Dit verandert per 1 april in het wielrennen

donderdag 1 april 2021 om 19:50
Dit verandert per 1 april in het wielrennen

foto: Cor Vos

De UCI kondigde in februari een aantal nieuwe reglementen in het wegwielrennen aan. Een overzicht van de veranderingen die per 1 april 2021 gelden.


Positie op de fiets

Waar verreweg het meest om te doen was de afgelopen maanden, was het besluit van de UCI om het afdalen op de bovenbuis te verbieden. De zogeheten supertuck is gevaarlijk voor de renners, omdat dit volgens de UCI voor minder controle over de fiets zorgt.

Onder de nieuwe maatregelen valt ook de tijdrithouding die renners regelmatig aannemen op de fiets. Die houding, waarin de coureur met de onderarmen op het stuur ligt, mag vanaf 1 april alleen nog in tijdritten gebruikt worden.

Renners die toch een gevaarlijke positie op de fiets aannemen, kunnen flink gestraft worden. Niet alleen kan de UCI een geldboete van 1.000 Zwitserse Frank opleggen, ook kan de internationale wielerunie 25 UCI-punten afpakken van de renner in kwestie. Daarnaast kunnen renners ook gediskwalificeerd of gedeklasseerd worden.

VAR kijkt ook mee
“De verboden posities leiden tot uitsluiting door de UCI-commissarissen. Onmiddellijke uitsluiting”, vertelt UCI-woordvoerder Louis Chenaille in aanloop naar de Ronde van Vlaanderen tegen Het Nieuwsblad. Renners worden direct uit koers gehaald als het vergrijp gezien wordt. “Ook met behulp van de commissaris, die de tv-support doet.”

“Als er de volgende dag een video verschijnt, wordt de renner niet meer gestraft. De beslissing moet genomen worden voor de publicatie van de officiële uitslag”, stelt Chenaille.

Op deze manier afdalen is vanaf donderdag 1 april dus verboden – foto: Cor Vos


Afvalzones

Een andere nieuwe maatregel is het toevoegen van afvalzones tijdens de wedstrijd. Alleen op deze aangegeven plekken mogen renners lege bidons, verpakkingen en ander afval lozen. De afvalzones moeten om de 30 à 40 kilometer geplaatst worden door de organisatie.

De straf die staat op het weggooien van afval buiten deze ‘litter zones’ is zwaar. De geldboete kan variëren tussen de 200 en 1.000 Zwitserse Frank, afhankelijk van of het incident bijvoorbeeld voor gevaarlijke situaties zorgt. Ook kan de renner of ploeg 15 UCI-punten ontnomen worden en kan de renner in eendagswedstrijden gediskwalificeerd worden.

In meerdaagse etappekoersen zit het net even anders. Daar krijgt een renner bij de eerste overtreding een tijdstraf van dertig seconden, bij de tweede overtreding een tijdstraf van twee minuten en bij een derde overtreding kan uiteindelijk diskwalificatie of uitsluiting volgen.


Hekwerk voor en na de finish

Dat er driehonderd meter vóór en honderd meter ná de finish hekken moeten staan, is niets nieuws. In de nieuwe reglementen worden echter nog meer restricties verbonden aan de hekken. Zo mogen ze niet van plastic zijn en moeten ze zwaar genoeg zijn om niet weg te waaien bij zware wind. Ook mogen er geen gaten in de hekken zitten.

Bekijk hier het UCI-bestand waarin de regelwijzigingen worden aangekondigd. Daarnaast bracht de wielerunie eind februari een nieuwe veiligheidsgids naar buiten.

Het bedrijf Boplan produceerde nieuwe, zeer veilige hekken – foto: Nico Dick / WielerFlits

Dit artikel delen:

18 Reacties

Koers 1 april 2021 om 12:35

Die boetes voor het weggooien van troep mogen van mij best elke keer flink oplopen. Voor mij is een mooie omgeving voor veel koersen, zeker de lange, een essentieel onderdeel van een mooie koers. Het stoort mij enorm dat ze dat vervuilen.

aardappeljager 1 april 2021 om 12:44

Ik denk niet dat dat heel veel uitmaakt. Diskwalificatie is een maatregel waar ze gevoeliger voor zullen zijn

reusjen 1 april 2021 om 12:54

Ik merk dat ik mij er ook steeds meer aan begin te ergeren. Als je een shot hebt van vooraan het peloton zie je aan alle kanten afval en bidons door de lucht vliegen, vaak terwijl ze door prachtige natuur rijden en op plekken waar echt niemand het op gaat rapen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat het gewoon normaal is en vol in beeld wordt gebracht zonder dat er veel gedoe over is.

Zjoske 1 april 2021 om 14:26

Ik zag Asgreen laatst, toen hij alleen op kop reed, netjes zijn lege gelletje in zijn achterzak stoppen. Zo heurt het.

Groetjesaandevoetjes 1 april 2021 om 16:28

Het afval van gelletjes, etc. moeten ze gewoon in hun zakken stoppen en kunnen ze dan weggooien op afgesproken plaatsen. Prima regeling. Maar ik zou wel een soort van coulance willen voor bidonnen op zware beklimmingen. Daar zou wel vaker dan eens in de 30 / 40km een afval zone mogen komen. Ik snap dat renners geen zin hebben om continu te denken aan hun water bidonnen, terwilj ze allemaal op hun limiet zitten. Ze zouden eigenlijk elke kilometer de optie moeten hebben om een bidon kwijt te kunnen raken. Bijv. bij elke zoveel kilometer van de top boog.

SolitaryShell 1 april 2021 om 12:38

Als die hekken niet van plastic mogen zijn, kan Boplan wel inpakken.

S'mon 1 april 2021 om 16:17

Vind dit raar, renners waren nog zo positief.

Derierre de la course 1 april 2021 om 21:22

Ik denk dat ze bedoelen van Playmobil zoals die in Polen. Die van Boplan zijn van schuim geloof ik, of dat plastic is kan je over discussiëren.

Michelangelo 1 april 2021 om 12:44

Afval, supertuck en hekwerken zijn zaken die mijn goedkeuring absoluut kunnen verdragen. Ik stoor me al heel lang aan alle plastic en folie dat door het peloton in de natuur wordt gedumpt. Hopelijk gaan ze soepel om met het weggooien van bidons richting supporters.

Armpjes op het stuur hadden ze voor mij mogen laten zoals het is. Dat zie je alleen maar bij de eenzame vluchter of op kop van het peloton.

reusjen 1 april 2021 om 12:55

Mee eens, maar dan moet het wel direct naar een supporter zijn en niet dat er ergens in een straal van een km een supporter te vinden was.

lampje 1 april 2021 om 13:07

Je zou bijna zeggen dat het hier om 1 aprilgrappen gaat

Gitan 1 april 2021 om 13:13

Zal toch aanpassen worden. Gisteren in Dwars door Vlaanderen nog heel wat supertucks door beeld zien glijden. Benieuwd wat dat zondag in de diepe finale geeft in de afdaling als er eentje op een gaatje hangt.

Romāns Vainšteins 1 april 2021 om 13:15

Waar er geen motoren zijn liggen de ballen op de buis natuurlijk.

LucasR 1 april 2021 om 15:25

Vreemde opstelling van de finishboog op die foto met de hekken van Boplan. Ik mag toch aannemen dat de pilaren van de boog buiten de hekken moeten worden geplaatst?

Marszzz 1 april 2021 om 19:16

Ben benieuwd of dit de vorm van kaders en sturen gaat veranderen.

goose 1 april 2021 om 23:48

fotografen mogen niet meer in de weg staan of is daar niets van gezegd?

vanSpringel 2 april 2021 om 08:59

Zitten op de buis in b.v. afdaling mag niet meer. Deze regel louter op de letter beschouwd geeft toch nog ruimte voor mindere luchtweerstand in snelle afdalingen.

Zie: http://album-amicorum.blogspot.com/2019/07/racefiets-voor-de-afdaling.html

Nillus 3 april 2021 om 14:23

Vooral het afval is mij een doorn in het oog, supertuck is ronduit gevaarlijk , onderarmen op het stuur moet kunnen.
Er mag in de sportvoeding industrie best wat harder aan recycling en bio verpakkingen gewerkt worden.
Ik heb diverse fabrikanten gemaild met de vraag hun verpakkingen aan te passen zodat je het dopje/lipje dat je van een gelletje afscheurt niet kwjjt raakt. Nul op het rekest ….

Headlines

Materiaalzone

Populair