John Lelangue over toekomst Lotto Soudal: “We hebben alles onder controle”

dinsdag 18 augustus 2020 om 12:48
John Lelangue over toekomst Lotto Soudal: “We hebben alles onder controle”

foto: Cor Vos (archief)

Lotto Soudal maakte vandaag bekend dat Kevin De Weert na twee jaar het veld ruimt als Performance Manager en dat Maxime Monfort als vervanger is aangewezen. Een mooie gelegenheid voor ons om CEO John Lelangue te spreken, over die wijziging in de staf en over de transferperiode van de ploeg, die het volgens onze bronnen met minder budget moet zien te doen komend jaar.

John, kan je het vertrek van Kevin De Weert duiden?
“Dat is duidelijk. Alles staat in het communiqué. Ik spreek nooit over contracten en onderhandelingen, dat moet tussen twee personen blijven. De pers moet daar niet tussen gaan zitten. We hebben een voorstel neergelegd, maar als we niet tot een akkoord komen, dan is dat zo. We hadden ook andere oplossingen, dat heb je gezien.”

Heb je aangedrongen op een contractverlenging?
“We waren aan het onderhandelen om het contract te verlengen. We hebben hem een voorstel gedaan. Dat is een normale situatie voor mensen die einde contract zijn.”

We weten allemaal dat er onrust rond Kevin geweest is. Heeft dat een rol gespeeld?
“Het is duidelijk dat we hem een contractvoorstel hebben gedaan, maar we zijn niet tot een akkoord gekomen. Dat geldt ook met renners, mechaniekers, stafleden… Er moeten twee partijen zijn die tekenen. Als we niet tot een akkoord komen, dan splitsen onze wegen. Dat wil niet zeggen dat we niet verder gaan met Performance binnen de ploeg.”

“Maxime Monfort heeft al zijn diploma’s als trainer. Daarnaast heeft hij de ervaring en heeft hij bij ploegen gereden waar performance een hoofddoel was. Hij weet sinds dit jaar ook hoe wij werken en in de Dauphiné ben ik een aantal dagen samen met hem op pad geweest. We hebben samengewerkt en hij gaat ook goed om met de renners. Vorig jaar heeft hij natuurlijk nog met ze gereden. Met hem hebben we een serieuze opvolger.”

Komt er ook een vervanger voor de vrijgekomen plek van Monfort als ploegleider?
“We zullen zien. Het is een normale periode om de structuur op te bouwen. We krijgen momenteel veel aanvragen, voor allerlei functies.”

Maxime Monfort – foto: Cor Vos

Klopt het dat jullie het volgend jaar budgettair met minder geld moeten doen?
“Ik spreek niet over budgettaire dingen. We hebben het budget. We hebben trouwe sponsoren met Lotto, Soudal en Caps. We hebben een mooie ploeg voor de toekomst. Al onze kopmannen hebben een contract voor langere tijd. We hebben alles onder controle, maar we moeten niet alles aankondigen op hetzelfde moment.”

Maar gaan jullie het volgend jaar moeten doen met minder budget?
“Dat kan, maar het seizoen is nog niet gedaan. We zijn nog in gesprek met sponsoren, met materiaalpartijen. Net als veel andere ploegen. Maar we hebben sponsoren die blijven en we hebben nog steeds dezelfde ambities. We wilden onze kern vroeg vastleggen, dat was prioriteit.”

“Die kern bestaat uit Philippe Gilbert, John Degenkolb, Tim Wellens, Thomas De Gendt en Caleb Ewan en zijn sprinttrein. Plus de mensen die moeten helpen in de klassiekers en de rondes. De ambitie is ook meer op jongeren gericht. Dat was vorig jaar al het geval. Er komen nog jonge renners bij, Belgen en buitenlanders. We moeten bouwen richting de toekomst. Het project zal eind 2022 niet stoppen.”

Maar als je bouwt aan de toekomst en je trekt Carl Fredrik Hagen aan, maar die vertrekt weer snel… (Naar Israel Start-Up Nation, red.)
“Maar Hagen… Ik ken hem, en het is normaal dat van tijd tot tijd renners vertrekken. Maar wat zijn de prestaties van Hagen geweest? Buiten de Vuelta? Hoe is hij zo hoog in dat klassement gekomen? Zat hij niet in de grote ontsnapping die tien minuten pakte? We moeten daar globaal naar kijken en zien wie potentieel heeft en wie niet. Misschien is het een vergissing, dat zien we over twee jaar.”

