Giro 2019: Voorbeschouwing bergetappe naar Courmayeur

zaterdag 25 mei 2019 om 08:00
Giro 2019: Voorbeschouwing bergetappe naar Courmayeur

foto: Cor Vos

Inhoudsopgave

Kort, maar krachtig. Dat zijn de sleutelwoorden voor etappe veertien van deze Giro d’Italia. Nu ook bergop de eerste inleidende beschietingen zijn geweest, staat er opnieuw een serieuze bergrit op het programma. We blikken vooruit op het parcours en de favorieten.


Parcours

De renners krijgen zaterdag amper 131 kilometer voor de wielen geschoven, maar treffen onderweg wel maar liefst vijf beklimmingen. Spek naar de bek van de favorieten voor de eindzege dus, maar zeker ook voor de renners die van het bergklassement een doel hebben gemaakt. Zij kunnen op één dag tijd een enorme slag slaan.

Al direct vanuit het vertrek in Saint Vincent, een voormalig Romeins dorpje waar ooit iconen als Eddy Merckx en Roger De Vlaeminck mochten juichen, is het stevig klimmen geblazen. De klim naar Verrayes (tweede categorie) opent deze bergetappe met 6,7 stevige kilometers die gemiddeld acht procent oplopen. Nadien volgt met de Aosta-vallei een van de enige vlakke stroken van deze etappe, waar de renners even tot rust kunnen komen. Niet voor lang, want na de tussensprint in Aosta na 33 kilometer is het tijd voor de langste helling van de dag. In 13,8 kilometer aan 7,1 procent gaat het richting Verrogne, een klim van eerste categorie waar voor aanvallers veel bergpunten te rapen zijn. Maar durven de favorieten hier al te gaan?

Waarom niet? Hierna gaat het vrijwel de hele dag alleen nog maar op en af. Alleen na de Truc d’Arbe, een helling van tweede categorie van 8,2 kilometer aan 7 procent, krijgen de renners nog even rust. Opvallend genoeg passeren we hierbij het dorpje Arvier, waar in 1871 de allereerste Tourwinnaar Maurice Garin werd geboren. Heel lang kunnen de renners daar niet bij stilstaan, want daar doemt de scherprechter Colle San Carlo al op.

De Colle San Carlo (eerste categorie) is een echt beest: 10,5 kilometer klimmen, met percentages die constant de dubbele cijfers benaderen. De allersteilste stroken, tot 15 procent, vinden we echter in de beginfase van deze helling die tot bijna 2000 meter hoogte reikt. Dit is de absolute scherprechter van deze ultrakorte etappe, hier zullen de maskers vermoedelijk pas écht afvallen. Na de top, op 25 kilometer van de aankomst, gaat het in vliegende vaart richting aankomstzone, waar ook nog acht oplopende kilometers liggen te wachten. Niet te vergelijken natuurlijk met het eerdere klimwerk, maar op stroken tot 9 procent kan je wel nog stevig stilvallen richting de kabelbaan van de Monte Bianco.

Het is al een eeuwigheid, van 1959, geleden dat deze aankomstplaats nog in het Giroparcours werd opgenomen. Charly Gaul reed in de etappe van zijn leven van start tot finish aan de leiding, om op de voorlaatste dag van deze ronde de roze trui over te nemen van Jacques Anquetil. Gaul legde zo de basis voor zijn tweede (en meteen ook laatste) eindzege in de Giro.


Start: 13:10 in Saint-Vincent
Finish: 
tussen 16:58 en 17:33 in Courmayeur


Favorieten

Nu ook de eerste bergetappe achter de rug is, hebben we inmiddels al een aardige indruk gekregen van welke renners dit jaar om de prijzen mee zullen strijden. Een van de dingen die het meeste indruk maakte in de rit naar Ceresole Reale, was de dominantie van de Movistar-ploeg. De telecombrigade moest de ritwinst dan wel aan Katusha laten, maar Mikel Landa maakte van alle deelnemers de beste indruk bergop. De kopman van Movistar is al twee dagen op rij op jacht naar seconden en voorlopig heeft hij al meer dan twee minuten teruggepakt op de heren Roglic en Nibali. Hij staat er inmiddels een stuk beter voor voor. Kan hij nu weer tijd nemen op de concurrentie?

Zorgt Mikel Landa opnieuw voor vuurwerk? – Foto: LaPresse

Dan zal hij toch al vroeg moeten gaan, want op de klim richting de meet zal het vermoedelijk niet steil genoeg meer zijn. De top van de Colle San Carlo ligt op 25 kilometer van de meet. Is dat niet te vroeg? De tijd zal het leren. Movistar kan eventueel ook nog de eveneens razend sterke Richard Carapaz in het offensief sturen. De Ecuadoriaan heeft in de dertiende etappe laten zien dat hij bergop tot de allerbesten behoort. Speelt Movistar dit numerieke voordeel in de groep der favorieten uit? Of zal de concurrentie de blauwhemden dit keer niet teveel ruimte geven?

Een andere renner die indruk maakte op weg naar Ceresole Reale, is Ilnur Zakarin. De Rus reed tot dusver geen opvallend seizoen, maar na een ritzege als beste klimmer uit de vroege vlucht is hij nu opeens weer een voorname kandidaat voor een podiumplek. In deze bergrit zal er wederom rekening met hem gehouden moeten worden.

Astana heeft wat goed te maken – foto: Cor Vos

In de Giro ligt het gevaar altijd en overal op de loer. De held van vandaag kan zomaar de schlemiel van morgen worden en vice versa. Miguel Ángel López was de schlemiel van de dertiende etappe. Hij leek in orde, maar na mechanisch malheur kreeg hij serieus veel tijd aan de broek. De Colombiaan verloor nog bijna een minuut op Primoz Roglic en Vincenzo Nibali, terwijl het daar aanvankelijk toch helemaal niet naar uit zag. De veertiende etappe is voor hem een kans op eerherstel. Giro-winst lijkt steeds verder weg, maar middels een fameuze coup kan hij zich misschien weer terugvechten in de strijd om de eindzege. Een alles-of-niets-poging zou hem ook enkel de ritzege op kunnen leveren, een meer dan acceptabele troostprijs. Zeker is dat de Astana-renners zich willen laten zien, zodat de Giro nog een beetje kleur krijgt voor de formatie. Misschien mag ploeggenoot Ion Izagirre daarom ook zijn kans wagen in de ontsnapping?

Welke tactiek kiezen Roglic en Nibali? – foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali vocht op weg naar Ceresole Reale een intrigerend duel uit met Primoz Roglic. Tijdens een stevig stukje psychologische oorlogsvoering deden beide renners geen trap teveel en keken zij elkaar het wit uit de ogen. De stoïcijnse Sloveen liet zich niet gek maken, maar de twee tenoren zullen dit kunststukje niet te vaak op mogen voeren. De concurrentie komt immers steeds dichterbij.

Wellicht kunnen klimmers Rafal Majka (ogenschijnlijk ongemerkt bezig aan een prima Giro) of Pavel Sivakov (zeker niet bij de minderen op weg naar Lago Serrù) nu profiteren van het betere loerwerk tussen de kopmannen van Bahrain Merida en Jumbo-Visma? Het eeuwenoude verhaal van de hond en het derde been kan morgen ook weer eens via de wielersport worden verteld.

Is dit een rit voor Sam Oomen? – foto: Sirotti

Nu we de goed klimmende klassementsmannen hebben besproken,is het ook nog zaak om een blik sterke vluchters open te trekken. Nu Sam Oomen wat tijd heeft verloren, mogen we hem misschien wel tot dat clubje rekenen. Hij zal door de belangrijkste pretendenten niet al te scherp in de gaten worden gehouden. Het recente koersverloop laat echter zien, dat een monstervlucht niet altijd te plannen valt. Want waarom zou Bauke Mollema niet wederom per ongeluk mee kunnen zitten? Ook de Giulio Ciccone’s en de Fausto Masnada’s van deze wereld zullen zich in de strijd om de bergtrui ongetwijfeld weer willen tonen.

Maar hebben die twee Italiaanse kemphanen in de dertiende etappe niet te veel gegeven in de ontsnapping? Dan is wellicht een Mattia Cattaneo een veiligere optie. De 28-jarige Italiaan van Androni Giocattoli – Sidermec heeft in de Tour of the Alps laten zien dat hij meer dan aardig bergop kan rijden. Hij kan de vrijheid krijgen daar hij absoluut geen gevaar meer vormt voor de klassementsmannen. Laat hij Gianni Savio voor de tweede keer deze ronde juichen?

Favorieten volgens WielerFlits
**** Mikel Landa
*** Richard Carapaz, Ilnur Zakarin
** Primoz Roglic, Vincenzo Nibali, Rafal Majka
* Ion Izagirre, Miguel Ángel López, Pavel Sivakov, Bauke Mollema

Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)



Wie wint de bergetappe naar Courmayeur?

  • Mikel Landa 4.55
  • Miguel Angel Lopez 4.95
  • Richard Carapaz 6.75


Weer en tv

Naar verwachting wordt het geen al te best weer. De zon zal soms van de partij zijn, maar ook regen behoort tot de mogelijkheden volgens de mensen die daarvoor hebben gestudeerd. Ondanks dat het kwik in de finishplaats vermoedelijk niet boven de twaalf graden zal komen zullen de renners zullen het vermoedelijk niet te snel koud krijgen. Daarvoor is de etappe immers te hevig.

Vanaf 13.00 uur wordt de koers in zijn geheel uitgezonden op Eurosport. Stoelriemen vast en genieten maar!


Dit artikel delen:

48 Reacties

Random wielerliefhebber. 24 mei 2019 om 19:08

Deze etappe is Roglic op het lijf geschreven, lange technische afdaling gevolgd door een loper

josi 24 mei 2019 om 19:16

Je beschrijft alleen de laatste 25 km, ik vermoed dat er daarvoor toch wellicht al wat verschillen kunnen ontstaan.

rennerske 24 mei 2019 om 19:13

Er zal weer een pseudo-concurrent van Roglic aanvallen en een half minuutje pakken, er zal er weer 1 door het ijs zakken en Roglic ziet dat het allemaal goed is.

Titaantje 24 mei 2019 om 19:18

Majka maakt een sterke indruk, Carapaz ook. Zakarin zie ik niet nog een keer winnen, hij zal nu ook die voorgift niet meer cadeau krijgen. Mollema al helemaal niet. Staat prachtig in het AK, maar is bergop niet bij de sterksten.

ditisdavid 24 mei 2019 om 19:32

Er komen er nogal wat voor in aanmerking morgen om er doorheen te zakken. Zou me niet verrassen als een van de sterksten van vandaag op grote achterstand gereden wordt. Belooft in ieder geval een mooie etappe te worden met nog grotere verschillen dan vandaag.

pirazzi 24 mei 2019 om 19:34

“de wit uit het ogen”
het wit uit de ogen :)

speedline 24 mei 2019 om 19:55

Pffff serieus

Baukema Tomoulin 24 mei 2019 om 19:37

Ik gok dat movistar, Bahrein of Astana het bij elkaar wil houden tot de eerste en misschien wel 2de klim, zodat de mindere ploegen niet de kans hebben knechten vooruit te sturen. Wordt een hele zware en nare dag voor bv Zakarin en waarschijnlijk ook Roglic en Mollema (wie weet ook wel voor Nibali). Ik verwacht dat Michelton de renners een vrije rol gaat geven dus Hamilton, Chaves en/of Nieve in de kopgroep. Verder denk ik ook dat Jungels bv revanche wil. Gok toch op een kopgroep die het haalt want wie wil en kan er controleren?
**** Nieve
*** Bilbao, Jungels
** Ciccone, Masnada, Conti
* de klassementsmannen

Scibby 24 mei 2019 om 19:51

Deze etappe zal Roglic het wel echt helemaal alleen moeten oplossen. Vandaag heeft Jumbo het nog best lang weten uit te houden maar dat zal morgen niet meer zo zijn.

Tinus1984 24 mei 2019 om 20:01

Roglic zal denk ik tot aan de top van berg 2 nog wel zoiezo 2 mannetjes bij zich hebben daarna wordt het gas open gezet. Denk dat de ploeg van Jan dan ook nog wel helpt in de begin fase. Maar ligt er ook helemaal aan wie weg mag he. Want denk dat Bahrein ook niet meer zo snel al die mannetjes van movistar vooruit laat gaan.

Jungle Man 24 mei 2019 om 20:05

Een sterke daler verwacht ik als eerste aan de finish. Hoop nibali of zo.
Wel gave etappe denk ik. Laatste afdaling hoeft van mij niet zo.
Zie liever finish waarin daalkunsten minder bepalend zijn en de sterkste renner wint

Tuubke 24 mei 2019 om 20:20

Ik vind het juist wel mooi dat er ook een etappe in zit waar dalers in het voordeel zijn. Dalen is namelijk ook een volwaardig onderdeel van de wielersport.

Zjoske 25 mei 2019 om 11:39

Inderdaad. Die Tour-etappe naar Pinerolo van jaren geleden waar Hagen won voor Mollema was fantastisch. In de bossen.
Hivert die een bocht mist en daarna nog een keer op een parkeerplaats uitkomt.

Jacco van Stierop 24 mei 2019 om 20:50

Een korte bergetappe lijkt een trend te worden in de grote ronden maar is niet nieuw. Zo was er in de Giro van 1982 de 18e etappe Piamborno – Montecampione (Lombardije) van slechts 85 km.
Hinault was een dag eerder de roze trui kwijtgeraakt aan Silvio Cortini, die, samen met zijn Bianchi-ploegmaten Tommy Prim en Baronchelli en Metauro Mobili-renners Van Impe en Groppo, op de slotklim was ontsnapt en zijn 3e dagzege had behaald. Hinault had de achtervolging zelf moeten opknappen want bergtreintjes bestonden nog niet, en Spaans klimmertje Vicente Belda bleef in zijn wiel plakken en weigerde over te nemen. Hinault verloor ruim 2 minuten.
De volgende dag stelde Hinault in die korte rit orde op zaken. Op weg naar ski-station Montecampione ramde hij, met zijn kenmerkende verbeten blik, in een verschroeiend tempo naar boven. Alleen Van Impe in zijn groene bergtrui kon hem enigszins bijhouden, maar moest plooien richting finish. Contini had te maken met een serieuze inzinking en kreeg een flinke draai om de oren. Hinault pakte 3,5 minuut terug op Contini die het roze weer in moest leveren bij de Breton. La maglia rosa zou Hinault niet meer afstaan.
Wat in 1980 niet was gelukt, lukte wel in 1982: Hinault won zowel de Giro als de Tour in één seizoen en voegde zich daarmee in het rijtje Coppi, Anquetil en Merckx.

Remys 25 mei 2019 om 00:17

Dank Jacco

albert oderkerk 25 mei 2019 om 10:09

Heerlijk leesvoer, die stukjes van Jacco. Prachtig!!

Marszzz 25 mei 2019 om 10:35

Bergtreintjes bestonden toen nog niet? Moeten we voorbeelden gaan aandragen om het tegendeel te bewijzen?

Jacco van Stierop 25 mei 2019 om 12:36

Ben benieuwd naar meerdere youtube-filmpjes uit het tijdvak 1980-1985 waarin je kan zien dat een kopman in een grote ronde door 4 wagonnetjes met dezelfde trui naar boven wordt getrokken.

Samlambeej 25 mei 2019 om 13:04

DVD van Hinault zijn jaar 1980 toont wat voor een kampioen het was. Hij viel alleen aan. En van ver! Ook in 1986 tijdens het befaamde duel met Greg LeMond trok Hinault op de meest onverwachte momenten ten aanval in de zoektocht naar zijn 6de Tour-zege.

De opzet in die jaren '80-'82 was om in één jaar Giro, Tour en het Wereldkampioenschap te winnen. Een nummer dat alleen Eddy Merckx wist af te maken. 'The Triple Crown of Cycling' zo geheten. Later enkel nog behaald door Stephen Roche (1987).

dons 24 mei 2019 om 20:54

Dit is het prototype van zo’n etappe waarin direct na de start de pleuris losbreekt. Movistar en Astana zullen hun plannetje wel klaar hebben. Voor Jumbo-Visma gaat het erom de eerste klim met een paar man te overleven, zodat Rogla niet al meteen alleen zit in de vallei. Tenminste dat nog. Heb er een hard hoofd in…

Sonsbach Allstars 24 mei 2019 om 21:00

Man wat een Giro zijn we nu getuige van. Behalve Nibali en Roglic lijkt nu iedereen te mogen demarreren. Morgen ga ik voor Landa

albert oderkerk 25 mei 2019 om 10:13

Landa heeft gisteren ‘n stevig jasje uitgedaan. Zou er vandaag wel eens door kunnen zakken. Ik geef Carapaz de meeste kans, reed gister een geweldige slotklim.

StonedCamel 24 mei 2019 om 21:24

Prachtige etappe, Colle San Carlo was lang geleden in al mijn jeugdige overmoed mijn eerste col ooit. Na even te ambitieus op de pedalen staan op het eerste knikje omhoog heb ik zwart gezien, eten geproefd, gezwalkt, stilgestaan, maar ben ik wel boven gekomen. Ik zit morgen klaar voor mijn zwarte beest!

maklukzat 24 mei 2019 om 22:45

Beest van een klim inderdaad. Met de houten bordjes langs de kant Een tijdje terug heb ik die ook beklommen. Vlakt nergens af. De meeste wielertoeristen halen niet de 10 km/u gemiddeld. Afdaling is wel brede baan, richting het Aostadal.

guyremgabdel 24 mei 2019 om 21:46

Vandaag Landa-time. Zal dus even moeten herstellen. Morgen verwacht ik Carapaz met Miguel Angel Lopez.
Bij Roglic was het vandaag gene vetten. Leek me van niet beter kunnen.

SprintMaster 24 mei 2019 om 21:52

Vier redelijk korte maar heftige beklimmingen. Het lijkt wel een Vuelta etappe. Wordt ongetwijfeld weer vuurwerk met een sterk Movistar.

Jasperdewaal11 24 mei 2019 om 23:46

Serieus??? Zakarin met 3 sterren met zo’n afdaling erin voor de laatste klim ?? Hahaha

Schollekop 25 mei 2019 om 00:42

Mooi. Het is nu man tegen man en kan in wezen nog alle kanten uit. Dat is het mooie van de Giro.

Covadonga 25 mei 2019 om 00:55

“Landa maakte van alle deelnemers de beste indruk bergop.”

Mooi niet! Het was zijn ploeggenoot Carapaz die het meest imponeerde.

Jean Dumas 25 mei 2019 om 03:27

Op de San Carlo gaat het los, en de slotklim is te doen. Wordt spannend.

Glorious 25 mei 2019 om 07:00

Carapaz lijkt mij echt de beste klimmer op het moment. Zakarin en Mollema gaan we nog wel zien zakken. Landa en Nibali zijn de grote uitdagers voor Roglic maar daar kan Carapaz van profiteren. Verder geen uitdagers meer.

Polleke 25 mei 2019 om 07:59

Carapaz was gisteren nauwelijks in beeld maar heeft idd een sterke slotklim gereden….Lopez gaat zeker aanvallen, die wil nog richting podium…Nibali kon gisteren niet beter, die gaat er nog door zakken…

Jean Dumas 25 mei 2019 om 09:05

Vanaf nu moeten ze allemaal achter elkaar rijden, want het staat op een kluitje. Alleen Roglic, die kan nog steeds pokeren. En Lopez staat al te ver.

Jan Blokland 25 mei 2019 om 09:54

Wat is het toch jammer gezien het verloop en de manier van rijden van Roglic dat Dumoulin is uitgevallen. Roglic zit uiteindelijk in een zetel, en kan rustig afwachten hoe het gaat. Hij heeft nog geen trap teveel hoeven te doen zolang renners op afstand het initiatief nemen. Met Dumoulin erbij – die allicht had gereageerd op één van de aanvallers zoals Angel Lopez en Carapaz – had dat voor Roglic toch anders geweest.
Vincenzo Nibali heeft in mijn ogen niet meer de punch om door te versnellen waardoor Roglic in de problemen zou komen. Hopelijk krijgen Carapaz, Landa (die erg sterk rijdt) en Angel Lopez nog wat ruimte. Anders vrees ik dat de Giro echt in een slot zit.

rennerske 25 mei 2019 om 10:09

Geen vrees Jan. Voor de eindzege zit de Giro met Roglic eigenlijk vanaf dag 1 al in het slot, maar we krijgen nog genoeg vermakelijk spektakel om de podiumplaatsen.

Jan Blokland 25 mei 2019 om 10:24

Ik hoop het rennerske

Wheely 25 mei 2019 om 10:36

Wat een gave Giro is dit zeg, de aanpak van Roglič lijkt heel slim maar vind ik ook wel tricky. Als hij echt nog steeds de sterkste is kan hij zich niet al te lang meer verstoppen en zal hij dat vandaag moeten laten zien. Als er een serieuze aanval komt is hij bijna gedwongen de rit te winnen en het roze terug te pakken.

  • 1
  • 2