Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs zondag 24 september 2023 om 20:05

Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step

Breaking Het is het grootste geheim in de wielersport dat zich de afgelopen maanden afspeelde. Al vanaf medio juli zijn Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step met elkaar in gesprek om per 2024 een fusieploeg te vormen. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. Richard Plugge zal de CEO van de ploeg worden. Merijn Zeeman wordt hoofdcoach. Patrick Lefevere wordt lid van de Raad van Commissarissen van de ploeg. Volgens ingewijden is het een kwestie van tijd voordat deze spectaculaire en verrassende fusie wordt beklonken.

De gloednieuwe winter-editie van RIDE Magazine is vanaf nu verkrijgbaar! Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina's met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Op het moment dat tijdens de afgelopen Tour de France duidelijk werd dat de Britse miljardair Jim Ratcliffe in gesprek was om de ploeg van Patrick Lefevere over te nemen (zoals WielerFlits destijds uitgebreid publiceerde) ontstond er bij de leiding van Jumbo-Visma het idee om eens met Zdenek Bakala, eigenaar van Soudal Quick-Step, te praten.

Na een meeting in Geneve met Bakala ontstond er al vrij snel een basis om deze grootse en meest verrassende fusie in de wielersport te realiseren.  Het idee van een fusieploeg werd ook meteen door de hoofdsponsors in 2024 van beide ploegen, Soudal en Visma, omarmd.

Financieel en sportief zou dit een sterke koppeling zijn, waardoor het team de komende jaren de middelen heeft om tegen ploegen met grotere budgets zoals INEOS Grenadiers en UAE Emirates op te boksen.

Fusieploeg Jumbo-Visma / Soudal Quick-Step bokst op tegen financiële geweld Midden-Oosten

De nieuwe ploeg, die bij de UCI geregistreerd gaat worden als Visma-Soudal of Soudal-Visma, kan door deze fusie vanaf 2024 werken met een concurrerend budget om aan de wereldtop te blijven mee doen. De ploeg wil zich als een Benelux-team in het peloton profileren. Waar de sportieve leiding in handen komt te liggen van Plugge en Zeeman houdt Lefevere vanuit de Raad van Commissarissen toezicht.

Wordt Remco Evenepoel (r) een teamgenoot van Primoz Roglic en Jonas Vingegaard? Foto: Cor Vos

Patrick Lefevere is inmiddels 68 jaar en maakte de laatste tijd al geregeld in het openbaar kenbaar dat hij liever in een andere rol actief was in de ploeg. Deze mogelijkheid krijgt hij in deze nieuwe constructie met een toezichthoudende rol.

Op dit moment heeft Jumbo-Visma al 27 renners en Soudal Quick-Step 23 renners voor 2024 in dienst. Of deze fusie de weg vrij maakt voor Remco Evenepoel om naar INEOS Grenadiers te gaan, is nog onduidelijk. Intern is bij de nieuwe fusieploeg door beide partijen de nadrukkelijke wens uitgesproken om met Evenepoel door te gaan. Vraag is echter of je de toppers Remco Evenepoel, Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Wout van Aert in een team kunt bundelen?

Al is het sowieso onduidelijk of alle toppers willen blijven. Gedurende en na de afgelopen Vuelta a España hebben diverse WorldTeams al aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn om Roglic over te nemen en bereid zijn om hiervoor een afkoopsom te betalen. Hierbij zitten Bahrain Victorious, Jayco–AlUla, Lidl-Trek en Movistar.

Evenepoel flirt al jarenlang openlijk met INEOS Grenadiers dat hem als team in de ondersteuning in en richting de grote rondes meer te bieden zou hebben dan de huidige ploeg van Lefevere. Al wordt deze situatie natuurlijk totaal anders door de koppeling van technische staf van Jumbo-Visma met die van Soudal Quick-Step. De wereldkampioen tijdrijden kan nu met de beste middelen en door een super sterke ploeg worden omringd. Vraag is echter met welke positie Evenepoel genoegen neemt naast o.a. Vingegaard, Roglic en zijn landgenoot Wout van Aert als de absolute leiders van de ploeg.

Binnen de nieuwe fusieploeg zullen de komende weken de nodige pijnpunten moeten worden opgelost. Wat gaat de technische staf doen met de overbodige renners die al onder contract staan en waarvan het niet makkelijk zal zijn om die nu nog bij een andere ploeg onder te brengen.

