Het grote veldritdebat (deel 2): Kan de cross overleven zonder Van Aert en Van der Poel?

Het grote veldritdebat (deel 2): Kan de cross overleven zonder Van Aert en Van der Poel?

foto: Cor Vos

woensdag 16 december 2020 om 11:30
Special

Een coronaproof rondetafelgesprek – leve Zoom! – beleggen met zeven mannen die er toe doen in zowel de Vlaamse als de internationale veldritwereld: het bleek geen sinecure. Een debat waarin het gezamenlijke doel van onze gasten het finaal haalde van ieders individuele belangen. “De lokale fruitboer kan een cross organiseren en Mathieu van der Poel aan de start krijgen.”

Alle stakeholders van het veldrijden beseffen dat er werk aan de winkel is om de veldritsport in de toekomst naar een hoger – lees: internationaler – niveau te tillen. Cyclocross is altijd al een Belgisch-Nederlands onderonsje geweest en de top is er de laatste jaren, vooral bij de mannen dan, alleen maar op versmald.

Bovendien heeft het veldrijden, zeker nu Mathieu van der Poel en Wout van Aert steeds meer wegrenner zijn, een gebrek aan vedetten. Hoe krikken we onze favoriete kijksport in de winter weer op naar het niveau van weleer? Vandaag het tweede en laatste deel van het rondetafelgesprek. Deel een leest u hier.

Flanders Classics heeft het wegwielrennen deels en met succes hervormd. Tomas, jullie zitten ondertussen anderhalf jaar in het veldrijden, dat jullie ook willen hervormen. Is het nieuwe Wereldbeker-format – los van Covid-19 uiteraard – de juiste weg?

Tomas Van Den Spiegel: “Om misverstanden te vermijden, het is de UCI die hervormt, wij mogen het uitvoeren. We stelden vast dat de herkenbaarheid in de verschillende klassementen was verdwenen. Supporters zagen de bomen door het bos niet meer. De enige zekerheid was dat, wanneer je naar een buitenlandse cross keek, je wist dat het over een Wereldbeker ging. Daar gaan we de komende jaren aan werken. In de hoop meer middelen aan te trekken, zodat iedereen er beter van wordt. We willen naar een vast, herkenbaar concept met een heel duidelijke branding zodat iedereen weet: dit is de Wereldbeker, op zondag, de beste crossen met de beste renners en rensters. We denken dat dit de juiste weg is, ja.”

Is iedereen overtuigd?

Eli Iserbyt: “Zeker weten. Elke zondag. Goed gestructureerd. Herkenbaar. Wat we de voorbije jaren toch misten, ook omdat de titelpartners van sommige regelmatigheidscriteria zo snel wisselden. Zo weet geen enkele veldritfan nog waar hij of zij naar kijkt.”

Christophe Impens: “De Wereldbeker is een prima format. Al vraag ik me af of het van begin oktober tot eind januari moet lopen. Waarom niet een meer gebalde reeks die half november begint? Niet negatief bedoeld, hoor. Ik vermoed ook dat Flanders Classics wat in snelheid genomen is. Alles is vrij laat beslist. En ik zie ook veel wedstrijden in dezelfde regio. Ik vermoed dat, als er meer tijd is, het internationaler kan.”

Tomas Van Den Spiegel: “Het kon nog internationaler maar dat had voor een te grote revolutie gezorgd. We hebben bewust gekozen voor een trapsgewijze transformatie in plaats van alles meteen om te gooien en te zorgen voor ‘onmogelijke’ verplaatsingen.”

Peter Van den Abeele: “Van de veertien manches waren er zeven, de helft dus, voorzien in België. Het is niet de bedoeling dat die verhouding zo blijft. We kunnen afzakken naar vijf, maar het is niet de bedoeling om alles wat hier opgebouwd is af te breken.”

foto: Cor Vos

Tom Van Damme: “Het moet tijd krijgen om te groeien en tezelfdertijd mag het hier geen verstikking zijn. De rest mag niet ondersneeuwen. Ik denk dat we binnen zes, zeven jaar misschien pas zullen kunnen spreken van een volwaardig internationaal circuit met een drietal manches in België. Drie zou ideaal zijn. En van de gelegenheid moeten we gebruik maken om tegen dan ook een soort Europa League, een tweede niveau in België, klaar te hebben, met daarin een aantal klassiekers.”

Philip Roodhooft: “We zien in het mountainbiken dat de Wereldbeker de kapstok van het seizoen is. Het zou mooi zijn als dit ook het geval zou zijn in het veldrijden. Wel jammer dat er geen klassiekers als Wetzikon en Eschenbach zijn opgenomen. Nieuwe namen of onbekende locaties nemen hun plaats in. Hopelijk komt dat op termijn terug. Niet dat we in het verleden moeten leven maar er zijn toch een aantal locaties of landen waarvan iedereen weet: als daar gecrost wordt met alle vedetten, kan het tij snel keren. Landen met een voedingsbodem voor veldrijden.”

Peter Van den Abeele: “In Wetzikon is het terrein niet meer beschikbaar en is de organisator er niet meer. Idem voor Eschenbach.”

Onvermijdbaar item: de startgelden anno 2020. Eli, hoe ontevreden zijn de renners en rensters?

Eli Iserbyt: “In augustus was er veel commotie rond maar dat was vooral omdat er zoveel onduidelijkheid was. Zoals het vandaag gaat, kan ik er mij in vinden. Voor mij persoonlijk dan. Er mag een mooie verloning zijn voor ons, de acteurs in de soap van de cross. Maar als er geen publiek komt, kunnen we niet verwachten dat we normaal betaald worden. Ik vind het wel een moeilijker verhaal voor de jongens van de derde, vierde rij. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat die jongens of dames met een financiële put achterblijven.”

Tomas Van Den Spiegel: “We worden geconfronteerd met een systeem dat heel lang geleden is ontstaan en dat heeft bijgedragen tot wat het veldrijden vandaag is. Maar we moeten er wel op een kritische manier durven naar kijken. Het gaat over een groot bedrag als je alles samentelt. Dat geld moet ook in de cross blijven en het liefst bij de renners, eventueel via de teams zelfs, maar het moet wel structureler. Als het zonder regelgeving gebeurt, houden we de cross klein en lokaal.

Als ik vandaag een ondernemer ben in een klein Vlaams dorp en ik heb een potje over waarmee ik niet weet wat aan te vangen, kan ik morgen een cross uit de grond stampen en de wereldtop aan de start krijgen op basis van startgelden. Daarvoor moeten we ons behoeden want dat draagt niet bij tot het product cross op lange termijn. Die willekeur moet eruit.”

Jeroen Leen: “Wat Tomas bedoelt: de lokale fruitboer kan een cross organiseren en Mathieu van der Poel aan de start krijgen, terwijl die een klassementscross laat schieten. Dat is een kromme situatie en degradeert dat klassement. Messi speelt in La Liga en in de Champions League maar niet in Bachte-Maria-Leerne. Dat kan vandaag dus wel in het veldrijden.”

Christophe Impens: “En er moet een deel loon naar werken zijn. Deels resultaatgericht dus. De cross kent een compleet ander model dan in het wegwielrennen, waar vooral de ploegen zorgen voor de lonen. Maar die torenhoge startgelden: als dat blijft bestaan, wordt het onbetaalbaar. Tenzij je de prijs van je inkomticket en de catering de hoogte injaagt. Die blijven al jaren op hetzelfde niveau en dat moet ook democratisch blijven. Maar daardoor stagneren de inkomsten van de organisator, ze zakken zelfs licht. We moeten een evenwicht vinden.”

Philip Roodhooft: “Wat dat resultaatgerichte betreft: niet vergeten dat elke renner een bepaalde uitstraling heeft. Als een mountainbiketopper als Nino Schurter komt crossen, dan ga ik kijken. Die gaat de wedstrijd niet winnen maar de figuur alleen al spreekt mij aan. Of neem Wout van Aert die straks in Herentals rijdt. De supporter wil de winnaar van Milaan-San Remo en twee Tourritten zien. En als Wout voor de cross sympathiek en bereikbaar is, zal dat voor die fan belangrijker zijn dan dat hij de cross wint. Het is niet zwartwit, hé.”

Christophe Impens: “In 2008 of 2009 hebben we een studie rond de populariteit van veldrijders laten uitvoeren door de universiteit van Breda. Het klopt wat je zegt: de fan komt voor drie, vier vedetten en verder omdat de cross in een cirkel van vijftien kilometer rond zijn woonplaats plaatsvindt. Niet toevallig lokte Loenhout vorig jaar, toen Wout zijn eerste wedstrijd na zijn val in de Tour reed, 3000 tot 4000 extra toeschouwers.”

Eli Iserbyt: “Dat regionale aspect is niet onbelangrijk. Mijn fans komen ook naar Ruddervoorde in plaats van naar Heusden-Zolder.”

Philip Roodhooft: “Voilà. Nochtans ben je in Ruddervoorde geen betere renner dan in Zolder.”

Peter Van den Abeele: “Laten we ook de buitenlanders niet vergeten. Nee, Felipe Orts brengt geen twee bussen supporters mee maar hij investeert in zijn sport. Dat de startgelden zijn scheefgegroeid, staat echter buiten kijf. In andere disciplines bestaat dat niet. In het mountainbiken moet de renner zelfs zijn inschrijvingsgeld betalen.”

Philip Roodhooft: “En vindt iedereen dat normaal, terwijl in de cross iedereen op zijn achterste poten staat. We mogen het dus ook weer niet als evidentie zien. Maar alle betrokkenen moeten er iets aan overhouden, hé. Dat lijkt me de essentie.”

Betsema, Brand, Alvarado

Nog een heikele kwestie: onze Vlaamse dames moeten het afleggen tegen een majestueus Nederlands blok. Wat loopt er fout en tegen wanneer krijgen we die achterstand weggewerkt?

Tom Van Damme: “Vooreerst, we mogen dit niet vernauwen tot een Nederland-België. Het is Nederland tegen de rest van de wereld. Maar dat onevenwicht is inderdaad geen goede zaak voor de ontwikkeling van ons dameswielrennen. En zijn we ook niet wat kort van geheugen? Sanne Cant is drievoudig wereldkampioene. Ze heeft ons veel plezier bezorgd. En wie zegt dat ze niet terugkomt? Laat dat element niet te snel verloren gaan. Ze verdient het trouwens niet om zo hard aangepakt te worden.

Maar, we moeten eerlijk zijn, een aantal dames zijn ook wat blijven hangen. Wat talent betreft, moet ik mij aansluiten bij wat onze bondscoach Sven Vanthourenhout vertelt: de vijver is op dit moment bijzonder klein. En dat geldt voor het wielrennen tout court. Dat zal niet op twee jaar opgelost zijn maar het vergroten van die kweekijver is onze absolute prioriteit. Een opdracht waar zowel de Vlaamse als de Waalse vleugel verantwoordelijk voor zijn. Projecten zoals Zij aan Zij en Kids on Wheels lopen. Maar het is niet gemakkelijk meisjes te overtuigen om van wielrennen hun sport bij uitstek te maken. Ook hier is de rol van de media belangrijk. We scoorden één en twee in de dameseditie van Gent-Wevelgem. De aandacht die in de belangrijkste nieuwskranten daaraan is besteed, was miniem. Zeer jammer, want we hebben die aandacht nodig.”

Philip Roodhooft: “Een aantal van de betere dames rijden in onze teams. Het heeft alles te maken met Nederlandse cultuur in de vrouwensport. Kijk naar het verschil in het aantal medailles op de Spelen. Dat is niet in verhouding tot het verschil in het aantal inwoners tussen België en Nederland, hé. Specifiek voor het wielrennen hebben ze daar al lang een enorme vijver en sinds Sporza het damesveldrijden is beginnen uitzenden en de verdiensten omhoog zijn gegaan, hebben een aantal vrouwen de overstap gemaakt.

Maar ik ben voorstander om vooral te focussen op onszelf. Het dameswielrennen wordt steeds professioneler, ook op de weg. Grote teams hebben een damesploeg, de herkenbaarheid is groter. Het is zaak om nu mee te springen op die trein. En niet te veel stil te staan op wat we fout deden. Het is niet zo dat de KNWU (Nederlandse Wielerunie) vijftien jaar geleden een plan heeft opgemaakt met de insteek dominant te worden in het damesveldrijden. Ook zij stellen het nu vooral vast.”

De slotvraag richten we aan Eli. Kan het veldrijden overleven zonder Wout van Aert en Mathieu van der Poel?

Eli Iserbyt: “Volgens de media niet, begrijp ik… (Zucht) Ik vind de media een grote rol spelen in die vorming van de publieke opinie. Kritisch zijn mag, ik kan daar goed mee omgaan. Maar vandaag zijn ze ‘negatief kritisch’. Bij elke prestatie lezen we: ‘ja, maar Mathieu en Wout waren er niet bij’. We worden gezien als randanimatie. En de mensen geloven wat ze horen en lezen. En alles wordt gedeeld op sociale media. Natuurlijk zijn Wout en Mathieu zeer belangrijk voor het veldrijden. Dat besef ik als geen ander. Maar waarom onze prestaties niet op een positieve manier benaderen? Waarom die negatieve mindset?”

Christophe Impens: “Ik ben verbouwereerd als ik tegenwoordig het veldritnieuws lees of hoor. ‘In afwezigheid van Wout van Aert en Mathieu van der Poel heeft Eli Iserbyt het EK gewonnen.’ Dat moet ontzettend frustrerend zijn voor Eli en zijn collega’s, maar dat is het ook voor ons organisatoren.”

Peter Van den Abeele: “En dat heeft Wout dat in het verleden dus ook zelf meegemaakt! Hij werd keer op keer afgemaakt omdat hij nog maar eens tweede werd achter Mathieu. Ondertussen heeft iedereen een grenzeloos respect voor hem. Daaruit moeten we met z’n allen moed putten en onze storytelling doen. Het is wat Jeroen zegt, we hebben goud in onze handen en toppers in ons midden die de uitstraling van het veldrijden alleen maar groter kunnen maken.”


WielerFlits bracht in samenwerking met magazine Grinta de belangrijkste stakeholders in het veldrijden bijeen voor een coronaproof rondetafelgesprek via Zoom. In deel één spraken de mannen over de wens om veldrijden op de Olympische Spelen te krijgen, het huidige businessmodel van het internationale veldrijden en de dominantie van de Nederlandse dames.

Wie is wie? (alfabetisch)

Christophe Impens (50)
In de jaren ’90 een succesvol atleet op de middellange afstand en in het veldlopen. Halve finalist op de Olympische Spelen in Atlanta (’96). Vandaag managing director bij evenemtenbureau Golazo, dat onder meer de X2O Trofee Veldrijden, de Ethias Crossen en de WB-wedstrijden in Namen en Zonhoven organiseert.

Eli Iserbyt (23)
Profveldrijder bij Pauwels Sauzen-Bingoal. Bij de jeugd meervoudig Belgisch en wereldkampioen, vandaag regerend Europees kampioen bij de profs en huidig leider in zowel de X2O Trofee als de Telenet Superprestige.

Jeroen Leen (48)
Sinds 1999 aan het werk als Sponsoring Manager bij Telenet. Het communicatiebedrijf is al 12 jaar een belangrijke partner in het veld, onder meer bij Telenet-Baloise Lions en het regelmatigheidscriterium Telenet Superprestige.

Philip Roodhooft (45)
Leidt samen met zijn broer Christoph Alpecin-Fenix, de ploeg van de regerende wereldkampioenen Ceylin del Carmen Alvarado en Mathieu van der Poel. Daarnaast runnen ze een aantal kleinere crossteams met toppers als Sanne Cant en Annemarie Worst

Tom Van Damme (59)
Werd in 2010 voorzitter van de Belgische Wielerbond (Belgian Cycling). Is ondertussen al twee keer herkozen. Van Damme bekleedt daarnaast een paar prominente functies bij de Internationale Wielerunie UCI.

Peter Van den Abeele (54)
Voormalig wielrenner met veldrijden en mountainbiken als specialiteit. In beide disciplines werd hij Belgisch kampioen en op de mountainbike haalde hij zowel de Spelen van Atlanta (’96) als Sydney (2000). Sinds 2003 werkt hij voor de Internationale Wielerunie UCI, waar hij opklom tot Directeur Sport.

Tomas Van den Spiegel (42)
Ex-professioneel basketbalspeler en nu CEO bij Flanders Classics, sinds 2010 de overkoepelende organisatie van zes Vlaamse voorjaarsklassiekers met onder meer de Ronde van Vlaanderen. In 2018 maakte FC haar intrede in het veld. Het is vandaag eigenaar van de Superprestige en organiseert vanaf dit seizoen de Wereldbeker.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Michelangelo 16 december 2020 om 10:41

Veldrijden is klaar voor de wereld, maar de wereld helaas nog niet voor het veldrijden.

Goed dat er allerlei pogingen worden ondernomen, maar dit jaar is helaas heel weinig te zeggen over hoe succesvol deze pogingen zijn. Volgend jaar zal moeten uitwijzen of de stappen die ze gezet hebben de sport ook verder helpt, maar ik heb daar mijn twijfels bij.

En kan de cross overleven zonder Mathieu en Wout: JA! Want ook na het stoppen van Nys zou de cross in een zwart gat vallen, maar is niet gebeurd. Daarnaast is ook de damescross tegenwoordig echt wel het aangluren waard, qua niveau en qua spanning.
Wel ben ik van mening dat op dit moment Wout en Mathieu de twee echte vedetten zijn in de cross, hoe vervelend ook voor de anderen. Ik denk dat het dus aan Eli, Toon en de anderen is om nog een stap te zetten qua niveau, zodat ze de kijkers afhelpen van het gevoel dat ze "best of the rest" zijn. Ik vind het dan ook wat zwak om "op zijn trumpiaans" de media de schuld te geven, de resultaten van de afgelopen jaren spreken gewoon voor zich!

Domestique 16 december 2020 om 10:51

De gigantische populariteit van het veldrijden die er was in het Nys-tijdperk, is wel degelijk wat gaan liggen hoor in Vlaanderen. Een zwart gat is het niet, maar op dat niveau zitten we al enkele jaren niet meer. Ondanks dat MvdP en WvA ook op de weg de status hebben van absolute topper.

Eens trouwens dat de wereld niet klaar lijkt voor het veldrijden. Het is nochtans bij uitstek een kijksport. Een uurtje spektakel nodigt eigenlijk veel meer uit om mee te pikken op tv dan lange etappes in een grote ronde of klassiekers van 250+ km waar vaak pas in de slotkilometers wat actie is.

Michelangelo 16 december 2020 om 11:20

Compleet eens, Domestique. De cross is gewoon in basis een televisiegenieke sport, met een uurtje spanning en spektakel, vanwege het vaste rondje ook vaak goed in beeld te brengen. Ik kan daar heel erg van genieten.

Maar het succes valt of staat met de “verankering in de cultuur”. Ik ben als Nederlander opgegroeid met schaatsen op TV, en kan geboeid kijken naar twee mensen op een baan van 400 meter die heel constante rondjes rijden. En dan ben ik niet eens een Fries. Maar bijna geen ander land dat daar warm voor loopt. Als schaatsen van de olympische kalender verdwijnt, dan is de sport al heel snel niet veel meer dan kaatsen of klootschieten.

En cultuur ontwikkelen in een land is niet eenvoudig. Het lukt in Belgie al niet eens fatsoenlijk om de cross van Vlaanderen naar Wallonie te krijgen. Ik krijg soms ook het idee dat Vlamingen de cross nog liever in pakweg Ghana zouden promoten dan bij hun over de taalgrens.

En de Nys/Wellens/Albert tijd, dat waren hoogtijdagen, echt genieten. Maar zelfs nu is er voldoende publieke belangstelling voor organisatoren om mooie rendabele crossen te organiseren.

Arie den Blanken 16 december 2020 om 11:30

Domestique: Dat laatste ben ik volledig met je eens en beleef ik al decennia lang zo.

allieballie 16 december 2020 om 11:58

Universiteit van Breda?

HoofdIsVrij 16 december 2020 om 15:21

Ja… daar had ik ook vraagtekens bij. Heb ik wat gemist?

platteprijs 16 december 2020 om 17:16

Het was het ROC van Breda, tenminste dat hebben ze daar wel :)

Romāns Vainšteins 16 december 2020 om 12:19

Ja.

De helden zijn dood,.. Leve de helden!

Duurt 2 crossen qua verdriet verwerking en de organisatie kan het tap bier upgraden, alleen maar winst, morgen doen.

Rawolf 16 december 2020 om 12:22

Jullie houden het gebrek aan internationalisering zelf in stand, een gesprek met 7 Belgen….

Waarom geen man van Trinity racing??

Veldrijden is qua internationaal aanzien op 1 van de hoogtepunten door MvdP en WvA, hun fans worden ook naar de modder getrokken.

Naast 7 belgen zijn het ook 7 mannen. De internationalisering moet in mijn ogen worden opgebouwd vanuit de vrouwen waar het niveau nog iets lager ligt. Meer scouten in het buitenland en zien een band op te bouwen.

Michelangelo 16 december 2020 om 12:43

Helemaal eens. Voor mij mag er een vervolg komen in deze reeks, met vrouwelijke inbreng, en mensen uit het buitenland. Want het idee zelf kan ik wel waarderen.

En verder vraag ik me af hoe internationaal de gemiddelde Vlaming de sport wil hebben. Ik kan me herinneren dat buitenlandse toppers werden beschimpt en uitgejouwd. Lars Boom, Richard Groenendaal, maar zelfs Stybar toen hij de laatste keer wereldkampioen werd. In plaats van respect voor deze sympathieke klasbak werd hij uitgejouwd op het podium.

