Jury bestraft weggegooide bidon Annemiek van Vleuten niet

zondag 4 april 2021 om 19:06
Jury bestraft weggegooide bidon Annemiek van Vleuten niet

foto: Cor Vos

De wedstrijdjury heeft Annemiek van Vleuten niet bestraft voor het weggooien van een bidon op 43 kilometer van de finish. Sporza meldt na afloop van de Ronde van Vlaanderen voor vrouwen, gewonnen door Van Vleuten, dat het reglementair was en dat ze niet gestraft wordt.

Vlak na de Kanarieberg gooide de Europees kampioene een bidon weg. “Bij mijn weten heb ik de bidonnen altijd bij iemand van de ploeg weggegooid”, reageerde de winnares. “Ik zag daar iemand in een blauwe jas staan, maar dat heb ik verkeerd gezien. In een flits dacht ik dat het iemand van Movistar was.”

Eerder in de wedstrijd werd Letizia Barghese (Aromitalia-Basso Bikes-Vaiano) vanwege de nieuwe UCI-regel wel uit koers gehaald. Sinds 1 april is het namelijk verboden om bidonnen en ander afval weg te gooien buiten de daarvoor aangewezen zones.

Michael Schär
In de Ronde van Vlaanderen voor mannen werd Michael Schär van AG2R Citroën gediskwalificeerd nadat hij een bidon weggooide naar enkele toeschouwers die om een bidon vroegen. Daarop ontstond veel discussie over de gloednieuwe maatregel.

De straf die staat op het weggooien van afval buiten deze ‘litter zones’ is zwaar. De geldboete kan variëren tussen de 200 en 1.000 Zwitserse Frank, afhankelijk van het incident. Ook kan de renner of ploeg in kwestie 15 UCI-punten ontnomen worden en kan de renner in eendagswedstrijden gediskwalificeerd worden.

Dit artikel delen:

34 Reacties

Sagan=hulk 4 april 2021 om 19:12

Helaas hebben de ecofascisten ook hun tentakels in het wielrennen weten te verspreiden.

Ik ben ook een grote voorstander van een beter milieu en die afvalzones voor afval van eten en blikjes is een geweldige ontwikkeling, maar drinkbussen is echt iets totaal anders. Mensen langs de kant pikken die onmiddellijk op, complete waanzin deze regel en er moet stante pede gekapt mee worden.

christ van maercke 4 april 2021 om 19:14

Ik zou wel akkoord zijn mocht dit gebeuren als er totaal niemand langs de weg staat. Bij weggooien in een groepje mensen zou dit toch nooit mogen bestraft worden. ‘Iedereen’ wil toch zo iets of raapt het toch op zijn minst op.

Koers 4 april 2021 om 19:26

Ik ben ook zo’n ‘ecofascist’ maar ook ik (en waarschijnlijk veel fascisten) vind dat je bidonnen en tasjes prima in een groepje publiek mag gooien. Leuke voor de kinderen die daardoor de nieuwe wielerflitsers worden. Dit is gewoon een doorgeschoten uci regel. Iets in de natuur gooien waar geen mensen staan mag wat mij betreft dan wel weer enorm hard bestraft worden. Bij veelvuldige overtreding mag dat best oplopen naar 10K boete.

Al met al werd het er vandaag wel spannender op :)

Lendilonus 4 april 2021 om 19:31

@Koers, verstandige tekst, kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Viktrodriguez 4 april 2021 om 19:34

Zonder die ”ecofascisten” kun je binnenkort dag zeggen tegen je geliefde wielersport.

Stel je niet zo man.

lampje 4 april 2021 om 22:20

Jahoor Viktor, zonder die ecofascisten vergaat de wereld binnenkort.

Michelangelo 4 april 2021 om 22:28

Sagan=hulk,

een beetje sneu ben je wel met je uitspraak over “ecofascisten”.

ik denk dat het gewoon een goede regel is dat renners niet hun zooi overal maar mogen neerflikkeren waar ze zin hebben. Of ben jij ook zo iemand die overal maar zijn McDonalds zak en RedBull blikjes uit het raam dondert?

Ja, je kunt discussieren over zo’n bidon die duidelijk richting publiek gaat, en waarvan je (nagenoeg) zeker weet dat die wordt meegenomen. Maar uiteindelijk zijn duidelijke regels en strakke handhaving DE manier om snel van het aso-gedrag van veel renners af te komen.

DunJay 4 april 2021 om 22:41

@Michelangelo Dan moet handhaving wel echt strak en zonder willekeur. Niet op deze manier.

Michelangelo 4 april 2021 om 22:45

Dunjay,
Klopt helemaal. Maar uiteindelijk moeten we vooral toejuichen dat de UCI er eindelijk werk van maakt. Net als bij de domme acties van Vergaerden en die Astana-dude.

Nu nog snel Boehoehannie een paar maanden uit het peloton halen, en dan wordt het missschien ooit nog iets.

Sagan=hulk 4 april 2021 om 23:18

@Michelangelo
Ik zeg letterlijk dat het een goede zaak is dat er zones zijn gekomen om hun zooi weg te smijten, maar ik beschouw drinkbussen juist absoluut niet als zooi. Vreemd om dan over McDonald’s verpakking te beginnen, wat uiteraard wel zooi is.

@Viktor
Wat is dat nu weer voor onzin. Dat eindeloze verhaal om klimaat en milieu over dezelfde kam te scheren begint uit de hand te lopen. Dat continu doemdenken dat we zo slecht zijn en de wereld kapotmaken is schadelijk en nergens goed voor, want het gaat gewoon niet gebeuren. Belangrijker is om te zorgen voor een mooi milieu en de natuur, door geen zooi weg te gooien en minder bomen te kappen.

lampje 4 april 2021 om 23:48

Michelangelo is beter in schilderen, beeldhouwen en anderen woorden in de mond leggen, dan in lezen.

Iedereen vindt het een pré dat vervuiling aangepakt wordt. De manier waarop en de willekeur waarmee het nu gebeurt vinden minder mensen ok (zie twitter, poll hier).

Murcia 4 april 2021 om 19:13

Ach Marijn, zucht!
Maar goed, maak er gewoon een boete van en een forse voor mijn part. Maar ik vond het eerder al idioot dat Schar hiervoor uit koers werd genomen. Zoals altijd ligt klasse justitie op de loer.

Thijs E 4 april 2021 om 19:48

+1, DSQ staat in geen enkele verhouding tot het vergrijp en als ongewenst neveneffect dat er een keer een koers op beslist wordt

Posterix 4 april 2021 om 19:21

Ik snap de verwarring in deze. Die man met blauwe jas die met bidons in de handen langs de kant staat …

WernerFranke 4 april 2021 om 19:28

Oerdwaze regel natuurlijk en geen foute intenties bij Van Vleuten, maar het feit dat ze nu willekeurige mensen wel en andere niet straffen is ook belachelijk van de UCI.

Lendilonus 4 april 2021 om 19:37

In plaats van meteen DQ’s uit te delen kan je als organisatie ook tot na de koers wachten zodat je oordeelt met alle informatie tot je beschikking ipv tijdens de koers terwijl er een hele verklaarbare reden voor kan zijn(zoals bij Van Vleuten), een winnaar moet dan eerst ff bij de wedstrijdjury langs als hij/zij verdacht is. Zo’n Schär en Van Vleuten geef je dan gewoon een boete voor ‘onbewuste vervuiling’ maar helaas moest Schär als voorbeeld op het hakblok.

Aerosolo 4 april 2021 om 19:46

Het probleem daarvan is dat die renner dan een flink stempel op de koers kan hebben gedrukt. Zeker als die als eerste over de meet komt.

Aerosolo 4 april 2021 om 19:50

Ik dacht dat je alleen in wegwerpzones spullen weg mocht gooien. Maar is er ook een regel dat het bij je verzorger mag? Was er niet iemand met een witte jas bij Schar? Al die verschillen maken het dwaas.

Mechanieker 4 april 2021 om 19:51

Te lange sokken, bidons weggooien schijnbaar is dat de manier waarop de UCI de regelgeving probeert vorm te geven.
Dit is duidelijk een schijnvertoning en afleidingsmanoeuvre om de werkelijke problemen tav de sport te maskeren?
Laten ze eerst eens beginnen met een consequente regelgeving en handhaving inzake het indammen van tumultueuze spurten.

Aerosolo 4 april 2021 om 20:06

Je kan echt niet alleen naar de uci wijzen. Renners, ploegen etc. hebben meebeslist over de regels.

Bazzz 4 april 2021 om 19:57

Omdanks dat de regel veel te ingrijpend is, wordt gelijk al met 2 maten gemeten.
Dit excuus is natuurlijk bullshit en kan een Schär dan ook wel gebruiken.

Ik ben geen voorstander van de regel, maar al helemaal niet als de één wel wordt bestraft en de ander niet

David Janssens 4 april 2021 om 21:09

En net als bij Schär werd ook deze bidon gretig afgenomen: je zag al een kind die kant op rennen. Bidons zijn gewoon erg gewild bij het publiek, het is en blijft absurd hiervoor renners uit koers te zetten.
Maar wat veel erger is: de willekeur! Waarom de een wel en de ander niet? De kleine renners durven ze wel aan te pakken maar de toppers niet? De UCI, met zijn traditioneel toch al niet al te sterke jury leden, is bezig de wielersport in rap tempo kapot te maken.

Polleke 4 april 2021 om 21:24

Wat dan gezegd van die arme Amerikaan die gisteren in Spanje een gelletje uit zijn achterzak liet glippen…
Zal altijd van de betrokken juryleden afhangen hoe ze met de regel omspringen maar aan willekeur zal het nooit ontbreken, zoveel is duidelijk…

Zack 4 april 2021 om 21:32

Mvdp gooide vandaag ook eentje weg buiten de zone daar wordt niets meer van gezegd, van al die nieuwe regels iets wat niet gaat bijdragen tot beter wielrennen.

Maar waarom bij de mannen dan iemand uit de race halen en mogen Annemiek en Matthieu gewoon verderrijden, allemaal raar.

Wheely 4 april 2021 om 21:39

Wel grappig, die man in die blauwe jas heeft echt zoiets van huh wtf

Michelangelo 4 april 2021 om 21:42

Belangrijkste is consequent zijn.

Ik heb me altijd mateloos geïrriteerd aan renners die overal hun zooi wegsmijten. Als dit nodig is om er paal en perk te stellen dan is dat maar zo. Strakke handhaving erop en het is heel snel opgelost.

Waarbij ik me realiseer hoe blij je kinderen kunt maken met een lege drinkbus. Maar je voorkomt dat kinderen nu als een blinde achter een bidon aanduiken.

Wheely 4 april 2021 om 21:58

Twee keer dezelfde reactie is wel consequent ja.

Michelangelo 4 april 2021 om 22:05

Tja, zo ben ik he ;-))

Michelangelo 4 april 2021 om 21:42

Belangrijkste is consequent zijn.

Ik heb me altijd mateloos geïrriteerd aan renners die overal hun zooi wegsmijten. Als dit nodig is om er paal en perk te stellen dan is dat maar zo. Strakke handhaving erop en het is heel snel opgelost.

Waarbij ik me realiseer hoe blij je kinderen kunt maken met een lege drinkbus. Maar je voorkomt dat kinderen nu als een blinde achter een bidon aanduiken.

Kosmonaut 4 april 2021 om 22:07

Belachelijke regel, of eigenlijk belachelijke straf, direct een DSQ. Maar nog belachelijker is de regels inconsequent handhaven. Van Vleuten had net als Schär en dat andere meisje gewoon uit koers moeten worden gehaald.

antong 4 april 2021 om 22:21

Afvalzones prima maar bidonnen weggooien op plaatsen waar publiek staat moet toch gewoon kunnen. Er blijft er geen één liggen hoor. De UCI slaat weer eens door met het direct uit koers halen van renners in eendagswedstrijden.

lampje 4 april 2021 om 22:24

Deze discussies en kwesties horen vanaf deze week bij elke koers. Fraai is anders.

Fast Freddy 5 april 2021 om 12:08

En de beer is weer los. Van Vleuten maakt een fout en krijgt geen straf. Nobody Murphy laat per ongeluk een gelletje vallen en wordt uit koers genomen.
Oplossing; bij de eerste twee overtredingen volgt enkel een boete, derde keer is rood en kost startrecht in de eerstvolgende koers. Directe DQ zonder mogelijkheid tot verweer is absoluut niet in verhouding tot de overtreding, mede gezien het het koersverloop niet beïnvloed.

Poeksel 5 april 2021 om 15:35

Van Vleuten maakte helemaal geen fout volgens de NOS: “Op beeld is het lastig te zien of de verzorger van Movistar is of niet, maar voor de regels maakt het niet uit: er staat immers een soigneur en daar mag je van de UCI altijd je afval naartoe gooien. Ook in de achtergrond, enkele tientallen meters achter Van Vleuten, staan duidelijk veel soigneurs in beeld. Van Vleuten gooide haar afval dus op een geautoriseerd moment weg.”

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair