Israel Cycling Academy slaat zijn slag: Daniel Martin tekent voor twee jaar

vrijdag 16 augustus 2019 om 16:03
Israel Cycling Academy slaat zijn slag: Daniel Martin tekent voor twee jaar

foto: Cor Vos

Israel Cycling Academy heeft een kopman voor de klimklassiekers en de grote rondes. Daniel Martin (32) heeft namelijk een tweejarig contract getekend bij de Israëlische ploeg. De Ierse renner komt over van UAE Emirates, waar hij bezig is aan zijn tweede seizoen.


Het is opvallend dat Martin kiest voor Israel Cycling Academy, aangezien de klimmer al sinds zijn profdebuut voor Team Garmin uitkomt op het hoogste niveau. De winnaar van Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije kiest echter voor een ProContinentaal avontuur. “Ik voel dat het tijd is om een nieuwe uitdaging aan te gaan”, zo vertelt Martin in een perscommuniqué.

“Ik krijg de kans om bij te dragen aan het project van Israel Cycling Academy, maar het is ook een mogelijkheid om mijn carrière een kickstart te geven en nog beter te worden. De ploeg heeft ontzettend veel vertrouwen in me. Ik geloof dat we samen iets speciaals kunnen creëren. Ik heb nog altijd niet mijn piek bereikt, het beste moet nog komen”, zo belooft de aanvalslustige renner.

Teammanager Adams: “Dit is nog maar het begin”
Teammanager Sylvan Adams is in de wolken, nu de ploeg kan rekenen op een wereldtopper als Martin. “We zijn echt verheugd dat Dan heeft gekozen voor onze ploeg. Dan heeft in het verleden aangetoond dat hij klassiekers kan winnen, maar ook rittenkoersen”, aldus Adams, die nog niet klaar is met shoppen. “Dit is nog maar het begin.”

Martin wist dit seizoen nog top-10 te rijden in de Ronde van Valencia (vierde), de UAE Tour (zevende) en het Critérium du Dauphiné (achtste), terwijl de Ier zelfs tweede werd in de Ronde van het Baskenland. De renner van (nu nog) UAE Emirates presteerde echter ondermaats in de Ardennenklassiekers en de Tour de France.

Dit artikel delen:

26 Reacties

lander luypaert 16 augustus 2019 om 16:09

jammer dat hij uit de WT gaat…

Charlie33 16 augustus 2019 om 19:34

Hij hoort ook niet thuis in de wt

Sagan=hulk 16 augustus 2019 om 16:13

Wow, Israel Cycling Academy wordt toch elk jaar sterker en sterker. Het zal wel niet zo lang meer duren tot ze in de World Tour zitten.

elrio 16 augustus 2019 om 16:17

Toch een opvallende transfer van de Emiraten naar Israel.

Verweggistan 16 augustus 2019 om 16:24

Hij blijft in t Midden-Oosten.

Samlambeej 16 augustus 2019 om 20:47

Hahah. Het maakt ze allemaal geen reet uit blijkbaar. :p

ruud gullit 16 augustus 2019 om 16:18

Hoeveel ploegen heeft die ondertussen niet gehad?

ivo001 16 augustus 2019 om 16:26

2019UAE-Team Emirates (WT)
2018UAE-Team Emirates (WT)
2017Quick-Step Floors (WT)
2016Etixx – Quick Step (WT)
2015Team Cannondale – Garmin (WT)
2014Garmin Sharp (WT)
2013Garmin Sharp (WT)
2012Team Garmin – Barracuda (WT)
2012Garmin Sharp (WT)
2011Team Garmin – Cervélo (WT)
2010Team Garmin – Transitions (WT)
2009Team Garmin – Slipstream (WT)
2008Team Garmin – Chipotle (PCT)
2007Team Slipstream (PCT)

Lijkt me zo zijn 5e?

Chrys 16 augustus 2019 om 16:31

Drie? Garmin, Quick Step en UAE.

Random wielerliefhebber. 16 augustus 2019 om 19:18

ICA word zijn 4e ploeg als prof dit is niet heel ongewoon hij is ook niet meer de jongste

Johnny7 16 augustus 2019 om 16:19

Prima voor hem, kan hij lekker de Giro rijden en andere topwedstrijden waarvoor ICA vaak wel wordt uitgenodigd.

superbove 16 augustus 2019 om 16:25

uit de world tour, bha als ze nog 2-3 aankopen doen zitten ze er zo in.

Jean Dumas 16 augustus 2019 om 19:13

Total en Cofidis komen er al bij. Nog 2 wildcards voor de Tour over.

koos1 16 augustus 2019 om 16:43

Dat is een verrassende transfer, dacht dat hij wel zou blijven of naar een andere WT ploeg zou gaan. Met Martin hebben ze bij ICA wel opeens een topper en zullen ze meer kans maken op wildcard voor de grote rondes. Al word het door de nieuwe regels voor wildcards (hoie zit het daar nu mee?) ook wel weer lastigere om een wildcard voor grote rondes te krijgen.
In de Giro zijn ze er de laatste jaren al vast bij als wildcard ploeg. Volgend jaar wildcard voor de Tour?

Groningen 16 augustus 2019 om 16:51

Voor alle die de laatste twee dagen roepen dat Hermans hier op z’n plek zit want kopman: dat wordt volgend jaar knechten voor Martin.

WernerFranke 16 augustus 2019 om 17:36

Zal wel meevallen. Bij ICA draait alles rond de punten dus zullen ze de kopmannen wel elk een ander programma laten rijden.

Hollow Knight 16 augustus 2019 om 18:34

Welke koersen heeft Martin de laatste jaren gewonnen? Die is al lang over zijn datum heen. Kost veel geld, maar brengt weinig overwinningen binnen. Daarom dat Lefevere hem destijds ook buiten kieperde.

Won verleden jaar nog een Tour rit, maar zijn vorige grote overwinning dateert alweer van 2014 (Lombardije).

Covadonga 16 augustus 2019 om 21:30

@hollow
Wat kost hij dan?

Titaantje 16 augustus 2019 om 17:30

Denk niet dat dit een succes gaat worden, maar dat is slechts een gevoel.

bilthoven 16 augustus 2019 om 18:55

Die kiest dus duidelijk voor het geld. Dat mag natuurlijk, maar het gaat waarschijnlijk wel ten koste van zijn carrière. Het zou zo maar kunnen dat hij afgelopen maand zijn laatste Tour heeft gereden…..

Covadonga 16 augustus 2019 om 21:29

Ik vind het niet zo duidelijk dat hij voor het geld kiest. Wat weet jij dat ik niet weet?

Scott Sunderland 16 augustus 2019 om 20:28

Martin en de ploeg uit de Emiraten was geen goede combinatie. Geen chemie. Deze ploeg is zo gek nog niet voor hem hoor. Deze ploeg zal regelmatig in WT koersen mogen starten. Waarschijnlijk inclusief Giro.

Samlambeej 16 augustus 2019 om 20:52

Renaat Schotte zag Sylvain Adams, de Canadees-Joodse miljardair van het team, rond de podiumceremonie in Parijs en vroeg hem langs zijn neus weg of hij alleen voor de ceremonie kwam. "We maken er werk van ", antwoordde Adams brutaal.
Hij heeft zijn vizier op de Tour.

SCIC 16 augustus 2019 om 20:43

Giro 2020: WT + Cofidis + Total of Wanty + ICA. Blijft er nog 1 plek over voor Bardiani.

bilthoven 16 augustus 2019 om 23:15

@covadonga

Ik weet niet meer dan jij, maar voor Martin is ICA toch echt een stap terug. Hij zal namelijk niet meer – zoals hij al die jaren gewend was – aan alle grote wedstrijden kunnen deelnemen. Dat wordt denk ik dan gecompenseerd door een heel aantrekkelijk contract.

Pascal De Kooning 17 augustus 2019 om 12:44

Ik had hem nooit aangetrokken als kopman voor de grote rondes. Hij is volgens mij wel over de hill. Ik zie hem LBL ook niet meer winnen