Sénéchal: “Drie Denen mee voor goede imago, ik begrijp het wel”

dinsdag 28 juni 2022 om 08:52
Sénéchal: “Drie Denen mee voor goede imago, ik begrijp het wel”

Sénéchal op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Update

Er is toch wel veel te doen over de selectie van Quick-Step Alpha Vinyl voor de komende Tour de France. Er is namelijk geen plaats voor wereldkampioen Julian Alaphilippe en Mark Cavendish, maar ook Rémi Cavagna en Florian Sénéchal zijn er niet bij. “Ik hoopte dat Frans kampioen worden de situatie zou veranderen”, laat Sénéchal weten in gesprek met RMC Sport.

Castelli

Sénéchal kroonde zich zondag voor de eerste keer in zijn carrière tot Frans kampioen op de weg, maar wist vrijdag al hoe laat het was met betrekking tot de Tour. “Ik was teleurgesteld, maar ik wist er wel motivatie uit te halen om het goed te doen op het Frans kampioenschap. Ik hoopte dat Frans kampioen worden nog iets aan mijn situatie zou veranderen, maar zelfs voor de wereldkampioen (doelt op Alaphilippe, red.) maakt het niet uit.”

“Ik zal dus thuis op televisie moeten kijken hoe de ploeg het doet in de jacht op etappezeges. Waarom de ploeg niet wilde wachten tot na het Franse kampioenschap? Omdat het ook maar het Frans kampioenschap is… En het sportieve gaat altijd voor. Als de sponsors mee beslissen, is het gedaan. Ik ga nu op vakantie en vertrek dan naar Italië voor een trainingskamp, om me zo voor te bereiden op de Vuelta a España.”

Quick-Step Alpha Vinyl begint straks met Fabio Jakobsen, Michael Mørkøv, Kasper Asgreen, Tim Declercq, Yves Lampaert, Mattia Cattaneo, Andrea Bagioli en Mikkel Frølich Honoré aan de 109e editie van de Tour. Met Mørkøv, Asgreen en Honoré zijn er drie Denen van de partij en dat is volgens Sénéchal geen toeval. “De ploeg vertelde me dat ze Deense renners in de selectie wilden voor het goede imago. Ik begrijp het wel, marketing is ook belangrijk. De Tour de France zorgt namelijk voor veel publiciteit.”

Over Alaphilippe: “We weten allemaal waartoe Julian in staat is”
Sénéchal heeft het tot slot ook nog over de niet-selectie van zijn land- en ploeggenoot Julian Alaphilippe. De zesvoudig Touretappewinnaar maakte afgelopen zondag met een dertiende plaats in het Frans wegkampioenschap zijn terugkeer in het peloton, nadat hij twee maanden geleden in Luik-Bastenaken-Luik hard ten val kwam. De 30-jarige Fransman is volgens zijn ploeg echter nog niet klaar voor de belangrijkste wedstrijd op de kalender.

“We weten allemaal waartoe Julian in staat is. Na één week zou hij al op 95 procent van zijn kunnen zijn geweest en in het slot van de Tour in topvorm”, is Sénéchal van mening. “Ik vind het jammer voor hem. Julian probeert de beslissing van het team te begrijpen, maar is toch wel teleurgesteld. Hij trok – ter voorbereiding op de Tour – drie weken zonder zijn gezin naar de Sierra Nevada. Het is voor hem dus moeilijk te verteren, ook al had hij het een beetje verwacht.”


Update 12.00 uur

Florian Sénéchal mag alsnog naar de Tour de France. Tim Declercq heeft namelijk positief getest op het coronavirus en mist daardoor de Franse ronde. Sénéchal is opgeroepen als zijn vervanger. Voor de 28-jarige Fransman is het de derde keer dat hij aan de start zal verschijnen van de belangrijkste koers van het seizoen. De Franse krachtpatser maakte in 2015 zijn Tourdebuut, toen nog in het tenue van Cofidis, en reed namens de Franse formatie ook in 2017 de Ronde van Frankrijk.

Dit artikel delen:

30 Reacties

Dikke Vrouw 28 juni 2022 om 09:00

Jammer voor flor ik had m meegenomen

Thoin 28 juni 2022 om 09:05

Het zijn in mijn ogen niet de Denen die ter discussie staan tenzij Asgreen na die smak in Zwitserland. Morkov gaat altijd mee en Honoré is de beste kans om te winnen uit een ontsnapping, is enorm all-round. De keuze voor de twee Italianen is dan weer vreemd. Blijkbaar heeft Cattaneo vorig jaar nuttig werk verricht voor Cavendish maar je hebt al en Lampaert en Asgreen voor dat werk. Dan neem je beter Flor mee die in de kasseienrit natuurlijk ook heel ver kan komen.
Bagioli is de minste van de selectie maar waarschijnlijk is hij in laatste instantie de vervanger van Flipper. Kwam er eindelijk opnieuw wat door in de Dauphiné maar liet zich dan kinderlijk ringeloren in een rit die hij met zijn kwaliteiten altijd moest winnen.

jimmen 28 juni 2022 om 09:25

Cattaneo heeft vorig jaar een 12e plek, en 8x een top 20 resultaat neergezet. Die doe je echt tekort. Was naar tignes dichtbij, rijdt altijd goeie tijdritten en kan in een overgangsetappe altijd meespringen zonder dat klassementsjongens daar wakker van zullen liggen.

Thoin 28 juni 2022 om 09:34

Klopt, maar ik denk niet dat het doel is dit jaar. Ik zeg nergens dat Cattaneo een slechte renner is. Ik zeg dat ik zijn selectie in dit team minder goed snap.

Ronellenfitsch 28 juni 2022 om 09:15

Jammer dat deze Tour geen ritten in Frankrijk kent, anders hadden ze kunnen inroepen dat het publicitair interessant was hen mee te nemen ;-)

Groetjesaandevoetjes 28 juni 2022 om 09:31

Precies wat ik dacht. 18 ritten in Frankrijk en geen fransman (en geen franse kampioenstrui), daar had ook best wat publiciteit in gezeten.

Koers 28 juni 2022 om 09:44

Idd iemand die de Franstalige interviews op zich neemt, en daarmee op tv komt. Neem aan dat QS ook in Wallonie actief is.

GinneR 28 juni 2022 om 10:35

En wat dacht je van de negatieve publiciteit van Lampaert in je selectie, ook handig!

Dayer Quintana 28 juni 2022 om 09:22

Als het gaat om publiciteit had ik net Sénéchal wel meegenomen. De Franse kampioen niet in de Tour uitspelen is gewoon vreemd, dan had ik hem zelfs boven Lampaert verkozen. Het blijft de Tour uiteraard en die is in Frankrijk, de passage in Denemarken zal snel voorbij zijn.

Maillot à Pois 28 juni 2022 om 09:24
Quote:
En het sportieve gaat altijd voor. Als de sponsors mee beslissen, is het gedaan.
… De ploeg vertelde me dat ze Deense renners in de selectie wilden voor het goede imago. Ik begrijp het wel, marketing is ook belangrijk.

Ik vind het een beetje warrig. Hij zegt dat het sportieve primeert, en begint direct daarna over extra-sportieve zaken die meespelen.

Ik denk dat er te weinig echte sprintkansen in deze Tour zijn. Anders hadden ze Sénéchal meegenomen voor de sprinttrein, nu kiezen ze met Honoré, Bagioli en Cattaneo voor jongens die kans maken op ritzeges in de derde week.

Murcia 28 juni 2022 om 09:32

Precies, hij weet echt wel beter dan die onzin over drie Denen en het goede imago. Men heeft de inschatting gemaakt dat het aantal pure massaspurten kleiner zal zijn dan vorige jaren en dus heeft men hem niet nodig.

Maillot à Pois 28 juni 2022 om 09:37

Maar ik denk dat ik ‘m zelf wel meegenomen had in plaats van Lampaert.
Een goeie Sénéchal kan beter werk verrichten in de sprintvoorbereiding, maakt evenzeer kans in de kasseienrit en kan ook het andere werk waarvoor Lampaert meegaat goed aan.

Mystery Rider 28 juni 2022 om 09:51

Dus dan hadden ze beter Cav meegenomen ipv Jakobsen, die heeft al genoeg ervaring om zonder sprint trein een rit te winnen – Fabio kan dit enkel en alleen met een super trein – die ik helaas niet zie in deze selectie ! Jammer !

Mystery Rider 28 juni 2022 om 09:49

Goh, na een slecht voorjaar stevenen we ook af op een zwakke TDF voor Quickstep.

Geen Ala, geen Cav en eerlijk gezegd een groepje renners bij elkaar geplakt die ik er niet zie in slagen om Jakobsen aan een overwinning te helpen in zijn eerst TDF.

Pietspeed 28 juni 2022 om 10:10

Jacobsen heeft onlangs toch bewezen het zelf te kunnen afmaken, toen de ploeg voor Schmidt reed?

Alfons Haavers 28 juni 2022 om 10:12

Een slecht Vlààms voorjaar. Met de zege in een monument kan je moeilijk het hele voorjaar als 'slecht' afdoen wat mij betreft.

Heb het hier al eerder gezegd maar hoofdverantwoordelijke is toch Alaphilippe. Als je pakweg Pogi wegpakt bij UAE of vdP bij Alpecin-Fenix, is het ook meteen een stuk minder.

Na al die jaren van topprestaties kun je een minder seizoen vol pech Julian niet echt aanwrijven, maar als hét speerpunt van de ploeg is het wel een feit dat hij dit jaar nog maar amper voor successen heeft gezorgd. Met nu ook geen Tour op het programma, is een 3de opeenvolgende wereldtitel eigenlijk nog de enige manier om zijn jaar te redden.

Daarnaast moet de Tour nog altijd gereden worden (wie voorspelde vorig jaar 4 ritzeges en groen voor Cav?), al verwacht ik van dit team tegen de verzamelde wereldtop weinig verrassingen en zal ook de rest van de ploeg in het najaar wellicht nog vol aan de bak moeten.

legrandbornand 28 juni 2022 om 10:12

Tot op heden 34 overwinningen waaronder een monument. Geen enkele ploeg doet beter. Opnieuw niet. Het lijkt er dus op dat de dramatische ondertoon in uw post vooral dient om uzelf te sussen.

Landeirovic 28 juni 2022 om 10:58

Totale onzin Alfons! Haal Pogacar weg bij Uae en ze zitten dit jaar nog steeds aan 22 overwinningen. De ploeg won dit jaar al met maar liefst 14 verschillende renners. Ze wonnen een rit in Parijs Nice, Catalonië en Giro zonder Pogacar. Ze haalden top 10 plekken in het klassement in Algarve 2e, Catalonië 4, Baskenland 8e, Paris Nice 8e, Romandië 4e. Ook Alpecin haal MVDP weg van de 20 overwinningen en ze winnen er nog steeds 16! Met Oldani en De Bondt in de Giro. Merlier Minerva Classic en Tirreno adriatico. En Philipsen 2x Uae tour!

Alfons Haavers 28 juni 2022 om 11:03

Dat zijn toch ook niet meteen zoveel grotere overwinningen dan wat QS haalt met hun andere renners?

bartp25 28 juni 2022 om 11:07

Ik denk dat we toch kunnen stellen dat Quickstep tegenvalt dit jaar, ja ze winnen best wat koersen en etappes maar het is niet de ploeg van de afgelopen jaren. Zoals Alfons aangeeft heeft dat zeker zijn oorzaken maar ontkennen dat het minder is lijkt me onterecht.

Edit, de ploeg die eigenlijk altijd bovenaan stond voor de tour staat nu op een schamele 8e plek. Dat zegt niet alles maar natuurlijk wel iets. 1 monument weegt niet op tegen de slechte prestaties in de andere voorjaarskoersen mijn inziens.

Alfons Haavers 28 juni 2022 om 11:18

Ik ontken niet dat het minder is dan de vorige jaren, dat is het zeker. Maar slecht of zwak is het toch ook niet echt. Ga eens door het lijstje van overwinningen bij QSA, en er zit genoeg moois tussen.

LBL natuurlijk, maar ook ritten in de UAE Tour, Parijs-Nice, Catalonië, Baskenland, Giro, Zwitserland, nationale titels, KBK, enz.

En dat dus met een Alaphilippe die amper tot succes is gekomen. Geen idee trouwens waarom mijn vergelijking totale onzin is. Neem de overwinningen weg van Pogi bij UAE en van Matje bij AF en ik vind de kwaliteit van de overwinningen niet meteen groter dan die van QSA.

Landeirovic 28 juni 2022 om 11:23

@Alfons, alweer sla je de bal mis. Je zegt neem Pogacar eens weg of MVDP. Dit heb ik dus gedaan en u het resultaat gegeven. Maar weetje, we zullen nu Evenepeol en/of Jakobsen eens weg laten! Goed kijken he…

Qs 34 overwinningen
Evenepoel 10 overwinningen
Jakobsen 10 overwinningen

Wat blijft er nog over dan? Alaphilipe ritje Baskenland, 2 ritten Catalonië, rit Giro en rit Uae Tour.

Alfons Haavers 28 juni 2022 om 11:27

Tja zo kan je alle renners gaan wegstrepen die iets gepresteerd hebben. Ik zeg gewoon dat hun wereldtopper (Big 5 in de wereld) weinig gepresteerd heeft dit seizoen (deels wegens pech) en dat zich dat meteen laat voelen in de resultaten, net zoals dat bij andere ploegen zo zou zijn, bv. Pogacar bij UAE of MvdP bij AF.

Niks vreemd aan, lijkt me?

Trouwens: op een normale manier reageren zit er voor jou niet in als het over UAE of QS gaat?

lo squalo dello Stretto 28 juni 2022 om 10:35

Wordt wel een sterk team voor Remco in de Vuelta zo

Bahamontes Fanclub 28 juni 2022 om 11:15

Ondertussen heeft Tim De Clercq positief getest op corona en voel ik een selectie voor Florian precies wel aankomen.

Marik 28 juni 2022 om 11:18

Rémi Cavagna en Josef Cerny zijn logische alternatieven.

A.M.M. Jonkers 28 juni 2022 om 11:21

Of gaat Zijne Grijze Eminentie P. Lefevre toch Cavendish toevoegen?

bartp25 28 juni 2022 om 11:26

Oei dat is toch een aderlating voor Quickstep, ook zeer spijtig voor hem. Hoeveel pech kun je hebben in een jaar.

Fifty 28 juni 2022 om 13:00

hah, ondanks de mediasneer toch meegenomen

Zie je, Patje is geen rancuneuze man. Net een pragmatische man die op tijd drastische beslissingen kan nemen omdat hij ver genoeg vooruit kan zien.

Hij kijkt niet door leerdammer maar gewoon door een bril. (blauwe bril)

Jean Dumas 28 juni 2022 om 13:25

Geen Deens kampioen Alexander Kamp en Skjelmose Jensen in de Tourploeg bij Trek. Publicitair vast niet interessant.

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone