Jumbo-Visma haalt Olav Kooij per direct naar WorldTour, debuut in Omloop
Jumbo-Visma hevelt Olav Kooij per direct over naar de WorldTour-selectie. De 19-jarige sprinter zou eigenlijk pas op 1 juli 2021 de overstap maken van de Development-ploeg naar de hoofdmacht. Hij debuteert in de Omloop Het Nieuwsblad al meteen voor Jumbo-Visma.
De transfer van Kooij, die vorig jaar liefst zes keer wist te winnen, is onder meer vervroegd dankzij de blessure van Mike Teunissen. De Limburger zou een belangrijke rol spelen in de voorjaarsploeg, maar gevreesd wordt dat Teunissen de komende maanden niet in actie kan komen na een val tijdens het trainingskamp.
‘Overstap draagt bij aan zijn opleiding en ontwikkeling’
“Helaas vallen er steeds meer koersen weg uit het programma van ons developmentteam en tegelijkertijd ontstaat er in het profprogramma juist meer ruimte door het uitvallen van renners”, legt sportief directeur Merijn Zeeman uit. “Dat creëert voor Olav een situatie waarin een overstap het beste bijdraagt aan zijn opleiding en ontwikkeling.”
Kooij is blij dat hij deze maand al in actie kan komen voor Jumbo-Visma. “In de profkoersen kan ik een hoop leren”, zegt het Jachtluipaard van Numansdorp zelf over zijn transfer. “Die ervaring neem ik allemaal mee in mijn rugzak. Door nu deze stap te zetten ben ik iets meer verzekerd van het rijden van wedstrijden en dat is een belangrijk onderdeel van mijn ontwikkeling.”
In het jaar van zijn doorbraak werd Olav Kooij genomineerd voor de Gerrie Knetemann Trofee. De titel Renner van de Toekomst 2020 ging uiteindelijk naar Ceylin del Carmen Alvarado.
Ben benieuwd wat Kooij kan op het hoogste niveau.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Olav_Kooij
https://www.wielerflits.nl/nieuws/olav-kooij-slaat-dubbelslag-op-slotdag-orlen-gp-nations-cup-u23/
@arie, bijna tijd voor je zomerslaap lijkt me? Of blijf je ook deze zomer klagen dat wielrennen geen veldrijden is en vanwege corona eigenlijk helemaal niet door zou moeten gaan?
Enkel heeft de ploeg nu eenmaal andere hoofddoelen dan die paar World Tour races (7 in totaal) op Vlaamse/Franse steentjes. Er zijn daarnaast nog zo'n 160 koersdagen dit jaar die voor de ploeg blijkbaar een grotere importantie hebben.
Daarnaast heeft Woutje met z'n gezond verstand voor nog een HEEEEEEEEELE lange tijd bijgetekend, dus er zullen vanuit de ploeg wel bepaalde beloftes gemaakt zijn richting aankomend seizoen. En daarnaast is het natuurlijk maar gewoon eens even afwachten hoe jonge knapen als Dekker, Van Hooydonck of bijvoorbeeld een Olav zich dit seizoen ontwikkelen, want daar kan op dit moment niemand nog iets zinnigs over zeggen.
Daarnaast heb je met Roosen nog iemand die prima in staat zou moeten zijn top twintig te rijden op de steentjes, en Wijnants heeft bakken ervaring. Dus kan je concluderen dat ze enkel iemand missen die Woutje kan bijstaan in de aller, aller diepste finale. (Tsja die rol was nu net weggelegd voor Teunissen, dus als die wegvalt zit je met een probleem.)
Langs de andere kant hoeven we daar ook niet te dramatisch over te doen, aangezien 85% van de ploegen maar met hooguit één mannetje in de finale zal zitten. Het is tegenwoordig zelfs al mogelijk de Tour de France te winnen zonder ploeg. ;)
On-Topic ... De enige juiste move van de ploeg. Zoals al wordt aangegeven zijn er voor de beloftes maar vrij weinig koersen. Dus is dit het moment bij uitstek om zulke jonge knapen al eens van het echte werk te laten proeven.
Goede stap voor hem om de benodigde ervaring al eerder op te doen en als hij en de ploeg de realistische insteek mbt zijn prestaties vasthouden kan er niet veel fout gaan.
Rond de bekendmaking dat Dekker in de Giro selectie zat, waren er bijvoorbeeld veel reacties over de afwezigheid van oa Oomen en Vingegaard.
Wat het vervroegd overhevelen van Kooij, vind ik het idee erachter ook vrij duidelijk uitgelegd. In plaats van het inpassen van bijvoorbeeld Hofstede, kiezen ze voor het bieden van kansen aan een (top)talent dat anders weinig had kunnen koersen door het uitvallen van veel koersen.
Ik weet dat ze talent uit het development team kunnen doorschuiven, maar dat lijkt me ook niet een 'bewuste' keuze, aangezien dat ook uit 'armoe' zal komen. Het is ook lastig plannen, aangezien je aan het begin van een seizoen niet verwacht dat je Dumoulin, Groenewegen en Teunissen niet kan inzetten op de plekken waar je wilt. En ik snap ook wel dat het budget op een gegeven moment op is (al helemaal als een contract van een veel verdiener is opengebroken). Maar ik heb al vaker gezegd dat ik vond dat ze een dunne selectie hadden, aangezien Dumoulin vorig jaar ook moest komen opdagen in koersen die hij niet wou rijden.
Martens stopt deze zomer en Wynants rijdt met Parijs-Roubaix zijn laatste koers. Dat betekend dat de ploeg na de zomer 26 renners heeft, terwijl het minimum van de UCI 27 is. Ze hebben goedkeuring gekregen van de UCI, aangezien ze aan het begin van het seizoen 27 renners hadden.
Dekker die de Giro rijdt in plaats van Groenewegen lijkt me een hele goede mogelijkheid. Maar wat wil dat zeggen? Toch vooral dat ze inschatten dat hij daar kans maakt op mooie uitslagen? Veel eerder dat dan dat hij er een gat op moet vullen, aangezien er dus veel andere opties waren voor die plek. Ik zie ook daar het smoesje niet.
Het heeft al een bijnaam alvorens het 1 profkoers gewonnen heeft. Als dat maar niet naar zijn bol gaat stijgen. Maar dat draagt natuurlijk al bij aan 'het merk' Olav Kooij.
Gelukkig kan hij ook rekenen op zijn Belgische superknecht, de "kruiwagen van Lille", om het merk O-Ko op de kaart te zetten. Die gaat Kooij in zijn achterzak meenemen in zijn reis door het peloton, om hem in een zetel af te zetten als de echte finale begint.
Dus te snel.... hoezo?
Tuurlijk mag zo'n knulletje z'n spierballen laten zien als hij als snotpiek van 18/19/20 een profkoers weet te winnen.
En de conclusie die sommige daar blijkbaar uit trekken zegt volgens mij meer over hun eigen karakter. In de weinige interviews die ik van deze jonge gast heb mogen zien, komt hij op mij toch zeer bescheiden en realistisch over.
Ik ben in ieder geval super blij dat dit nog zeer jonge Nederlandse talentje al een paar keer tussen de "grote jongens" mag meedoen. Hij heeft nog zeer veel te leren, en er is geen betere leerschool dan goed te knechten voor de kopman.
Me verplaatsend in nationaal sentiment kan ik me de ergernis van Wuyts wel voorstellen maar gelukkig is van Aert prof genoeg om zich te kunnen schikken in een rol van kort houden en sprint aantrekken. Dat er goede knecht in huist weten we inmiddels.
Wat een patser op z’n brommer. Iemand moet dit ventje zijn smartphone afnemen hoor voor hij posten gaat.
Ik heb op die leeftijd nooit zo'n ding gehad omdat ik bijna net zo hard kon fietsen. Bovendien waren extra trainingskilometers altijd meegenomen.
Als ik me goed herinner kwam daar ook de bijnaam 'Jachtluipaard van Numansdorp' uitgebreid aan bod. Ik weet niet meer precies wat ook alweer de oorsprong was...
Hij is het nog niet, maar oppassen dat het geen eng mannetje wordt. Daar gaan wij over waken. Want ik ben er zeker van dat hij met ons rekening houdt!
https://www.procyclingstats.com/race/settimana-internazionale-coppi-e-bartali/2020/stage-1a
Geen WT top10 daar (uiteraard...), maar een zeer degelijke ProConti top10 zou ik zeggen.
In de Omloop zal het wel knechten worden, hoewel... voor wie eigenlijk?
De Heerser van Hoekse Waard zou op zich nog wel kunnen, maar dan zullen er wel een paar knappe zeges bij moeten.
(schattige beestjes trouwens)
De term Jumbo-Visma stuurt hun kat krijgt wel een andere lading dan.
Maar dan heeft ie nog altijd het solo de rest op een ronde rijden als backup.
Goed dat we al alvast kunnen uitsluiten dat Kooijtje een monument zal rijden in 2021. Mocht Affini op z'n plaat gaan 1 week voor Roubaix dan ruilt kap'tein Zeeman schip voor fiets neem ik aan?
Zou het kunnen dat je over zijn opstelling in Omloop het Nieuwsblad gelezen hebt?