Team Sunweb blijft in Giro d’Italia
dinsdag 13 oktober 2020 om 10:42

Team Sunweb blijft in Giro d’Italia

Team Sunweb heeft besloten niet uit de Giro d’Italia te stappen na de positieve coronatest van Michael Matthews. De Duitse WorldTour-ploeg maakt in een persbericht bekend dat alle andere renners en personeelsleden een negatieve test hebben afgelegd en geen ziekteverschijnselen vertonen.

Na het ondergaan van PCR test op de rustdag van gisteren heeft Michael Matthews positief getest op Covid-19. Hij is momenteel asymptomatisch, voelt zich gezond en na het ontvangen van dit nieuws, eerder vanochtend, is hij in quarantaine gegaan”, schrijft Team Sunweb in een persbericht.

Matthews deelde de kamer met Chris Hamilton, maar die gaat straks wel gewoon van start. “Alle andere renners, inclusief Hamilton, en personeelsleden hebben een negatieve test afgelegd en op dit moment vertoont geen enkel teamlid symptomen van Covid-19. Het team zal binnen de bubbel nauwkeurig blijven monitoren.”

Opmerkelijk is dat Tiesj Benoot zondag niet van start mocht in Gent-Wevelgem nadat hij in een praatprogramma op Sporza aan tafel zat met Jan Bakelants, die positief testte. Benoot testte zelf negatief.

RIDE Magazine
62 Reacties
Sorteer op:
13 oktober 2020 10:46
Tiesj, kom er maar in!
    13 oktober 2020 11:13
    Als je 7 dagen lang bij iemand met corona op de kamer hebt geslapen is het toch bijna onmogelijk om het niet te hebben opgelopen? Hopelijk gaan ze heel voorzichtig om met Hamilton, heeft hij zijn eigen privé kamer en wordt hij elke dag getest / gemonitord.
    13 oktober 2020 11:44
    Kan iemand bij Tiesj gaan checken of zijn ogen niet uit zijn oogkasten zijn gerold?
    13 oktober 2020 11:49
    Tiesj kan het allemaal wel aan hoor, het is geen klein kind. Situaties zijn ook niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken.
    13 oktober 2020 12:21
    Inderdaad, Tiejs heeft een uurjte aan tafel gezeten op een meter van Bakelants.
    Hier is een ploegmaat die al 10 dagen de kamer deelde met Matthews.
13 oktober 2020 10:46
Als Kelderman niet zo goed had gestaan waren ze er denk ik wel uitgestapt, maar Kelderman krijgt een unieke kans om de Giro te winnen en daarom blijven ze in de Giro.
    13 oktober 2020 10:47
    @nck17,
    Waarom blijven Ineos en Jumbo ook in de giro dan?
    13 oktober 2020 10:50
    Corona is al ruim verspreid binnen het giropeloton. Geen zin om je terug te trekken bij een enkele positieve test lijkt me.
    13 oktober 2020 10:56
    Sunweb haalde Benoot ook uit koers omdat hij met Bakelants in een studio had gezeten. Als ze niks hadden om voor te rijden waren ze er denk ik uitgestapt.
    13 oktober 2020 11:01
    Een zeker opportunisme zit er zeker in is mijn gok.
    13 oktober 2020 11:19
    Inderdaad, dit is de enige reden.
13 oktober 2020 10:46
Nu maar duimen. Of bidden.
13 oktober 2020 10:51
Ik zeg dit als een groot wielerliefhebber: belachelijke beslissing.
13 oktober 2020 10:55
En nu met zijn allen de prestaties van Kelderman onder de loupe nemen om angstvallig te speuren naar de eerste tekenen van verval, vóórdat hij positief test...

(is vanuit puur academisch oogpunt best een studie waard - treden er verminderde athletische capaciteiten op voordat iemand besmettelijk/PCR-positief wordt)
    13 oktober 2020 11:01
    In dit licht bezien lijkt het erop dat Cavendish al 4 jaar met corona rond rijdt.
    13 oktober 2020 11:06
    Ik weet dat je het maar als grapje bedoelde, maar afgezien van valpartijen en kwetsuren is Cavendish de laatste jaren inderdaad ook gehinderd door een virale infectie: https://www.cyclingweekly.com/news/epstein-barr-virus-mark-cavendish-diagnosed-392430
    Zelf heb ik jaren nodig gehad om na klierkoorts terug volledig diep te kunnen gaan tijdens duursporten, dus dit is niet iets waar ik mee lach...
    13 oktober 2020 11:09
    Cav de superspreader? Cavendish heeft serieus wel met een ander virus te kampen gehad waardoor zijn prestaties zo slecht zijn. (edit: wat Limal zegt!)

    Je kunt trouwens wel een aantal renners die het gehad hebben er uitpikken die dit seizoen hun niveau nog niet echt halen. Ciccone, Viviani, Gaviria om er maar paar te noemen.
    13 oktober 2020 11:33
    Als je weet dat het als grapje bedoeld is dan mag je er ook wel wat luchtiger op reageren. Je mag echt niets meer zeggen tegenwoordig met al die tere zieltjes.
    13 oktober 2020 11:58
    Hoezo reageer ik zwaarmoedig of te fel dan? Ik reageer kalm met feiten om duiding te geven.
13 oktober 2020 10:58
Deze gaat als een nachtkaars uit vrees ik... laten we hopen op een fantastische RVV zondag met een epische strijd tussen MvdP en WvA zondag en dan snel door naar 2021
    13 oktober 2020 11:04
    In 2021 gaat het gewoon verder met waar we nu mee bezig zijn. Het is niet weg over een paar maanden.
    13 oktober 2020 11:23
    Juist
13 oktober 2020 10:58
Voor het eerst dat ze hun principes aan de kant schuiven. Begrijpelijk natuurlijk. Kelderman, 't is nu aan jou, man!
13 oktober 2020 11:00
Benoot zat niet in de bubbel hè? Dat maakt het wel wat anders
13 oktober 2020 11:01
Ik kan me Parijs - Nice ook nog herinneren Melkzuur
13 oktober 2020 11:03
Toen Mitchelton in de ronde bleef na een positieve test van Yates hoorde je niemand
    13 oktober 2020 11:06
    Dat klopt, mara toen vond ik het wel raar. Net zo goed als ik het nu raar vind dat TJV en Sunweb doorrijden. Aan de andere kant, als er geen symptomen en geen positieve testen zijn heb je ook geen 100% aanleiding om eruit te stappen.
    13 oktober 2020 11:06
    Hoge bomen vangen veel wind...
    Ik herinner mij de felle kritiek van Zeeman en Dumoulin v.w.b. Parijs-Nice.... Heren, kom er maar in.
    13 oktober 2020 11:26
    Die kritiek was er toen alleen zodat Dumoulin persoonlijk uit de MPCC kon stappen met de veiligheid van Parijs Nice als slap excuus, terwijl de echte reden de ketonen zijn (MPCC wil geen ketonen in het peleton / JumboVisma wel)
    13 oktober 2020 12:19
    Haha ja die herinner ik me nog. Was 'n goeie.
13 oktober 2020 11:03
Hoe dan ook, vrees dat we komende tijd steeds meer uitvallers gaan zien door besmettingen en dat deze Giro uitgaat als een nachtkaars. Een passend einde bij dit hele waardeloze jaar.
13 oktober 2020 11:10
Binnen de bubbel gebleven lijkt mij het enige geloofwaardige criterium die Sunweb kan hebben tegenover Benoot. De vraag is en blijft hoe een besmetting binnen de bubbel kan plaatsvinden. De enige conclusie is dat de besmetting dan binnen het peloton plaatsvindt. Volgers en renners die positief zijn komen allen uit verschillende ploegen. Bidonnetje (uit)delen? Schouderklopjes? Praten bij volgauto's? Publiek? Of toch binnen het peloton door druppels?
13 oktober 2020 11:12
Er was onder het bericht van het uitvallen van Simon Yates iemand die mij onnozelheid verweet toen ik zei dat er dan waarschijnlijk ook wel andere renners besmet zouden raken. Toch benieuwd wat die persoon nu denkt.
    13 oktober 2020 11:36
    Lijkt mij een persoon met weinig talent voor nadenken...
13 oktober 2020 11:12
Neem aan dat Wilco buiten de koers om nu ook 2 weken in quarantaine gaat en hopen dat het nog niet te laat is? De kans voor hem op een podium in een grote ronde en misschien zelfs wel meer. Zou zeggen daar moet alles voor wijken.
Niet meer in de teambus van en naar etappes, hotelkamer alleen, niet meer gezamenlijk in de eetzaal, prive masseur etc.
13 oktober 2020 11:14
Dus MTS, TJV en SW hebben van de 24 renners, 4 kopmannen. Van die 24 renners zijn 3 positief die alledrie kopman zijn..... das toch raar
13 oktober 2020 11:15
Wat een wonder dat het in de tour zo goed gegaan is
13 oktober 2020 11:20
Laten we wel wezen: dit is het einde van deze Giro. Als je in de bubbel het toch kan oplopen is niemand veilig en heb je straks een einduitslag die nergens op slaat. Corona is nu gewoon net zo heftig als in het voorjaar. Als de bubbel richting Vuelta niet strak gesloten blijft, kun je een Vuelta ook vergeten. Na de Ronde van Vlaanderen is het seizoen gewoon klaar, vrees ik. Vreselijk balen voor Kruijswijk nu al, en Kelderman straks. Niet echt ziek zijn, gewoon fit kunnen zijn eind van deze week, en toch je unieke kans en droom uiteen zien spatten. Vreemd trouwens dat het coronalot alleen toprenners treft: Yates, Kruijswijk, Matthews.
    13 oktober 2020 11:48
    Nou ja. Voorlopig gaan ze gewoon door. En Kelderman heeft nu juist een unieke kans om de Giro te winnen. Niet op de manier zoals je graag zou willen, maar toch.
13 oktober 2020 11:29
Op 25 oktober bij het interview met de eindwinnaar: hoe voelt dat, winnen na het uitvallen van Thomas, Yates, Kruijswijk, Fuglsang, Nibali, Majka, Kelderman?

Ach, mijn ploegleider(Patje) zegt altijd: wennen is wennen. Vertaling: winnen is winnen.

Zonder gekheid: ik heb zo’n vermoeden dat Fuglsang, Majka en Nibali sowieso uitrijden. Vino doet niet aan Corona vermoed ik zo.
13 oktober 2020 11:32
Ik snap best dat ze niet meteen de handdoek willen gooien maar ik verwacht toch dat de hele Sunweb-ploeg naar huis is voor het einde van de Giro. Ik verwacht bij de volgende rustdag meer besmettingen. Het virus zit al in het peloton vrees ik dus meer positieve testen zijn te verwachten.
13 oktober 2020 11:41
Ze laten serieus zijn kamergenoot wel starten? Is dit een grap?
    13 oktober 2020 11:49
    Lijkt me beter als die Hamilton nu alle dagen in de aanval gaat rijden, of als hij daar wegens "mindere conditie" niet meer toe in staat is, alle dagen alleen voor de bezemwagen uit gaat rijden. In ieder geval beter niet in het peloton meepeddelen...
    13 oktober 2020 11:50
    vind ik ook, binnen enkele dagen is er redelijk wat kans dat hij ook positief is en ondertussen het virus kan verspreiden, hopelijk zijn ze alvast zo slim Hamilton wel alleen op een kamer te zetten
    13 oktober 2020 11:53
    Vreemd inderdaad. Wellicht lag hij toch alleen op een kamer, maar anders onbegrijpelijk om dat risico te nemen.
13 oktober 2020 11:49
JUMBO stapt uit de Giro.
    13 oktober 2020 11:53
    In hun situatie ook geen moeilijke keuze.
    13 oktober 2020 11:55
    Denk je dat, of lees je dat ergens? Ik denk dat het voor de ontwikkeling van de jonkies (Harper en Foss) goed zou zijn om nog even door te rijden, met het oog op volgend jaar.
    13 oktober 2020 11:55
    Dat lees ik op de livestream maar zie geen officiële bekendmaking van TJV op hun iste of Twitter.
    13 oktober 2020 11:57
    Ik lees het nu ook, ja. Domper.
    13 oktober 2020 11:57
    Ah, staat nu op hun Twitter (en dan is is het waar).
    13 oktober 2020 11:58
    Ook officieel bevestigd inmiddels. Zonde, maar zeker begrijpelijk.
13 oktober 2020 12:45
Dus dat hele ‘kijk ons eens keurige schoonzonen zijn’ kan op de schop...
Redelijk hypocriet om niet door te tasten nu het slecht uitkomt...
    13 oktober 2020 13:41
    Valt dus wel mee met de veelbekritiseerde "protocollen" bij Sunweb. Begrijp best dat het bij veel mensen pijn doet, het zijn zware tijden!
13 oktober 2020 12:56
Niballi krijgt denk ik weer een GT kado..
13 oktober 2020 13:00
Ik snap de keuze wel, Kelderman staat er goed voor met 2 tijdritten voor de boeg.

Doch is het duidelijk dat dat hele virus wel degelijk weliger tiert in condities waarbij de algemene weerstand omlaag gaat en is het om die reden nagenoeg onmogelijk om besmettingsgevaar 100% te dichten. Er zullen meer renners positief testen deze giro en natuurlijk is er een kantelpunt waarop de ronde afgebroken gaat worden.

De ronde van Vlaanderen aankomende zondag als klapstuk en door naar aankomend voorjaar, start in de omloop maar weer. Met een beetje mazzel. No way dat al die overzeese troep doorgaat, dat wordt gewoon trainen.

Reacties zijn gesloten.