Giro 2023: Voorbeschouwing etappe 19 naar Tre Cime di Lavaredo – Wie van de drie?
foto: Cor Vos
vrijdag 26 mei 2023 om 12:00

Giro 2023: Voorbeschouwing etappe 19 naar Tre Cime di Lavaredo – Wie van de drie?

Op vrijdag 26 mei staat de Koninginnenrit in de Giro d’Italia op het programma. Niet minder dan 5.400 hoogtemeters krijgen de renners voor de kiezen, wat zich laat vertalen in twee beklimmingen van tweede categorie en drie van eerste categorie. De hoogtepunten? De Passo Giau en de Tre Cime di Lavaredo in de finale van de etappe. WielerFlits blikt vooruit!

[toto id=”945339″ link=”https://bit.ly/3MADpaz” title=”Wie wint de etappe naar Tre Cime di Lavaredo?”][bingoal id=”1133043″ link=”https://bit.ly/3IH0w2h” title=”Wie wint de etappe naar Tre Cime di Lavaredo?”]


Parcours

De start van de etappe in Longarone is nog redelijk vlak, alhoewel… in de eerste tachtig kilometer liggen er geen gecategoriseerde beklimmingen, maar klimt het peloton wel geleidelijk aan naar een hoogte van bijna 1000 meter. De renners rijden eerst van Longarone naar het schilderachtige stadje Belluno, van waaruit het peloton een noordelijke lus richting de Dolomieten maakt. 

Na een tussensprint in Caprile gaat de etappe langzaamaan om het echie, te beginnen met de Passo Campolongo. In het routeboek staat de klim aangegeven als 4 kilometer aan 7%, maar het wegdek is dan eigenlijk al veel langer aan het rijzen. Waar er ‘s ochtends nog is gestart op 436 meter hoogte, rijden de renners dan al op 1.875 meter hoogte. 

In de afdaling van de Passo Campolongo rijden de renners door een belangrijk dorpje in de recente Nederlandse wielergeschiedenis: Corvara. Het is het dorp waar Esteban Chaves Steven Kruijswijk nipt klopte in de Giro van 2016, maar waar Kruijswijk wel zijn eerste roze trui behaalde en alvast een voorschot leek te nemen op de eindzege in de Giro. 

Na de afdaling zijn er 100 kilometer verreden, en kunnen de renners zich opmaken voor de laatste 80 kilometer waarin nog van alles staat te gebeuren. Zoals de Passo Valparola (13,3 km aan 5,9%). Alhoewel deze klim voelt als een tussendoortje, is het pas de vijfde keer in deze ronde dat de Giro boven de 2.000 meter (2.196 meter) komt. Ga er dus maar vanuit dat de renners na deze eerste twee beklimmingen hun benen al stevig voelen. 

Later in de etappe zal het peloton nog tweemaal boven de 2000 meter komen, te beginnen met de Passo Giau. Deze iconische klim lijkt een sleutelpunt in deze Giro te worden. De Passo Giau is namelijk loodzwaar, met een lengte van 9,9 kilometer en een gemiddeld stijgingspercentage van 9,3%. 

In het verleden werden hier al veel heldenverhalen geschreven. Egan Bernal zette in een rit over de Passio Giau in 2021 de puntjes op de i in de Giro, en Laurent Fignon zou op de Passo Giau in 1989 de macht grijpen in de Giro, nadat Erik Breukink door een hongerklop wegzakte uit het klassement. 

De laatste twee beklimmingen moeten dan nog komen, en zoals wel vaker in de Giro is het een tweetrapsraket. Op 23 kilometer van de finish begint de Passo Tre Croci (7,9 km aan 7,2%), waarna snel de Tre Cime di Lavaredo (7,2 km aan 7,6%) volgt. In de laatste kilometers van deze klim, de onverwachte Cima Coppi van deze Giro, krijgen de renners nog stijgingspercentages van 11% en 12% te verduren. Uitgemergeld zullen de coureurs uiteindelijk over de meet komen.

Officieuze start: 11.35 uur
Officiële start: 11.50 uur
Finish: Tussen 16.50 en 17.35 uur
Afstand: 183 kilometer

[toto id=”945339″ link=”https://bit.ly/3MADpaz” title=”Wie wint de etappe naar Tre Cime di Lavaredo?”][bingoal id=”1133043″ link=”https://bit.ly/3IH0w2h” title=”Wie wint de etappe naar Tre Cime di Lavaredo?”]


Favorieten

Valt na achttien etappes en meer dan 3.000 kilometers in het zadel de beslissing in deze Giro d’Italia in de negentiende rit naar Tre Cime di Lavaredo? Met de Passo Campolongo, Passo Valparola, Passo Giau, Passo Tre Croci en de slotklim naar Tre Cime di Lavaredo mag de etappe gerust worden bestempeld als de koninginnenrit van deze Ronde van Italië. Maar liefst drie van de vijf beklimmingen die onderweg worden opgediend, voeren naar een hoogte van boven de 2.000 meter. In de eerste week zou een dergelijke etappe al angst inboezemen, laat staan na bijna drie weken koers…

In de achttiende etappe naar Val di Zoldo was een strijd op twee fronten nog denkbaar, maar in de laatste echte bergetappe van deze Giro (de klimtijdrit even niet meegerekend) verwachten we toch dat de mannen voor het klassement het ook zullen uitmaken voor de ritzege. INEOS Grenadiers, UAE Emirates en Jumbo-Visma, de ploegen van hoofdrolspelers Geraint Thomas, João Almeida en Primož Roglič, kunnen nog één keer alles uit de kast halen om de Ronde van Italië in een beslissende plooi te leggen. Of om een laatste belangrijke tik uit te delen richting de allesbeslissende klimtijdrit naar de Monte Lussari.

João Almeida – foto: Cor Vos

Op basis van de rit naar de Monte Bondone was João Almeida een van de favorieten voor de dagzege, maar in de laatste klimconfrontatie naar Val di Zoldo moest de Portugees dan toch weer een pas op de plaats maken. De kopman van UAE Emirates bleek niet in staat om zijn twee grote concurrenten voor de eindzege te volgen, beperkte wel de schade, maar verloor toch een twintigtal seconden op Thomas en Roglič. Tijd om te herbronnen dus, maar vrijdag kan de wereld er weer helemaal anders uitzien. Met een achterstand van slechts 39 tellen op leider Thomas, heeft Almeida nog altijd zicht op de eindzege.

Het is zeker niet uitgesloten dat de kopman van UAE Emirates op de laatste twee beklimmingen van de dag, of misschien nog wel eerder, wegrijdt van de rest. En mocht dat niet lukken, dan kan hij altijd nog rekenen op zijn vlijmscherpe sprint bergop. Geraint Thomas kan erover meepraten. De Brit moest afgelopen dinsdag nog zijn meerdere erkennen in Almeida na een sprint op de Monte Bondone, maar donderdag sloeg Thomas een belangrijke slag en deelde hij toch een tikje uit aan Almeida. De net 37-jarige Thomas heeft voorlopig nog altijd de beste papieren om de Ronde van Italië te winnen, al zijn de verschillen nog altijd zeer klein en dus speelbaar.

De Tourwinnaar van 2018 straalt de nodige rust uit en heeft ook vertrouwen in eigen kunnen, maar zal toch nog tijd willen pakken op zijn twee grootste concurrenten voor de eindzege. De Thomas die we deze week hebben zien rondrijden, is zeker in staat om goede zaken te doen in het klassement. Kan hij vrijdag een definitieve uppercut uitdelen aan de concurrentie?

Geraint Thomas – foto: Cor Vos

Primož Roglič zal hier echter wel een stokje voor willen steken. De Sloveen moest dinsdag op de flanken van de Monte Bondone nog een gevoelige tik incasseren, maar donderdag nam hij toch sportieve revanche richting Val di Zoldo. Thomas lossen zat er niet in, maar de Sloveen van Jumbo-Visma slaagde er wel in om Almeida op achterstand te zetten en zo de Portugees voorbij te steken in het klassement. Roglič staat nu dus tweede, staat er nog altijd goed voor in het klassement en is zeker nog niet uitgeschakeld voor de eindoverwinning. Een goede dag en Roglič beschikt misschien wel weer over de beste papieren om de 106e Ronde van Italië te winnen.