Gaan Wout Van Aert (l) en Remco Evenepoel meer zeges samen vieren? Foto: Cor Vos

Worden de vrouwenploegen van Jumbo-Visma en AG Insurance–Soudal Quick-Step gebundeld? Wat doen ze met de opleidingsploegen van beide teams? Wat gebeurt er met diverse ploegleiders en de vaste kern van het personeel dat bij beide ploegen in dienst is. Blijft Cérvelo (lees Pon) de fietsconstructeur of wordt het Specialized dat al jaren goede en zeer nauwe connecties heeft met Lefevere en Bakala. Wat gebeurt er met de tweede WorldTour-licentie die het team straks heeft.

Ook bij de UCI zullen er eerst nog de nodige zaken geregeld moeten worden. Het verleden heeft echter aangetoond dat wanneer de geldschieters deze weg willen inslaan er altijd een constructie wordt gevonden om dit uit te voeren.

RIDE Magazine
230 Reacties
Sorteer op:
1 2 3 5
24 september 2023 18:36
Zelfs de beste wielerploeg van de wereld slaagt er kennelijk niet in om elders een nieuwe hoofdsponsor te vinden. Pijnlijke conclusie weer voor het wielrennen.
    24 september 2023 18:44
    De zinnigste reactie tot dusverre. Inderdaad zeer triest. Ze zullen misschien wel die Saoediërs kunnen strikken maar dan haken zelfs de meest fervente fans af.
    24 september 2023 19:00
    Dit inderdaad, eigenlijk doet jumbo de fusie voor de sponsor soudal. Verder vooral veel problemen die zij zich op de hals halen
    24 september 2023 19:31
    Waarom zouden ze Soudal willen, volgens wat ik las toen ze aan boord gingen bij de ploeg van Lefevere werd het door de Jumbo-fans net geen regionaal prulbadrijfje genoemd? Is het nu ineens wel een goed bedrijf dan nu er in de Jumbo-ploeg stappen? Ik vraag het maar gewoon he....
    24 september 2023 20:18
    Klopt alleen geen idee wat de fusie nu oplost. Je had dan toch een gewoon alleen Soudal als sponser kunnen benaderen???? Uiteindelijk heb je nu nog steeds een ploeg die sponsoren nodig heeft. Ook als Visma en Soudal dan besluiten te stoppen. Rare fusie vind ik het ook met twee niet bij elkaar passende teams!
    24 september 2023 20:33
    En dat is wel bizar. Kijk naar het voetbal, waar je als hoofdsponsor wekelijks wordt getrakteerd op spreekkoren, vuurwerk, gestaakte wedstrijden en rellen. En waarbij eigenlijk niemand weet wie eigenlijk hoofdsponsor is. Tenminste, ik kan niet alle sponsors opnoemen van de top 10 in de eredivisie. Maar toch geven ze liever een bak geld uit aan voetbal dan aan wielrennen.
    24 september 2023 21:05
    Het is eigenlijk een mooi gegeven, de lage landen die samen één topteam samenstellen, en weerstaan aan de invloed uit het Midden-Oosten. Gewoon een nieuw, eerlijk verhaal: geen van beide teams kon op langere termijn als topteam blijven bestaan. Leg het beste van de lage landen samen, zowel qua sponsoren als op gebied van renners. Kooij, Van Baarle, Van Aert en Remco. Zet daar nog één absolute topper bij, Vingegaard, en je hebt een team dat er staat in alle klassiekers en alle rondes. Het zal niet lang duren vooraleer ook De Lie zich daarbij aansluit, en iets verder in de toekomst misschien ook Cian nog.
    25 september 2023 04:18
    @Tramontana ...> Ik kan ook met dat idee leven, enkel hoop ik dan wel op een World Tour team met twee opleiding teams. Of eerlijk gezegd nog liever... Één World Tour team, één Continentaal team en twee opleiding teams verspreid over BE/NL.
    25 september 2023 06:28
    Het verval zet sneller in dan ik had verwacht. De zoektocht naar een sponsor leek me al geen gemakkelijke, maar na de opsplitsing van de schaats- en de wielerploeg. is dit de volgende stap in de teruggang van een ploeg. Althans de basis daarvoor is middels een voorgenomen fusie wel mee gelegd. Jammerlijk genoeg. verdienmodel klopt al decenialang niet meer in het wielrennen.
24 september 2023 18:39
Ja, sorry hoor, maar dit kan dus helemaal niet voor 2024. Dan moeten ze dus 20 contracten gaan afkopen? En als je al maanden weet dat je gaat fuseren, waarom haal je dan renners als, met alle respect, Warlop, Huby en Bastiaens...

