João Almeida voelt geen druk voor Giro: “Mooie strijd uitvechten met grote blokken”
João Almeida is de uitgesproken kopman van UAE Emirates in de Giro d’Italia. De Portugees werd al eens vierde (2020) en zesde (2021) in de Italiaanse ronde en hoopt nu opnieuw een gooi te doen naar een goed algemeen klassement. “Ik ben blij met mijn vorm en voel geen druk, maar ik voel wel verantwoordelijk voor de hele ploeg”, vertelt hij op de persconferentie in aanloop naar de Giro.
“Ik voel niet veel druk”, gaat Almeida verder. “Ik heb hard gewerkt om hier in mijn beste vorm te staan. Ik zit vol vertrouwen, maar heb ook weer niet te veel vertrouwen. De trainingen zijn goed gegaan en dat was allemaal in opbouw richting dat ene doel. Daar ga ik alles voor geven. Het hoofddoel is het algemeen klassement, maar mijn ploeggenoten mogen zeker hun kans gaan in andere etappes. Ik ben de eerste die zegt dat zij hun eigen kans mogen gaan. Maar het klassement houden we wel in gedachten.”
Vroeg in de roze trui?
Al in de eerste drie dagen in Hongarije liggen er kansen voor Almeida, die met zijn sterke eindschot al kan scoren in de openingsrit. Ook de tijdrit op dag twee ligt hem goed. “Maar die is wel kort, en er zijn veel goede renners hier. Mathieu van der Poel is een goed voorbeeld. Hij kan een goede tijdrit rijden”, aldus de Portugees. “Er is een scenario dat ik na de tijdrit al de roze trui heb. Het is misschien te vroeg om het roze te pakken, maar ik ga er alles aan doen om tijd te pakken op de concurrentie. In dat geval zou ik er toch heel blij mee zijn.”
“We hebben ook een nieuwe tijdritfiets die erg goede cijfers laat zien in de windtunnel. Dat is zeker een voordeel en ik kijk ernaar uit om die fiets voor de eerste keer in koers te gebruiken”, zegt Almeida, die het cliché eruit gooit dat elke bergrit belangrijk is. “In de tweede en de derde week zitten heel zware etappes met ook veel bekende beklimmingen, maar de Etna gaat ook heel belangrijk zijn. Je kan daar de Giro niet winnen, maar wel verliezen. Die gaat dus al cruciaal zijn.”
Balans vinden
Vorig seizoen deelde Almeida bij Deceuninck-Quick-Step het kopmanschap met Remco Evenepoel. Toen reed hij, na het uitvallen van de Belg, een sterke slotweek. Daardoor werd hij nog zesde in het eindklassement. “Elke dag is belangrijk, maar de etappes worden later in de ronde natuurlijk ook steeds belangrijker. Daar moet je een goede balans in zien te vinden, maar ook mentaal moet je altijd aan staan”, laat hij weten aan WielerFlits. “Ik ben blij met deze Giro als ik niet val, als ik niet ziek geraak en als ik voorin eindig. Ik zou natuurlijk graag een etappe winnen, maar dat is en blijft moeilijk.”
De concurrentie kwam ook nog aan bod. Angst voor de andere ploegen heeft hij niet, zegt hij. Jumbo-Visma noemt Almeida helemaal niet als het gaat om de teams die met een brede klimploeg verschijnen. “Bahrain Victorious en INEOS Grenadiers hebben echt sterke ploegen. Zij kunnen de koers bepalen en meerdere kopmannen uitspelen, terwijl wij slechts een troef hebben. Uiteindelijk kan maar een iemand winnen, maar ik denk dat we een mooie strijd gaan uitvechten”, aldus Almeida, die geen vrees heeft voor de vele hoogtemeters de komende weken. “Het wordt een heel veeleisende Giro, maar dat geldt voor iedereen.”
-
Giro 2022: Voorbeschouwing favorieten algemeen klassement
-
Giro 2022: De deelnemers
-
Giro 2022: Voorbeschouwing op het parcours
-
Giro 2022: Voorbeschouwing favorieten bergklassement
-
Giro 2022: Voorbeschouwing favorieten jongerenklassement
-
Giro 2022: Voorbeschouwing favorieten puntenklassement
-
Video Giro 2022: Onze Pooltips voor jouw WielerFlits Ploegleider-team
-
Giro 2022: Deze Nederlanders rijden de Giro d’Italia
-
WielerFlits lanceert eigen ploegleiderspel
-
Giro 2022: Dit zijn de kopmannen in de Giro d’Italia
-
Dit zijn de etappes van de Giro d’Italia 2022
De klassieke opvatting en uitleg van projectie is dat het een afweermechanisme is tegen negatieve emoties. Projectie neemt nervositeit weg over zaken die men in zichzelf niet graag erkent door ze aan anderen toe te schrijven. Dit gebeurt vaak onbewust zodat het ego niet met deze zaken hoeft om te gaan.’
