Bauke Mollema: “Niet de bedoeling dat ik zou meezitten”

vrijdag 24 mei 2019 om 18:02

foto: Cor Vos

Dat Bauke Mollema meezat in de lange ontsnapping, was niet helemaal gepland. Dat vertelde de Nederlander van Trek-Segafredo na afloop aan Eurosport. Lange tijd wist hij bij de uiteindelijke ritwinnaar Zakarin te blijven, maar aan de finish moest hij genoegen nemen met plaats vijf.


“Het was helemaal niet gepland. We wilden wel mannen mee hebben in de ontsnapping, maar het was niet de bedoeling dat ik mee zou zitten”, zei Mollema na de finish in Ceresole Reale. “Op een gegeven moment zag ik ook andere klassementsrenners meespringen als Ilnur Zakarin en Davide Formolo. Toen heb ik een keer aangezet samen met Gianluca Brambilla en toen reden we meteen weg.”

Mollema en Brambilla waren niet de enige renners van Trek-Segafredo in de kopgroep; met Nicola Conci en Giulio Ciccone had de ploeg nóg twee ijzers in het vuur. “Daardoor heb ik weinig energie hoeven verspillen met drie ploeggenoten. Zij hebben supergoed gereden. Conci heel lang in het begin en op de vlakke stukken, daarna Brambilla. En Ciccone reed op de laatste klim echt keihard. Niet normaal, zo hard! Daardoor pakten we weer anderhalve minuut.”

‘Ik had door dat hij heel sterk was’
Mollema was lang in de race voor winst, maar diep in de finale moest hij zijn meerdere erkennen in Zakarin. “Jammer dat ik niet langer bij Zakarin kon blijven en het kon afmaken. Ik had door dat hij heel sterk was. Hij zette aan op vijf kilometer van de streep en toen zat ik aan mijn limiet. Toen heb ik mijn eigen tempo gereden tot de streep. Jammer dat ik nog zoveel op hem verlies. Toch ben ik blij hoe we als ploeg hebben gereden, we hebben veel tijd gepakt op andere renners.

“Het ging heel makkelijk en ze lieten ons zomaar rijden. We hebben goed tempo gereden en ons niet hoeven opblazen, ook niet op de tweede klim – ik denk dat het peloton daar helemaal ontplofte. We reden een constant tempo, ook in die vallei. Op een gegeven moment reed de groep maar dertig tot veertig seconden achter en we dachten even dat ze zouden terugkomen. Maar toch liepen we weer uit. En Ciccone reed zo hard dat we weer anderhalve minuut pakten.”

“Daar was ik wel verbaasd over. Iedereen zat aan zijn limiet, het was een heel zware rit.” Ook de komende dagen staat het peloton het nodige klimwerk te wachten, zoals morgen in de rit naar Courmayeur. “Morgen wordt een heel zware rit, heel explosief en anders dan vandaag. Dankzij de ploeg heb ik tijd kunnen pakken. Hopelijk zit er morgen ook nog wat in de benen. Ze zullen er invliegen: het gaat een pittig ritje worden.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Scibby 24 mei 2019 om 18:07

Mooie dag voor hem maar als hij grootste deel van de dag heeft kunnen sparen, jammer dat het toch niet sneller ging op de klim.

Tuubke 24 mei 2019 om 18:12

Ik weet niet of z’n ploegmaats wel zo blij waren dat hij meteen meesprong. Nu moesten ze zich de hele dag uit de naad rijden en waren hun eigen kansen op een ritzege verkeken. Zeker een Ciccone had zonder al dat knechtenwerk mee kunnen doen voor de overwinning.

LaurentJalabert 24 mei 2019 om 18:43

Nou als Ciccone niet had geknecht waren ze niet weggebleven. Als als als..

horsm 24 mei 2019 om 18:33

Volgens mij reden ze voor it, klassement en bergtrui.

Gilberto 24 mei 2019 om 19:28

Toch maar mooi weer wat tijd gepakt op veel concurrenten, en idd naar eigen zeggen heeft hij niet eens zo’n grote inspanning hoeven te leveren. Ik was bang dat het een wanhoopsdaad was van Bauke nadat hij gisteren merkte dat het bergop toch niet helemaal in orde was. Maar met Bauke weet je het nooit.
Aan de andere kant, als hij toch niet zo’n inspanning heeft hoeven leveren, had hij toch wel met Zakarin mee moeten kunnen, of in ieder dichter op hebben gezeten bij de finish.

Emergo 24 mei 2019 om 19:55

Zakarin is explosief, Mollema niet.

Gilberto 24 mei 2019 om 20:02

Na de ‘explosie’ van Zakarin had hij er dan wel dichter op moeten blijven zitten volgens mij

Romāns Vainšteins 24 mei 2019 om 23:10

Zakarin is gewoon een beestachtig goede renner bergop, Nieve evenzeer. Het is echt geen schande om van dat type renners dit gevecht te verliezen.

Mwielerfan 24 mei 2019 om 23:58

Zeker geen schande, maar het zegt wel iets over z’n niveau

Titaantje 24 mei 2019 om 19:59

Mooi dat hij nog wat tijd pakt. Bergop zit hij niet bij de beste 5 a 10 vrees ik, en daarmee gaat hij deze week nog wel wat wegzakken.

Thomas Hermans 24 mei 2019 om 20:32

Vind dat Bauke gewoon goed rijdt deze Giro, laatste keer dat ik hem veel vooraan zag terwijl hij ook voor algemeen klassement ging was de tour 2016 , met rennende Froome.

Ook liever dit en even de hoop hebben dat hij iets speciaals gaat doen in algemeen klassement en misschien ook die Giro etappezege, dan het hele tijd alleen maar behoudend aanklampen en denk ergens ook wel dat hij een beetje zo moet koersen omdat een plaats tussen 6-10 toch zeker geen meerwaarde meer heeft voor zijn carriere.

assen 24 mei 2019 om 21:09

In de tijdrit reed Mollema uitstekend. Verbluffend zelfs. Nu hoort ie echt niet bij de beste vijf renners in koers, misschien zelfs niet de beste tien. Gelukkig staat ie er goed voor. Als ie niet verder verzwakt kan ie top10 blijven hopelijk.

peterwinnen 24 mei 2019 om 21:16

Ik heb niet de indruk dat hij op zijn best is, maar wat een held.

Gilberto 24 mei 2019 om 22:46

Ja, heel vreemd, ik heb helaas ook die indruk. Staat prima in klassement, pakt vandaag weer leuke tijd op concurrenten, was supersterk in de tijdrit, maar toch komt het niet geruststellend over, op de een of andere manier

kleomantre 24 mei 2019 om 23:01

helemaal met beide eens. Is door vandaag en gisteren definitief afgevallen als eindwinnaar of er moeten hele gekke dingen gebeuren. Heeft wel zn karakter mee en kan door goed anticiperen misschien profiteren door de echte strijd om de winst. Hopelijk houd hij stand, maar vrees dat hij afzakt naar plek 5 of 6. Moet kijken naar Landa en Majka.

ParijsTours2004 24 mei 2019 om 23:19

Mollema is al een paar jaar niet goed genoeg om met de beteren mee te gaan omhoog. Was dat nou vorig jaar de Vuelta dat ‘ie een paar keer mee zat in de vroege vlucht en steeds geklopt werd?
Ik denk dat ‘ie straks heel blij mag zijn als ‘ie topvijf rijdt.

berendries 25 mei 2019 om 01:41

Hij heeft wel de koers gemaakt vandaag. Chapeau!

Merlinappa 25 mei 2019 om 07:59

Wat is iedereen negatief over Mollema zeg. Er waren er maar 4 die harder omhoog reden vandaag, de rest kwam ook niet dichterbij Mollema. Daarnaast heeft ie in de tijdritten al bewezen dat ie bij de beste 5 (zo niet 3) bergop hoort. Ook pakt ie nog eens heel slim tijd op z’n concurrenten zo.
Nee, het ziet er niet altijd even mooi uit bij hem, maar Het Tijdperk is in bloedvorm, ik verwacht top 5, misschien wel top 3 deze Giro.

Joram 25 mei 2019 om 08:43

Dat klopt natuurlijk niet helemaal, de slotklim heeft hij minuten langzamer omhoog gereden. En in de kopgroep heeft hij net als in een peloton alleen maar in het wiel gezeten.

De tijdrit was een korte klim, heel anders. En de rit hiervoor moest hij ook lossen op de klim.

Ik hoop dat hij beter wordt, want bij de beste hoort hij nog niet.

Merlinappa 25 mei 2019 om 09:53

De enige die op ‘m in zijn gelopen (of weg zijn gereden) vanaf de voet van de klim naar de top zijn Zakarin, Nieve, Carapaz en Landa. De rest hadden allemaal een grotere achterstand op de streep dan aan de voet.

De tijdrit was een klim van pak ‘m beet 9km inclusief uitloper, gevolgd door een kleine afdaling en weer 3km bergop. Absoluut geen korte klim. Geen 20 kilometer, maar zeker niet kort.

Gilberto 25 mei 2019 om 11:57

Joram, hij heeft de slotklim ‘minuten’ langzamer gereden? Dan hadden ze hem allemaal wel ingehaald natuurlijk, dus je moet niet overdrijven

the student 25 mei 2019 om 08:16

Ik denk dat de hoogte er ook wat mee te maken had. In ieder geval met hart gekoerst.