En dan hebben we het nog niets eens over de vrouwenploegen en opleidingsploegen.

Als het al gaat gebeuren, dan pas in 2025.
    24 september 2023 20:01
    Ook precies waarom ik niet geloof dat het voor volgend jaar gebeurt, als het al gebeurt. Het is allemaal veel te kort dag voor volgend jaar en een legio contracten afkopen gaat flink in de papieren lopen met hoe de volledig gegarandeerde EU-contracten werken en wielerploegen staan niet bekend als sportteams met veel extra geld. Geen idee hoeveel exact, want contractlengtes zijn voor het grootste deel geen publiekelijk informatie.
    24 september 2023 20:24
    Geen idee of iemand anders het hier al neerpende maar dat aantal op zich lijkt me geen probleem. Ze hebben namelijk een WT-licentie op overschot dan, die kan je perfect verkopen met de voorwaarde dat er x aantal contracten aan vasthangen. Lijkt me eerder de vraag wié je houdt en wie niet.
    25 september 2023 10:47
    @Cochise En de renners hebben daar ook nog wat over te zeggen of ze daar überhaupt willen rijden? of zijn ze louter handelswaar in jouw ogen?
    25 september 2023 14:04
    Je maakt effectief twee teams, je hoeft die WT licentie niet te verkopen, je maakt gewoon een soort tweede Alpecin-Deceuninck op basis van QS als sponsor, een ploeg zonder ronde ambities olv Fitte Peeters, de oude ploeg Lefevre maw, en dan is de constructie dus die van de overgang van de ronderenners met soudal naar jumbo
24 september 2023 19:27
Wat een topinitiatief om de sfeer in de Wielerflits commentsectie te verbeteren!
De twee elkaar constant bekampende fracties kunnen vanaf volgend jaar gewoon voor dezelfde ploeg supporteren!
Ik zie er hierboven al een paar met een serieuze identiteitscrisis worstelen ;-)
On a serious note: voor de neutrale wielerliefhebber is zo'n mastodont van een team waarschijnlijk geen goed nieuws.
    24 september 2023 19:32
    Dit is ook eigenlijk de doodsteek voor wf, want die leunt volledig op het voeren van de ned-bel 'strijd'. Die centjes gaan verdwijnen. Maar er rijdt ook een nieuwe prins voor lotto, toch? En voor Bora. En vergeet korfbalvereniging de geile ket uit Brussel-zuid niet.
    24 september 2023 19:43
    @kraamvisite
    Is dat zo, ja? ik heb hier de afgelopen weken alleen maar reageerders zien vertrekken omwille van die dwaze strijd.
    Ik vraag me trouwens oprecht af wat jij nu eigenlijk wil: enerzijds klaag je onophoudelijk over sfeer en op de man spelen, anderzijds doe je constant amechtige pogingen om de 'strijd' aan te wakkeren.
    24 september 2023 19:44
    Oei kraamvisite, eigenlijk zeg je nu dat als je niet meer op Evenepoel gaat afgeven. Je gewoon voor De De Lie gaat omdat het gewoon een Belg is en je gewoon wil afgeven? Want die heeft nog niet arrogant of zo gezegd, goed om te weten...
    24 september 2023 19:50
    @pois ik heb strijd tussen aanhalingstekens gezet, want het is geen strijd, het is de ratio tegen het gemin en getroll. En ook ik ben een tijdje weggegaan vanwege die verziekte sfeer.
    @kennie ken je het begrip ironie?
    24 september 2023 20:25
    @kraamvisite
    ik ken het begrip 'ironie' in elk geval heel goed.
    En ik vind het hoogst ironisch dat uitgerekend jij zegt weg te gaan omwille van een verziekte sfeer, terwijl letterlijk élke post van jou alleen maar uit is op provocatie van de voor jou andere zijde, ook onder dit topic weer. Met andere woorden, ik geloof geen hol van jouw verlangen naar een normale uitwisseling.
    En ik heb het voor alle duidelijkheid niet over welk team of welke renner je wel of niet supportert. Er zijn hier genoeg JV én SQS supporters die wél op een fatsoenlijke manier met elkaar weten te praten.
    24 september 2023 20:39
    Hoe ironie werkt weet ik heel goed, alleen heb ik mijn twijfels of er een heleboel Lefevere-bashers niet gewoon overstappen. Tenslotte zijn er nu al mensen aan het vertellen dat de De Lie het koopmanschap aan Van Aert moest laten omdat de eerste zijn palmares minder is etc...
    24 september 2023 20:40
    @pois ik zou heel graag een uitwisseling willen, hoor en wederhoor, op z'n scherpst, gewoon op basis van feiten, geen duimpjes, geen onzin. Maar dat lijkt niet te kunnen. Ik heb het hier overigens niet over jou persoonlijk.
    24 september 2023 20:52
    @kraamvisite
    In dat geval een oprecht advies: negeer de onzin, ga in op reageerders die enige ratio aan de dag leggen, noem zelf renners gewoon bij hun naam, doe niet denigrerend over de idolen van een ander en laat opmerkingen over 1830 en Vlaamse drek achterwege. Uw minnetjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.
    24 september 2023 21:03
    @pois ik geef u gelijk, en ik heb aardig wat pogingen ondernomen. Minnetjes maakt me niet uit, het is echter lastig reageren daarop. Spijt me overigens van vlaamse drek.
24 september 2023 18:40
Ik lig plat van het lachen, heerlijke plot twist vind ik dit mbt de rivaliserende facties hier op WF.

(Ik zou het trouwens spijtig vinden mochten Vingegaard, Roglic en Evenepoel in hetzelfde team terechtkomen - liefst zie ik hen alledrie als kopman bij verschillende ploegen.)
    24 september 2023 18:48
    Vind het ook wel top eigenlijk, moeten sommigen opeens 180 graden gaan draaien qua opvatting over ploeg en renner LOL. Serieus, een fusie per 2024 zie niet gebeuren maar per 2025 zou het prima kunnen. Met name Remco zou prima kunnen profiteren van de knowhow bij TJV en op haar beurt krijgt TJV de kans om op een nette manier de wat oudere renners qua kopman of knecht (Roglic, Kruiswijk) te laten gaan. Gezamenlijk zitten ze per 2025 op 37 a 38 renners, dan kun je al makkelijker dit terugbrengen dan per 1 januari komend jaar.
24 september 2023 18:51
Mocht het waar zijn is het het slechtste wat de wielersport kan overkomen.
24 september 2023 18:41
"Financieel en sportief zou dit een sterke koppeling zijn, waardoor het team de komende jaren de middelen heeft om tegen ploegen met grotere budgets zoals INEOS Grenadiers en UAE Emirates op te boksen."
Dat lukt ze nu toch ook al meer dan prima, of is dit ironie? ;)
    24 september 2023 20:44
    Vergeet niet dat Jumbo als sponsor afhaakt en dus vervangen moet worden.
24 september 2023 18:43
RONDUIT HILARISCH. Duimen dat het klopt. Roglic buiten, en daarna de spreidstand van Kraam, Van Hout, Marik & Co aanschouwen. Nogmaals: lacheuuuuh!!
    24 september 2023 18:47
    Dat het hilarisch is, daarin heb je gelijk. Maar dit is de doodsteek voor de minners, voor de trollers, want er gaat niets meer overblijven. Remco is overigens welkom, die maniertjes krijgen we er wel uit, de rest van de contracten kunnen worden ontbonden
    24 september 2023 19:24
    Mooie reactie Deef/Yvonne. Klasse!
24 september 2023 19:47
Eh ok dan ga je nog even naar WF om nog wat interviews over het EK te lezen en dan staat er opeens fusie tussen JV en SQ.......................................... Als ik het zo lees en het klopt allemaal lijkt het dus vooral een financiële reden? Een onmogelijkheid om een sponsor binnen te halen anders dan het geld uit het midden-oosten, dat geld met flink wat bloed er aan. Zolang je een op de Benelux/Europa gerichte ploeg wilt blijven lijkt me midden-oosten geld inderdaad geen optie.

Lijkt raar dat het al voor 2024 het geval zou zijn, zeker gezien Jumbo voor 2024 toch nog sponsor zou blijven, 2025 klinkt dan iets logischer en lijkt me ook wel netter ten opzichte van renners en personeel want in het geval van fusie zullen er renners en werknemers moeten vertrekken. Er zal toch zeker ook nagedacht moeten worden hoe het met de verschillende toppers binnen de ploegen verder moet, tenzij ze daar al mee bezig zouden zijn.

Of dit nu echt slecht of goed voor het wielrennen zal zijn, geen idee, als er een WT ploeg verdwijnt door een fusie kan er een andere ploeg doorstromen, maar het lijkt toch wel een verschraling tot gevolg te hebben. Time will tell.
Ben wel benieuwd of dit nieuws ook bevestigd is of binnenkort wordt, anders is het het zoveelste roddelverhaal.

Ik moet ondertussen net als sommige anderen wel lichtjes gniffelen, als dit allemaal waar is moeten sommige die-hard fans wel een 'klein' bochtje gaan nemen. Het leven als neutrale wielerfan is toch een stuk gemakkelijker :D
    24 september 2023 21:21
    De licentie kunnen ze verkopen met daarbij een x aantal renners en ploegleiders. Dus wie zou het willen kopen in dat geval is de vraag.
24 september 2023 19:48
Haha - de Jumbo fanboys die plots voor Remco gaan moeten supporteren. De fail van het jaar.

Jumbo heeft trouwens de geschiedenis wel mee voor zo'n twists. Op WF werd lacherig gedaan over Jurgen VDB. Wie gaat naar Jumbo ? VDB. WvA was zowat de meest gehate renner op WF tijdens zijn veldritcarrière. Wie haalt Jumbo binnen ? Juist ja. En nu Remco. Ik kan niet meer !

Hi-la-risch.
24 september 2023 22:27
Nu lijkt het Lefevre een goed idee totdat hij van Plugge en Zeeman een voedingsschema krijgt waarop staat dat hij maar een wijntje per dag mag.
24 september 2023 18:44
Dit zou in en in triest zijn. Twee ploegen met zo veel historie moeten gewoon voortbestaan. Een fusie van deze ploegen heft beide ploegen effectief op. Het voelt voor mij een beetje als een fusie tussen Feyenoord en Ajax.
    24 september 2023 20:51
    Maak daar maar PSV en Feyenoord van, maar je punt is helder.
24 september 2023 18:47
Dit zou echt lachen zijn, de jumbo-fans en de quickstep supporters die opeens voor dezelfde ploeg moeten juichen. Leuke verdeling van het jaar ook wel. Wout kopman in de vlaamse klassiekers, Remco in de ardennen klassiekers, Roglic in de Giro en Vuelta en Vingegaard kopman in de tour.
24 september 2023 18:56
En hebben ze dit nu allemaal gedaan om de Wielerflits online gevechten te stoppen? Bedankt Patrick & Richard!
24 september 2023 20:37
Vreselijk slecht plan waar de sport niet bij gebaat is.
Daarnaast geloof ik er ook geen ene mallemoer van dat dit doorgaat.
24 september 2023 21:13
Het nieuws wordt nu overgenomen maar steeds als "wielerflits" meldt. Lefevre wil geen commentaar geven volgens Sporza (die nemen tenminste de moeite om om commentaar te vragen, erg jammer dat ze dat hier niet doen) Edit: volgens Het laatste nieuws wil ook Jumbo Visma niets bevestigen en sponsor QS zou ook van niets weten. Als het toch waar is kan dit vroegtijdig naar buitenbrenger wel eens vervelende consequenties hebben mocht het al waar zijn. Wel komisch als het waar is heeft WF groot nieuws voordat alle anderen het hebben, als het teveel op geruchten is gebaseerd zal niemand ze ooit nog serieus nemen......
    24 september 2023 22:51
    In een artikel in het AD wordt gesuggereerd dat de fusie niet het enige pad is wat onderzocht wordt er zou ook nog steeds onderhandelt worden met potentiële sponsors. In dat artikel wordt ook gesteld dat een nieuwe sponsor nog steeds de voorkeur heeft omdat dat een stuk eenvoudiger is dan een fusie. Als je dit leest is het allemaal toch een heel stuk minder zeker als wat je hier op WF leest. Wat ik er uit haal is dat een eventuele fusie dan ook niet voor 2024 zal zijn als ze nog verschillende paden aan het onderzoeken zijn.
    https://www.ad.nl/wielrennen/jumbo-visma-praat-in-zoektocht-naar-nieuwe-sponsor-met-soudal-quick-step-over-mogelijke-megafusie~a7b3aa15/
24 september 2023 18:30
Kan nog niet direct enthousiast worden. Daarbij lijkt het me ook goed voor het wielrennen dat toppers over verschillende ploegen verspreid blijven. Er is nu al veel clustering, dat wordt dan alleen maar meer.

Edit: Evenepoel naar Ineos lost dat probleem ook niet op.
24 september 2023 18:40
Ik vind dit een hele domme zet. Je hebt in elke sport gezonde rivaliteit nodig. Hiermee wordt dit verder gedecimeerd. Niet doen is mijn devies.
    24 september 2023 19:50
    Patlev is te oud met zijn 68 en er is geen opvolging. De Roodhoofts zijn geen rivalen, dus ja, dan maar rivaliteit met UAE, Ineos en Bahrein. Roglic bij pakweg Trek zou geen slechte move zijn als hij nog een tourdroom heeft.
    24 september 2023 20:06
    Weinig waarschijnlijk dat àl die toppers blijven, wellicht Roglic en Kuss naar Ineos. Toppers zullen zich wel weer over die 3 ploegen verdelen.
24 september 2023 20:20
Zou zonde zijn. Twee aparte ploegen met hun eigen visie. Ik zie ze liever beide apart van elkaar in het peloton.
25 september 2023 03:54
volgens mij hebben Benji & Raymond een pretsigaretje teveel gerookt. ;)
24 september 2023 18:31
Maak het anders nog meer een sterrenploeg van. Hopelijk vertrekken Remco en Primoz dan
    24 september 2023 21:22
    Lijkt me een lange termijn plan, mede vanwege lopende contracten (2025 gezamenlijk 38 contracten, 2026 fors minder). Tegen de tijd dat het zou kunnen zal primoz wel redelijk klaar zijn...
24 september 2023 18:33
Dit zag ik echt niet aankomen, en ik ben enorm benieuwd of dit echt gaat gebeuren. Hoeft van mij niet eigenlijk.
    24 september 2023 22:05
    Mij ook niet snap ook niet hoe ze dat willen gaan doen dan moet er ook een wielerploeg aan spelers weg , ik weet niet hoe ik t voor moet ziien allemaal
24 september 2023 18:35
hoe gaan ze het aantal renners in vredesnaam terugbrengen tot 30-35?
    24 september 2023 18:41
    SQS heeft nog een DevoTeam met nog maar een renner of 4 onder contract, het zou een optie zijn om daar een deel renners te stallen? Mag een tweede team PCT worden, of hoogstens cont? Voor renners als Alaphilippe zal ook wel een oplossing worden gevonden.
    24 september 2023 19:08
    Roglic weg allicht en Ineos heeft nog maar 15 man ofzo onder contract. Wellicht zal er heel wat 'natuurlijke overname' zijn dan?
24 september 2023 18:38
Wauw. Dit verklaart ook Plugge's opmerking van recent dat hij graag met Evenepoel zou willen werken. Denk ook dat dat een hele goede mogelijkheid zou zijn voor Evenepoel eigenlijk.

Eerste gedachtes, met 20 renners 'overtallig' lijkt me dat Roglic idd vertrekt en hij zal er een paar mee mogen nemen (Valter/Tratnik?) Verder is er een handjevol dat terug naar de opleidingsploeg kan. En wellicht dat er een paar, bijvoorbeeld nog een jaartje doorbetaald, naar andere ploegen kan. Maar nondeju dat wordt nogal een puzzel.

Ben nog niet heel enthousiast, maar al blij dat het kader van TJV dominant lijkt te gaan zijn.
    24 september 2023 19:41
    Zolang Roglic maar niet naar Ineos, Bahrein etc gaat, de teams die onderaan de ICCD-index staan. Zoals eerder gezegd, naar lidl-trek dunkt me heel prima, niet alleen Valter en Tratnik meenemen, zeker ook Reef en Kuss!
24 september 2023 19:20
De rel tussen Patlev en Picplug is dus gewoon een rookgordijn geweest, slim.
24 september 2023 19:23
Voor Lefevere zou deze 'oplossing' een opluchting betekenen, want zijn team is na alle geruchten, vertrekkers en onzekerheden geuit door Patrick Evenepoel volledig uit balans. Maar er zijn twee partijen betrokken. Ik moet lang nadenken om een reden te verzinnen waarom TJV dit zou willen. Heeft TJV behoefte aan know-how, aan een bepaalde trainer, aan een structuur? Nee. TJV is de beste ploeg ter wereld en dat ligt allereerst aan de filosofie en kunde van het team en pas in de tweede plaats aan de renners. Ik bedoel: je vist een Roglic, een Vingegaard op en transformeert ze tot grote ronde winnaars. Je hebt een niet voorbereide knecht en door de kracht van het team kan die de Vuelta winnen. Kortom: TJV hoeft alleen maar een sponsor te vinden voor de fase ná Jumbo. De scouting en talentontwikkeling is dermate op niveau dat een plek aan de wereldtop bijna een zekerheidje is. Ik kan mij ook niet voorstellen dat het voor Evenepoel gedaan wordt. Immers heeft TJV net met drie verschillende renners alle grote ronden gewonnen. Sowieso: wat denken Evenepoel, Vingegaard en Roglic hier van? In plaats van concurrenten ben je ineens ploeggenoten. Dat is goed voor het team, maar het is ook een aan zekerheid grenzend vermoeden dat de hoofdprijzen wederom onderling verdeeld moeten worden. Wat vindt Vingegaard daar van? Moeten we verwachten dat hij nogmaals een grote ronde cadeau doet aan iemand? En kijk vanuit Evenepoel, kan je verwachten dat hij meesterknecht wordt voor Vingegaard in de Tour en dan zijn eigen kans mag geen in de Vuelta bijvoorbeeld? Ik zie vooral heel veel vraagtekens voor de tevredenheid van de huidige renners en zeker geen win-win situatie. Onevenwichtig qua belangen. Wielerflits brengt dit niet voor niets, maar ik kan mij toch moeilijk voorstellen dat dit in kannen en kruiken is.
    24 september 2023 20:11
    Je vergeet het allerbelangrijkste in je betoog. De opluchting zit niet bij de don maar bij Plugge.

    Lefevre heeft een langdurige grote sponsor en een steenrijke hoofdaandeelaanhouder. Verder heeft hij zelf ook wel een zakcentje. Plugge heeft echter geen hoofdsponsor en een hele hoop zware langdurige contracten. Je vraagt je af wat Plugge/Jumbo hierbij te winnen heeft. Wel geld, sponsor en het voortbestaan van de ploeg.
    24 september 2023 21:19
    De opluchting zit wel degelijk bij de Don, zijn ploeg is afhankelijk van 1 renner geworden die bovendien om echt voor dat ultieme doel te gaan een betere ondersteuning nodig heeft. Het enige wat een vertrek van Remco tegenhield was het langlopende contract. Plugge verliest een hoofsponsor na 2024 maar heeft met Pon, Visma en een rits anderen nog een mooi bedrag staan. Daarnaast heeft TJV een bredere kern van toppers en een paar pareltjes uit het development team, met name Hagenes, Staune-Mittet en Nordhagen zijn voor Visma een reden om te blijven. De insteek zal zijn dat de nieuwe ploeg een budget van tussen de 35 en 40 mln krijgt. Dan kun je de strijd blijven aangaan met INEOS maar vooral UAE.
    24 september 2023 21:30
    Er is helemaal geen haast voor Plugge. Het huidige contract, dat nog doorloopt tot eind 2024, zal gerespecteerd worden, bevestigde Ton van Veen (topman jumbo) begin juni.
    En over welk bedrag gaat het? “We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring" vertelde van Veen in datzelfde interview. Dan gaat het dus over schaatsen, wielrennen (mannen), wielrennen (vrouwen), Max Verstappen en wat kleinere projecten. Volgens de geruchten gaat er 3 miljoen naar de F1 kant. NRC deelde dat een derde van het budget van 36 miljoen euro van de gecombineerde schaats- en wielerploeg door Jumbo wordt betaald (dus 12 miljoen voor mannen, vrouwen en schaatsen). Zal Jumbo meer dan 8-9 miljoen betalen voor het hoofdsponsorschap van de mannen wielerploeg? Ik denk het niet. De grote vraag is dus of Plugge een bedrijf bereid kan vinden om 10 miljoen per jaar in het wielrennen te stoppen en hij heeft daar nog ruim één jaar de tijd voor...
1 2 3 5

Reacties zijn gesloten.