Uiteraard gaat Roglic sneller zijn in een sprint van 4 a 5 man en Boni's pakken.
Evenepoel heeft nog nooit een straffe sprint gereden dus poept nu regenboog kleuren.
Overigens Kooij prima als jonge Nederlander. Net als Uijtebroeks en van Eetvelt in Catalonie.
@mede-Evenepoel-fans: doe toch wat kalm, leer jezelf ook eens te relativeren, heel de wereld zag dat Roglic de overwinning aan Evenepoel liet en aan de manier waarop Evenepoel die sprint aanging te zien wist hij het zelf ook al lang.
Het is heel logisch met de wetenschap wetende uit hoe een lange, belastende periode hij komt en hoe weinig hij thuis is geweest bij gezin. Mentaal en fysiek weer opladen is belangrijker en slimmer naar de toekomst toe. Onbegrijpelijk als jullie dat als zelfbenoemde experts dat niet snappen.
Ik zou Roglic ook wel graag in de Tour zien maar realistisch is het allerminst. Die zou daar dan enkel tweede plan kunnen rijden. Beter volgend jaar met een goed plan ten strijde trekken.
Het is wel duidelijk dat er nog maar 1 echt gat in Roglic zijn palmares zit, en dat is een Tour de France, maar om daarmee te zeggen dat hij maar moet gaan om er dan in week 3 achter te komen dat het toch op is, is ook niet eerlijk tegenover Roglic, hij moet alleen gaan als hij zelf wil en kan, en niet aan het team zoals het artikel suggereert dat ze dat wel even kunnen regelen, zo werkt het niet.
Op het wel of niet luisteren heeft het bij mij geen invloed. Ik vind het een onzinnig medium, maar ieder zijn ding. Voor mij is het niet weggelegd.
Dat weten ze bij WF toch ook wel, waarom dan weer die clickbait kop. Stop daarmee ajb anders haak ik en met mij ook anderen vre3s ik, toch langzaam af bij WF.
Misschien is het Open-Deur-Week ?
Niemand van zijn concurrenten wijst naar UAE, behalve Evenepoel, dat is een zwaktebod
Wat andere ook al gesuggereerd hebben, druipt de subjectiviteit van dit artikel eraf. Hoop niet dat Wielerflits hier voor het karretje van Kerckhoffs en zijn vriendjes wordt gespannen om naam en faam in de wielersponsoring te krijgen.
Valt me erg tegen van de redactie.
Geen dank…
De Saoedische discussie even terzijde: ik vind het kwalijker dat een medium dat zich voordoet als journalistieke site hier toch een onvervalste advertorial plaatst zonder het te vermelden. Ik weet niet of de schrijver hiervan ook daadwerkelijk een journalistieke opleiding heeft gevolgd, maar ik hoop eigenlijk van niet: anders heb je toch bijzonder weinig eergevoel bij het beroep dat je uitoefent.
Er waren eens van die "kleedkamerbeelden" waarvan je verwacht dat die door een interne JV man kunnen geschoten worden.
Dat werden ze inderdaad, alleen liep die net in beeld voor de neus van de WF cameraman.
Exclusieve access en scoops in ruil voor gunstige stukjes en sluikreclame.
Zou je er marketingmannetje Plugge en R. Kerckhoff$ niet van kunnen verdenken?
Volgens mij halen ze juist veel extra kracht, ijver en plezier uit elkaar. Er is echt wat te strijden en allebei hebben ze het al eens gehaald die gele trui. Mooie tegenstanders die gelukkig voor ons er een tof spektakel van weten te maken.
En die hele ‘psychologische oorlogsvoering’ zie ik geen moer van terug eigenlijk. Sommige media, waaronder deze, en veel voorkeursfans zijn de tour aangevlogen met een oeoeoe-bitchy ondertoon welke ze graag aan de rest van de wereld pogen op te dringen. De teams van Jumbo en UAE komen op mij volkomen geanticipeerd en geconcentreerd over, ik denk niet dat ze er mee zitten in welke zin dan ook.
Tenslotte: Pogacar ‘extravert’, mweuhnee. T’is een leuk joch die aardig met camera’s weet om te gaan en in vergelijking met Vingegaard verhoudingsgewijs opener ja. Maar en fond is het ook een rustig type.
Niet-gelukte stookpoging die nergens aan gaat komen los van de reeds gelovigen. Dit.
We kunnen goed zonder.
Je verwoordt imo perfect waar het hier om gaat: een mislukte stookpoging. Ook ik zie gewoon een gezonde rivaliteit, en tegelijkertijd een bak respect tussen deze twee. Niet meer en niet minder. En dan denk ik onder meer terug aan de valpartij van Pogi vorig jaar in de afdaling, waar Jonas netjes even wachtte. Of zou dat destijds ook psychologische oorlogsvoering geweest zijn?
En dan Andy Slik. Die is vast en zeker ook benaderd door Pogacar om een leuk stukje te schrijven over Vingegaard.
Raymond is duidelijk van de oude stempel en denkt dat het in het hedendaagse wielrennen er nog zo aan toe gaat als 50 jaar terug, maar volgens mij ziet iedere volger dat dat absoluut niet zo is. Beetje vreemde column ook dit daarom. Strookt niet met de werkelijkheid.
Stel dat het in de laatste 8 km van de race gebeurt en Vollering tijd zou kunnen verliezen, dan is het ergens nog begrijpelijk als ze dit proberen. Maar het was niet eens nodig wat ze deden. En dan zo reageren.... Man man man . Goede actie wegwezen en bij geen excuces hem nooit meer laten rijden ergens.
Wellicht, als er iets meer geclusterd wordt, scheelt dat een hoop energie bij redactieleden. En kon er tenminste een fatsoenlijk voorbeschouwing van de Cro Race, Tour d'Isard, Coppa Agostini enzo vanaf. Het wielrennen verdwijnt en verdrinkt in het moeras van non-nieuws.
U heeft meer dan 100% gelijk!
Zelf zou ik graag nog meer aandacht voor kleinere races zien, maar ik ben dan ook een beetje een wielernerd en ik kan me voorstellen dat er ook een groot deel van het publiek is wat dat niet zo boeit.
Clusteren is een goed idee, maar dat moet dan even uitgewerkt worden. Alles in één topic verder updaten zal tot ellenlange topics leiden. Een optie is misschien om één hoofdtopic te maken (Dossier Evenepoel-Ineos) van waaruit je naar subtopics kan doorklikken, en reacties enkel onder het hoofdtopic openzetten.
Een andere optie is wat langer wachten en het topic pas brengen als er wat meer duidelijkheid is. Dat doet Sporza bvb, die gaan pas iets schrijven over transfergeruchten als er wat meer body aanzit. Maar zij zijn natuurlijk als site van de publieke omroep iets minder afhankelijk van scoops en clicks.
Ik lees steeds vaker berichten die een update zijn van een vorig bericht waarbij 2/3e van het vorig bericht wordt hernomen in het nieuwe bericht.
Een site als deze moet het van de reclame hebben.
Wie zou bereid zijn om pakweg zo'n 5 euro per maand te betalen om de artikels te zien en te kunnen reageren? Jij niet ==> stop dan met zagen.
Waarom zou Wielerflits maken dat je minder zou klikken en in hun eigen vel snijden?
@fastfreddy, ook het bene vuurtje opstoken zorgt gegarandeerd voor meer clicks, dus ook deze is voor hen pure winst.
Weet je wat, ik lanceer hieronder mijn eigen poll...
En dan moet ik persoonlijk jeugd- en dameswielrennen ook nog overslaan.
Denzel Washington heeft hierover ooit een mooie quote gegeven:
“The truth doesn’t matter anymore, being first does. Is doesn’t matter if it’s true, just sell it”
Maar blijkbaar verwacht zijne hoogheid, de Feniks van Schepdaal, dat hem geen strobreed in de weg wordt gelegd op weg naar een 3e etappezege.
Wel eens een groep meiden, dames in de kroeg etc over mannen en sex horen praten...
Onderling fatsoen in heterogene omgeving is iets anders dan in de homogene groep wat altijd zal blijven.
Wat denk je waarom vaak ca 1.000.000 mensen, mannen en vrouwen, afstemmen op Vandaag Inside?
Omdat bepaalde praat gewone praat is zoals kleedkamerpraat. Hoe platcdat ook kan zijn.
In dit geval is de keuze om iemand te treiteren (en het ook nog eens te filmen). De consequentie is dat je daarmee het risico loopt dat iemand boos wordt en je een draai om de oren geeft. Dat maakt het vroeger ook zo spannend om belletje trek te doen of ergens sneeuwballen tegen het raam te gooien. Het kwam niet in mijn hoofd op om thuis te vertellen dat ik een draai om mijn oren had gekregen van de buurman, laat staan dat ik naar de politie zou stappen.
Terwijl ik de onvoorwaardelijke liefde van mijn ouders had, maar daarmee zeker niet alles werd goedgevonden wat ik uitspookte.
Er rijden een stuk of zes vluchters weg, Tudor, Eolo een mannetje van Wanty eentje Arkea en misschien een renner die je toch graag ziet. Pascal Eenkhoorn dit jaar?
Stiekem hoop je toch op wat bijzonders.
Maar tegen beter weten in weet je dat het slaapverwekkende wachten begint. En je dommelt weg.
Op de Capos is de voorsprong van de kopgroep natuurlijk nog geen 1.30 minuut meer over. En de renners in de kopgroep gaan strijden om de eer de laatst overgebleven renner te zijn. Op de Capo berta blijven er twee over, maar net over de top rijdt de laatste weg. Eenzaam gaat hij op weg naar de Cipressa. hopend op een wonder. Het peloton in de achtervolging raast over de Capo's alsof ze niet bestaan. En verschillende treintjes beginnen zich te vormen.
In het dorpje San Lorenzo al Mare rijdt gegarandeerd een van de favorieten lek. Gefrustreerd gooit die renner zijn fiets in de goot. Het peloton raast door naar de Cipressa. Kansloos is hij, achtervolgen is zinloos, mokkend stapt hij toch op de reservefiets.
Ik schrik ondertussen eens wakker uit mijn dutje! Shit, al vlakbij de Cipressa, nog maar snel een koffie inschenken! Lekkere koek erbij, eindelijk begint het.
De eenzaam overgebleven vluchter krijgt de eer om 14s voor het peloton als eerst de Cipressa op te draaien. Echter wordt ook hij al snel in de kraag gegrepen. Onder strak tempo van UAE of jumbo visma raast het peloton over de cipressa. 1km van de top demarreert een van outsiders en twee anderen storten zich samen met hem de afdaling in. Beneden blijken de drie ondanks hun doodsverachting net aan 19s voorsprong te hebben.
Het uitgedunde peloton dendert ongemindert door naar de Poggio, waar de drie weer zullen worden gegrepen. Op de cipressa zullen de favorieten zich tonen, maar meestal loont het om te wachten tot de laatste km. Over de top van de Poggio lijkt de groep zwaar verbrokkeld. De regie toont een overzichtsshot van de renners die de bochtige afdaling tot hun circuit maken. Gevolgd door beelden vanaf de Motard die zich niet rap genoeg uit de voeten kan maken. Een groep of acht renners draait samen beneden de hoofdweg richting San Remo op. Met een grotere groep daar vlak achter. In de groep van acht botert het niet, waardoor een groep van 12 terugkomt. Per direct wordt er gedemarreerd! Wie heeft er nog ploegmaats? Wie heeft de snelste sprint? Vanaf dit moment is de voorspelbaarheid verdwenen, het juiste moment, de juiste timing is nu bepalend.
...
En uiteindelijk wint er een Sloveen....
Hoe is t mogelijk!
Dat is wel de trend van dit voorjaar.
Maar wat een mooie uiteenzetting.
Die koers van Milaan naar San Remo
Na uren daarvan
Wie wint die prijs dan?
Toch weer een Sloveen in extremo.
Dit is hoe kinderachtige meisjes aandacht zoeken van een jongen die ze aantrekkelijk vinden.
Er is vast wel een wet die je overtreedt als je op iemand zijn hoteldeur gaat staan beuken laat in de avond.
Je veroorzaakt sowieso al overlast.
De Cauwer zei het goed. Dit heeft invloed op een carrière, ook Pedersen, Stuyven ook natuurlijk in huidige vorm. In topvorm zijn, grote kanshebber zijn en dan 1 of 2 grote kansen weer moeten missen.
Voor de scoreboard volgers zijn dit dan uiteindelijke mindere renners.
Alle ander opmerkingen zoals jij aangeeft zijn lachwekkend en zeggen vooral eea over diegene die zo reageren.
Dat is zondermeer waar. Diegene die veel winnen zijn uiteraard goed, vaak toppers. Echter er zijn er die minder winnen, vooral door verschillende valpartijen etc waarbij vaak ook herstel een half jaar of langer een terugkeer op niveau verhindert. Dan ook nog eens op e n cruciaal moment een Covid besmetting en tijdje minder en is het gevolg voor een mogelijk Palmares funest.
Kan Alpecin wel eens stoppen met álles te winnen?
(Kuiper in Parijs-Roubaix, ook zo ingebrand).
Jonas zal hem één keer iets in die trant hebben gevraagd en dan waarschijnlijk ook nog als grap.
Wellicht spreekt hier meer Remco’s verlangen dat JV hem nog belangrijk vindt.
Verder vind ik het trouwens erg gaaf van en voor Plapp en Buitrago.