Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step
Breaking Het is het grootste geheim in de wielersport dat zich de afgelopen maanden afspeelde. Al vanaf medio juli zijn Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step met elkaar in gesprek om per 2024 een fusieploeg te vormen. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. Richard Plugge zal de CEO van de ploeg worden. Merijn Zeeman wordt hoofdcoach. Patrick Lefevere wordt lid van de Raad van Commissarissen van de ploeg. Volgens ingewijden is het een kwestie van tijd voordat deze spectaculaire en verrassende fusie wordt beklonken.

Op het moment dat tijdens de afgelopen Tour de France duidelijk werd dat de Britse miljardair Jim Ratcliffe in gesprek was om de ploeg van Patrick Lefevere over te nemen (zoals WielerFlits destijds uitgebreid publiceerde) ontstond er bij de leiding van Jumbo-Visma het idee om eens met Zdenek Bakala, eigenaar van Soudal Quick-Step, te praten.
Na een meeting in Geneve met Bakala ontstond er al vrij snel een basis om deze grootse en meest verrassende fusie in de wielersport te realiseren. Het idee van een fusieploeg werd ook meteen door de hoofdsponsors in 2024 van beide ploegen, Soudal en Visma, omarmd.
Financieel en sportief zou dit een sterke koppeling zijn, waardoor het team de komende jaren de middelen heeft om tegen ploegen met grotere budgets zoals INEOS Grenadiers en UAE Emirates op te boksen.
Fusieploeg Jumbo-Visma / Soudal Quick-Step bokst op tegen financiële geweld Midden-Oosten
De nieuwe ploeg, die bij de UCI geregistreerd gaat worden als Visma-Soudal of Soudal-Visma, kan door deze fusie vanaf 2024 werken met een concurrerend budget om aan de wereldtop te blijven mee doen. De ploeg wil zich als een Benelux-team in het peloton profileren. Waar de sportieve leiding in handen komt te liggen van Plugge en Zeeman houdt Lefevere vanuit de Raad van Commissarissen toezicht.

Wordt Remco Evenepoel (r) een teamgenoot van Primoz Roglic en Jonas Vingegaard? Foto: Cor Vos
Patrick Lefevere is inmiddels 68 jaar en maakte de laatste tijd al geregeld in het openbaar kenbaar dat hij liever in een andere rol actief was in de ploeg. Deze mogelijkheid krijgt hij in deze nieuwe constructie met een toezichthoudende rol.
Op dit moment heeft Jumbo-Visma al 27 renners en Soudal Quick-Step 23 renners voor 2024 in dienst. Of deze fusie de weg vrij maakt voor Remco Evenepoel om naar INEOS Grenadiers te gaan, is nog onduidelijk. Intern is bij de nieuwe fusieploeg door beide partijen de nadrukkelijke wens uitgesproken om met Evenepoel door te gaan. Vraag is echter of je de toppers Remco Evenepoel, Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Wout van Aert in een team kunt bundelen?
Al is het sowieso onduidelijk of alle toppers willen blijven. Gedurende en na de afgelopen Vuelta a España hebben diverse WorldTeams al aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn om Roglic over te nemen en bereid zijn om hiervoor een afkoopsom te betalen. Hierbij zitten Bahrain Victorious, Jayco–AlUla, Lidl-Trek en Movistar.
Evenepoel flirt al jarenlang openlijk met INEOS Grenadiers dat hem als team in de ondersteuning in en richting de grote rondes meer te bieden zou hebben dan de huidige ploeg van Lefevere. Al wordt deze situatie natuurlijk totaal anders door de koppeling van technische staf van Jumbo-Visma met die van Soudal Quick-Step. De wereldkampioen tijdrijden kan nu met de beste middelen en door een super sterke ploeg worden omringd. Vraag is echter met welke positie Evenepoel genoegen neemt naast o.a. Vingegaard, Roglic en zijn landgenoot Wout van Aert als de absolute leiders van de ploeg.
Binnen de nieuwe fusieploeg zullen de komende weken de nodige pijnpunten moeten worden opgelost. Wat gaat de technische staf doen met de overbodige renners die al onder contract staan en waarvan het niet makkelijk zal zijn om die nu nog bij een andere ploeg onder te brengen.

Gaan Wout Van Aert (l) en Remco Evenepoel meer zeges samen vieren? Foto: Cor Vos
Worden de vrouwenploegen van Jumbo-Visma en AG Insurance–Soudal Quick-Step gebundeld? Wat doen ze met de opleidingsploegen van beide teams? Wat gebeurt er met diverse ploegleiders en de vaste kern van het personeel dat bij beide ploegen in dienst is. Blijft Cérvelo (lees Pon) de fietsconstructeur of wordt het Specialized dat al jaren goede en zeer nauwe connecties heeft met Lefevere en Bakala. Wat gebeurt er met de tweede WorldTour-licentie die het team straks heeft.
Ook bij de UCI zullen er eerst nog de nodige zaken geregeld moeten worden. Het verleden heeft echter aangetoond dat wanneer de geldschieters deze weg willen inslaan er altijd een constructie wordt gevonden om dit uit te voeren.
En dan hebben we het nog niets eens over de vrouwenploegen en opleidingsploegen.
Als het al gaat gebeuren, dan pas in 2025.
De twee elkaar constant bekampende fracties kunnen vanaf volgend jaar gewoon voor dezelfde ploeg supporteren!
Ik zie er hierboven al een paar met een serieuze identiteitscrisis worstelen ;-)
On a serious note: voor de neutrale wielerliefhebber is zo'n mastodont van een team waarschijnlijk geen goed nieuws.
Is dat zo, ja? ik heb hier de afgelopen weken alleen maar reageerders zien vertrekken omwille van die dwaze strijd.
Ik vraag me trouwens oprecht af wat jij nu eigenlijk wil: enerzijds klaag je onophoudelijk over sfeer en op de man spelen, anderzijds doe je constant amechtige pogingen om de 'strijd' aan te wakkeren.
@kennie ken je het begrip ironie?
ik ken het begrip 'ironie' in elk geval heel goed.
En ik vind het hoogst ironisch dat uitgerekend jij zegt weg te gaan omwille van een verziekte sfeer, terwijl letterlijk élke post van jou alleen maar uit is op provocatie van de voor jou andere zijde, ook onder dit topic weer. Met andere woorden, ik geloof geen hol van jouw verlangen naar een normale uitwisseling.
En ik heb het voor alle duidelijkheid niet over welk team of welke renner je wel of niet supportert. Er zijn hier genoeg JV én SQS supporters die wél op een fatsoenlijke manier met elkaar weten te praten.
In dat geval een oprecht advies: negeer de onzin, ga in op reageerders die enige ratio aan de dag leggen, noem zelf renners gewoon bij hun naam, doe niet denigrerend over de idolen van een ander en laat opmerkingen over 1830 en Vlaamse drek achterwege. Uw minnetjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.
(Ik zou het trouwens spijtig vinden mochten Vingegaard, Roglic en Evenepoel in hetzelfde team terechtkomen - liefst zie ik hen alledrie als kopman bij verschillende ploegen.)
Dat lukt ze nu toch ook al meer dan prima, of is dit ironie?
Lijkt raar dat het al voor 2024 het geval zou zijn, zeker gezien Jumbo voor 2024 toch nog sponsor zou blijven, 2025 klinkt dan iets logischer en lijkt me ook wel netter ten opzichte van renners en personeel want in het geval van fusie zullen er renners en werknemers moeten vertrekken. Er zal toch zeker ook nagedacht moeten worden hoe het met de verschillende toppers binnen de ploegen verder moet, tenzij ze daar al mee bezig zouden zijn.
Of dit nu echt slecht of goed voor het wielrennen zal zijn, geen idee, als er een WT ploeg verdwijnt door een fusie kan er een andere ploeg doorstromen, maar het lijkt toch wel een verschraling tot gevolg te hebben. Time will tell.
Ben wel benieuwd of dit nieuws ook bevestigd is of binnenkort wordt, anders is het het zoveelste roddelverhaal.
Ik moet ondertussen net als sommige anderen wel lichtjes gniffelen, als dit allemaal waar is moeten sommige die-hard fans wel een 'klein' bochtje gaan nemen. Het leven als neutrale wielerfan is toch een stuk gemakkelijker
Jumbo heeft trouwens de geschiedenis wel mee voor zo'n twists. Op WF werd lacherig gedaan over Jurgen VDB. Wie gaat naar Jumbo ? VDB. WvA was zowat de meest gehate renner op WF tijdens zijn veldritcarrière. Wie haalt Jumbo binnen ? Juist ja. En nu Remco. Ik kan niet meer !
Hi-la-risch.
Daarnaast geloof ik er ook geen ene mallemoer van dat dit doorgaat.
https://www.ad.nl/wielrennen/jumbo-visma-praat-in-zoektocht-naar-nieuwe-sponsor-met-soudal-quick-step-over-mogelijke-megafusie~a7b3aa15/
Edit: Evenepoel naar Ineos lost dat probleem ook niet op.
Eerste gedachtes, met 20 renners 'overtallig' lijkt me dat Roglic idd vertrekt en hij zal er een paar mee mogen nemen (Valter/Tratnik?) Verder is er een handjevol dat terug naar de opleidingsploeg kan. En wellicht dat er een paar, bijvoorbeeld nog een jaartje doorbetaald, naar andere ploegen kan. Maar nondeju dat wordt nogal een puzzel.
Ben nog niet heel enthousiast, maar al blij dat het kader van TJV dominant lijkt te gaan zijn.
Lefevre heeft een langdurige grote sponsor en een steenrijke hoofdaandeelaanhouder. Verder heeft hij zelf ook wel een zakcentje. Plugge heeft echter geen hoofdsponsor en een hele hoop zware langdurige contracten. Je vraagt je af wat Plugge/Jumbo hierbij te winnen heeft. Wel geld, sponsor en het voortbestaan van de ploeg.
En over welk bedrag gaat het? “We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring" vertelde van Veen in datzelfde interview. Dan gaat het dus over schaatsen, wielrennen (mannen), wielrennen (vrouwen), Max Verstappen en wat kleinere projecten. Volgens de geruchten gaat er 3 miljoen naar de F1 kant. NRC deelde dat een derde van het budget van 36 miljoen euro van de gecombineerde schaats- en wielerploeg door Jumbo wordt betaald (dus 12 miljoen voor mannen, vrouwen en schaatsen). Zal Jumbo meer dan 8-9 miljoen betalen voor het hoofdsponsorschap van de mannen wielerploeg? Ik denk het niet. De grote vraag is dus of Plugge een bedrijf bereid kan vinden om 10 miljoen per jaar in het wielrennen te stoppen en hij heeft daar nog ruim één jaar de tijd voor...