‘Jumbo-Visma spreekt zichzelf een beetje tegen met Kelderman en Van Baarle’

donderdag 17 november 2022 om 08:05
‘Jumbo-Visma spreekt zichzelf een beetje tegen met Kelderman en Van Baarle’

foto: Cor Vos

Podcast

De tijd begint te dringen voor B&B Hotels-KTM, dat met Mark Cavendish in een vicieuze cirkel is beland. Hij wil niet tekenen voordat er een grote sponsor aan boord is en vice versa. Hoe dat allemaal zit? Luister dan naar de WielerFlits Podcast!

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Maxim en Youri snijden daarnaast de uitspraak van Merijn Zeeman aan. Hij vertelde afgelopen week dat Jumbo-Visma in de toekomst geen renners meer moet aantrekken die al eens podium reden in een grote ronde. Dit naar aanleiding van de mislukte samenwerking met Tom Dumoulin. Maar hoe zo is dan Wilco Kelderman aangetrokken? En Dylan van Baarle, die afgelopen jaar Parijs-Roubaix won en toch ook een gearriveerde naam is?

Verder is er aandacht voor de WorldTour-aanvraag van het op voorhand kansloze Uno-X (toch?) én de terugkeer van Wout van Aert, Tom Pidcock en Mathieu van der Poel in de cross. Ook daarover hoor je meer in de WielerFlits Podcast!


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Dit artikel delen:

36 Reacties

Panache 16 november 2022 om 12:14

Het derde artikel over een bijzin in een interview, namelijk “Jonge renners kunnen met ons meegroeien, wij kunnen hen tijdens dat hele proces begeleiden. Als Tom op jongere leeftijd in ons team had gezeten, dan hadden we hem beter kunnen begeleiden”. De uitspraak binnen de juiste context zegt volgens mij iets over de insteek, iets over de gewenste manier van werken. Wat Wielerflits doet is die uitspraak omdraaien en het als een discussiepunt brengen of podiumrenners halen dan wel binnen de geschetste filosofie valt. Ik vind dit een mooie site, maar ook een armoedige wijze van nieuws fabriceren.

11
Youri IJnsen 16 november 2022 om 13:33

Podcast geluisterd? Doe dat even en kom dan terug :)

-10
Panache 16 november 2022 om 13:52

Nee Youri, ik ben een lezend lid en geen luisterend lid (zoals pakweg 95% hier aanwezig).

11
Youri IJnsen 16 november 2022 om 14:26

Dan ook niet oordelen.

-10
Romāns Vainšteins 16 november 2022 om 14:46

Schrijf dan niks bij de podcastlink, Youri.

Anders oordelen we gewoon over dit:

De tijd begint te dringen voor B&B Hotels-KTM, dat met Mark Cavendish in een vicieuze cirkel is beland. Hij wil niet tekenen voordat er een grote sponsor aan boord is en vice versa. Hoe dat allemaal zit? Luister dan naar de WielerFlits Podcast!

Maxim en Youri snijden daarnaast de uitspraak van Merijn Zeeman aan. Hij vertelde afgelopen week dat Jumbo-Visma in de toekomst geen renners meer moet aantrekken die al eens podium reden in een grote ronde. Dit naar aanleiding van de mislukte samenwerking met Tom Dumoulin. Maar hoe zo is dan Wilco Kelderman aangetrokken? En Dylan van Baarle, die afgelopen jaar Parijs-Roubaix won en toch ook een gearriveerde naam is?

Verder is er aandacht voor de WorldTour-aanvraag van het op voorhand kansloze Uno-X (toch?) én de terugkeer van Wout van Aert, Tom Pidcock en Mathieu van der Poel in de cross. Ook daarover hoor je meer in de WielerFlits Podcast!

6
Panache 16 november 2022 om 14:49

Je verwijst mij naar de podcast terwijl mijn reactie gaat over hetgeen Zeeman heeft gezegd in het Helden magazine interview (dat is kennelijk de bron). Dus de cruciale vraag is: op welke uitspraak (quote) van Zeeman gaat de discussie in de podcast Youri? Ik zie nergens een quote dat Zeeman letterlijk zegt geen podiumrenners meer te willen halen. Ik zie slechts een titel zonder “haakjes die een citaat aangeven” in bijv. dit artikel: https://www.wielerflits.nl/nieuws/merijn-zeeman-jumbo-visma-moet-geen-podiumrenners-meer-halen/
Mijn reactie gaat er over dat Wielerflits uitspraken van Zeeman duidt, er wat context aan geeft, om vervolgens met die ‘nieuwe waarheid’ aan de haal te gaan en er artikelen over te schrijven plus nu dan weer een podcast. De situatie verandert natuurlijk als er wél een letterlijke quote van Zeeman is. In dat geval is Wielerflits de “haakjes” vergeten in eerdere artikelen en is het misverstand uit de wereld. Maar je kan mij niet naar een podcast verwijzen om een geschreven bron te checken Youri.

9
Youri IJnsen 16 november 2022 om 16:03

“De uitspraak binnen de juiste context zegt volgens mij iets over de insteek, iets over de gewenste manier van werken. Wat Wielerflits doet is die uitspraak omdraaien en het als een discussiepunt brengen of podiumrenners halen dan wel binnen de geschetste filosofie valt. Ik vind dit een mooie site, maar ook een armoedige wijze van nieuws fabriceren.”

Als je de podcast luistert, kom je hier op terug. Dat is mijn punt. Prima als je kritiek levert, ik neem het altijd ter harte. Maar neem dan ook eventjes de moeite om eerst te luisteren en dan te praten ;-)

-11
Panache 16 november 2022 om 16:12

Je ontwijkt de vraag over welke quote het gaat Youri. Kan ik hieruit de conclusie trekken dat de bewuste quote niet bestaat (niet uitgesproken is door Zeeman)? Ik wil in dit draadje niet vervelend doen maar jouw gepush om de podcast te beluisteren heeft vrij weinig met de kernvraag te maken. Ik wil best geloven dat je zinnige dingen zegt in de podcast en het een interessant verhaal is maar niet iedereen verkeerd in de positie om 50 minuten discussie te kunnen luisteren in gezelschap en daarmee anderen lastig te vallen met jouw schelle stem (grapje, moet kunnen). Ik verbied mijn vrouw ook om GTST te kijken in mijn aanwezigheid en wanneer je neemt moet je ook iets geven :)

11
Harry Hek 16 november 2022 om 22:07

Beetje zwak om tot drie keer toe de vraag te ontwijken terwijl we allemaal duidelijk kunnen lezen waar het over gaat.

2
Lo squalo del lago di confine 16 november 2022 om 22:46

Kritiek op WF heeft nooit bestaan op WF.

2
Boomie1 17 november 2022 om 08:15

Youri waarom verdedig je jezelf zo hevig joh? Als de kritiek je “niets” doet, wat je laat uitschijnen in je reacties, waarom dan zo bezig blijven?

Ennuh als jullie kritisch op TJV mogen zijn in je podcast, mag een WF lid dat toch ook op jullie zijn? Maar zoals Lo squalo del lago di confine terecht opmerkt, kritiek op WF mag je niet hebben zonder dat Youri in de verdediding gaat.

0
Youri IJnsen 17 november 2022 om 11:07

Ik ontwijk de vraag drie keer, omdat het daar niet om draait. Het draait om het feit dat wij een podcast maken waarin dit ook passeert. Dat er vervolgens – zonder te luisteren – kritiek komt, vind ik vervelend. Daarvoor maken we het niet. Dus ja, misschien was ik wat geïrriteerd. Mocht iemand zich daaraan storen: het is wat het is.

Kritiek uiten is helemaal prima. Zoals ik al jaren aangeef: daar groeien wij door. Maar als de kritiek ongefundeerd is, dan vind ik daar wat van. Daar mag ik dan ook iets over zeggen of in verdediging gaan. Volgens mij is daar niets mis mee, @Boomie1 en @Lo Squalo. Ik vind jullie opmerkingen vrij makkelijk en oordelend.

@Panache en @Harry Hek
Ik ontwijk de vraag, omdat het mij daar dus niet om draait. Het draait mij om het feit dat er commentaar komt op de podcast (of een onderwerp wat daarin uitgebreid aan bod komt), zonder dat te luisteren. Dat stoort mij. Maar voor de volledigheid zal ik de vraag beantwoorden. Ja, de quote staat absoluut zo in Helden Magazine. Ik ga er vanuit dat jullie zelf ook het magazine kunnen kopen om dat te checken, in plaats van onze berichtgeving in twijfel te trekken. Ik zal jullie de barre tocht in dit rotweer besparen, hierbij de desbetreffende passage:

Vraag HM: Wat zijn de lessen die jij hebt geleerd van wat Dumoulin is overkomen?
Antwoord MZ: “Wat ik vooral heb geleerd door Tom is dat wij geen renners in de ploeg moeten halen die al op het hoogste podium in een grote ronde hebben gestaan. Jonge renners kunnen met ons meegroeien, wij kunnen hen tijdens het gehele proces begeleiden. Als Tom op jongere leeftijd in ons team had gezeten, dan hadden we hem beter kunnen begeleiden.”

Hopelijk kunnen we deze discussie nu sluiten.

1
Romāns Vainšteins 17 november 2022 om 11:33

Wat is vredesnaam een ‘hoogste podium’? Zijn er ook lagere podia?

-2
Wheely 17 november 2022 om 11:39

@RV
La Tropicale Amissa Bongo kent bijvoorbeeld ook een podium…

0
Wheely 17 november 2022 om 11:41

@Youri
Waar zijn de hoofdstukken? Dat vond ik een hele handige toevoeging.

Was tevens handig geweest in deze discussie om naar het stukje te skippen waar het over gaat..

0
Panache 17 november 2022 om 13:57

Beste Youri, deze hele discussie had voorkomen kunnen worden door als Wielerflits zijnde gewoon duidelijk met quotes te werken “de haakjes” om citaten mee aan te geven. Na minimaal 3 artikelen en ook hier alweer meer dan 25 reacties hebben we dan eindelijk de uitspraak van Zeeman zuiver.

“Wat ik vooral heb geleerd door Tom is dat wij geen renners in de ploeg moeten halen die al op het hoogste podium in een grote ronde hebben gestaan. Jonge renners kunnen met ons meegroeien, wij kunnen hen tijdens het gehele proces begeleiden. Als Tom op jongere leeftijd in ons team had gezeten, dan hadden we hem beter kunnen begeleiden.”

Wat zegt Zeeman? Hij zegt dat TJV geen eindwinnaars van een grote ronde moet halen. Oke, dat is duidelijk.

Nu dan de volgende discussie, ik citeer Wielerflits “Maar hoe zo is dan Wilco Kelderman aangetrokken? En Dylan van Baarle, die afgelopen jaar Parijs-Roubaix won en toch ook een gearriveerde naam is?”

Hoezo is dit in tegenspraak met de bewuste quote? Van Baarle is niet eens een renner voor het klassement in een grote ronde en Kelderman is geen eindwinnaar. Heb je net zo hard je best gedaan om de quote hier voor ons allen te presenteren (dank daarvoor) en nu dient zich het volgende twistpunt weer aan.

1
De Dikbilgorgel van Dorestad 16 november 2022 om 21:50
Quote van Wielerflits:
Merijn Zeeman benadrukt dat Jumbo-Visma in de toekomst geen renners in de ploeg moet halen die al op het hoogste podium in een grote ronde hebben gestaan

Volgens mij spreekt vooral Wielerflits zichzelf tegen.

5
Baukema Tomoulin 16 november 2022 om 12:09

Ach Jumbo is ook niet ongevoelig voor het sentiment dat het een Nederlandse ploeg is en er Nederlandse kopmannen zouden moeten rijden. Een gearriveerde naam zoals Yates of Mas zouden ze nooit aantrekken omdat ze ouder zijn en niet het juiste vlaggetje achter hun naam hebben. Een Nederlandse optie daarin (Kelderman of over wat jaren Arendsman) gaan ze wel willen doen. En verder de grootste binnen en buitenlandse talenten aantrekken en indien het werkt deze lang aan zich binden zoals Vingegaard, Foss, Kuss en wellicht Gloag

2
Michiel 16 november 2022 om 11:15

Een grote 3 weekse ronde, niet een eendagswedstrijd mannen

1
Mooie Sjors 16 november 2022 om 11:34

Kelderman en Van Baarle vind ik toch andere types dan Dumoulin, die als potentiële Tourwinnaar aan boord is gehaald en zelf al een grote ronde had gewonnen en 2de was geworden in de Tour. In 2017 en 2018 de absolute wereldtop.

Misschien dat de Jumbo-Visma-behandeling voor een extra impuls kan zorgen, maar echte winnaarstypes zijn Dylan en Wilco voorlopig niet. Van Baarle won in zijn carrière 6 koersen, Kelderman 4. Sterke renners die als schaduwkopman of luxe-helper kunnen worden ingezet, maar niet de grote vedetten van het wielrennen zoals bv. Roglic en Van Aert wel zijn.

1
Romāns Vainšteins 16 november 2022 om 11:45

Wat mij betreft zijn Kelly, in goed & gelukkig gekozen giro/vuelta zowel als van Baarle (Vlaanderen/Roubaix) wel degelijk ‘podiumkanidaten’. Maar we moeten maar zelf uit Zeeman’s woorden opmaken welke podia wel vs niet meetellen. Slag bij Norg kunnen ze met het halve team wel halen.

0
Mooie Sjors 16 november 2022 om 13:10

Ja daar heb je wel gelijk in, het zijn wel podiumkandidaten. Maar nu niet dat het overkill wordt voor mij.

Bij UAE halen ze ook Adam Yates aan boord, dat is ook een 'podiumkandidaat'. Terwijl ze daar al Pogacar, Ayuso en Almeida hebben rondrijden. Ik zie dat toch meer als versterkingen in de breedte dan echt aanwinsten waarvan verwacht wordt dat ze de grote prijzen pakken.

Van Baarle zeker ook podiumkandidaat op de kasseien. En eigenlijk kwamen ze daar vorig jaar net wat tekort bij Jumbo-Visma. Zonder Van Aert niet meegedaan om winst in de RVV, en in PR zat Wout alleen in de finale. Buiten die paar kasseiklassiekers zie ik in Van Baarle ook niet echt iemand die het zelf kan afmaken.

Maar goed, dat is eigenlijk de discussie niet. Want Zeeman had het over renners meekrijgen in hun manier van werken, niet over te veel goede renners in 1 ploeg.

1
Bielefeld, Nordrhein-Westfalen 16 november 2022 om 11:47

Ik denk niet dat Kelderman echt als grote kopman is binnengehaald. Ik zie hem eerder als laatste man voor Vingegaard of Roglic in de grote rondes. Ik ben alleen wel benieuwd of hij de Giro of de Tour gaat rijden. Dat Kelderman zelf liever geen Tour rijdt kan nu anders zijn als hij in functie rijdt van een kopman.

1
Groetjesaandevoetjes 16 november 2022 om 12:03

Ik zie de laatste jaren veel ploegen (Ineos, Jumbo, Bahrein, Bora) met meerdere kopmannen de strijd aangaan en dan zien wie er de beste is, zodoende past Kelderman perfect bij JV. Kelderman slaat niet met zijn vuist op tafel en is daarom de perfecte man om hoog in het klassement te staan als afleider, zodat Roglic/Vingegaard het kunnen afmaken.

1
ghostwriter 16 november 2022 om 15:35

Kelderman is toch voor een groot deel door Jumbo-Visma vormgegeven? Hij heeft vijf jaar voor de ploeg gereden en zat daarvoor in de opleidingsploeg van toen nog de Raboploeg.

1
Wheely 16 november 2022 om 16:04

Waar zijn de hoofdstukken?

1
Limal 16 november 2022 om 22:06

Rechts in de kast, naast de been- en armstukken.

2
Youri IJnsen 17 november 2022 om 11:44

@Wheely
Komen eraan! :-)

2
Wheely 17 november 2022 om 12:45

Toppie joppie

0
Ray Haaier 17 november 2022 om 17:55

Wat bijzonder dat nu collectief geklaagd wordt over deze stelling van WF. Wat WF hier stelt in diens podcast, is eigenlijk wat het gros van de leden/lezers van deze site zelf zei onder dat artikel dat hierover gaat.

Ten tweede zie ik niet waarom Jumbo Visma zichzelf tegenspreekt hierin. Want de 2 renners die worden genoemd en onlangs door het team zijn gecontracteerd, zijn een behoorlijke tijd voordat ze met die stelling kwamen aangetrokken. En de kans is vrij groot dat Kelderman voor een andere rol is aangetrokken dan toentertijd Dumoulin was aangetrokken.

Er zouden echt een stuk minder popcorn-momenten (en dus ergernissen) hier op dit forum zijn, wanneer mensen lezen vanuit de context en proberen te lezen om te begrijpen ipv om te reageren. Daarbij zou het ook raadzaam kunnen zijn als WF zulke stellingen op basis van reacties onder artikelen niet als fundament gebruiken voor een artikel en/of podcast… tenzij je uit bent op oeverloze discussies gevuld met disrespect.

Wees lief voor elkaar, want…
#dewegnaarnieuweseizoenisnoglang

1
Geel Zwarte Bril 16 november 2022 om 11:13

Die renners waren al aangetrokken voor de uitspraak. Dus het gaat over de periode na de uitspraak, niet van daarvoor.

0
Ray Haaier 17 november 2022 om 17:55

Inderdaad!

0
Lo squalo del lago di confine 16 november 2022 om 21:52

Zijn dit jullie eigen meningen of plukken jullie dit geneuzel rechtstreeks uit de comments?

0
Jean Dumas 17 november 2022 om 09:36

Kelderman en Van Baarle zijn prima aankopen. Die twee weten waar ze aan toe zijn bij Jumbo en waar ze staan in hun carrière.

0
Rawolf Rawolf 16 november 2022 om 11:06

Jumbo moet inderdaad niet doorslaan met interessantdoenerij

-1
Grote Plateau 16 november 2022 om 13:40

Idd, geen mooie, pseudo-wetenschappelijke praatjes maar gewoon ordinair opkoopbeleid.

-3

Headlines

Populair

Materiaalzone