Kevin de Weert (LottoNL-Jumbo) stopt met wielrennen

woensdag 27 mei 2015 om 15:22

Kevin de Weert zet per direct een punt achter zijn wielercarrière. De 33-jarige Belg van LottoNL-Jumbo heeft het gevoel dat hij niet meer terug kan komen op zijn oude niveau. De Weert reed afgelopen weekend nog de World Ports Classic en dat blijkt nu zijn laatste wedstrijd te zijn geweest.


De Weert zegt anderhalf jaar keihard te hebben gewerkt om weer in topvorm te raken, maar daar niet in te zijn geslaagd. “Na onderling overleg met het team is besloten om per direct te stoppen als professioneel wielrenner”, zegt hij in een persbericht van zijn ploeg. “Ik ben blij met de beslissing, al komt deze eerder dan gepland. Hoe mijn toekomst eruit gaat zien, weet ik nog niet. Ik kijk uit naar nieuwe uitdagingen binnen de sport.”

De Weert maakte pas dit seizoen de overstap van Omega Pharma-Quick-Step naar LottoNL-Jumbo. Eerder reed hij onder meer voor Cofidis en Rabobank. De Weert boekte zijn beste resultaten op het hoogste niveau in de Tour de France, waar hij twee keer (16e in 2010 en 12e in 2011) in de top twintig eindigde. Na een zware val in de Vuelta a España van 2013 wist hij nooit meer zijn oude niveau te halen.

37 Reacties

ajaxfandennis 27 mei 2015 om 15:24

Misschien een renner zoals Steven Lammerink de kans geven?

Utrecht19 27 mei 2015 om 15:25

Lekker dan voor Lotto! Weer een mannetje minder. Misschien dat ze nu iemand extra kunnen aantrekken die nu vrij is of lager rijdt.

pantaniet 27 mei 2015 om 15:25

Mannetje minder, benieuwd of er nog een tussentijdse aanvulling komt.

iLLan 27 mei 2015 om 15:25

Oke, bijzonder! Hoop dat hij dan zijn plekkie vindt om weer verder aan de slag te gaan.

xistnc 27 mei 2015 om 15:26

Persoonlijk drama voor de renner. Voor de ploeg kan dit positief uitpakken, als er budget vrijkomt voor een extra renner die wél opgesteld kan worden.

Bij het verhaal dat hij na valpartijen en ander leed niet meer in vorm raakt, heb ik zo mijn bedenkingen. Maar daar is een ander topic voor…

Netraam 27 mei 2015 om 15:26

Jammer dat het hem na die crash niet meer is gelukt om op niveau te komen. Succes verder en props voor deze beslissing, dat zal niet makkelijk zijn geweest.

De vraag: is er nou een beetje budget (hoe klein dan ook) vrijgekomen of heeft de ploegleiding Van Winden al aangenomen met dat budget?

Purito 27 mei 2015 om 15:30

@xistnc
Zeg je nu dat hij aan de verboden snoepjes heeft gezeten?

Verweggistan 27 mei 2015 om 15:32

De Weert is heel hard gevallen in de Vuelta van 2013 en heeft bijna een half jaar gerevalideerd, vorig jaar bij Quickstep leek het weer de goede kant op te gaan.

Yoda 27 mei 2015 om 15:33

Plekje vrij voor Thomas Dekker?

Rode Lantaarn 27 mei 2015 om 15:33

Ockeloen halen als vervanger? (stagair)
Of Bol terughalen als opvulling.

xistnc 27 mei 2015 om 15:34

@Purito
Laat ik het erbij houden dat ik een 16e en een 12e plek in de Tour in de jaargangen van 2010 en 2011 voor een renner van zijn kaliber rijkelijk aan de sensationele kant vond en vind.

Turtlehead 27 mei 2015 om 15:35

Alleen op papier eentje minder. Deed toch al niet mee.
Wel trieste illustratie van het transferbeleid dit najaar. Kruidenier als sponsor?

nafnikleb 27 mei 2015 om 15:38

@Turtlehead, ik denk dat zowel TLJ als de Weert zelf hadden gehoopt dat een hereniging met de oude ploeg en begeleiding een wederopstanding zouden brengen. Dan heb je een hele degelijke knecht er bij. Helaas pakt dit niet zo uit. Weet niet of dat slecht transferbeleid is of dat het een goede poging is om het meeste uit het beperkte budget te halen.

Wheely 27 mei 2015 om 15:39

Wel opvallend, dit komt niet geheel uit de lucht vallen maar ik denk dat los van wat insiders en een groepje mensen op deze site weinigen dit aan zagen komen.