Wat in het voordeel spreekt van Roglič, is dat hij misschien wel over de sterkste ploeg beschikt. Jumbo-Visma is in de breedte erg sterk met onder meer Sam Oomen, Tom Gloag, Rohan Dennis, Michel Hessmann en Koen Bouwman. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Sepp Kuss, die zonder twijfel de beste ‘klimknecht’ is in deze Giro. Dat liet hij donderdag nog maar eens zien. Het is de vraag of Roglič in een man-tegen-mangevecht aan het langste eind kan trekken, maar Jumbo-Visma kan de koers misschien ook wel als collectief winnen.

Al doen we er goed aan om de sterkte van UAE Emirates (met onder meer Jay Vine, Brandon McNulty en Davide Formolo) en INEOS Grenadiers (Thymen Arensman en Laurens De Plus) niet te onderschatten. Vine maakte donderdag erg veel indruk in dienst van zijn kopman Almeida en ook Arensman en De Plus staan op punt. We mogen ons dus opmaken voor een wedstrijdje spierballen rollen tussen deze drie ploegen.

Thomas en Roglič kruisen vrijdag weer de degens – foto: Cor Vos

We kijken voor de ritzege dus vooral naar de ‘Grote Drie’ in deze Giro, maar wat nu als deze kleppers elkaar in een sportieve houdgreep houden? Dan is Eddie Dunbar de eerste naam die ons te binnenschiet. De Ierse klimmer is bezig aan zijn ontdekkingstocht als klassementsrenner, maar lijkt met vlag en wimpel te slagen. De kopman van Jayco AlUla stevent, met nog drie etappes te gaan, af op een top 5-notering in het klassement. Dat is al zeer knap, maar kan Dunbar vrijdag de kers op de taart zetten? We houden ook nog rekening met de taaie Damiano Caruso, de nummer vijf in de stand. De Italiaan won twee jaar geleden nog de laatste bergrit in de Giro.

Van Hugh Carthy hebben we eigenlijk nog maar weinig gezien, maar de Brit kan zijn tot nu toe kleurloze Giro met één knalprestatie van de nodige glans voorzien. Dit feestje gaat echter niet door, want deze ochtend kwam er slecht nieuws: de kopman van EF Education-EasyPost moet drie dagen voor het einde namelijk opgeven met maagproblemen. Jammer, want Carthy is wel iemand die houdt van een zware bergrit met meerdere beklimmingen. Dit is ook het geval voor Thymen Arensman. De Nederlander, die nog altijd in de top-10 staat, zal natuurlijk vooral naar kopman Thomas kijken, maar je weet nooit hoe het balletje zal rollen op weg naar Tre Cime di Lavaredo.

Boekt Thibaut Pinot toch nog een ritzege? – foto: Cor Vos

En de andere renners die (nu nog) in de top-10 staan van het algemeen klassement? Lennard Kämna en Andreas Leknessund zijn bezig aan een goede Giro, maar zijn bergop vooral bezig met overleven. De Duitser en Noor koersen zeker niet met overschot en dus is het niet echt aannemelijk dat ze vrijdag opeens wel zullen meedoen om de overwinning, zeker omdat ze geen ruimte zullen krijgen om mee te gaan in een vroege vlucht.

Nee, dan achten we de kans groter dat Einer Rubio er met de zege vandoor gaat, of Ilan Van Wilder. Deze renners staan al iets verder in het klassement, maar klimmen wel zeer goed. De Colombiaan en Belg moeten zeker niet wachten tot een versnelling van een van de kanonnen, maar door te anticiperen is er veel mogelijk. Ook Santiago Buitrago krijgt nu wellicht meer vrijheid. De renner van Bahrain Victorious weet wat het is om een rit in de Giro te winnen, maar is zijn vorm nog goed genoeg?

En wat met Thibaut Pinot? De Fransman lijkt op weg naar de bergtrui, maar het zal voor de Fransman misschien slechts aanvoelen als een troostprijs. Een etappezege: dat is toch het doel voor Pinot. De renner van Groupama-FDJ was er al twee keer erg dicht bij, maar Einer Rubio (in de rit naar Crans-Montana) en Filippo Zana (aankomst in Val di Zoldo) wisten Pinot de loef af te steken. Is drie keer – in het geval van Pinot – ook scheepsrecht? Hij zal wellicht wel weer moeten afrekenen met Zana, die nu op een roze wolk zal koersen na zijn knappe ritoverwinning.

Giro-revelatie Derek Gee – foto: Cor Vos

Verder is het uitkijken naar de gebruikelijke namen als Warren Barguil (Arkéa-Samsic), Marco Frigo (Israel-Premier Tech) en Aurélien Paret-Peintre (AG2R Citroën). Een belangrijke kanttekening: deze renners zaten donderdag al mee in de vlucht. Let ook op Jack Haig (Bahrain Victorious), Lorenzo Fortunato (EOLO-Kometa), Jefferson Cepeda (EF Education-EasyPost), Carlos Verona (Movistar), Bauke Mollema (Trek-Segafredo) en de onvermoeibare Derek Gee (Israel-Premier Tech).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Geraint Thomas
*** Primož Roglič, João Almeida
** Eddie Dunbar, Damiano Caruso, Thibaut Pinot
* Thymen Arensman, Filippo Zana, Einer Rubio, Ilan Van Wilder

[toto id=”945339″ link=”https://bit.ly/3MADpaz” title=”Wie wint de etappe naar Tre Cime di Lavaredo?”][bingoal id=”1133043″ link=”https://bit.ly/3IH0w2h” title=”Wie wint de etappe naar Tre Cime di Lavaredo?”]

Weer en TV

De weergoden zijn de renners vrijdag aanvankelijk redelijk gunstig gezind. In startplaats Longarone schijnt de zon en is het een graad of zeventien. In de daaropvolgende koersuren kan er wel af en toe een bui vallen. Zeker tegen het einde van de middag kan het weleens gaan regenen. Aan de finish in Tre Cime di Lavaredo is het een graad of tien.

Eurosport zendt de hele Giro d’Italia van start tot finish uit. Vrijdag begint de uitzending om 11.15 uur. Voor meer informatie kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine
44 Reacties
Sorteer op:
25 mei 2023 19:14
Ter gelegenheid van de 50e editie werd de Tre Cime di Lavaredo in 1967 voor het eerst opgenomen in de Giro, nadat er met overheidssteun de weg naar Rifugio Auronzo was geasfalteerd. Maar een feestelijke aangelegenheid werd de finale van die 19e etappe allesbehalve.
De 21-jarige Wladimiro Panizza (die vele jaren later Hinault in de Giro nog flink zou weten uit te dagen) draaide als eerste de slotklim op met een comfortabele voorsprong van zo’n 3,5 minuut. Aan weerskanten van de weg stonden, ondanks het mistige, guurkoude, natte weer, duizenden enthousiaste tifosi. Bevreesd voor een boete wegens ongeoorloofde steun, moest zijn ploegleider vanuit de auto telkens handelend optreden om de tifosi te weerhouden Panizza, die een uitstekend ritme wist te onderhouden, vooruit te duwen. Een achtervolgende groep, met o.a. Gimondi, Motta, Adorni en Merckx, had er veel minder moeite mee zich door toeschouwers te laten voortduwen. Zelfs politieagenten lieten zich niet onbetuigd, blijkt uit de tv-beelden. Ook werd er gehangen aan volgauto’s. Met de finish niet ver meer weg werd Panizza ingerekend. Gimondi kwam als eerste over de meet, Merckx als 2e op 4 seconden, Motta als 3e op 6 seconden. Panizza werd nog 10e en liet na de finish zijn tranen de vrije loop uit woede en teleurstelling over zoveel onrecht. Anquetil verspeelde een kleine minuut. Gimondi dacht goede zaken te hebben gedaan nu hij, zij het met een kleine marge, de nieuwe leider van het AK werd.
Geconfronteerd met de tv-beelden die aantoonden wat zich allemaal had afgespeeld op de flanken van de Tre Cime, besloot Girobaas Vincenzo Torriani echter de gehele etappe als niet verreden te beschouwen. Gimondi mocht ciao ciao zeggen tegen de etappezege en de roze trui.
Gimondi was woedend over dit besluit, er waren weliswaar gekken geweest die hem een duw hadden gegeven, maar hij ontkende met klem aan de auto te hebben gehangen. Hij dreigde zelfs de koers te verlaten, maar moest inbinden toen zijn ploegleider dreigde hem sancties op te leggen.
Vanuit zijn perspectief was de nijdigheid van Gimondi begrijpelijk. Door het annuleren van deze etappe moest hij nog altijd een achterstand op Anquetil goedmaken, en tot overmaat van ramp werden in de laatste bergrit de Stelvio en de Gavia geschrapt vanwege de grote pakken sneeuw die daar lagen opgestapeld. De Tonale en de Aprica kwamen daarvoor in de plaats, maar of het aangepaste parcours nog selectief genoeg was om Anquetil te passeren in het AK was de grote vraag. Gimondi was de betere klimmer.
Het werd een epische eindstrijd tussen Gimondi en Anquetil. De bergrit op vrijdag leverde Gimondi slechts een handvol secondes op. Op de voorlaatste dag, zaterdag 10 juni, stond Gimondi op 34 seconden van het roze van Anquetil. Op de Tonale dacht Gimondi afstand te nemen van Anquetil, maar de taaie Fransman wist weer aan te haken tijdens de kletsnatte afdaling. Niet goedschiks dan maar kwaadschiks, moet Gimondi hebben gedacht toen hij in de vallei bij de ravitaillering ervandoor ging nadat Anquetil vaart verminderd had om zijn musette aan te pakken. Anquetil was veroordeeld tot achtervolgen, Gimondi kon dankbaar gebruik maken van enkele motoren die dicht voor hem bleven rijden.
Aan de voet van de Aprica, de allerlaatste serieuze hobbel van deze Giro, had Gimondi 40 seconden voorsprong. Tijdens de toch niet al te lastige beklimming zakte Anquetil er volledig doorheen en verspeelde minuten. In het eindverdict bezette Anquetil de 3e plaats, het was zijn laatste GT. Gimondi had na het geel in 1965, nu ook het roze binnen.
https://www.youtube.com/watch?v=ygBs3U_4N3M&t=6s
    25 mei 2023 20:27
    Epische beelden, dat duwen was toen heel normaal maar hier gingen ze zelfs voor de Italianen te ver, en dat wil wat zeggen…
    Bedankt Jacco, meer van dit graag…
    25 mei 2023 21:04
    tsjonge jonge
    25 mei 2023 21:04
    Wederom hulde Jacco voor wederom een huzarenstukje...
    26 mei 2023 07:53
    Haha, dus zó raakten ze boven met dat monsterverzet ;)
    En dan die agent die denkt: “ik sta hier nu toch…” :D
25 mei 2023 21:07
Ik vind normaal gesproken niet zoveel van de sterrenverdeling en die is meestal wel te billijken ook. Maar Arensman een ster? Dat hij wint lijkt me schier-onmogelijk, zelfs al zou hij de beste van het pak zijn, kan Arensman zijn kopman niet achterlaten. Lijkt mij echt uitgesloten...
    Inderdaad wim. Maar het staat zo leuk!
    25 mei 2023 21:20
    In een scenario waarin Thomas al eerder in de rit afgestapt is zie ik het nog wel gebeuren. ;-)
    26 mei 2023 07:27
    Dan zou ik Kuss ook een ster geven,want die klimt nog beter en stel dat...
25 mei 2023 22:59
Morgen wordt loodzwaar en dan is er zaterdag nog die verschrikkelijke tijdrit. Dan is het loeisteil omhoog en volledig op eigen tempo. Dat is nog iets anders dan de concurrent volgen. Onmogelijk te voorspellen wie het hier uiteindelijk haalt. De vraag is ook wie van de top 10 er nog helemaal doorheen zakt op het eind, want dat lijkt me een heel realistisch scenario.
    26 mei 2023 08:04
    Zou zo maar kunnen dat het op die 10 km aankomt, dan zijn ze heel Italie doorgesukkeld in dat hondenweer…
25 mei 2023 20:43
Zin in een mooie driestrijd bij die Drei Zinnen. Thomas hopelijk een net wat minder moment waardoor ze alledrie binnen de 10 seconden van elkaar aan de start staan bij de tijdrit.
25 mei 2023 18:18
Monster rit dit jeetje mina
25 mei 2023 19:05
Roglic moet morgen 10 secondjes terugpakken en dan pakt ie em zaterdag in de tijdrit. Ik zie hem als favoriet
25 mei 2023 19:51
TJV moet morgen twee of drie mannetjes in het offensief sturen die Roglic kunnen opwachten als hij samen met Kuss aanvalt vlak voor de top van de Passo Giao… en hem dan naar de laatste klim brengen waar hij in het wiel van Kuss een minuutje terugpakt op zijn concurrenten
    25 mei 2023 20:13
    Volgens mij is dat niet nodig. Als Affini de 1e klim doet, hessman en gloag de 2e, Dennis en oomen de 3e. Dan houd je nog 15 man over. Vervolgens moet Roglic het sprintje winnen en de boni's pakken. En de dag erna het tijdritje winnen.

    Ik denk niet dat de klassementrenners all in gaan, door de tijdrit van zaterdag.
    25 mei 2023 20:30
    Behalve Kuss kan niemand dit plan aan… meest overschatte taktiek, lukt alleen als die aanvallers bijna even sterk zijn als hun kopman…
    Of als er een vlak tussenstuk is voor de laatste klim. Dan nog moet eigenlijk kuss vooruit gestuurd worden dat laat niemand toe. En is onnodig want die kan sowieso mee. Beste klimmer in het peloton voor dit profiel.
    25 mei 2023 23:43
    Als jumbo zijnde zou je denk ik van dennis, hessman of bouwman er het liefst 2 mee hebben. Dan kan Roglic (als ie goede benen heeft) na tempo maken door kuss of de giau om arensman er af te rijden, in de afdaling zonder al te veel energie te verspillen proberen naar zijn teamgenoten toe te rijden. Als thomas in het wiel blijft zitten dan maar op de tre cime het proberen. Ik denk dat om dit tegen te gaan zowel Ineos als Uae mannen vooruit willen sturen voor na de Giau. Voor ineos lijkt de plus me dan de beste optie, voor uae vine of mcnulty. Dan raken ze niet geïsoleerd als kuss hun knechten lost en ze roglic niet bij kunnen halen in de afdaling. Zeker ook voor ineos omdat ze vandaag hebben laten zien met swift en puccio niet te kunnen controleren wie er in de kopgroep gaan, dus dan wil je het liefst een klimknecht mee hebben voor na de giau als jumbo en uae dat ook doen.
25 mei 2023 19:57
Roglic heeft gisteren laten zien dat hij weer hersteld is van zijn vallen en zal denk ik tijdens deze rit nog beter zijn.
25 mei 2023 20:09
Be vooral benieuwd wat FDJ gaat dfoen. Pinot krijgt allicht geen ruime om het ruime sop te kiezen, dus zij zouden het peloton nog wel eens lang gesloten kunnen proberen te houden zodat Pinot op de eerste twee bergen de punten kan pakken. Tegen die tijd ligt Healy er waarschijnlijk al af, en daarna kunnen de favorieten dan los.
    25 mei 2023 22:59
    Maar als Healy eraf ligt dan is het toch al genoeg
26 mei 2023 10:01
Renners geven in hun reacties gisteren vaak weer dat deze rit voor de klassementsrenners is. Ik ben daar nog niet van overtuigd. Wie gaat die eerste 80km controleren? Enkel indien Jumbo beslist voor de ritzege te gaan en er een zware rit van te maken zal het tussen de klassementsrenners gaan. UAE zie ik het niet doen gezien het verval bij Almeida gisteren. Ineos heeft er de aantallen niet voor en heeft er ook geen belang bij om de kopgroep te controleren. Alle andere ploegen zijn kansloos als het tussen de klassementsrenners gaat.
25 mei 2023 18:14
Thomas 1. Roglic 2. Almeida 3.
25 mei 2023 18:30
Dit is wel een kolfje naar de hand van een goede Roglic, gaat hier toch zeker tijd willen terugpakken op Thomas. Heeft morgen meer kans dan vandaag lijkt me al volgde Thomas goed vandaag.
Rit gaat weer naar de vluchters denk ik.
25 mei 2023 18:52
Als de topfavorieten het hier niet gaan doen, dan de rest van de top-10 ook niet. Zij zullen niet genoeg ruimte krijgen om voor de ritzege te kunnen gaan.
25 mei 2023 19:03
Heerlijk hoor!
25 mei 2023 23:23
Bauke Mollema.
25 mei 2023 23:31
Ik zie Roglic eigenlijk al een hele tijd een Dumoulintje/Pogatje doen; een minmax-benadering om met zo weinig mogelijk energie zo dicht mogelijk bij de rest te blijven, om dan in die tijdrit de leiderstrui en rondewinst te pakken.
    26 mei 2023 07:38
    Mwoah, dat lossen 2 dagen terug was niet van ‘hmmmm, als ik er nu met Sep 29 sec achter ga rijden heb ik tegen de tijdrit nog iets over’. En Roglic ging er gisteren echt vol voor maar rijdt Almeida ‘maar’ 20 sec weg en laat Thomas wat panisch hijgen in zijn wiel. De eerste 3 zijn gewoon ontzettend aan elkaar gewaagd: vandaag kunnen de kaarten weer net iets anders geschud zijn.

