Indrukwekkende Van der Poel flitst naar de zege in Tour of Britain

dinsdag 10 september 2019 om 16:40
Indrukwekkende Van der Poel flitst naar de zege in Tour of Britain

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft op indrukwekkende wijze de vierde etappe van de Tour of Britain gewonnen. De alleskunner van Corendon-Circus wist op de oplopende finishstraat in Kendal op majestueuze wijze naar de ritzege te vlammen. Van der Poel is tevens de nieuwe leider, al is het verschil met Matteo Trentin slechts één seconde.


Na drie etappes waren de verschillen nog altijd klein in de Tour of Britain. Matteo Trentin stond nog altijd aan de leiding, maar daar kon weleens verandering in komen in de vierde rit. De renners kregen namelijk flink wat hoogtemeters voorgeschoteld op weg naar Kendal. Met ruim 2600 hoogtemeters was het parcours zeker niet te onderschatten. Bovendien lag de streep na een ware muur van 500 meter aan 11%.

Team Ineos in de aanval 
Bij Team Ineos is het codewoord controle, maar de Britse formatie besloot vandaag om eens ouderwets in de aanval te gaan. Het duurde niet lang vooraleer we Dylan van Baarle zagen wegrijden met de Fransman Axel Domont. De Nederlander en de Fransman kregen na goed dertig kilometer koers het gezelschap van een tweede renner van Team Ineos: Eddie Dunbar. Het peloton liet begaan, waardoor de voorsprong alsmaar opliep.

Dylan Van Baarle in de aanval – foto: Cor Vos

Van Baarle, Dunbar en Domont wisten een maximale voorsprong bij elkaar te fietsen van ruim vier minuten, maar het peloton raakte niet in paniek, aangezien het verschil steeds kleiner werd. Met nog zestig kilometer te gaan zagen we vooraan een versnelling van Van Baarle. De sterke allrounder reed al snel weg van zijn twee medevluchters, maar de Nederlander had de pech dat het peloton ook begon te rijden.

Van Baarle ingerekend, het woord is aan de favorieten 
Op goed veertig kilometer van de finish begonnen de renners namelijk aan een resem steile klimmetjes, over bijzonder smalle wegen. Dit was de doodsteek voor de eenzame Van Baarle, die nog wel als eerste bovenkwam op de klim naar Gawthrop, maar enkele kilometers later werd ingerekend. Het woord was aan de puncheurs in deze Tour of Britain. Zo zagen we enkele versnellingen van Gianni Moscon en Tiesj Benoot.

Het inmiddels uitgedunde peloton (zonder Dylan Groenewegen, maar met Mathieu van der Poel) brak in meerdere stukken, maar we kregen al snel weer een hergroepering. De demarrages die volgden waren niet op één hand te tellen, maar niemand wist een interessant gaatje te slaan. Pas op vijftien kilometer van de finish kwam er wat rust in de uitgedunde favorietengroep, waar Tony Gallopin optimaal van wist te profiteren.

Van der Poel was zeer actief in de finale – foto: Cor Vos

Van der Poel wint na splijtende sprint 
De renner van AG2R La Mondiale kreeg zomaar een voorsprong van vijftien seconden, maar de Fransman voerde in zijn eentje een ongelijke strijd. Gelukkig voor Gallopin kreeg hij enkele kilometers later het gezelschap van de overstekende Ben Hermans en James Shaw. De drie late aanvallers wisten 25 seconden uit te lopen, maar Gallopin, Hermans en Shaw moesten nog wel zes kilometer afleggen.

Op vier kilometer van de streep probeerde Benoot het nog met een alles-of-niets aanval, maar de Belg van Lotto Soudal werd al snel gecounterd door leider Matteo Trentin, waardoor het tempo weer stilviel in de achtervolgende groep. Dit was in het voordeel van de drie koplopers, die uit de greep leken te blijven van de achtervolgers. Dit was echter buiten Van der Poel gerekend.

Nederlander slaat dubbelslag 
Van der Poel bezorgde Gallopin, Shaw en Hermans bijna een verkoudheid met een indrukwekkende spurt bergop. Zijn naaste ‘belagers’ Jasper De Buyst en Simon Clarke stonden niet op de finishfoto. Trentin moest ditmaal genoegen nemen met een verre ereplaats. Tot overmaat van ramp verspeelde hij ook de leiderstrui aan Van der Poel, al is het verschil slechts één seconde.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

92 Reacties

master-pieter 10 september 2019 om 16:41

Dit was wederom weer legendarisch. Wat een aanzet!

Kosmonaut 10 september 2019 om 16:54

Nou zeker, degradeert hier even de volledige wereldtop in deze monumentale ronde. Zelfs de haast onklopbare wereldtopper de Buyst komt er niet aan de pas. Echt legendarisch inderdaad.

Machtige eindsprint, vorm lijkt zo wel goed zitten, nu heel blijven tot het WK.

madeinstars 10 september 2019 om 17:05

Als je in een ‘massa’sprint de rest op een gat van 3 seconden rijdt, dan maakt het niet uit tegen wie je rijdt, dat is gewoon magistraal.

Apemantus 10 september 2019 om 17:08

Wat een nare en kortzichtige reactie. Ongeacht het deelnemersveld, hier is gewoon héél weinig kruid tegen opgewassen.

Tinus 10 september 2019 om 18:53

Kosmonaut, smaakt zo’n liter azijn buiten de dampkring hetzelfde als hier op aarde? Te lang in de zure sloot van vrouwlief gelegen?

Alles en iedereen op seconden sprinten in een serieuze wedstrijd met serieuze concurrentie is gewoon een prachtprestatie en niets minder dan dat.

ChefSpijker 10 september 2019 om 19:09

Trentin wordt toch ook gezien als outsider voor de wereldtitel. Ook die parkeerde zowat in vergelijking met Mathieu.

dani 10 september 2019 om 16:41

Wat een beest

Bikkelberend 10 september 2019 om 16:42

Bizar hoe hij iedereen uit het wiel kletst

Olly 10 september 2019 om 16:42

Nu heb ik het viermaal gezien in de herhaling, maar dit is echt van een ander niveau als de rest die aanzette.

Apemantus 10 september 2019 om 16:42

Vernietigend. Wat een monster!

vanSpringel 10 september 2019 om 16:43

Wie waren die krabbers op de achtergrond ?

xistnc 10 september 2019 om 16:43

Zolang ze hem op deze manier blijven afzetten, zal hij de cadeautjes dankbaar blijven uitpakken.

DeLuiaardVanLimburg 10 september 2019 om 18:33

Vraag is of ie een Sagan ‘iedereen rijdt tegen mij in plaats van voor zichzelf’ complex gaat ontwikkelen…

Tinus 10 september 2019 om 18:55

Dat risico loopt ie zeker. Is op zich ook geen ramp. Hopelijk kan hij, net als Sagan in goede doen, ook dan nog altijd mooie overwinningen boeken. De kracht en wil zijn er zeker.

FW07 10 september 2019 om 16:43

Zo kennen we hem weer. Kijk nu alweer uit naar het beeldmateriaal.

attickfan 10 september 2019 om 16:46

Zal het voor je beschrijven: poef poef poef en hij was weg. Staat geen maat op.

FW07 10 september 2019 om 16:49

Gezien en je hebt niks gelogen. Indrukwekkend weer.

Covadonga 10 september 2019 om 20:08

Dank voor het beeldmateriaal. Gallopin helpt de vlucht van de drie aardig om zeep. Wat een sleper. Van de Poel verder magistraal natuurlijk.

Alto de angliru 10 september 2019 om 16:43

Hahah niet normaal geen enkele tegenstand!

Apemantus 10 september 2019 om 16:45

Maakte me een beetje zorgen over z'n vorm, maar dit lijkt weer dezelfde Matje als uit de AGR. Pfffffff…

Poeksel 10 september 2019 om 16:45

Waarom gingen de andere renners rustig uitrijden terwijl Van der Poel aan het sprinten was?

HoofdIsVrij 10 september 2019 om 16:49

Zo kwam het op mij ook over. Wat een verschil.

yo-eddy 10 september 2019 om 16:46

3 tandjes zwaarder……. echt andere planeet, declasseert de rest

Fassa Bortolo 10 september 2019 om 16:47

Heerlijk zo op de rustdag van de Vuelta. Klasse apart.

Vraagje aan de kenners; hoeveel mm bandjes rijden ze op een dag als dit nou?, met overwegend goed asfalt?

HoofdIsVrij 10 september 2019 om 16:48

23

Fassa Bortolo 10 september 2019 om 17:15

Dat dacht ik inderdaad ook te zien in de slow-mo beelden van MvdP. Ik dacht echter dat 23mm verleden tijd was

Merlinappa 10 september 2019 om 19:21

Normaal gesproken 25. Het kan wel zijn dat de 23mm bandjes op de bredere velgen van tegenwoordig (+-25mm) ook als een 25mm valt, en het nog een meer aerodynamisch voordeel heeft.

Op de beelden lijkt het minimaal 25, kan ook best 28 zijn.

Wigo 10 september 2019 om 16:49

Teunissen heeft nu in elk geval goed kunnen zien voor wie hij eind september mag gaan werken.

assen 10 september 2019 om 19:05

+1 nee +2
Heel belangrijk dat Teunissen ziet dat er EEN een paar klassen beter is.

Apemantus 10 september 2019 om 21:09

Vertel dat Terpstra ook even dan.

52voor11achter 10 september 2019 om 16:51

Ik weet niet hoe het met van der Poel zit, maar ik ben klaar voor het WK!

Franco Ballerini 10 september 2019 om 16:51

Nu wordt het interessant: hoe is de tijdrit van van der Poel? Verbaast hij ons net zo als van Aert?

Grobbel 10 september 2019 om 16:55

Hij heeft er extreem weinig gereden als beroepsrenner verrassend genoeg. Bij zijn jaarlijkse afspraak in de Boucles de la Mayenne reed ie wel vaak top 3.

hartstikkebedankt 10 september 2019 om 16:57

De tijdrit lijkt me niet echt een probleem, de afstand is ook niet zo groot. Alleen Politt, Teunissen, Moscon en Sivakov staan nog wel kort dus of hij die allemaal gaat verslaan is nog wel de vraag.

Pol 10 september 2019 om 19:33

In het veld rijd hij elke week een tijdrit van een uur.

EddyB1958 11 september 2019 om 10:27

Pol, je vertelt onzin. In het veld rijdt hij prologen en geen tijdritten. 5 tot 10 minuten voluit en daarna de rest van het uur rustig aan.

HoofdIsVrij 10 september 2019 om 16:51

Hij komt gewoon solo aan…

vanSpringel 10 september 2019 om 19:21

Zou je denken ?

EddyB1958 11 september 2019 om 10:35

Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit een wegkoers op TV heb zien winnen na een solo.

horsm 10 september 2019 om 16:52

De rest van het peloton vol-ko-men ge-Kenny-van-Hummeld door Matje!

kampioenvanhetkarakter 10 september 2019 om 16:53

Even laten zien dat als je wil, je in Yorkshire kan winnen….over 19 dagen graag nogmaals!

chasse patat 10 september 2019 om 16:56

Na een zware rit had niemand (behalve één) nog kracht over voor een explosie. Dat herstelvermogen is de kracht van Mathieu om na een zware rit nog explosiviteit in de benen te hebben.

sooike 10 september 2019 om 16:56

Ongelooflijk eindschot op een toch geen kinderachtig klimmetje. Precies getimed en wat een kracht! Het hele veld leek stil te staan. Dat belooft wat voor het WK, maar daar zullen er wat grotere kapers op de kust zijn. Maar tegen deze Van der Poel lijkt niemand opgewassen. Wielersport om je vingers bij af te likken !

Abraham Olano 10 september 2019 om 16:58

Zal je straks zien dat hij in de tijdrit ook solo aankomt. Wat voor tricot droeg hij eigenlijk?

nasibal 10 september 2019 om 17:02

Evenepoel had hem gepakt

eropenerover 10 september 2019 om 17:02

Je zou maar prof zijn, heel je carrière hebben getraind en jezelf vandaag wel een kans geven met zo’n venijnig spurtje bergop, krijgt MVDP naast je het op zijn heupen en sprint vervolgens zo hard weg dat je jezelf afvraagt op wat voor fiets je zit.

Dumoulist 10 september 2019 om 17:08

Benieuwd of er nog renners zijn die over 2 weken samen met hem naar de streep willen rijden.

52voor11achter 10 september 2019 om 17:13

Eerder benieuwd of er nog renners zijn die met hem naar de streep kunnen rijden.

dikkechaap 10 september 2019 om 17:23

Ik maak me daar ook wel een beetje zorgen over, voor zijn kansen op het WK is het tonen van zoveel dominantie niet goed. Voor het vertrouwen uiteraard weer wel (zowel zelfvertrouwen als het vertrouwen van je ploeggenoten).

yo-eddy 10 september 2019 om 18:03

ach, iedereen weet het heus wel, maar wat gaan ze eraan doen. Als er 20 man weg zijn en Mathieu zit erbij dan houden ze de benen stil …….en wint Mathieu de sprint vh peloton ;)

Hoop eigenlijk dat hij met Remco en wellicht nog een paar anderen een coupe gaat plegen

Domestique 10 september 2019 om 18:47

Wel wel wel ‘een coupe plegen’…

Fiets_Ventiel 10 september 2019 om 19:04

De tweede plaats achter vdPoel is geen schande!

Lalsacien 10 september 2019 om 22:27

Een haar coupe???
Of een coup? Oftewel een slag slaan….