Fusieploeg Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step bokst op tegen financiële geweld Midden-Oosten
foto: Raymond Kerckhoffs
Raymond Kerckhoffs maandag 25 september 2023 om 19:00

Fusieploeg Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step bokst op tegen financiële geweld Midden-Oosten

Opinie De paringsdans afgelopen zomer tussen drie van de grootste wielerploegen geeft een zekere armoede van het wielrennen weer. INEOS Grenadiers, Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma zitten alle drie in de top-vijf van de WorldTeams met de grootste budgetten, maar toch zijn deze drie ploegen de afgelopen maanden druk bezig geweest om te kijken of ze met een onderlinge fusie hun toekomst kunnen verzekeren.

Dat Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step waarschijnlijk vanaf 2024 samengaan betekent dat de wielersport een topteam verliest. Anderzijds staat er door deze samenvoeging een ploeg die de komende jaren kan opboksen tegen het financiële geweld uit het Midden-Oosten.

Half juni kregen wij een serieuze tip dat INEOS Group-eigenaar Sir. Jim Ratcliffe, volgens Forbes wordt zijn vermogen op 21,8 miljard US dollar geschat, aan het onderzoeken was of hij de ploeg van Patrick Lefevere kon overnemen om op die manier Remco Evenepoel in te lijven. Een gerucht dat gedurende de Tour de France werd bevestigd door bronnen dicht bij de Tsjechische miljardair Zdenek Bakala (volgens Forbes met een vermogen van 1,9 miljard dollar) die 80% van de aandelen van Soudal Quick-Step in zijn bezit heeft.

Het nieuws dat de ploeg van Patrick Lefevere mogelijk te koop zou zijn, bracht ook de leiding van Jumbo-Visma op het idee om eens met Bakala te praten. Een jaar eerder was teammanager Richard Plugge al eens bij Bakala op bezoek geweest om over de verdienmodellen van een wielerploeg te brainstormen. Ook met de directie van Soudal werd contact opgenomen en al snel bleek dat alle partijen open stonden voor een fusie.

Patrick Lefevere met Zdenek Bakala. Foto: Cor Vos

Voor beide ploegen waren er mogelijkheden om zelfstandig verder te gaan, maar het werd de leiding van de twee teams ook duidelijk dat het zeer moeilijk zal worden om de komende jaren de financiële aansluiting te houden met de door oliedollars uit het Midden-Oosten gesponsorde teams als UAE Emirates, Bahrain Victorious, Jayco AlUla en tegenwoordig ook Movistar (de Saoedi-Arabische STC Group heeft een belang van 9,9% genomen in Telefonica in een poging om de grootste aandeelhouder van de Spaanse telecomgigant te worden).

Jumbo-Visma was sinds april via IMG global sports and culture company in vergaande onderhandelingen met NEOM City, een project waar men 500 miljard dollar investeert om langs de Rode Zeekust een ‘stad’ ter grootte van België te bouwen. Vlak voor de Tour-start liepen deze onderhandelingen vast. Diverse andere, belangrijke sponsors van de ploeg gaven eerder al aan dat ze weinig voelden in een samenwerking met een Saoedische hoofdsponsor.

Patrick Lefevere, teammanager van Soudal Quick-Step, stelde afgelopen zomer mee te leven met collega Plugge. Dat zelfs diens zo succesvolle Jumbo-Visma in de problemen komt zodra een sponsor wegvalt, stemde Lefevere somber zo gaf hij in interviews aan. Zelf heeft de Vlaming ondanks zijn vele succesvolle topteams ook al jarenlang moeite om zijn budget sluitend te krijgen. Teameigenaar Bakala heeft sinds hij zich in 2010 in de ploeg heeft ingekocht geregeld gaten in de begroting gefinancierd. “In het wielrennen zitten alle ploegen budgettair op het puntje van hun zadel”, concludeerde Lefevere.

Het zijn rijke suikerooms (voorbeelden zijn Jim Rattclife (INEOS), Sylvan Adams (Israel Cycling Academy), Zdenek Bakaka (Soudal Quick-Step), Andy Rihs (Phonak en BMC), Oleg Tinkov (Tinkoff), Gerry Ryan (Jayco AlUla) en onder anderen Dariusz Milek (CCC) die de topteams financieren of de miljoenenbudgetten komen via oliedollars uit het Midden-Oosten. Multinationals die puur om marketingtechnische redenen 15 à 20 miljoen euro per jaar op tafel leggen voor de beste wielerploegen zijn niet of nauwelijks te vinden.

Jayco-AlUla op kop voor Dylan Groenewegen in de Saoedische woestijn rondom AlUla. Foto: Cor Vos

Al is deze ontwikkeling niet vreemd in de sportwereld. Ook in het voetbal waren het in eerste instantie suikerooms als Roman Abrahamovic (Chelsea), Avram en Joel Glazer (Manchester United), George Gillet en Tom Hicks (Liverpool) die zich inkochten. Zakenbank UBC en consultant PwC brachten in 2017 een rapport naar buiten dat de bekendste 140 sportclubs in handen van 109 miljardairs waren. De gemiddelde leeftijd van deze tycoons is 68 jaar.

Tegenwoordig zie je echter dat de rol van ‘oliesjeiks’ uit het Midden-Oosten steeds groter wordt. Zo is Manchester City in handen van Sheikh Mansour, Paris Saint Germain in bezit van de Emir van Qatar genaamd Tamin bin Hamad al-Thani, een investeringsfonds van de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman is eigenaar van Newcastle United, terwijl Barcelona ook een grote geldstroom uit Qatar heeft. Topspelers als Cristiano Ronaldo en Karim Benzema komen tegenwoordig uit voor een club in Saudi-Arabië.

Eind maart in de aanloop naar de Ronde van Vlaanderen maakte Jumbo-Visma bekend dat het op zoek was naar een nieuwe geldschieter. Er hebben zich diverse nationale en internationale partijen gemeld, maar niet die ene grote nieuwe sponsor die een dergelijk bedrag kan en/of wil betalen. Dat Jumbo-Visma zoveel moeite heeft om een nieuwe geldschieter te vinden tekent de armoede in het wielrennen. Als de Nederlandse ploeg met al haar prestaties in de afgelopen jaren er al niet in slaagt om een multinational te vinden welk ander team moet er dan wel in slagen?

In 2017 bezocht ik Floris Weisz op het Aziatische hoofdkantoor van IMG in Singapore. Hij onderhandeldedagelijks over de wereldwijde tv-rechten van diverse grote sporten. Weisz benadrukte dat wielrennen mondiaal gezien niet groter is dan handbal en judo. Buiten negen Europese landen zijn alleen Australië, Japan, Colombia en enigszins de Verenigde Staten geïnteresseerd. Een ‘probleem’ dat ook UCI-voorzitter David Lappartient aangaf in een interview met WielerFlits.

“In de belangrijkste wereldmarkten met een enorme bevolking hebben wij slechts een klein aandeel. In landen als India, China, Indonesië en de Verenigde Staten is wielrennen een kleine sport. Als we daar voet aan de grond kunnen krijgen, dan zal dat niet alleen de sportieve strijd maar ook de economie van onze sport ten goede komen”, aldus Lappartient.

Richard Plugge met tweevoudig Tour de France-winnaar Jonas Vingegaard. Foto: Cor Vos

De problematiek waar Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step nu tegen aanlopen roept vragen op over de huidige staat van het profwielrennen. Zijn de budgetten van de topteams te ver omhoog gejaagd door het grote geld van Jim Ratcliffe (INEOS) en de oliedollars uit het Midden-Oosten. Liggen de salarissen van de belangrijkste toppers tussen de 4 à 6 miljoen euro per jaar te hoog? Door ook vrouwenploegen en opleidingsteams aan het WorldTeam te koppelen zijn de kosten eveneens verder gestegen.

De fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step doet twee ploegen met een zeer rijk verleden uit het peloton verdwijnen. De basis van Jumbo-Visma ligt bij de door Jan Raas in het leven geroepen Kwantum Hallen-ploeg die in 1984 het licht zag. Via onder andere hoofdsponsors als Superconfex, Buckler, WordPerfect, Rabobank, Belkin, Lotto-Jumbo transformeerde het team naar Jumbo-Visma. Het verleden van de ploeg van Patrick Lefevere gaat terug naar GB-MG Maglificio in 1992 en vervolgens o.a. Mapei, Domo, Quick Step en nu Soudal.

Natuurlijk is het triest dat deze twee zeer succesvolle ploegen niet meer zelfstandig verder gaan. Anderzijds moet je mee gaan in de tijd. De fusieploeg die waarschijnlijk door het leven gaat als Visma-Soudal of anders Soudal-Visma lijkt toekomstbestendig te zijn in het geweld van de oliedollars uit het Midden-Oosten en diverse rijke suikerooms die het wielrennen, net zoals het merendeel van de mondiale topsport, in hun macht hebben. Wat dat betreft is het goed dat deze twee topploegen nu gezamenlijk een vuist tegen dat grote geld maken.


RIDE Magazine
50 Reacties
Sorteer op:
24 september 2023 19:00
Waarom zou Visma-Soudal/Soudal-Visma "toekomstbestendig zijn in het geweld van de oliedollars uit het Midden-Oosten en diverse rijke suikerooms"? Dat zijn toch twee 'normale' sponsors die er na een bepaald aantal jaar ook gewoon weer mee ophouden?
    24 september 2023 19:42
    Precies. Naïeve gedachte om te denken dat ze hiermee voor de komende 5-10 jaar safe zitten.
    24 september 2023 21:54
    Inderdaad ja, wat een kul. Voor Jumbo-Visma de oplossing voor een nieuwe sponsor. Voor soudal QS oplossing om Lefevre met pensioen te laten gaan.
    25 september 2023 07:46
    Wat een triest verhaal dat je daar je zondag middag aan moet besteden om te schrijven. Gewoon een ploeg met 2 sponsors heeft helemaal niks maar dan ook niks te maken met bestand zijn tegen oliedollars. Daar is niks tegen bestand lijkt me.
24 september 2023 19:41
Opboksen tegen het geld van bahrain en jayco? Het budget van die ploegen ligt ver onder dat van Jumbo-Visma, we kunnen ook overdrijven
    25 september 2023 05:20
    Bij Jayco schijnt de geldkraan komende jaren flink open te gaan, en bij Bahrein en Movistar eveneens.
24 september 2023 19:19
En andere ploegen zoals Alpecin, DSM of Lotto doen het toch ook gewoon? Je kunt ook af met minder toppers in je team
    24 september 2023 20:19
    De drie voorbeelden die je noemt zijn dan ook op geen enkele manier in staat de strijd aan te gaan met UAE of voorheen SKY in de grote rondes en zonder VDP ook niet in de klassiekers. Het is spijtig maar het wielrennen gaat het voetbal, waar je in de kwartfinales van de CL jaarlijks een selectie van dezelfde 12 ploegen ziet, achterna. Zoek een rijke, schimmige geldschieter of je kunt niet meer mee.
24 september 2023 21:02
Ik zou Blanco misschien niet in het rijtje hoofdsponsors vermelden..
24 september 2023 18:53
1 April?

Wat een dolksteek voor het mondiale wielrennen zou dit zijn.
    24 september 2023 19:38
    Inderdaad. In feite was het dit jaar al zo dat als Van der Poel of Pogacar niet op de startlijst stonden, je eigenlijk niet hoefde te kijken. De enige vraag was dan wie van Jumbo dit keer zou winnen. Komen o.a. Evenepoel, Asgreen en Jorgensen daar nog bij, dan is dat de doodsteek voor heel veel semiklassiekers en kleine rondes.
    25 september 2023 11:19
    Gelijk heb je!!!. Als het niet om Nederlandse ploeg ging waren ze dan ook zo enthousiast. Ik kijk naar wielrennen om de individuele prestaties en niet van ploegen. Dan vast reactie: heb jij geen verstand van wielrennen. Toch maken die reclame voor wielrenner : Sagan in verleden, Pogi, MVP van Aert
24 september 2023 19:00
In het licht dat Levevre al een paar jaar schetst, het kost hem naar eigen zeggen moeite om genoeg sponsoring los te peuteren, is deze waarschijnlijke fusie een orkaanwaarschuwing voor financieel zwaar weer in de wielersport. De wielersport lijkt over het financieel momentum te zijn. Desondanks is het imo de mokerslag voor de mannelijke topsport als elke topper in de fusieploeg blijft.

Stof tot nadenken.
    25 september 2023 00:51
    De wielersport is gebaseerd op diep conservatieve stromingen.

    Daar zitten hele mooie dingen aan, en hele slechte.
    25 september 2023 11:20
    Lefevre niet goed opgelet, Lidl naar Trek
24 september 2023 20:10
Het is inderdaad duidelijk dat er vanuit het midden oosten veel dubieus geld wordt geïnvesteerd in veel bedrijven en sportploegen en clubs. Ik las hier heel recent ook een artikel over in de Belgische krant De Standaard, waar ook het recente voorbeeld van Saudische invloed in het Spaanse Telefonica wordt genoemd. In het artikel werd ook genoemd dat er wel tegenstand is tegen chinees geld maar dat geld uit het midden oosten makkelijk wordt geaccepteerd. In die zin zou het welkom zijn als hier toch een beetje een dam tegenop geworpen wordt, al is het maar de vraag hoe lang dat zal duren. Toch liever een fusie dan geld waar het bloed vanaf druipt.

Ben nog steeds wel benieuwd wat de bronnen van WF zijn en of en wanneer die bevestigd wordt. Voorlopig blijft het allemaal, we hebben gehoord dat.
24 september 2023 18:49
Ik wil dat wel eerst zien want ik geloof er niet in . Langs beide zijde vindt ik dit raar
24 september 2023 20:34
Stokpaardjes maar weer van stal gehaald bij de auteur?
    24 september 2023 21:00
    Dit hele breaking news lijkt inderdaad wel bijna puur een vehikel om het standaard stokpaardje over oliegeld in het wielrennen weer van stal te halen..
24 september 2023 19:35
Opmerkelijk. Dat beiden een fusiepartner zoeken ok. Maar dit is toch een beetje alsof Ajax met Feyenoord gaat fuseren.
25 september 2023 00:19
Roglic weg en Evenepoel in de plaats, wat is daar vreemd aan ? Roglic is 34, 36 eer het zover is mogelijk. Dat is een afgesloten hoofdstuk. Denk trouwens dat Remco en Vignegaard zeer complementair zijn. En als er wat onderlinge strijd zou komen, so what, dat houdt de zaak levend. En Wout Van Aert zou misschien eindelijk eens een reeksje kunnen neerzetten van grote koersen i.p.v. zich uit te sloven in de tour.
25 september 2023 00:53
Ik kan de gedachte achter dit idee best begrijpen.... ........ ......... ......... .........

Als het inderdaad zo is dat er bepaalde investering fondsen zijn in het midden oosten die bereid zijn $ 500 miljoen te investeren in de wielersport, verspreid over een X aantal jaren, dan heb je er serieuze spelers op de markt bij. .......... .... ........ ......... ......... .........

Als men zich hierbij niet wenst aan te sluiten, en men heeft niet zo'n kapitaalkrachtige sponsor achter de hand als zijn bijvoorbeeld Ineos, Jayco Alula en/of UAE, dan is een fusie van twee sterke krachten (Maar misschien iets minder kapitaalkrachtig) zo stom nog niet........... .... ........ ......... ......... ......... Beide ploegen hebben ontzettend veel kennis binnenshuis .... En een aantal schitterende renners.

................................................................ Persoonlijk ben ik altijd wel van de Belgisch/Nederlandse samenwerking... En Primoz en Remco samen zou gewoon te gek zijn.... :)
25 september 2023 07:28
Wat een verschrikkelijk nieuws. Zowel de Belgische trots als Nederlandse trots in het wielrennen samen tot een onherkenbaar Benelux elftal. 52 renners in bange afwachting van een verdict over het contract. Hier is weinig "samen" aan. Geweldige renners zullen de ploeg moeten verlaten omdat er of geen ruimte is of te weinig kansen overblijven. Het is oneindig zonde dat er onvoldoende financiële grond is om de ploegen in huidige vorm te behouden.
    25 september 2023 07:37
    Even goed blijven ze over met een soort Alpecin rondom Kooij en van Aert. Verder al het rondewerk 4 kanten opgevlogen: geef me een stippellijn en ik teken er voor hoor, zou een leuke ploeg zijn en ik sta zelfs een secret policy voor die op termijn alleen Nederlanders en Vlamen duldt binnen de selectie.: ook leuk voor de supporters.
25 september 2023 11:12
Dit is doodsteek voor het wielrennen als kijksport
24 september 2023 19:41
Benieuwd hoeveel renners uit de lage landen een plek krijgen in dit team. Enkel de allerbeste helpers zullen overblijven. Plugge die graag met Remco werkt, ziet hem dan toch als mogelijk kandidaat winnaar Tour de France.
    25 september 2023 11:23
    Sinds TJV vooral de beste ploeg wil zijn , bijna geen resultaat meer met Nederlandse renners. Alleen Kooij en Bouwman weer mooi in hok gezet. We zijn enthousiast als Gesink de locomotief is . Nou ja.
24 september 2023 19:43
Het is 'WordPerfect' en niet 'Worldperfect'. En da's ook geen typo...
24 september 2023 22:26
Zo krijgt Jumbo iig ook voeten aan de grond in België. Benieuwd wanneer Appie ook instapt. Lidl maakt er sowieso al werk van.
Zal een aardige 'supermarktoorlog' geven.
    24 september 2023 22:34
    Huh?
    25 september 2023 07:29
    Jumbo stapt er juist uit... dat heeft deze hele ellende gestart
    25 september 2023 20:01
    Ja, klopt, foutje. Niettemin er komt weer een WT licentie vrij.
24 september 2023 23:07
Nee toch??
25 september 2023 11:32
Ik begrijp dus dat het onderliggende probleem is dat het geen internationale sport is. En dat de sport alleen maar populair is in landen waar ze geld hebben te besteden voor de producten van de sponsors, maar niet in landen waar ze geen geld hebben om te besteden aan de producten van de sponsors. Klinkt logisch.
25 september 2023 14:56
https://www.zeelandnet.nl/nieuws/teambaas-soudal-quick-step-ontkent-concrete-fusieplannen Volgens mij is er nog niets beslist dat deze fusie door gaat. SQS heeft buiten Remco weinig te bieden om een samenwerkingsverband aan te gaan. Ik hoop dat Plugge en Zeeman nog even verder gaan met hun zoektocht naar een goede extra sponsor.
25 september 2023 15:12
Wat ook nog zou kunnen: TotalEnergies krijgt de vrijkomende WT-licentie en de renners van Soudal sluiten daarbij aan. Wat feitelijk betekent dat sponsor Soudal van ploeg wisselt en de Soudal-renners van sponsor.
25 september 2023 15:23
De insinuaties van een fusie als deze smaken toch enorm naar:

– samengaan van oranje en roze
– samengaan van Rolling Stones en Beatles
– samengaan van Opel en Ford
– samengaan van PVV en SP
– samengaan van Trump en Biden
– samengaan van zwart en wit (grijze wolven of steekvliegen)

Is dit een voorzichtige eerste stap naar wereldvrede ofzo?
25 september 2023 17:37
Beetje off-topic: Misschien kan Ajax ook fuseren met FC Antwerp? Geintjuh
25 september 2023 19:56
Nederland kan met al die partijen geen kabinet meer formeren en klopt bij Vlaanderen aan voor een fusie. Nog meer gerollebol en wie wordt er minister president?
Ik hoop hiermee aan te geven hoe idioot en kansloos deze ideeën zijn.
25 september 2023 19:59
Blijft een vreemd verhaal dat TJV en tot voor kort Soudal Quick step alles winnen en wonnen waar, wanneer en hoe. En nu opeens geen opvolgende sponsors kunnen vinden terwijl ze de gouden formule al decennia lang bezitten. Zitten er dan lijken ergens in de kast? Of bang dat de deksel ooit van de beerput gaat? Je zou juist denken dat sponsors in de file zouden staan. En te bedenken dat deze teams in de Mekkalanden van de sport zitten. Als de Arabieren met oliedollars instappen dan kunnen 'westerse' oliereuzen toch ook wel enkele tientallen miljoenen sponsoren? Peanuts die paar grijpstuivers tov miljarden winst. De Tour de France is toch een van de grootste sportevenementen in de wereld? Goedkopere exposure bij een schone en gezonde sport bijna niet te vinden. Klimaat neutraler kan ook niet. Iedereen op de fiets.

Reacties zijn gesloten.