Herman Ram: “Bloeddoping heel ouderwetse aanpak”

maandag 4 maart 2019 om 16:02
Herman Ram: “Bloeddoping heel ouderwetse aanpak”

Georg Preidler na zijn ritwinst in de Ronde van Polen 2018 - foto: Cor Vos

Herman Ram van de Nederlandse Dopingautoriteit noemt bloeddoping een heel ouderwetse aanpak. De directeur reageert daarmee op het Oostenrijkste dopingschandaal, waarin ondertussen ook twee wielrenners bekend hebben. “Technisch gezien is het heel eenvoudig, maar het is een medisch handeling”, zegt hij tegen het AD. “Oude tijden herleven.”


“Het is vreemd en slecht dat sporters het zelf op deze manier doen”, aldus Ram, die denkt dat het hele netwerk (onder meer ook in het langlaufen) nog niet opgerold is. “Ik val niet van mijn stoel als blijkt dat meer sporters dan nu bekend zijn zich er mee bezighouden. Het zou ook wel heel erg toevallig en bijzonder zijn als we nu alle mensen die zich hier mee bezighouden boven tafel hebben. Dat is bijzonder onwaarschijnlijk.”

Ram geeft aan dat er nog altijd doping gebruikt wordt in de sport, maar wel minder dan vroeger. Toch grijpt een groep sporters, waaronder Stefan Denifl en Georg Preidler, naar bloeddoping. “Omdat alle andere mainstream vormen van doping in het wielrennen, met name epo, sterk zijn teruggedrongen. Omdat die goed opspoorbaar zijn en de kans om daarop gepakt te worden groot is”, vertelt Ram.

Pakkans bij bloeddoping beperkter
Naast microdosering kiezen zondaars voor een andere manier van dopinggebruik. “Ze kijken naar methoden die niet in het laboratorium kunnen worden vastgesteld. Dan kom je bij boeddoping met je eigen bloed. Ook daar zijn wel opsporingsmethoden voor, maar de kans dat je daarmee gepakt wordt – daar ben ik open over – is beperkter”, aldus de directeur van de Nederlandse Dopingautoriteit.

Dit artikel delen:

16 Reacties

west 4 maart 2019 om 16:33

Hij zegt hier voor de verandering niks vreemds, maar nog steeds vind ik Herman Ram een legitieme reden om doping te gebruiken.

dikkechaap 4 maart 2019 om 16:45

Toch wel iets vreemds: "dus is het vreemd en slecht dat sporters het zelf op deze manier doen".

De spil in het netwerk is een dokter, dus ze doen het niet "zelf".

Verder zegt hij allerlei dingen waaruit blijkt dat hij deze casus geheel niet kent, ook allerlei zaken die gewoon in de media zijn gekomen. Normaal gesproken verdiep je in zoiets voordat je commentaar geeft in de media, zeker als je een dergelijke functie bekleed.

KnightBiker 4 maart 2019 om 19:58

@west – Je probeert humor, Maar je weet niet hoe?

girardengo 4 maart 2019 om 16:54

In hoeverre is hij echt zelf (inhoudelijk) dopingexpert?

dikkechaap 4 maart 2019 om 17:18

Niet. Hij zit al wel lang op zijn plek, maar voor 2006 was hij bestuurder bij verschillende (kleine) sportbonden. Zijn expertise ligt in managen, daar heeft hij ook voor gestudeerd.

The Whaler 4 maart 2019 om 17:37

Wat ik me eigenlijk al sinds begin van deze onthullingen afvraag hoe het zit met die “no-needle” policies bij een aantal (in ieder geval wielrennen) policy. Hoe masceren ze die bloeddoping als je geen naalden mag gebruiken. Dat is toch op te sporen op de arm met kleine wondjes. Of helen die zo goed dat je het niet meer ziet?

En bijvoorbeeld “littekens” op de aderen. Die zijn normaliter bij echte patienten ook te zien.

Hiddenz1 4 maart 2019 om 18:22

Ben absoluut geen expert, maar ik vermoed dat de no Needle policy betekent: geen ongeoorloofde needles.

Iets zegt me dat ze alleen al voor de doping controles een injectienaald in de onderarm krijgen. De ploegdokter zal ook periodiek bloed af nemen.

Mike1973 4 maart 2019 om 18:28

Bijvoorbeeld op een plek waar een tatoo zit zie je de insteek van een naald niet ( nu zeg ik niet dat alle topsporters die een tatoo hebben doping gebruiken).

de nieuweMerckx 4 maart 2019 om 18:07

aaahh, die kerel die het normaal vond dat Nederlandse sporters weken op voorhand werden op de hoogte gesteld van een ‘onaangekondigde’ dopingcontrole, want “we moeten toch zeker weten dat ze thuis zullen zijn”.

dikkechaap 4 maart 2019 om 20:24

Bron?

rvb 4 maart 2019 om 18:40

Snap ook niet hoe ze het doen. Bij mij wordt het vaak vet blauw. Moet je ’s zomers met armstukken fietsen.

Plavka 4 maart 2019 om 18:54

Oei, zou Dry Needling dan ook niet meer mogen. Behandel hier veel sporters mee.

Bikepure 4 maart 2019 om 20:35

Waaaaaaarom, kan bloeddoping tot op de dag van vandaag nog zo moeilijk getraceerd worden. Is al zo oud als de weg naar Rome. Lijkt haast alsof men het niet wíl…

Barry Batsbak 5 maart 2019 om 08:49

Hoe dan? Het is lichaamseigen, er valt niets aan op te sporen. Het bloedpaspoort zou dit moeten aantonen maar als de beginwaarden van het bloedpaspoort al gemanipuleerd zijn worden er ook geen schommelingen waargenomen.

girardengo 5 maart 2019 om 12:11

Als je er moeilijk op gepakt kunt worden – behalve als je op heterdaad wordt betrapt – is het vreemd dat hij het ouderwets noemt (en hij kennelijk voor modernere methoden zoals microdosering is??). Het blijkt nog steeds gangbaar te zijn.

Geronimo 5 maart 2019 om 13:23

Ouderwets omdat het ook een oude beproefde methode is en geen nieuwe designerdrug. Zo heeft de ‘vliegende Fin’ uit de jaren zeventig, Lasse Virén, ook de zweem van bloeddoping om zich heen hangen.