Jury blundert opnieuw in Amstel Gold Race: “Ik was te snel”

zondag 10 april 2022 om 19:12
Jury blundert opnieuw in Amstel Gold Race: “Ik was te snel”

foto: Cor Vos

Na de verhitte discussie over de al dan niet foutieve plaatsing van de fotofinish van 2021, kwam de jury tijdens de Amstel Gold Race van dit jaar opnieuw slecht in het nieuws. De jury riep namelijk Benoît Cosnefroy uit tot winnaar, maar toen was de fotofinish nog niet gecontroleerd. “Ik was te snel met omroepen”, vertelt aankomstrechter Armand van Mulken.

Op de fotofinish was namelijk te zien dat Michal Kwiatkowski had gewonnen, en niet Cosnefroy. “Het was eenzelfde situatie als vorig jaar”, zegt KNWU-official Van Mulken, die tijdens de Amstel Gold Race behoorde tot de UCI-jury, aan de NOS. Hij doelt daarmee op de sprint tussen Wout van Aert en Tom Pidcock.

Ook Kwiatkowski en Cosnefroy maakten er een spannende sprint van. “Met het blote oog was het heel moeilijk te zien. Ik was te snel met omroepen, want op de finishfoto zie je Kwiatkowski winnen. Het was millimeterwerk. Het menselijk oog en de computer zijn dan toch een wereld van verschil”, aldus de juryofficial.

“Iedereen wil direct de uitslag hebben en je wil heel snel met een correcte uitslag komen. In dit geval was ik iets te snel. Ik geef mijn fout eerlijk toe. Dat is jammer”, gaat Van Mulke verder. “Maar uiteindelijk zijn gelukkig de juiste mensen gehuldigd. Daar ben ik blij om.”

Kritiek
Na afloop was er bij de hoofdrolspelers van de Amstel Gold Race kritiek op de gang van zaken. “Ik begrijp niet goed waarom ze zo snel zijn geweest. Dit is toch een flagrante fout, want op de fotofinish is duidelijk te zien dat Kwiatkowski als eerste over de finish reed”, aldus de Fransman. Kwiatkowski vond de situatie erg onduidelijk.

Dit artikel delen:

23 Reacties

Zwarte Panter 10 april 2022 om 19:25

Zeer amateuristisch van deze organisatie

YogiBear 10 april 2022 om 20:38

Staat er duidelijk in; niet de organisatie maar de UCI.

Spirit 10 april 2022 om 19:25

Wat een BLUNDER.

Arema Pro Cycling Team 10 april 2022 om 19:40

4 jaar schorsing!

girardengo 10 april 2022 om 19:44

Het gaat een jury toch niet om een snelle uitslag maar om een correcte uitslag.

Gangmaker 10 april 2022 om 20:02

Wie maakt er eens geen fout(je) tijdens zijn bij het uitoefenen van zijn werk, zijn bijbaan, hobby enz.

zacht 10 april 2022 om 20:07

Jurylid Van Mulken riep te snel een winnaar uit :’Had moeten wachten op finishfoto’ – https://nos.nl/l/2424645

Met video. Wat ik in de chat al zei: typische stoffige ex-koempel die eens per zoveel jaar wat te zeggen heeft. Liep 10 jaar geleden met een hesje op een fluitje te blazen waarschijnlijk, mag nu eens per zoveel jaar kijken wie er gewonnen heeft.

xistnc 10 april 2022 om 20:26

Ex-renner.

platteprijs 11 april 2022 om 07:29

@Zacht, ik ken hem en dit is echt onzin wat je uitkraamt. Hij heeft idd een forse fout gemaakt maar geeft het ook ruiterlijk toe. Dat gaat veel mensen veel minder goed af, iets wat deze regering maar weer eens aantoont.

Romāns Vainšteins 10 april 2022 om 20:19

Kan eens gebeuren. Fouten zijn een belangrijk onderdeel en hebben ook hun charme. Neem het niet te serieus.

legrandbornand 10 april 2022 om 22:12

Kan inderdaad eens gebeuren. Alleen klungelt de AGR meer dan gewoon eens. Er was vorig jaar ook al het onwaarschijnlijk geklungel met een finish camera die eigenlijk verkeerd gepositioneerd stond, het jaar ervoor was er de doldwaze komedie met de tijden die niet klopten waardoor Matje alsnog voor een onwaarschijnlijke ontknoping kon zorgen. Er zijn de jaarlijkse levensgevaarlijke taferelen met auto’s die kriskras langs de weg geparkeerd blijven staan, óók op punten die zeer gevaarlijk zijn. Er was de oude mevrouw met lange grijze jas dit jaar die plots voor de neus van Cosnefroy opduikt. Kijkt hij net voor die bocht toevallig achterom liggen ze beiden op de grond, en die Mevrouw in het ziekenhuis of wie weet wel tussen 6 planken, want ze reden daar heel erg snel en het ging bergaf. De farce met een wagen die doodleuk van op de oprit dwars door de koers kwam gereden enkele jaren geleden ligt ook nog vers in het geheugen van menig wielerliefhebbers, enz. Dus ja, je eens vergissen is inderdaad best mogelijk, maar wat ze er daar in Nederlands Limburg bijna keer op keer van bakken is ridicuul en een topwedstrijd volstrekt onwaardig. Ze kunnen het gewoon niet vrees ik.

Romāns Vainšteins 10 april 2022 om 22:30

‘Er was de oude mevrouw met lange grijze jas dit jaar die plots voor de neus van Cosnefroy opduikt’

Ja, die zag ik ook. Ik dacht nog pfoeh dat was bijna een opi & omi

Lalsacien 10 april 2022 om 23:21

@legrandbornand de winst van MVDP was in 2019. In 2020 was er géén editie.

TheBigShow 11 april 2022 om 00:31

Volgens mij ging het daar lichtjes bergop want Cosnefroy stond op de pedalen in de flauwe bocht naar links

legrandbornand 11 april 2022 om 07:18

@Lalsacien, ja klopt uiteraard, het covidspook was ik al vergeten. Dat doet echter niets af van het feit dat ze er daar met de regelmaat van een goede Zwitserse klok een potje van maken.

Apemantus 10 april 2022 om 20:41

Deze meneer Van Mulken nooit meer uitnodigen voor jurywerkzaamheden. Dommer dan dom, zeker met wat er verleden jaar is gebeurd. Dan ga je toch niet lopen roeptoeteren zonder eerst de finishfoto gezien te hebben? Ongelooflijk. Hoe suf kun je zijn.

Sjoerd102 10 april 2022 om 21:42

Apemantus. Ze zoeken nog juryleden, dus grijp je kans ;-)

assen 10 april 2022 om 20:59

Zelf ben ik ook echt verbolgen over deze blunder. Toch vind ik het niet gepast deze meneer helemaal met de grond gelijk te maken – maak het niet persoonlijk.

FDJ 10 april 2022 om 22:37

Nog even en het wordt politiek! Ik stel Hugo als jurylid voor. Maakt een fout, maar reken het vooral niet te persoonlijk aan.

On topic. Uiteraard moet deze man hier persoonlijk op worden aangepakt. Het enige wat hij had hoeven doen is wachten op datgene dat officieel is. En daar is een vaste procedure voor. Hij heeft voor zijn beurt gepraat en daarbij onterecht een verkeerde winnaar aangewezen.

Het zal toch niet zijn eerste klusje geweest zijn?

Dikke Vrouw 10 april 2022 om 22:33

Wat zijn de taken eigelijk van zo n ‘aankomstrechter’ ? Roepen xie hij denkt eerste over de streep te zijn of dit eerst correct onderzoeken ?

Zack 10 april 2022 om 22:56

Wat een bende amateurs, erg schandalig dat dit kan voor zo’n wedstrijd.

Jean Dumas 11 april 2022 om 06:07

Amateuristisch dramaatje, maar voor de rest heeft Cosnefroy het vooral aan zichzelf te danken. Kwiat durfde en kon pokeren, hij niet. Cosnefroy begint van kop en maakt er een lange sprint van. Het was nog dik verlies ook. Volgende keer beter.

Cyclebeatle 11 april 2022 om 06:55

@Jean Dumas ‘Dik verlies’? Jij hebt ook niet naar de finishfoto gekeken voor je dit ging typen of wel?

Headlines

Materiaalzone

Populair