Joseph Cooper doet ‘Nijdammetje’ in Tour of China I, De Maar vijfde

Door , donderdag 14 september 2017 om 09:55
Joseph Cooper doet ‘Nijdammetje’ in Tour of China I, De Maar vijfde

foto: ASO (archief)

Joseph Cooper heeft de derde rit in de Tour of China I op zijn naam geschreven. De 31-jarige Nieuw-Zeelander van IsoWhey Sports-SwissWellness plaatste op anderhalve kilometer voor de streep in Pingchang een aanval en hield een jagend peloton vijf tellen achter zich. Liam Bertazzo blijft in het bezit van de leiderstrui. Marc de Maar werd vijfde in de daguitslag.


Dit artikel delen:

18 Reacties

AZH 14 september 2017 om 10:16

Ik gun Papok nog wel een ritje deze ronde.

Er zijn trouwens 3 rustdagen op 5 etappes :) zal wel door verplaatsing komen?

wimpy 14 september 2017 om 10:43

Of een Willy Teirlinckje?

goat0547 14 september 2017 om 10:46

Een cancellaratje

Wemeldinge 14 september 2017 om 10:48

Onzinnige “kop”

Bulcke 14 september 2017 om 11:03

Je kan je afvragen of de aanhalingstekens nodig waren, maar ik wist door de kop gelijk wat er bedoeld werd. Prima kop dus. Als er altija alleen mag staan dat [naamwielrenner] het aanstromende peloton voor bleef wordt het een beetje saai niet? Gezeur altijd.

Dolfy 14 september 2017 om 11:46

@AZH klopt, na de eerste etappe waren het zelfs 800 kilometer dat men moest overbruggen…

Lopopodium 14 september 2017 om 11:55

Waarschijnlijk ken ik mijn klassiekers niet (ik volg het wielrennen pas sinds 1994, blijkbaar nog te pril…), maar wat mag ik verstaan onder een ‘Nijdammetje’? Net voor het peleton uit beschouw ik (in ieder geval) als een Cancellara’tje, net als Goat0547. Of een Vinokourovje. Tenzij Nijdam uit een kopgroep overbleef en nog nèt genoeg tijd zou overhouden op het peloton.

Aristos 14 september 2017 om 12:05

@Lopopodium: dit is toch wel een beetje ken-je-klassiekers: https://www.youtube.com/watch?v=ZE1N6f48tp4

Bulcke 14 september 2017 om 12:12

Dank voor de link aristos. Wat een slecht camerawerk btw. Dan hebben we tegenwoordig niets te klag3n

Hoebele 14 september 2017 om 12:24

Internationaal toch bekend als een Ekimovje?

tendam 14 september 2017 om 12:27

Internationaal kennen de oudere volgers Nijdam ook nog wel hoor. Jelle Vanendert is zelfs naar hem vernoemd.

lemmens 14 september 2017 om 12:29

Ik dacht eerder aan een Gilbertje. Al is dat bij hem wel al jaren geleden.

Lopopodium 14 september 2017 om 12:29

Dank voor de link. Ja, van voor mijn tijd. Ook een beetje een Knaventje, hoewel die van verder ging…

Wheely 14 september 2017 om 13:01

Volgend jaar spreken we misschien wel over een “Coopertest” als iemand een “Nijdammetje” doet.

tvm 14 september 2017 om 16:29

@ tendam,

Grappig dat je internationaal zegt, en met een Vlaams voorbeeld komt. Indrukwekkend voorbeeld.

zeewolde 14 september 2017 om 18:24

Shit ik word oud, wist direct wat er bedoeld werd….

Mwielerfan 14 september 2017 om 21:55

Ik volg de tour sinds 1995, vuelta sinds 2002 en de rest sinds 2008 en heb commentatoren er vaak genoeg over gehoord. Dat niet kennen betekent vermoedelijk dat je weinig intensief volgt?
Cancellara heeft dit wel eens gedaan Maar je kunt dit moeilijk zijn handelsmerk noemen. Erik dekker heeft het in zijn top tour ook gedaan en misschien wel 2x? Van zn 3 ritten die ie won.

Frits des Jeux 14 september 2017 om 23:05

@Mwielerfan De Tour van Dekker was voor mij de reden het wielrennen te blijven volgen. De eerste won hij solo, de tweede in sprint a deux met Botero en de laatste door een sprintend peloton voor te blijven.

De meest indruk maakte echter ene Armstrong. In de rit naar ik geloof Hautacam. Oxtoa won, maar LA vernederde alles en iedereen. Helaas heeft de tijd die herinnering ingehaald.