Is dat hetzelfde met het vertrek van Stan Dewulf? Dat is toch een Belgisch talent… (Vertrekt naar AG2R Citroën, red.)
“Ja, maar we kunnen niet al het Belgische talent behouden. We willen ook plaats hebben voor Florian Vermeersch, dat is ook een Belgisch talent. Viktor Verschaeve is ook een jong, Belgisch talent. Sébastien Grignard heeft ook enkele kwaliteiten getoond bij de junioren. En er komen nog andere namen. We moeten ook het spel durven spelen. Hagen heeft potentieel, maar misschien moeten we ook kijken waar hij staat in onze ploeg en waar we zelf heen willen.”

Carl Fredrik Hagen, achtste in de Vuelta 2019, vertrekt bij Lotto Soudal – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

19 Reacties

Rico. 18 augustus 2020 om 12:54

Vrij groot "ja, maar…"-gehalte

Edit: En een beetje een flauwe trap na naar Hagen, die zonder de 9:24 uit rit 8 nog steeds 8e zou zijn geworden in de Vuelta.

oilsmoke 18 augustus 2020 om 13:05

Ha! mooi uitgezocht; idd nog steeds boven soler dan

S. Morgenstern 18 augustus 2020 om 13:07

Inderdaad een flauw en onnodig antwoord. Het is echter ook zo dat vragen naar Hagen in relatie tot de toekomstsplannen nu ook weer niet zo relevant was. Wat dat betreft heeft Lelangue gelijk dat dat geen renner is waar kopmanspotentie in lijkt te zitten (en jong is hij ook niet).

Vinyakke 18 augustus 2020 om 13:09

Vreemde uitspraak inderdaad. Zeg dan gewoon: “die kon elders meer verdienen en dat wilden/konden wij hem niet betalen. Hagen heeft een prima eerste seizoen gereden bij ons maar volgens mij heeft hij zijn plafond bereikt in de vuelta”.

Frank V 18 augustus 2020 om 13:08

Rob Jettenmomentje na de 3de vraag.

Vinyakke 18 augustus 2020 om 13:14

Er komen dus nieuwe jonge renners zonder palmares lees ik tussen de lijnen, want de kern ligt al vast. Geen Philipsen dus. Ik gok op nog jongens uit de eigen jeugd: Marit, Vanhoof, Apers of misschien Van Gils al is die nog maar 20. Die buitenlander zou dan Sweeny kunnen zijn. Als dat het geval is gaan ze komend jaar wel dikwijls achter de feiten aan fietsen vrees ik…

Thoin 18 augustus 2020 om 15:12

Marit zou naar TSV gaan.
Sweeney gaat (nog) geen prof worden denk ik, net zo min als Vanhoof en Van Gils.
Apers zou inderdaad wel kunnen, zeker na de tweet van Sergeant over zijn overwinning onlangs. “start of a new chapter”.

Vinyakke 18 augustus 2020 om 13:22

Ik begin te vrezen voor 2021. Geen grotere transfers meer. Degen en Gilbert die er niet jonger op worden. Wellens die moeilijk kan bevestigen. De Gendt die ze niet meer willen laten rijden. De toppers uit de jeugd weg (Lambrecht, Van Wilder en Dewulf). Als er maar niets met Ewan gebeurt…

Hollow Knight 18 augustus 2020 om 13:24

Die ploeg moet dringend geherstructureerd worden.

Zogezegd een Belgische ploeg, maar de Belgen moeten altijd voor een buitenlandse spurter rijden…

En die transfer van Degenkolb snap ik al helemaal niet. Die gaat nooit meer op niveau komen.

Thoin 18 augustus 2020 om 15:10

Kan jij de Belgische topspurters van de laatste jaren opnoemen?
Als ik in 2000 begin, dan hebben we Steels en Boonen.
Steegmans heeft een paar flinke uitschieters gehad (die kwam van Lotto)
Degene die daar tussen WT-koersen wonnen waren Debuscherre (Tirreno 2015) en Roelandts (Polen 2008) en die reden voor Lotto.
Boekmans heeft dan ook nog een jaar gehad, dat hij veel won in 2015 tot hij op zijn gezicht viel.

jappe666 19 augustus 2020 om 10:17

Merlier, Van Aert, Philipsen, Stuyven, Theuns,… zijn allemaal toch ook niet traag :-)

Sephiroth 18 augustus 2020 om 13:36

Ik vind het een verschrikkelijk nietszeggend interview waar lelangue zich niet profileert als iemand die ook maar iets gaat vertellen.. roglic zegt nog meer. En van hagen is idd niet zo netjes.

Doet de ploeg voor mij geen goed

user5697 18 augustus 2020 om 13:44

Reeds (tientallen) jaren wordt de Lotto-ploeg en de ploegen die er aan vooraf gingen, bijzonder slecht geleid. Met de middelen die nu al zo lang geïnvesteerd worden, en met soms goede renners, worden veel te weinig resultaten behaald. De schuld ligt uiteraard bij het Management maar ook bij iemand als Sergeant die totaal onbekwaam was om een ploeg te leiden maar dat wel heel veel jaren mocht doen . De renners liepen gewoon over hem heen. Lelangue als CEO (manager, zeg maar, en wat een tegenstelling tot Lefevere) kan het ook niet, en De Weert mocht de ploeg niet naar de 21ste eeuw loodsen. Ja, dan blijf je natuurlijk aanmodderen. Jammer genoeg worden nu al jaren de gelden van verslaafde gokkers en van de Belgische belastingsbetalers in deze bodemloze put gestort.
En wat dit seizoen betreft. Ik heb de indruk dat de meeste renners van Lotto-Soudal nog niet beseffen dat het (post)coronaseizoen gestart is.

Vinyakke 18 augustus 2020 om 14:13

Dat vind ik nu net nog wel meevallen. Renners die er zijn vertrokken hebben in het verleden zelden beter gepresteerd dan tijdens hun Lotto-periode. Goede voorbeelden zijn Greipel, gallopin, debusschere en roelandts.

Klaver 19 augustus 2020 om 13:12

Niet akkoord, de ploeg heeft het de laatste jaren allesbehalve slecht gedaan, onder het mangement van Sergeant en Frison. Lelangue heeft echter de hele structuur veranderd en 2 oudjes een vet en langdurig contract gegeven. Onbegrijpelijk en het wordt nog erger door toptalent Dewulf zomaar te laten gaan, net zoals ze met Van Wilder hebben laten gebeuren.

Tonydepony 18 augustus 2020 om 13:54

Ik was altijd grote fan van de Lotto met Wellens en Benoot, Greipel, zelfs Jurgen Roelandts en die andere Jurgen, ook met Vanendert maar nu vind ik ze sinds die Lelangue een verkeerde weg inslaan, Ewan vind ik goed maar wie haalt er nu nog Degenkolb, die past er gwn echt niet bij. Wat een hautaine ook naar Hagen toe, alsof zijn prestatie niets was terwijl hij in de latere etappes die 8e plaats meer dan verdiend had. In de ploeg is er niemand die hem die top 10 nadoet..

Japsie 18 augustus 2020 om 15:49

Bij deze ploeg komt er altijd een woord bij me naar boven: Saai.

koos1 18 augustus 2020 om 17:46

Het geluk voor de ploeg is dat ze altijd een topsprinter hebben die zorgt voor een flink aantal overwinningen. Verder is het de laatste jaren altijd al een ploeg geweest die het moet hebben van een overwinning na een lange vlucht in een etappe en verder vaak onzichtbaar rondrijd.

Murcia 18 augustus 2020 om 18:14

De ploeg heeft zich ernstig in de vingers gesneden door het contracteren van Gilbert en Degenkolb, Bij Gilbert is het de lange duur van zijn contract waar de pijn zit en Degenkolb is gewoon niet meer dezelfde renner na zijn ongeval. Met een kleiner budget volgend jaar is er dus weinig tot geen ruimte voor versterkingen en komt er nog meer druk op Ewan te liggen. De sneer naar Hagen is overigens volkomen misplaatst.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair