Giro 2020: Jumbo-Visma haalt ploeg uit koers na positieve coronatest Kruijswijk

Giro 2020: Jumbo-Visma haalt ploeg uit koers na positieve coronatest Kruijswijk

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma gaat niet meer van start in de Giro d’Italia. De Nederlandse WorldTour-ploeg heeft besloten de hele selectie uit koers te halen na de positieve test van kopman Steven Kruijswijk. Het gaat om Koen Bouwman, Tobias Foss, Chris Harper, Tony Martin, Christoph Pfingsten, Antwan Tolhoek en Jos van Emden.

De overgebleven renners van Jumbo-Visma tekenden de ochtend voor de tiende rit naar Tortoreto niet het startblad, en dat is wel verplicht. Jos van Emden reageert op social media. “Er was een tijd dat ik van zure appels hield”, schrijft de hardrijder.

Ploegleider Addy Engels heeft aan de media in de Giro ook een reactie gegeven. “We denken dat het de meest verantwoordelijke beslissing is om ons terug te trekken, omdat we allemaal heel close in contact zijn geweest met Steven. Zeker als we ook kijken naar wat gebeurd is bij Mitchelton-Scott…”

Na Mitchelton-Scott, waar eerder al Simon Yates positief testte en op de rustdag vier medewerkers besmet bleken, is Jumbo-Visma daarmee de tweede ploeg die zich terugtrekt uit de Giro vanwege het coronavirus. Team Sunweb gaat wel door, ondanks een positieve test van Michael Matthews.

Dit artikel delen:

127 Reacties

Lance4eva 13 oktober 2020 om 11:54

Lullig voor Jos.

ChefSpijker 13 oktober 2020 om 12:00

Lijkt me juist iemand die als eerste heeft geroepen ‘we stoppen er helemaal mee’. Vind ’t vooral lullig voor jonkies als Bouwman en Foss die met prima vorm nog op rittenjacht hadden kunnen gaan. ’t Is ook wel weer zó voorspelbaar. Als Tolhoek positief getest had en Kruijswijk niet, waren ze er echt niet collectief uitgestapt.

Dion 13 oktober 2020 om 12:12

Knap dat jij hier over kan oordelen Chefspijker.

Wee-Bey 13 oktober 2020 om 12:15

Ben het helemaal eens met chefspijker. Zo gaat dat dus mooi wel. Zie Sunweb maar was bij Jumbo niet anders gegaan. En als Yates kansen had voor de overwinning had Mitchelton ook nog gereden. Lekker makkelijk van Jumbo Visma dit. Kunnen toch gewoon doorrrijden?

Dion 13 oktober 2020 om 12:31

Hoezo? Wat is de winst om er maar mee te stoppen? Je had nu juist lekker á la sunweb kunnen rondrijden en overwinningen pakken. je doet net of Corona een zegen is voor Jumbo.

ghostwriter 13 oktober 2020 om 12:49

@Wee-Bey
Lekker makkelijk? Wat is er makkelijk aan om de gehele ploeg uit de Giro te trekken? Dat is juist de moeilijkere keuze. De makkelijke keuze was om gewoon door te gaan zonder Kruijswijk.

Crevaison 13 oktober 2020 om 11:54

Zal Sunweb dan toch ook nog volgen?

jappe666 13 oktober 2020 om 11:58

Voor TJV ligt die beslissing natuurlijk net iets makkelijker dan voor Sunweb.
TJV was hier eigenlijk puur en alleen voor Kruijswijk, terwijl Sunweb zowel voor AK als JK nog volop meedoet.

Zie ze er dan ook niet uitstappen.

SjorsPatate 13 oktober 2020 om 12:14

@jappe666 je positie zou natuurlijk niks uit moeten maken. Als het onverantwoordelijk is om door te gaan moet je er gewoon de stekker uit trekken. Sunweb is denk ik wel een ploeg die dat zou doen.

vevie 13 oktober 2020 om 11:55

Zuur, maar was te verwachten nadat Mitchelton hetzelfde deed en het kijken is idd nu naar Sunweb. Die zouden hetzelfde voorbeeld moeten volgen om er niet raar uit te zien.

josi 13 oktober 2020 om 11:57

Mitchelton deed helemaal niet hetzelfde. Toen Yates positief testte, stapte de rest van de ploeg de volgende dag gewoon weer op.

Chasse_patate 13 oktober 2020 om 11:57

Mitchelton deed dat pas na 5 positieve gevallen. Niet na 1.

Twisted-D 13 oktober 2020 om 11:58

Verschil is wel dat Mitchelton ondertussen al meer besmettingen had onder hun staf.
Bij TJV was het, zo ver wij weten, alleen Kruijswijk.

Dit zorgt wel voor meer druk bij Sunweb.
Sowieso elke besmetting die komende dagen nog zou volgen, wordt een gigantisch probleem.

rogierb 13 oktober 2020 om 12:00

Sunweb moet helemaal niets. Elke ploeg kan zelf de afweging maken.

Welleke 13 oktober 2020 om 11:55

Deze wedstrijd gaat het einde niet halen.

zacht 13 oktober 2020 om 11:58

zacht
10 OKTOBER 2020 OM 10:36
Balen. Voor Yates, de Giro, het peloton en ons als kijkers. Milaan gaat dit jaar niet gehaald worden. Jammer van die nog mooie etappes die we gaan missen. Uiterlijk woensdag kappen ze er mee, dan weten jullie dat vast.

Smartijn 13 oktober 2020 om 11:59

Het wordt weer afwachten op de volgende rustdag en dus nieuwe coronatesten.

tvm 13 oktober 2020 om 12:10

@zacht,

Nog meer bijzondere voorspellingen? Dan weet ik nl waar ik op moet inzetten op Unibet.

zacht 13 oktober 2020 om 12:26

@tvm

Niet op sportgebied, wel op Covid-gebied. Vanavond wordt er een pdf gepubliceerd met 4 fases van maatregelen. In elke fase bestaan er ook nog extra te overwegen maatregelen. Ik kan je vast verklappen dat de het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs gewoon doorgaat, in elke fase. Al wordt er in de 4e fase wel een zwaardere lockdown overwogen. We zitten nu in fase 3.

Romāns Vainšteins 13 oktober 2020 om 12:36

Brr, jezelf quoten.

kleomantre 13 oktober 2020 om 12:46

@Romans doet me denken aan Nostranus, wat een viezigheid.

MichielH 13 oktober 2020 om 12:52

Serieus, wil je een schouderklopje? iK hAd HeT dRiE dAgEn GeLeDeN aL gEzEgD!!

Panache 13 oktober 2020 om 13:00

Daarnaast is de voorspelling binnen 36 uur einde Giro, voorbarig.

klootje kriekeljon 13 oktober 2020 om 13:01

En wat voor voorspelling. Doen jullie ook handopleggingen?

zacht 13 oktober 2020 om 13:56

Ik weet het, niet sterk, maar verder presteer ik al helemaal niks. Handoplegging doe ik alleen voor borstvergrotingen: niet goed, geld terug.

zacht 13 oktober 2020 om 11:56

Lezen we even mee Team Sunweb?

rogierb 13 oktober 2020 om 11:58

Gewoon starten Sunweb!

Wheely 13 oktober 2020 om 11:56

Ohw wow, daar gaan we.

Wiedewiedewaaier 13 oktober 2020 om 11:56

Jammer voor de jonge gasten die hier ervaring op konden doen.

Sephiroth 13 oktober 2020 om 12:03

Dat was ook mijn gedachte, vooral balen voor harper en Foss.
Martin zal het niet zo erg vinden en voor Tolhoek is het ook niet verkeerd gezien hoe hij over heuvels kwam.

SprintMaster 13 oktober 2020 om 11:57

Das wel heel rigoreus. Gaan we vanmiddag nog starten?

Mark 13 oktober 2020 om 13:26

Richard Plugge heeft (helaas) wel een realistische visie op de risico’s van Covid19. Hij neemt een verstandige keuze ter bescherming van zijn werknemers.

AnderJ 13 oktober 2020 om 11:57

Ik neem aan dat er nu journalisten een reactie bij Sunweb aan het halen zijn… Benieuwd naar wat TJV hiertoe heeft doen beslissen. Ze hadden (misschien) kunnen wachten, maar zouden daarmee natuurlijk wel een risico hebben genomen…

hjjanssen1973 13 oktober 2020 om 11:58

Welk risico?
Eruit is eruit.
Als de rest negatief is, heeft eruit stappen geen zin.

AnderJ 13 oktober 2020 om 12:01

Het risico dat je het ondermijdelijke alleen uitstelt en ondertussen andere mensen aansteekt?

rogierb 13 oktober 2020 om 12:02

Hun kopman is naar huis, dus ze vinden het wel best zo. Daarnaast kunnen ze ook weer de moraalridders uithangen en laten zien hoe maatschappelijk betrokken ze zijn. Zie het al helemaal voor me.

zacht 13 oktober 2020 om 12:03

Ooit van de term ‘incubatietijd’ gehoord meneer Janssen?

Sephiroth 13 oktober 2020 om 12:04

rogierb, moraalridders? waar slaat dat op.
COVID-19 is iets wat je serieus moet nemen m.i. vooral omdat het de eerste dagen niet zichtbaar is. Mij dus vooral benieuwen hoe groot de explosie is de komende week qua positieve gevallen.

S. Morgenstern 13 oktober 2020 om 12:05

Ze vinden het wel best zo? Alsof die jonge gasten niet gebrand zouden zijn op het rijden van mooie bergritten en Van Emden en Martin zich niet in de tijdrit hadden willen tonen. Ik heb in de Tour nog begrepen dat dat eerste het enige interessante was wat er gebeurde.

De Bezemwagen! 13 oktober 2020 om 11:58

Voor Mitchelton en Jumbo was er nog weinig te halen qua klassementen, hooguit ritzeges. Dat kan je van Sunweb niet zeggen dus denk terecht dat ze wel zullen starten en deze twee andere ploegen niet waar de beslissing om te stoppen makkelijk zal zijn.

kleomantre 13 oktober 2020 om 12:55

Bij TJV hebben ze ook wel gezien dat Kruijswijk er niet goed uitzag in de laatste rit voor de rustdag. Dan kun je al voorsorteren op wat nu is voorgevallen. De missie waarvoor ze kwamen zou toch niet gaan slagen, dan is het misschien kwestie van boeken toe. Of wat ze nu dan gewoon berusting is of voor de bühne geen idee. Verder ook niet zo relevant, men maakt een keuze en iedere andere ploeg heeft die keuze ook en ziet dat anders, vanwege andere belangen en andere insteek.

CechRepublic 13 oktober 2020 om 11:59

Kan Sunweb het nu nog maken om verder te rijden (en wat is het nut van een Giro waar dan 3 ploegen al volledig weg zouden zijn en Astana figuurlijk mank rond rijdt)?

mackie 13 oktober 2020 om 12:02

waarom niet

SnellePelle 13 oktober 2020 om 12:21

Mitchelton reed ook door. Waarom Sunweb dan ineens niet?

La Primavera 13 oktober 2020 om 11:59

Organisatie moet verantwoordelijkheid nemen en de koers stopzetten. Hele ploegen die de koers verlaten is ook slecht voor het imago van de sport als dit doorgang blijft vinden.

NDI22 13 oktober 2020 om 12:26

Doe normaal. Virus is er nu eenmaal en daar moeten we mee leren leven. Met z’n allen thuis zitten gaat het ook niet oplossen.

Explorer 13 oktober 2020 om 13:18

Waar bazeer je dat op, dat thuis zitten niet werkt? Iedereen in dit land heeft overal een mening over, prima en uitstekend. Maar dat niemand meer luistert omdat veel mensen het beter weten is toch wel beschamend. Leiderschap in dit land wordt niet meer geaccepteerd. Regie voering is weg, iedereen wil zijn eigen boontjes doppen. Hierdoor verspreid het virus sneller omdat wij doen wat we willen en niet luisteren. Kijk maar om je heen.
Advies is mondkapjes, de helft draagt het niet, advies is 1,5 meter de helft doet dat niet. Advies is zorg je goed voor jezelf dan zorg je ook goed voor een ander, maar nee hoor we zorgen alleen voor onszelf. Fuck de rest, tenzij het te dichtbij komt.

josi 13 oktober 2020 om 11:59

Da’s wel jammer voor jongens als Bouwman, Foss en Harper, die hier best nog wel wat moois hadden kunnen laten zien in een ontsnapping.

japio 13 oktober 2020 om 11:59

Sportief een zwaar besluit, maar maatschappelijk gezien het beste. Helaas, maar stop maar met de koers. Hopelijk in 2021 weer, maar daar heb ik mijn vraagtekens ook wel bij.

horsm 13 oktober 2020 om 12:02

Ik denk dat dit weekend het seizoen wordt afgesloten met een tijdrit in de Giro en de Ronde van Vlaanderen.

CechRepublic 13 oktober 2020 om 12:04

Op zich nog een mooi einde van een bizar seizoen waarin uiteindelijk toch nog het nodige is gefietst. Dan was dan weer de meevaller.

Groetjesaandevoetjes 13 oktober 2020 om 14:05

Kijk nu al met weemoed terug aan Augustus toen het nog lekker weer was en er gewoon gekoerst werd.

mackie 13 oktober 2020 om 12:00

hebben ook niet veel meer om voor te rijden he.
als het nu van Emden was geweest die besmet was ipv Kruijswijk waren ze waarschijnlijk wel gewoon doorgegaan

Patrick 13 oktober 2020 om 12:01

Overdreven zeg. Één besmetting met het vreselijke dodelijke *kuch* Covid19 en gelijk heel de ploeg er uit? Slaat helemaal nergens op.

Luca Quasi 13 oktober 2020 om 12:04

Ik vind het verstandig.

Sephiroth 13 oktober 2020 om 12:06

dan snap je niet hoe COVID-19 werkt en dat het een terechte veiligheidsstap is. Waarom? incubatietijd en de beperkte signalen op actieve drager zijn. Dit is kiezen voor je werknemers.

Patrick 13 oktober 2020 om 12:08

Hoezo? Iedere renner wordt getest en wanneer de renner positief is, waar er trouwens ook nog een foutmarge is, en de anderen zijn negatief waarom haal je dan heel de ploeg er uit? Gewoon een hele dwaze overdreven reactie van Jumbo. Maar dat zie je ook in het land in het algemeen, waar Nederlanders zogenaamd zo nuchter zijn smeken ze de overheid bijna op de knietjes dat ze zulke zware maatregelen nemen dat ze hun huis niet meer uit mogen.

Emergo 13 oktober 2020 om 12:14

Een bekende naam naam die Patrick die op andere plaatsen ook opduikt met zijn Corona-theorie of -waanzin.

AnderJ 13 oktober 2020 om 12:16

@Patrick: er is een periode voor dat je het virus aantreft via een test waarbij je al wel besmettelijk bent. Als het virus echt rondwaart is het daarom niet voldoende om pas bij een positieve test in te grijpen. Dat is ook waarom je in quarantaine moet als je weet dat je bent blootgesteld aan een besmet persoon ongeacht of je op dat moment positief test.

Wheely 13 oktober 2020 om 12:21

@Emergo
+1 valt me ook op inderdaad dat er een aantal dezelfde viruswaanzingekkies opduiken, enkel in topics die over corona gaan. Ik vermoed bijna een agenda of dubbele acounts. De redactie mag dit wel in de gaten houden want het is zwaar ongepast.

zzz 13 oktober 2020 om 13:01

Ja er is een foutmarge, dat betekend ook dat iemand vals negatief kan zijn. De kans daarop is ook veel groter dan een vals positieve. In de UK zijn in een bepaalde periode meer dan 100 000 tests afgenomen waarbij er maar 50 positief waren. Als deze allemaal vals positief waren betekend dat dus dat maar 0.05% van de tests een vals positieve geven.

Stephen 13 oktober 2020 om 13:19

Ik ben het eens met je, Patrick. De rest is negatief getest. Kunnen dus door. Sterker: het zou bestraft moeten worden als je alle renners uit de koers haalt zonder directe aanleiding.

skylimit 13 oktober 2020 om 12:02

Jezus, wat een hoop negatieve reacties, omdat Jumbo beslist uit de koers te stappen, moet maar gelijk de hele Giro stil gelegd worden.

AnderJ 13 oktober 2020 om 12:04

Uhm, volgens mij vanwege de positieve gevallen die laten zien dat het virus nu de Giro-bubbel is binnengetreden en er besmettigen bij 4 verschillende ploegen zijn geconstateerd. Hierdoor wordt de kans groot dat de bubbel een petri-schaaltje wordt waarbinnen het virus extra effectief rondgaat.

Dr op en dr over 13 oktober 2020 om 12:11

Ondertussen al bij vier ploegen Skylimit. Ploegen die de afgelopen tien dagen iedere dag contact hebben gehad met de rest van het peloton.

Reken er maar op dat zich nu meer ploegen gaan terugtrekken puur uit voorzorgsmaatregel. Dus kleine kans dat de Giro het weekend haalt wanneer het virus inderdaad het peloton is binnengedrongen.

Zonder renners heb je geen koers.

Basta !

Vogelenzang 13 oktober 2020 om 12:03

Tenzij er naast Kruijswijk nog meer besmettingen zijn binnen de ploeg vind ik dat je dit eigenlijk niet kan maken tegenover jongens als Foss, Harper en Bouwman…
Ik zou als renner in ieder geval not amused als mijn ploeg mij op deze manier afserveert.

Sephiroth 13 oktober 2020 om 12:06

zeker weten? Balen doen ze, maar als je zelf door weer en wind uitgemergeld het virus krijgt, hoe sterk is je lichaam dan nog om ermee om te gaan, ookal ben je jong.

chasse patat 13 oktober 2020 om 12:04

Consequent als het gaat om de bubbel die in quarantaine moet na een positief geval. Wel een hard gelag voor sponsor en renners.

Groetjesaandevoetjes 13 oktober 2020 om 12:16

wellicht wil de sponsor juist dat de ploeg eruit stapt om imago schade te voorkomen?

Pascal De Kooning 13 oktober 2020 om 12:07

Misschien beter de Giro beëindigen. Op deze manier heeft koersen geen enkele zin. M’n gevoel zegt dat er nu nog heel veel Coronabesmettingen bij gaan komen in het peloton.
Ik verwacht zelf niet dat de Vuelta volgende week nog van start gaat. Ook daar zullen ploegen nu gaan twijfelen om überhaupt af te reizen naar Spanje denk ik.

Natte spons 13 oktober 2020 om 12:33

Ik denk dat Sunweb dat ook juist op anticipeert en hoopt dat ze op deze manier een podiumplaats binnen slepen.

Dr op en dr over 13 oktober 2020 om 12:08

Ik verwacht vandaag en morgen nog wel een pak ploegen die zich terugtrekken. Einde Giro voor dit weekend.

Zonder deelnemers immers geen koers.

horsm 13 oktober 2020 om 12:12

Als ze slim zijn kondigen ze gewoon aan dat de Giro na de tijdrit van zaterdag eindigt. Dan weet iedereen waar hij voor strijdt.

Txirrindularitza 13 oktober 2020 om 12:10

Vlaanderen zal zondag wel ongeveer de laatste koers zijn dit seizoen. De Giro gaat het einde in ieder geval niet halen, da’s nu wel duidelijk. En ik vraag me sterk af of de Vuelta uberhaupt wel start.

Blij dat ik de Ordiziako Klasika nog heb gezien gister!

Dr op en dr over 13 oktober 2020 om 12:14

Zou ook betreft Vlaanderen nog niet te hard roepen. De politiek heeft daar deze week nog beraad over met de organisatie, aangezien we in België richting de tienduizend nieuwe besmettingen per dag aan het gaan zijn dadelijk.

Dus fingers crossed !!

Maar ben het wel met je eens dat mocht Vlaanderen doorgaan, het waarschijnlijk de laatste koers van het jaar is.

Man, man, man wat een seizoen. :(

Dolfy 13 oktober 2020 om 12:21

Etappe 15 is wel mooi om te eindigen, klim bergop en de dag ervoor een tijdrit. Dan kunnen ze mooie winnaar uitroepen denk ik, wie dat ook moge zijn.

Txirrindularitza 13 oktober 2020 om 12:22

Ja, eens, D’r op, de wens is de vader van de gedachte, ik hoop zo dat RvV doorgaat. Maar da’s nog geen gesneden koek.

Dikke Vrouw 13 oktober 2020 om 12:11

Neee! Eerst die rot tour nu dit…

Peetvader 13 oktober 2020 om 12:11

Laat ons wel wezen: als bij Jumbo bvb enkel Van Emden positief was, dan hadden ze er waarschijnlijk ook niet uitgestapt.

horsm 13 oktober 2020 om 12:12

Nee natuurlijk niet.

AnderJ 13 oktober 2020 om 12:14

Mogelijk. Maar dat weet je niet.

S. Morgenstern 13 oktober 2020 om 12:21

Deze beslissing is in lijn met het terugtrekken voor Parijs-Nice, waar ze volgens mij heel veel hadden om voor te rijden.

Unpaved 13 oktober 2020 om 12:12

Kruiswijk naar de Vuelta. Topploeg!

rogierb 13 oktober 2020 om 12:32

Even nadenken.