Lijkt nu gelukkig wat beter te gaan (misschien ook omdat Mathieu een halve Vlaming is, en Van der Haar een klein sympatiek mannetje dat net niet genoeg wint…)

blix 16 december 2020 om 15:26

Eens! Vervang Iserbyt door Pidcock, vervang Peter Van den Abeele door Simon Burney (offroadcoördinator UCI), vervang Christophe Impens door de organisator van de EKZ Cross Tour, voeg er nog Katarina Nash en ex-crosser Simon Zahner bij (jarenlang rennersafgevaardigde), en je hebt al een meer representatief beeld. Nu lijkt het wel heel erg op Vlaams missionariswerk.

platteprijs 16 december 2020 om 17:18

+1

Theo Bovengemiddelkamp 16 december 2020 om 23:32

Klopt. Doe ook eens hetzelfde gesprek met enkele buitenlandse stakeholders. Je kan van Belgen moeilijk verwachten dat ze zichzelf tot op het bot fileren. Ik denk juist dat buitenlanders die meer last hebben van die Vlaamse dominantie en daardoor wedstrijden zien verdwijnen, of crossers voor een maatschappelijke carrière zien kiezen, een ander beeld zullen geven. De Vlaamse dominantie staat op dit moment iedere vorm van internationalisering in de weg.

In Engeland is er kans om te profiteren van de populariteit van Pidcock. Verder is het vooral bouwen van onderaf denk ik. En dat is wat de UCI, samen met de Vlamingen moeten gaan doen.

EricV 16 december 2020 om 13:17

Ze moeten meer wegrenners zien te verleiden om in de winter te gaan crossen

Arie den Blanken 16 december 2020 om 16:33

Dan zal het systeem van startgelden wel in stand moeten worden gehouden.
In de jaren 70 en 80 gebeurde dat ook al en dan ving een bekende wegrenner die dan 15e of 20e werd in een cross meer dan de de winnaar.

Har77 16 december 2020 om 13:41

Objectief beschouwd:
Veldrijden is een sport die gedoemd is te verworden tot een obscuur lokaal verzetje op zondagmiddag in een heel klein stukje van de wereld.

Reden: het totale en absolute gebrek aan sex appeal in letterlijk alle facetten van/rond deze sport. Van de atleten zelf en het achterblijvende en achterhaalde materiaal, tot de treurige omlopen ,omkadering en verslaggeving.

Welke niet West-Vlaamse puber ziet een CX wedstrijd en denkt: “wauw, door de drek rijden rond een voetbalveld omringd door zatkloten onder muzikale begeleiding van Jetty Palletti en Sam Gooris, dat wil ik ook”?
Youtube en Redbull.tv staan vol met beeldmateriaal van wat er op 2 wielen allemaal kan. De atleten die dat uitvoeren hebben uitstraling en de bijbehorende schare volgers op social media en er wordt zowel op als naast de fiets grof geld betaald voor een piece of the cake. En dan vindt men het vreemd dat net het veldrijden niet aanspreekt. Ik niet eerlijk gezegd.

Veldrijden is jaren ’80, en net als de Commodore 64 alleen nog bekend en geliefd bij 50+ ers. Dat de boel als geheel failliet dreigt te gaan zit ‘m gewoon in marktwerking: geen hond interesseert zich voor deze sport, omdat het niks uitstraalt.
Ieder jaar hebben we weer een soortgelijke discussie waarbij mensen die financieel afhankelijk zijn van deze sport roepen om internationalisering/Olympische spelen/etc, maar de fans leggen een Vlaamse claim op de sport. Kortom: internationalisering hoeft niet voor de sport en de fans, maar van de heren die er geld aan verdienen. De marktwerking beslist echter anders: de CX is commercieel niet interessant om wereldwijd te exploiteren. Op de pogingen daartoe moet geld worden bijgelegd.
UCI zou er beter aan doen deze sport los te laten en in te zetten op een xco wintercup: mooiere omlopen in aansprekender omgeving, meteen internationalisering, meer sponsorgelden en een einde aan de Vlaamse claim op de sport.
Kunnen de volhardende Vlamingen gewoon lokaal CX wedstrijdjes organiseren met hulp van de bakker/slager/Moortgat brouwerij en Willy Naessens en kunnen de startgelden en winstpremies gewoon terug naar het niveau cadeaubon, fietshelm en sixpackje Juup. Behoudens de enigszins herkenbare top 5 die er dan niet is ziet de kijker het verschil niet. Gewoon terug naar wat het ooit was. Wuyts kan daar dan mooi anekdotes bij vertellen. Win-win.

(ter info: ik kijk met plezier alle wedstrijden als ik in de gelegenheid ben, maar Olympisch? Nee, dat hoeft van mij niet)

Michelangelo 16 december 2020 om 13:53

Heerlijk, zo'n vloek in de Vlaamse kerk…

Scherpe mening Har77. Dat moet de discussie wel op gang krijgen lijkt me.

Maar op heel veel punten: spijker+kop+hamer. Zeker ook vwb XCo omlopen, een wintercompetitie zou niet verkeerd zijn (soort 4 schansen toernooi).

Koers 16 december 2020 om 14:28

@har77
Failliet gaat de boel niet zo snel omdat de zwakte van de sport ook de kracht is: een scherp afgebakende adverteerdersregio. Adverteerders kunnen precies in de het gebied waar zij actief zijn adverteren. Net zoals dat het geval is bij het schaatsen in NL. Je hoeft niet zoals bijv jumbo-visma (met veelal Nederlandse sponsoren) kosten te maken om met de hele boel naar China te vliegen om vervolgens hier niet op tv te zijn. Maar als er ergens gecrosst of geschaatst wordt is het vrijwel altijd op tv in BE/NL. En daarnaast vrijwel ook zeker in het nieuws.

Het probleem blijft mijn inziens de mindere startgelden/salarissen die buitenlandse renners kunnen verwachten. Startgelden zou je nog wat aan kunnen doen, maar je wilt als organisator ook graag al vroegtijdig aan het volk laten weten dat bijv. mvdp komt. En een contract ligt er pas als er startgeld is, anders heeft de renner geen motivatie om te tekenen.

Chippen 16 december 2020 om 16:18
Quote:
Reden: het totale en absolute gebrek aan sex appeal in letterlijk alle facetten van/rond deze sport. Van de atleten zelf en het achterblijvende en achterhaalde materiaal, tot de treurige omlopen ,omkadering en verslaggeving.

los van of ik het ermee eens ben, snap ik niet hoe het wegrennen anders is? dat is op vrijwel alle vlakken identiek.

blix 16 december 2020 om 17:18

@Har77: mooie analyse! En toch denk ik dat we het kind nog niet met het badwater mogen weggooien. Er valt wel iets te maken van het moderne veldrijden, en dan zie ik met name een belangrijke rol weggelegd voor RedBull. Het is m.i. in hoge mate te danken aan de sponsoring van RedBull – zowel de individuele sponsoring van spraakmakende renners zoals Henrique Avancini, Lars Forster, Simon Andreassen, Kate Courtney, Evie Richardson en Pauline Ferrand-Prévot, maar ook hun live broadcasting op RedBullTV – dat de World Cup XCO momenteel hoogdagen beleeft. RedBull-atleten zien er gewoon strak, stoer en ‘catchy’ uit met hun RB-helm, en ze staan erom bekend hun PR goed te (moeten) verzorgen. Dat spreekt de jeugd aan en doet de volgers op sociale media toenemen. In het veldrijden zien we dat effect ook stilaan met Pidcock. (Ik noem bewust Van Aert niet, omdat hij naar mijn gevoel iets minder aansluit bij het imago dat RB wil uitdragen.) Verder wil RB ook voldoende spektakelwaarde: sinds de komst van RBTV zijn de XCO-parcoursen heel wat spectaculairder geworden, met meer nadruk op gevaarlijke afdalingen en rock gardens. Ik denk dat we met de World Cup CX ook meer naar spectaculairdere parcoursen moeten trekken met enig hoogteverschil, zoals Namen (de enige cross die ieder jaar weer tot de verbeelding spreekt). Zulke crossen, daar komen puberende niet-West-Vlaamse waaghalzen vanzelf op af.

Wheely 16 december 2020 om 13:49

Naar mijn mening heeft CX als aktiesport juist veel meer potentie dan wielrennen op de weg. De hele entourage zou anders kunnen en de parkoersen zouden dan ook wat afwisselender mogen qua obstakels maar met supersterren als Alvarado, Pidcock en VdP heeft vind ik het al meer uitstraling hebben dan het deelnemersveld van de Tour.

Ik vind de sscx scene een leuke toevoeging voor inspiratie ook.
https://youtu.be/Y33UVH-Ac3g

platteprijs 16 december 2020 om 17:26

Het filmpje is natuurlijk hilarisch, maar op welk moment moet deze carnavaleske sfeer voor inspiratie zorgen. Wil je dat Van der Poel cs over brandende balken springen? Dan moet Van der Haar deze maand wel een supergoede zorgverzekering afsluiten.

rogierb 16 december 2020 om 14:15

Zelfs van der Poel zit liever op een mountainbike dan op een crossfiets. Hier ligt het probleem, de huidige generatie vind MTB vele malen aantrekkelijker. De Belgen zullen blijven crossen, vanwege de wedstrijden in eigen land en de sponsoren. De rest kiest voor MTB.

Massimo Bataille 16 december 2020 om 14:23

Ik denk dat de ‘liefde’ eerder genegen is doordat MTB nog wat onbekender is en voornamelijk dat er nog meer te winnen valt voor hem.
Paar jaar geleden was zijn grote liefde nog volledig de Crossfiets. Inmiddels heeft hij alles gewonnen wat er te winnen valt en is de uitdaging wat minder groot.
Moest hij alles gewonnen hebben in de MTB, zal zijn antwoord wss terug anders zijn.

Chippen 16 december 2020 om 16:09

mvdp wil heel graag een olympische medaille, daarom zit hij op de mtb, niet omdat hij het leuker vindt.

Arie den Blanken 16 december 2020 om 17:11

@Chippen. Dat zou kunnen maar dan had hij beter gekozen voor de pelotonswedstrijd op de piste. Daar zouden zijn kansen veel groter zijn.

thorsen 17 december 2020 om 12:45

@Chippen: Van der Poel heeft zelf gezegd dat hij mountainbiken het leukste vindt om te doen (dus leuker dan op de weg of in het veld).

Zelf vind ik het mountainbiken ook veel leuker om te kijken dan het veldrijden. Qua wedstrijdverloop vrij vergelijkbaar, als in de besten rijden vooraan, en je hebt geen pelotonvorming zoals op de weg etc. Vooral in de afdalingen met overal rotsblokken e.d. zit je soms met open mond te kijken hoe ze daar overheen springen of voorbij zoefen alsof het niets is.

Dat element mist gewoon een beetje in het veldrijden. In het veld is er maar één renner waar ik met interesse naar kijk hoe hij het parcours aflegt, en dat is Van der Poel. Die doet alles net even iets anders en vaak beter dan de rest en dat is mooi om te zien.

Verder is het (nog) onderdeel van de sport, maar ik erger me eerlijk gezegd mateloos aan elke loopstrook. Het heeft niets met fietsen te maken, en hoort wat mij betreft dus ook niet thuis in deze discipline.

Merlinappa 16 december 2020 om 18:16

@redactie:

Kan ik dit ook al podcast luisteren? Vind ik persoonlijker fijner dan zo’n lap tekst.

Lalsacien 16 december 2020 om 20:55

Zonder publiek is veldrijden een stuk minder aantrekkelijker en gedoemd te verdwijnen. Met WVA en MVDP is het behapbaar.

Deel Koeper 16 december 2020 om 21:12

Geldt dat niet voor veel sporten? Bij wegkoersen stoort de afwezigheid van publiek me niet, maar voetbal stelt nu toch ook niets meer voor? Of atletiek zonder publiek?

Michelangelo 16 december 2020 om 21:36

Ik heb eerlijk gezegd dat gevoel met veldrijden nog niet gehad. Waarschijnlijk omdat ik vooral gefocussed ben op wat de fietsers doen.

Bij het voetballen heb ik dat veel meer. Daar heeft geen enkele wedstrijd meer de beleving die er ooit was. Alsof je naar zomeravondvoetbal zit te kijken. En de spelers die helemaal uit hun dak gaan bij een doelpunt, komt dan ineens heel geforceerd over.

Niettemin hoop ik snel weer op publiek bij de wedstrijden. Al is het maar voor de organisatoren en hun boekhouding…

wijnie 16 december 2020 om 21:34

Heel mooie reacties ,maar heb nog nergens iets gelezen van de verkoop cijfers ? Wereldwijd ,het verwonderd mij dat Trek nog doorgaat in de CX zouden ze 100 fietsen verkopen in Belgie ?

Loop eens over de fiets beurzen hoeveel CX staan op elke stand en MTB fietsen (daar val je over )

-Stijn- 16 december 2020 om 23:04

Ze promoten het merk, zo zullen er bijvoorbeeld fans van pauwels sauzen misschien geen cx van ridley kopen maar wel een mtb of koersfiets van ridley.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair