13:02

@maklukzat Tuurlijk. Zoveel kilometer alleen gereden, blij dat hij kon aanhaken bij Sagan en co en dan zeggen: ‘laat ik maar niet meesprinten’.

Reynaerde 28 maart 2016 om 13:03

Wie niet sterk is, moet slim zijn. Kuznetsov was gister heel erg slim, dat is niet een minder valide manier om te winnen (of in dit geval een ereplaats te rijden).

Puffin87 28 maart 2016 om 13:03

@maklukzat
Kuznetsov heeft 20km kopwerk gedaan, pakweg van 50km voor de streep tot 30km voor de streep. Sagan, Cancellara en Vanmarcke ongeveer 10km de man? Op basis waarvan verdient Kuznetsov dan de 4e plaats? Omdat hij niet zo gek was om zichzelf kapot te fietsen met 3 sterkere renners, en hij ook al een solo er op had zitten?
Die jongen heeft een prima koers gereden, en podium is hem best gegund.

achtpuntzes 28 maart 2016 om 13:19

het mooie van Kuznetsov gisteren is dat het laat zien dat je als renner in de marge ook aansprekende resultaten kan boeken, als je maar lef hebt en slim bent.

LyndaLid 28 maart 2016 om 13:32
Quote:
Als je het over ‘andermans bordje leegeten voordat je aan je eigen begint’ hebt dan was dit toch wel het schoolvoorbeeld

Ik denk dat als je zelf twintig kilometer solo zou gaan rijden voor er mannen als Cancellara langs komen scheuren, je het net andersom zou zien. Die heeft mooi zijn eigen bordje leeg gegeten en kon nog net op de laatste kruimels aanhaken.

Knap, en daarom zo verdiend dat ie een mooi resultaat rijdt! Hij durfde tenminste!

reusjen 28 maart 2016 om 14:30

Hij had zelfs kunnen winnen als hij op ongeveer 800 meter van de finish aangevallen had. Het viel volledig stil en hij leek nog aardig power te hebben. Als de rest even aarzelt zien ze je niet meer terug.

Romāns Vainšteins 28 maart 2016 om 15:08

Dit was niet andermans bordje leegeten maar beloond worden voor je aanvalsdrift, dat hij nog een greep naar de zege kon doen had met name ermee te maken dat de kleppers sur place gingen en hij nog even op adem kon komen. Dat hij eraan bleef hangen en aan het begin zelfs nog even meedraaide is al meer dan wat eenieder ervan verwachtte want het was harder dan 5 Etixx mannen kop-over-kop. Grote les voor alle kleinere renners in het peloton > anticiperen/aanvallen loont en al helemaal in moeilijke omstandigheden.

Pecman 28 maart 2016 om 15:30

Dit is officieel de slechtste discussie op WF ooit.

hildeke 28 maart 2016 om 15:32

Is er hier echt iemand,zoals reusjen, die denkt dat Kuznetsov in de laatste km nog van die renners kon weg rijden? Zo goed was hij niet meer hoor. Wat mij meest opgevallen is, is dat Cancellara minder sterk was dan verwacht.Sagan was de sterkste in koers en heeft verdiend gewonnen.

reusjen 28 maart 2016 om 16:00

@hildeke
Op dat moment reden ze amper 25 km/h als hij demarreert en ze twijfelen omdat er niemand zin heeft om de sprint aan te trekken dan kan dat zomaar ja. Hij perste er nog een behoorlijke sprint uit dus helemaal stikkapot zat hij niet.

Turtlehead 28 maart 2016 om 16:01

@Pecman +1. Laat die jongen tevreden zijn en werd blij dat hij op 30m stopte met fietsen, anders was hij nog tweede geworden.

oscarito1908 28 maart 2016 om 17:15

Nou een geweldige prestatie, lekker uit de wind gehouden worden door Vanmarcke, Sagan en Cancellara. Zou een ramp zijn geweest als hij had gewonnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair