Gesprekken Vincenzo Nibali en Astana in vergevorderd stadium

dinsdag 17 augustus 2021 om 09:24
Gesprekken Vincenzo Nibali en Astana in vergevorderd stadium

foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali koerst nu nog voor Trek-Segafredo, maar werd de voorbije maanden in verband gebracht met de Astana-ploeg. Alexander Vinokourov, die in 2022 weer terugkeert als ploegbaas, heeft in gesprek met La Gazzetta dello Sport laten weten dat beide partijen dicht bij een overeenkomst zijn.

De bijna 37-jarige Nibali reed tussen 2013 en 2016 ook al voor Astana en boekte toen zijn grootste successen met onder meer winst in de Tour de France (2014) en de Giro d’Italia (2013 en 2016). Mocht Nibali inderdaad een contract tekenen bij Astana, dan zal hij worden herenigd met ploegleider en vertrouwenspersoon Giuseppe Martinelli.

“Nibali? Ja, we zijn dicht bij een overeenkomst. Ik ben er zeker van dat we in een nieuwe en rustige sfeer een goede ploeg kunnen samenstellen”, is Vinokourov duidelijk. De voormalig profwielrenner werd vlak voor de Tour de France uit zijn functie als sportief leider van de WorldTour-ploeg ontheven, maar is inmiddels weer aangesteld als Sports Team Principal voor het jaar 2022.

‘Nieuwe’ wind 
De inmiddels 47-jarige Kazach wordt verantwoordelijk voor het aantrekken van renners en stafleden én de sportactiviteiten, nu de ploeg zekerheid heeft voor komend seizoen. Onlangs werd bekend dat het Canadese Premier Tech, fabrikant van verpakkingsapparatuur, zich aan het eind van het jaar terugtrekt als mede-eigenaar en naamsponsor van Astana-Premier Tech.

Het bedrijf en de Kazachse aandeelhouders van het WorldTeam werden het niet eens over de visie op de toekomst van de ploeg. Premier Tech zou zich vanwege een discussie rondom Alexander Vinokourov hebben teruggetrokken als co-sponsor en mede-eigenaar van de ploeg.

Dit artikel delen:

14 Reacties

de adelaar 17 augustus 2021 om 09:29

Een haai overleefd vele visjes

hjjanssen1973 17 augustus 2021 om 09:34

Hoe werkt zoiets… niks meer zullen presteren, maar toch commercieel interessant?

Johnny7 17 augustus 2021 om 09:58

Blijf het ook vreemd vinden, we zien het vaker in de wielerwereld de laatste jaren. En nee ik hoef niet van anderen hier te horen dat ze het geld terugverdienen met verkoop van Astana shirtjes of wat dan ook want dat is complete onzin.

In dit geval lijkt het me dat Nibali nog een paar euro’s wil verdienen en Astana niet meer het budget heeft om echte topper aan te trekken die nog kan presteren.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2021 om 10:09

Misschien werkt het wel zoals bij de Cav, in 2022 afscheid nemen met een 3e x Lombardije of zoiets. En ja, misschien wel vanwege het ontbreken van een geblesseerde, uitgeputte of geschorste concurrentie en ja, het koersverloop zat wel mee en ja, zijn vluchtgenoot had wel de geur van iets omgekochts maar toch met Nibali als winnaar.

Derierre de la course 17 augustus 2021 om 10:18

Zelf wanneer Nibali zelf niets meer zou presteren kan hij nog steeds enorme invloed hebben op het verloop van een koers. Dat is ook wat waard.
Daarnaast is hij commercieel natuurlijk enorm interessant.
Tot slot denk ik dat er nog wel een kansje in zit dat hij ergens wel uithaalt en een overwinning pakt.

hjjanssen1973 17 augustus 2021 om 10:24

Begrijp me niet verkeerd. Het is een fantastische renner, maar vooral was. De kans dat hij nog iets gaat winnen is nihil. Dus moet er een andere reden zijn voor zo’n deal. Misschien als wegkapitein?

Romāns Vainšteins 17 augustus 2021 om 10:29

Het één sluit het ander niet uit. Wegkapitein met nog één laatste, fantastische uithaal.
Kijk nou naar zo’n Gilbert die in ’19 PR wint, bijvoorbeeld.

Magician 17 augustus 2021 om 10:56

Gilbert wegkapitein? Asjeblieft zeg, die man denkt alleen maar aan Gilbert zelf.

Secondant 17 augustus 2021 om 11:03

Commercieel interessant omdat het elke koers waarin hij start over Nibali zal gaan. Wanneer hij vooraan rijdt, lost of met pech langs de kant staat, staat er camera naast Nibali.
Dat is zijn verdienste na 3 grote rondes te hebben gewonnen.

Alfons Haavers 17 augustus 2021 om 11:13

Er blijft altijd aandacht voor en zijn palmares zal er voor eeuwig blijven staan.

Toch kan je je de vraag stellen in welke mate je een steeds lossende renner in je shirt in beeld wil. Wat nu bv. met Froome gebeurt bij Israel Start-Up Nation, zo wil je als sponsor toch ook niet steeds op tv komen?

Koppi 17 augustus 2021 om 13:08

Waarschijnlijk speelt mee dat in landen als Italië kampioenen eeuwig gerespecteerd en gewaardeerd worden. En zo lang ze fietsen, een ploeg/sponsor ze graag erbij wil hebben. In NL wordt je al snel afgedankt als je niet meer functioneel bent. Ook buiten de sport trouwens..

AnderJ 17 augustus 2021 om 10:22

Denk dat een rit in een ronde er nog wel in moet zitten. Bovendien als zijn prijs goed is, dan is hij natuurlijk aantrekkelijk voor elk team. Nu we niet weten wat Astana betaalt, is het lastig inschatten of hij waardevol is of niet.

Alfons Haavers 17 augustus 2021 om 10:27

Niettemin sta ik toch te kijken van zijn leeftijd. Ook niet zo verwonderlijk dan dat het stilaan wat minder gaat met De Haai.

Jaartje Astana moet nog wel kunnen om te proberen eindigen in schoonheid, maar een langer contract lijkt me weinig zinvol.

Toch een straffe generatie waar we stilaan afscheid van nemen, zeg maar van bouwjaar ‘80-‘85 met Valverde, Nibali, Froome, Gilbert maar ook Boonen, Cancellara, Contador…

Scott Sunderland 17 augustus 2021 om 11:31

Jammer dat ze weinig tot niks zeggen over de persoonlijke doelen van Nibali bij Astana. Hij zal toch wel zo realistisch zijn dat hij geen klassementen meer wil rijden ? Beetje wegkapitein spelen en hopen op een goede dag in een wedstrijd

Headlines

Materiaalzone

Populair