Merijn Zeeman: Jumbo-Visma moet geen podiumrenners meer halen
foto: Cor Vos
donderdag 10 november 2022 om 10:31

Merijn Zeeman: Jumbo-Visma moet geen podiumrenners meer halen

Merijn Zeeman benadrukt dat Jumbo-Visma in de toekomst geen renners in de ploeg moet halen die al op het hoogste podium in een grote ronde hebben gestaan. Dat zegt de hoofdcoach van Jumbo-Visma op de vraag van Helden Magazine wat de lessen zijn die hij geleerd heeft van wat Tom Dumoulin is overkomen.

De nieuwe najaars-editie van RIDE is nu verkrijgbaar! In ons najaarsnummer kijken we vooruit naar de periode waarin ploeteren door regen & modder centraal staan. Met o.a. een uitgebreide reportage met gravelaar Niki Terpstra. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting! 

In plaats van gearriveerde renners die in de grote rondes al een palmares hebben opgebouwd, moet Jumbo-Visma zich volgens Zeeman richten op talenten: “Jonge renners kunnen met ons meegroeien, wij kunnen hen tijdens dat hele proces begeleiden. Als Tom op jongere leeftijd in ons team had gezeten, dan hadden we hem beter kunnen begeleiden.”

Toch haalt Jumbo-Visma voor de komende jaren Wilco Kelderman terug in de ploeg. Juist in dienst van een ander team, Team Sunweb, stond Kelderman in 2020 op het podium van Giro d’Italia. “Wilco heeft ongelooflijk veel klasse in zijn lijf en wij denken dat er nog meer uit hem te halen is”, zegt Zeeman hierover. Kelderman kwam de laatste twee jaar uit voor BORA hansgrohe, waar men uitermate tevreden over hem was.

De doelen voor 2023 zijn duidelijk. Zeeman: “We willen heel graag weer de Tour winnen. En een kasseien-monument, dus de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix, want die hebben we nog nooit gewonnen. Er is ook nog de wens om de Giro te winnen, want dat is ook nog niet gelukt.”

 
45 Reacties
Sorteer op:
10 november 2022 10:41
Als Jumbo in 2023 de Giro wil winnen, dan zal Roglic de Giro moeten rijden.
    10 november 2022 11:25
    Of Vingegaard natuurlijk ;-)
    10 november 2022 11:31
    Of uiteraert Van Aert! :-)
    10 november 2022 11:37
    Met zijn drieën op het podium! :-p
    10 november 2022 13:35
    En REV de Tour uiteraard;-)
    10 november 2022 16:54
    Ja, Remco wint de tour uiteraard
10 november 2022 10:47
En mocht er ooit een Nederlander van een andere ploeg een grote ronde winnen, zal de sponsor en mediadruk om hem te halen niet te weerstaan zijn, ondanks deze theorie …
    10 november 2022 11:31
    Ja mocht Arensman in de komende twee jaar podium rijden in een grote ronde dan zullen ze hem ongetwijfeld met open armen ontvangen mocht hij zin hebben om over te stappen.
    10 november 2022 11:44
    @Wheely Je zou bijna denken dat dit een specifieke verwijzing naar Arensman was. Maar waarschijnlijk is het slecht een ondoordacht doortrekken van negatieve conclusies n.a.v. het drama rond Dumoulin naar een algemene stelregel, terwijl je met Kelderman die regel gelijk al weer gebroken zou hebben (en met Van Baarle trouwens ook).
    11 november 2022 11:31
    @Oblomov: Ik denk dat het meer een expliciete verwijzing is naar Remco Evenepoel. Dat is iemand die de sfeer in een ploeg nog beter kan verzieken dan Greg van Avermaat(ennaaier) en Vinzcnzo Nibali bij elkaar. Jumbo is dan wel Nederlands, maar ze zijn vanwege de groei meer in Belgische renners geïnteresseerd. Wilco Kelderman is veer meer gezagsgetrouw. Die doet zijn werk en legt een goede tijdrit af. Hij is de knecht die in de grote ronden de kopman net dat stukje steile berg over kan helpen waar Wout te kort komt. De perfecte opvolger voor Steven Kruiswijk.
10 november 2022 12:27
Maar we halen wel Van Baarle binnen voor DE ronde....
    10 november 2022 14:04
    Ook mijn gedachte: ze hebben al meer goede klassieke renners voor een podium dan AK renners voor een GT podium.
    10 november 2022 16:54
    Ze verliezen ook twee renners die dat werk goed aankunnen met Teunissen en Eenkhoorn. Kelderman is goed om vertrek van Dumoulin en Harper op te vangen. Gaan ze in beide gevallen op vooruit denk ik.
10 november 2022 12:29
Jumbo is sinds 2015 hoofdsponsor en sindsdien zijn de succesvolste renners (in willekeurige volgorde): - Roglic - Van Aert - Vingegaard - Kruijswijk (die Giro van 2016, geweldig) - Foss (wereldkampioen tijdrijden mag in dit rijtje) - Groenewegen Wat in dit rijtje opvalt is dat het allemaal renners zijn die op jonge leeftijd en/of onervaren bij de ploeg kwamen en door een goed stappenplan, de juiste kneding, optimalisatie rondom alle legale prestatiebevorderende methoden (hoogtestage, zuurstoftent, ketonen, etc.) de wereldtop bereikt hebben. Ik kan mij voorstellen dat het een ploeg meer voldoening geeft om op die wijze topprestaties te leveren en daarnaast is het financieel ook minder risicovol. Dat Zeeman aangeeft op die wijze door te willen gaan is dus zeker te verdedigen, de scouting op orde en deze lijn doortrekken.
10 november 2022 10:43
Rare uitspraak. Alsof Dumoulin model staat voor alle podiumrenners. Maar fijn voor iedereen met succes dat ze een sollicitatie bij de Zeeman kunnen besparen …
    10 november 2022 11:02
    Waarschijnlijk hebben ze liever renners die ze kunnen kneden dan renners die al op een andere manier succes hebben gehad. Dumoulin overtuigen dat het op een andere manier nog beter kan is een stuk lastiger dan Vingegaard die nog een onbeschreven blad was. Mensen dingen afleren is gewoon heel moeilijk.
    10 november 2022 12:22
    @Handige Harry: Je hebt helemaal gelijk maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de staf. In de sport heb je heel wat 'goeroes' die heel erg hun visie willen opdringen aan anderen. Dat het bij verschillende mensen heeft gewerkt betekent niet dat het zaligmakend is of nog erger de enige juiste wijze is. Oftewel je zal ook moeten borgen dat er een dialoog mogelijk is tussen iemand die op andere wijze heeft gewerkt, zeker als deze geen progressie boekt met de JV-methodiek.
    10 november 2022 14:24
    Ik zeg zeker niet dat de Jumbo methode zaligmakend is. Wat betreft begeleiding die zijn visie opdringt, ja dat gebeurt overal. Zeker als ze succesvol zijn geweest. Ze zullen ook vast wel de dialoog aangaan en grote renners zullen zelfs wat meer vrijheid krijgen maar uiteindelijk moet je als renner toch redelijk binnen de visie van de ploeg passen. Zo gaat dat ook in het normale leven.
10 november 2022 11:11
Wel gek natuurlijk dat hij zoiets zegt nadat ze Kelderman gehaald hebben die letterlijk zo'n renner is. Maar uiteindelijk hebben ze al voldoende kwaliteit in de kern voor het gebergte. Idd beter om jeugd te begeleiden en hopen dat er daar een topper uitgroeit, dan een 'gevestigde' waarde te halen voor veel geld. Voorlopig hebben ze met Vingegaard en Roglic, 2 wereldtoppers in dit werk. Kelderman net een niveau eronder. En met Kruijswijk, Valter, Kuss, Bouwman en Foss nog genoeg klimgeweld. En dan kunnen Dennis, Benoot en Van Baarle ook stukje klimmen ( beginnen we nog niet over Van Aert...). Uiteindeljk moet je de renners ook genoeg kansen geven. Je ziet bij Ineos (Bernal, Carapaz, A.Yates, Thomas, Hart, Martinez, Sivakov) ook langzame leegloop en ik moet het ook nog zien gebeuren in UAE (Pogacar, Almeida, A.Yates, Ayuso)
    10 november 2022 12:55
    @Massimo, je zegt: "Wel gek natuurlijk dat hij zoiets zegt nadat ze Kelderman gehaald hebben die letterlijk zo’n renner is." Is die redenatie logisch? Het zou mijns inziens pas gek zijn als ze ná zo'n uitspraak nog zo'n renner halen.
    10 november 2022 14:46
    Maar Kelderman komt van de ploeg en is voor een groot deel door de ploeg vormgegeven.
10 november 2022 11:12
De strategie is duidelijk: Kelderman is gehaald als knecht, ook Kuss zal niet als kopman worden uitgespeeld. Van Baarle wel, naast Wout.
    10 november 2022 11:43
    Indien Roglic en Vingegaard naar de Tour gaan is Wilco toch gewoon kopman in de Giro? Ik mag het in elk geval hopen en dat ie niet alleen als knecht fungeert. Genoeg anderen om als knecht te dienen in de tour.
    10 november 2022 12:04
    Goede tijdrijder en wie weet halen ze bij Jumbo-Visma wel nog meer uit Kelderman. Kan zomaar meedoen voor eindwinst dan in de Giro. Vraag me ook wel af wat ze met Kruijswijk gaan aanvangen. Heb het gevoel dat die liever nog eens voor eigen rekening een grote ronde zou rijden. Persoonlijk vind ik die als knecht ook wat minder geschikt.
    10 november 2022 18:26
    Kelderman is de ultieme knecht, kijkt altijd achterom als hij op kop komt.
    10 november 2022 21:26
    Wie is die Wout??? Poels???
10 november 2022 15:10
Ik denk dat het een verstandig beleid is als Jumbo-Visma zich profileert als ploeg die zijn eigen kopmannen opleid (wat de afgelopen tijd met onder andere Roglic en Vingegaard goed is gelukt). Mede daardoor kunnen ze een mega talent als Nordhagen naar de ploeg halen. Natuurlijk zullen daar nog uitzonderingen tussen zitten. Als Arensman een van de beste klassementsrenners van de wereld wordt zal hij als Nederlander commercieel te interessant voor Jumbo-Visma worden om niet te proberen hem aan te trekken.
11 november 2022 04:16
Wielrenners zijn rijdende reclamezuilen. Tom heeft voor Jumbo niet zoveel sportieve prestaties neergezet, maar wel veel media aandacht gegenereerd. Dus prima gedaan voor de sponsors. Dat Zeeman op de kant een oude aap niet meer kan leren vlooien zegt ook wat over de capaciteiten van Zeeman.
10 november 2022 11:01
Quintana en Froome moet je inderdaad niet willen. En Thomas is te oud. Maar met Pogacar, Evenepoel, Bernal, Hindley, Carapaz, Yates en Hart is toch niet zo heel veel mis? Ik snap dat ze hen niet willen of kunnen halen en meer smaken zijn er niet qua GT winnaars, maar die hebben allemaal niet de rugzak die Dumoulin bij zich had. Roglic hebben ze ook niet bepaald vanaf zijn jeugd kunnen begeleiden?
    10 november 2022 11:47
    Yates carapaz Bernal hebben wel heel duidelijk een rugzak
    10 november 2022 11:54
    Bernal is geblesseerd, maar wat is er mis met Yates en Carapaz?
    10 november 2022 16:56
    Hart? als knecht misschien. Dat is nu het ultieme voorbeeld van een renner die je niet moet halen. Optimaal geprofiteerd van de lockdowns, maar die gaat nooit meer het niveau van 2020 halen.
    10 november 2022 20:23
    @fdj Hart gaat geen ronde meer winnen maar het verhaal gaat over Dumoulin die ze niet meer konden redden. Maar Hart kan je er volgens mij uitstekend bij hebben. Het Dumoulinverhaal is niet op hem van toepassing. Waarschijnlijk niet als Tourwinnaar maar wel als betrouwbare ploegmaat die meer dan zijn plek heeft in het peloton.
10 november 2022 11:11
Menchov en Van Hooydonck geschrapt uit de ploeggeschiedenis? Jumbo Visma is toch echt gewoon de huidige naam van de ploeg Raas. Geschiedenis moet je koesteren, zeker wanneer je het verlangen hebt om het soort individuen-overstijgende loyaliteit te inspireren die we kennen van voetbalclubs. Doe ik overigens zelf bijna Van der Poel tekort, die ook namens deze ploeg de Ronde van Vlaanderen won.
    10 november 2022 12:33
    Indien het over de periode vanaf 2015 gaat (op zich verdedigbaar) dan moet er ook nog een Lombardije gewonnen worden als 1e keer.
10 november 2022 14:01
Kun je op voorhand zo niet zeggen. De vermeende toekomstige podiumkandidaten, zeg Roglic en Vingegaard kunnen het eventueel niet meer laten zien. Behaalde resultaten in het verleden bieden geen.... simpel gezegd. Op alleen dan jeugdig talent in te zetten is ook geen garantie. Dat Kelderman ahw als uitzondering wordt aangetrokken is een enigszins bedrieglijk argument. Dit soort gasten, die al bewezen hebben (bijna) podium te kunnen rijden zijn goud waard. Bakken met ervaring en nog inzetbaar als reservekopman. Zeker relevant als TJV in alle 3 grote rondes wil scoren. Niet voor niets gaat Ineos bijvoorbeeld met Thomas door.
    10 november 2022 14:47
    Daarom is Jumbo-Visma ook al bezig met potentiele opvolgers van Roglic en Vingegaard als Staune-Mitter en Nordhagen. Jumbo-Visma denkt dus daarmee een grotere kans op succes te hebben dan met het aantrekken van een reeds bewezen klassementsrenner die al set in his ways is (omdat hij met die ways successen heeft behaald).
10 november 2022 13:00
Zegt ie nou echt dat Ayuso als 20-jarige te oud is om mee te groeien in het proces, hahahaha?
    10 november 2022 13:46
    Nee, dat zegt hij niet. Het enige relevante in deze context is dit citaat: “Jonge renners kunnen met ons meegroeien, wij kunnen hen tijdens dat hele proces begeleiden. Als Tom op jongere leeftijd in ons team had gezeten, dan hadden we hem beter kunnen begeleiden.” Dit is een redelijk lang artikel gebouwd rondom twee zinnen van Zeeman en een hoop duiding van de journalist in kwestie.
10 november 2022 23:04
Ik verbaas me al vrij lang over dit team, eigenlijk altijd al verdacht gevonden en mijn bronnen intern bevestigen dit. Maar ook de schaatsploeg heeft er profijt van. Ik ga me niet te veel uitwijden, maar ik zit heet hij het vuur. Zo warm dat ik mijn vingers er niet aan ga branden ;)
    11 november 2022 00:01
    Ik steek voor geen enkele ploeg/renner mijn hand in het vuur, maar wie anoniem A zegt zonder te willen uitwijden (sic) is zelden een ingewijde...
    11 november 2022 08:18
    interessantdoenerij
10 november 2022 14:23
Beetje gratuit allemaal. Wanneer Roglic tot overmaap van ramp tussen de schuifdeuren in het revalidatiecentrum belandt en Vingegaard op spacecake positief test halen ze met de keldervoorraad van Fritsie overmorgen een podiumkanidaat.
    10 november 2022 15:12
    Ik denk niet dat Jumbo-Visma dan in paniek een klassementsrenner aan zal trekken maar dat ze tijdelijk zich richten op de klassiekers en het sprinten met onder andere Van Aert en Kooij tot talenten als Staune-Mittet en Nordhagen als kopman naar grote rondes kunnen. Wie weet dat Foss het toch nog lukt structureel vijf kilo te verliezen en kan hij mee gaan strijden voor podiumplaatsen in grote rondes. Foss is 1,84 meter en 74 kilo terwijl zijn toekomstige ploeggenoten Kelderman en Valter beide 1,85 meter en 65 kilo wegen. Wil Foss echt mee strijden om het winnen van grote rondes dan zal hij naar zo'n gewicht moeten zonder power te verliezen en of dat zal lukken is natuurlijk maar zeer de vraag.
    10 november 2022 17:03
    Die Foss moet gewoon een redelijk klimmenf tijdrijden machine worden. Knechten, klassiekers, tijdritten en soms een klassement in een ronde van een week. Het is nu wel duidelijk dat hij op zijn best is met dat extra gewicht. Hij gaat waarschijnlijk toch geen grote ronde winnen met hooggebergte. Daar naar toe werken is helemaal niet gezond voor Foss of WvA.

Reacties zijn gesloten.