Een beetje de vergeten renner zeg maar.

Verweggistan 27 mei 2015 om 15:40

Ik vind het niet onlogisch dat ze De Weert een contract gaven. Is op zijn normale niveau van grote waarde voor een ploeg, is een ervaren, betrouwbare renner, heeft al bij Rabobank gereden, zal echt geen hoofdprijs gevraagd hebben en wil volledig in dienst rijden (van Gesink was de bedoeling).
Nu is hij blijkbaar zelf tot de conclusie gekomen dat hij niet het niveau heeft om de ploeg van dienst te kunnen zijn, zo dramatisch was het nu ook weer niet dit seizoen, gewoon keurig Algarve, Baskenland en Tirenno uitgereden. Er zijn sprinters met minder koersdagen.

MooieMario 27 mei 2015 om 16:07

Best raar om midden in het seizoen een punt achter je carriere te zetten. Dit is gewoon een pure miskoop van Lotto. Dit is niet de knecht waar Gesink,Kelderman en Ten Dam echt iets aan hebben. Blijft weinig over voor de tourploeg;)

Scotty 27 mei 2015 om 16:17
Quote:
Nu is hij blijkbaar zelf tot de conclusie gekomen dat hij niet het niveau heeft om de ploeg van dienst te kunnen zijn, zo dramatisch was het nu ook weer niet dit seizoen, gewoon keurig Algarve, Baskenland en Tirenno uitgereden. Er zijn sprinters met minder koersdagen.

Waarom stopt hij dan? Dit is toch een vreemde gang van zaken, of ligt het aan mij?

xistnc zei net in het giro volgtopic iets over een koe in de kont kijken, dat het allemaal heel logisch is dat ze hem hebben aangetrokken (terwijl je hier overigens dopinginsinuaties doet). Afijn, ik vind het helemaal niet zo logisch dat je een schijnbaar totaal uitgebluste renner haalt die je keihard nodig hebt in de TdF. Die er vervolgens de brui aangeeft. Deze gozer wordt toch niet enkel gehaald op basis van uitslagen?

Kwouter 27 mei 2015 om 16:22

Ik ben t met verweggistan eens.

Zou me niks verbazen als ze alsnog Bol weer terug halen, net als dat ze dit jaar al een keer gedaan hebben.

Romāns Vainšteins 27 mei 2015 om 16:24

Als je het niet meer kunt opbrengen is het einde verhaal en al helemaal in het wielrennen.

Jotto-Lumbo 27 mei 2015 om 16:32

Ik ben ben het met je eens scotty (net als in de giro topic). Ik dacht even dat ik er alleen voor stond als je kijkt naar die reacties daar.. Je haalt toch geen renners op basis van de resultaten in de het verleden maar op het niveau waarop hij op dat moment zit en wat de potentie is. Als ik dan lees dat hij 1.5 niet op niveau dan kun je daarvoor mooie resulataten halen maar daar heb je dan niks aan. Daarnaast heb ik het gevoel dat er vaker van dat soort foutjes worden gemaakt in het TLJ kamp (zie Benett). Ga de aankopen maar is na de laatste jaren, het succes is bijna alleen maar gekomen van mannen uit eigen jeugd.

Met de kop in de wind 27 mei 2015 om 16:43

Ten eerste tlj koopt geen renners maar bied ze een contract aan. Het zijn geen voetballers waar transfersommen voor betaald zijn.
Ten tweede waarom is bennet een foutje? Ondanks het probleempje met zijn waardes voor aanvang van de giro lijkt hij me nog steeds een waardevolle toevoeging voor de ploeg.

Raafje 27 mei 2015 om 16:48

Hij ging volgens mij wel naar de Tour’misschien nemen ze nu George Bennett mee

baggerdagen 27 mei 2015 om 17:00

Ik hoop dat ze een fatsoenlijke vervanger aantrekken, maar waar haal de die nu nog vandaan?

tendam 27 mei 2015 om 17:12

Na die zware crash was het afgelopen met hem. Een vreemde gok die LTJ met hem nam, maar ook wel logisch gezien het budget. En er viel wat voor te zeggen dat hij vorig jaar nog nodig had om volledig te revalideren.

sven241 27 mei 2015 om 17:20

Toch apart. Denk dat ze het al langer aan zien komen en dat hij daarom zolang niet werd opgesteld. Persoonlijk drama voor De Weert en een beetje typisch voor het jaar van TLJ (op de Giro metKruijswijk na).

  • 1
  • 2