    Jumbo heeft eerder gisteren een kans op de ritwinst en meer tijdwinst laten liggen, achteraf.
    Ze liggen inderdaad dicht bij elkaar RV, maar kans op ritwinst wegspelen was juist slim ivm boni's. Mochten de kaarten net een fractie anders vallen staat Roglic opeens weer 4, 6 of 10 seconden verder van Thomas door die boni's. Als er gesprint zou worden gisteren had Thomas Roglic absoluut geklopt.
    27 mei 2023 20:01
    huh !?! ')
26 mei 2023 10:16
Ik vrees dat het toch weer voor de vluchters gaat zijn. Maar evengoed een monsterlijke rit, en de AK renners moeten aan de bak.
26 mei 2023 11:00
Ik denk roglic. Hij is sterker aan het worden. Hij zal aanvallen en de sprint winnen tegen Thomas
26 mei 2023 12:26
Niet alleen de renners zien af vandaag, de kijkers naar Eurosport ook met van start tot finish commentaar van Karsten Kroon.
25 mei 2023 19:38
Ik hoop vurig op Almeida
Ik denk eigenlijk Roglic in de eindspurt
Ik vrees vrees Thomas op zijn 18’s

Vind het niet te zeggen wie van de 3 en dat is een fors luxeprobleem.
25 mei 2023 20:11
Morgen is een bergrit, vandaag was een explosievere klim met slecht 4000 hoogtemeters. Ik moet nog zien of Roglic echt weer een stap heeft gezet, daar twijfel ik aan. Thomas lijkt allround de sterkste. Een saaie, maar t/m vandaag gezien verdiende roze trui drager.
    Eens. Almeida lijkt me te verzwakken. Thomas zat prima mee. Morgen past hem nog beter. Verschil zal moeten gemaakt worden zaterdag. Vandaag helemaal los gaan betekent verlies van tijd in de tijdrit. Ik verwacht zaterdsg grotere verschillen dan morgen en verwacht een afwachtende koers tot de laatste kms
    Ik bedoel vrijdag los gaan.
25 mei 2023 21:59
Dat wordt hoe dan ook smullen!! Hoop dat Roglic een tikkie uitdeelt om het toch spannend te houden
25 mei 2023 19:09
Primoz Roglic Geriant Thomas Joao Almieda
25 mei 2023 18:29
Dit zal dan toch zeker de koninginnerit zijn?

Reacties zijn gesloten.