Tour 2022: Florian Sénéchal is de vervanger van Tim Declercq

dinsdag 28 juni 2022 om 11:22
Tour 2022: Florian Sénéchal is de vervanger van Tim Declercq

Tim Declercq is er niet bij in de komende Tour - foto: Cor Vos (archief)

Een toch niet onbelangrijke wijziging in de Tourselectie van Quick-Step-Alpha Vinyl. Tim Declercq heeft namelijk positief getest op het coronavirus en mist daardoor de Tour de France. De 33-jarige tempobeul liep begin februari ook al een coronabesmetting op. Florian Sénéchal is aangewezen als zijn vervanger en mag dus alsnog naar de Tour.

Castelli

Declercq stapte maandag al op het vliegtuig richting Kopenhagen, waar de 109e editie van de Tour van start gaat. Corona steekt echter een stokje voor een nieuwe Tourdeelname: Declercq testte namelijk positief op het virus. Voor de trouwe helper is het stilaan een seizoen om snel te vergeten, na een eerdere coronabesmetting in februari. Ook was hij een tijdje uit de roulatie wegens pericarditis, een ontsteking van het hartzakje.

Nu Declercq een positieve coronatest heeft afgeleverd, moest Quick-Step Alpha Vinyl in extremis nog een vervanger optrommelen voor de komende Ronde van Frankrijk. Op papier was de kersverse Franse kampioen Florian Sénéchal de eerste reserve en de 28-jarige renner is alsnog opgeroepen voor de Tour.

Sénéchal is er deze zomer toch bij in de Tour – foto: Cor Vos

Voor Sénéchal is het de derde keer dat hij aan de start zal verschijnen van de belangrijkste koers van het seizoen. De Franse krachtpatser maakte in 2015 zijn Tourdebuut, toen nog in het tenue van Cofidis, en reed namens de Franse formatie ook in 2017 de Ronde van Frankrijk.

voor

Dit artikel delen:

58 Reacties

chasse patat 28 juni 2022 om 11:26

Florian dan toch mee in de kampioenstrui?

0
Thoin 28 juni 2022 om 11:27

Blijkbaar wordt Cavagna genoemd…

0
Poeksel 28 juni 2022 om 11:27

In dat geval zou er toch een Cav meedoen ;)

0
TheTimmy 28 juni 2022 om 11:26

Senechal de logische keus denk ik

0
Jean Dumas 28 juni 2022 om 11:28

Zeker, maar Cav is toch eerste reserve?

Correctie: volgens Sporza is Florian eerste reserve.

0
Pizzi 28 juni 2022 om 11:27

Cav(agna).

0
bartp25 28 juni 2022 om 11:27

Hoeveel pech kun je hebben in een jaar, zeer vervelend voor hemzelf en toch een aderlating voor de ploeg. El tractor niet in de tour dit jaar.

0
Drossard Kudus 28 juni 2022 om 11:28

Aderlating voor iedere ploeg die een sprinter opstelt

0
Mr. Tornado 28 juni 2022 om 11:53

Meer kansen voor vluchters als Van der Hoorn of Van Moer.

0
Etika 28 juni 2022 om 11:29

Remco in de rol van El tractor.

0
Landeirovic 28 juni 2022 om 11:30

Deze man gaan ze ongelofelijk hard missen. Ook Jakobsen. Hij is de schakel die ervoor kan zorgen of een vlucht wordt terug gehaald of niet. Moet gezegd worden. Het peloton gaat een De Gendt en Declercq missen om op kop te sleuren!

0
Dikke Vrouw 28 juni 2022 om 11:35

Rot klus maar ongeveer alle profs kunnen dit hard rijden . Vervangbaar . Wel heel jammer voor de tractor

0
lo squalo dello Stretto 28 juni 2022 om 11:49

Inderdaad. Hier in België zijn ze echt zwaar overroepen. Het is omdat QuickStep en Lotto al jarenlang de topsprinters hebben en daardoor verantwoordelijkheid opnemen dat Declercq en De Gendt op die manier overdreven media-aandacht krijgen. Want voor QuickStep en Lotto is het natuurlijk interessant om een Belg mee te nemen voor dit werk, wat ook gewoonweg gedaan wordt door de “zwakste” schakel. Het is niet dat pakweg Imanol Erviti of Marco Haller dit niet zouden kunnen maar zij worden niet zo geprezen en overladen met Kristallen Zweetdruppels.

0
Thoin 28 juni 2022 om 11:51

Dan zal het dit jaar Frison zijn die met al die aandacht gaat lopen :D

0
Massimo Bataille 28 juni 2022 om 12:50

echt niet onderschatten welke workload deze jongens op hun nemen ( en ook beredeneerd doseren). Is echt niet zomaar weggelegd voor elke ‘domme’ kracht.
Niet alle renners hebben ook zo’n dieselmotor om 200+ km aan hogere intensiteit te koersen

0
Polleke 28 juni 2022 om 13:20

Toch wel… iedere profrenner die naam waardig kan dit, ze kiezen er alleen niet voor…

0
lo squalo dello Stretto 28 juni 2022 om 13:40

Niet elke profrenner kan het elke dag achter elkaar maar 95% van de renners bij de WT-teams echt wel.

0
Mystery Rider 28 juni 2022 om 13:45

@lo squalo enzoverder, net zoals 95% van de WT renners beweert een wheelie te kunnen doen op een col zoals Sagan en Matje, maar daar ook niet voor kiezen…iedereen zijn eigen kracht en sterkte.

0
jappe666 28 juni 2022 om 14:29

Daarmee doe je De Gendt en Declercq echt wel tekort…
Natuurlijk kan iedere zichzelf respecterende prof hetzelfde tempo ontwikkelen als die 2, maar het zijn er echt maar bijzonder weinig die dat zo lang én iedere dag opnieuw kunnen.

Er wordt vaak lacherig over gedaan, maar welke renners kunnen solo een volledig Worldtourpeloton op achterstand houden? Kunnen het podium van een GT halen puur en alleen door hun grote motor? Kunnen meer dan 1000 km in de aanval rijden in de Tour?

Of kunnen na een hele dag op kop te hebben gereden nog 5de worden in Omloop Het Nieuwsblad, nog voor mannen als Van Aert, Benoot, Naesen, Gilbert, Van Avermaet, Teuns, Sénéchal, Kung,…

Laat het volledige profpeloton in gelijke omstandigheden op hun gewone wegfiets 100km tijdrijden en er gaan er echt niet veel voor deze 2 eindigen.

0
Lalsacien 28 juni 2022 om 17:25

@Mystery Rider ik heb het 95% van het peloton nog nooit horen beweren. Volgens mij zuig je het gewoon uit je duim.

0
Dikke Vrouw 28 juni 2022 om 11:33

Cav eerste reserve juist ??

0
Landeirovic 28 juni 2022 om 11:44

Zou wat zijn he dat Ze Cav erbij halen en dat zijn job is. “Op kop van het peloton sleuren voor Jakobsen”

0
Massimo Bataille 28 juni 2022 om 11:33

Zou denken enter Senechal in de leadout

En de boezemvriend van Declercq die zijn rol overneemt.
Forza Lampaert op kop van het peloton

0
Glorious 28 juni 2022 om 11:35

Stoppen met testen voor een maand mag niet? ASO en UCI moeten dit regelen.

0
Boasson en Hagen 28 juni 2022 om 12:05

Ook maar stoppen met CT-scans en renners met botbreuken laten rijden?

0
Gr.R. 28 juni 2022 om 13:40

Want als je niet test, dan heb je geen COVID?

0
jappe666 28 juni 2022 om 11:40

Ik had hem niet eens meegepakt om eerlijk te zijn.
De sprintersetappes zitten allemaal aan het begin van de ronde (op C-E na dan) wanneer iedereen nog fris zit, dus de ontsnapping haalt het daar toch nooit.

Bovendien zijn Bike-Exchange en Lotto volledig gebouwd rond Groenewegen en Ewan, dus die controleren de boel sowieso wel met hun tweetjes. Dan heb je ook nog Alpecin dat vol mikt op Philipsen en Trek dat met Pedersen een gele, Deense droom heeft en als het erop aan komt zullen de Coquards, Dainese’s en Hofstetters van het peloton ook wel mannetje bijzetten als het nodig is.

Ik zou dus sowieso voluit gekozen hebben voor een extra renner die kans maakt om een rit te winnen.

0
Zabelfan 28 juni 2022 om 11:46

Het is niet enkel op kop rijden in de vlakke ritten, maar vooral in de lastigere ritten zorgen dat Jakobsen (en vorige jaren Cavendish/ Bennett) op tijd binnen komen.

0
jappe666 28 juni 2022 om 11:51

Ze zijn daar met zijn achten, kan me niet voorstellen dat ze alle 7 mee zullen zitten in de ontsnappingen in de bergen, dus lijkt me niet nodig om daar specifiek 1 persoon aan toe te wijzen, aan zo’n rol. Denk trouwens dat Lampaert en Morkov daar sowieso al wel zullen bijzitten, dus lijkt me niet echt nodig om daar nog een extra pion bij te zetten.

0
Murcia 28 juni 2022 om 11:45

Tim heeft echt een klote jaar, erg sneu dit. Als vervanger zou ik Cavagna meenemen want een tweede Tim hebben ze niet en de Fransman kan zowel als peloton menner en aanvaller worden ingezet.

0
Merzbow 28 juni 2022 om 11:50

Sénéchal is de vervanger

0
lo squalo dello Stretto 28 juni 2022 om 11:51

Hoezo Sénéchal ander profiel? Het is toch niet dat dat een klimmer is ofzo? Kan gerust iemand anders het werk van Declercq overnemen; Lampaert of Honoré/Bagioli afwisselend bv.

0
Thoin 28 juni 2022 om 11:56

Zal wel Lampaert worden. Anders zit die daar ook voor niks tussen te rijden op de kasseirit na. Zeker nu Senechal zijn plaats in de spurtvoorbereiding overneemt.

0
Marcus Aurelius 28 juni 2022 om 11:51

Op kop rijden zonder eigen ambitie en tien keer drinken gaat ophalen. Voor Tim geen probleem. Wil Cavagna dat ook doen ?

0
Dikke Vrouw 28 juni 2022 om 11:58

T is flor senechal die m vervangt !

0
TheTimmy 28 juni 2022 om 12:00

volgens de socials van het team idd Senechal

0
Sagan=hulk 28 juni 2022 om 12:04

Wat een onzin.

Dit is gewoon zijn besmetting van februari waardoor hij nog altijd positief test op een PCR test met hoge cyclus. Zijn eigen probleem als hij zich maar continu laat testen.

0
Jean Dumas 28 juni 2022 om 12:40

Dan zouden er meer moeten volgen, uit de Tour de Suisse-batch besmette renners bijvoorbeeld.

0
Ivanoviclover 28 juni 2022 om 12:42

ja want hij laat zich zomaar testen, hé. Het is bekend dat Tim grote fan is van random testing. Heeft niets te maken met het protocol van de ploeg. Uw dosis empathie was snel uitgewerkt vandaag?

0
Pietspeed 28 juni 2022 om 12:49

Kan zijn vwb die zgn besmetting van februari. Nu is er ook nog een grondige gezondheidscheck in Kopenhagen per renner. En met het gegeven van geconstateerde pericarditis, kiest men wellicht liever voor het zekere ipv onzekere gezien Colbrelli. Zo'n situatie kan de Tour zich niet permitteren.
Overigens is die pcr testerij in principe de grootst mogelijke nonsens. De uitvinder Kary Mullis, met een Nobelprijs daarvoor nb beloont, gaf intertijd al aan dat de pcr niet geschikt is voor diagnoses van ziektes. De pcr techniek is slechts een methode om genetisch materiaal te kunnen identificeren. Er is een test van gemaakt. Echter zelfs de WHO en inmiddels andere landen, in navolging van gerechten, hebben erkend dat de test eerder een hulpmiddel is ter bevestiging van een diagnose van artsen aan de hand van symptomen. Bovendien is een besmetting niets anders dan dat iemand drager is van een of ander virus, bacterie of schimmel, een zogenaamde agens. Een besmetting is ook geen infectie, en een infectie is ook niet perse ziek. Denk aan koortslip. De Wet Publieke Gezondheid, waarop alle corona maatregelen gebaseerd zijn, definieert ook heel duidelijk deze begrippen. In deze toepasselijke wet wordt ook slechts van een epidemie gerept, niet van een pandemie, om maar iets te noemen.
Maar idd hoe hoger de ct waarde hoe nog meer nietszeggend de 'test'.

Amen

0
girardengo 28 juni 2022 om 13:25

Maar die test heeft wel feitelijk grote invloed.

0
Pietspeed 28 juni 2022 om 15:48

Klopt, en dat is jammer mi. Ligt aan al die protocollen en regeltjes die nog bestaan.
Als je echter de koersen ziet of wat voor sportevenementen dan ook, dan zie je vaak nog de maskers bij officials, terwijl het grote publiek gewoon weer ahw met beide beentjes in de werkelijkheid is terug gekeerd. Het is bovendien hartje zomer en coronavirussen komen nagenoeg niet in deze periode voor.
En de gevaarlijkheid van het oorspronkelijke wuhan sars cov2 virus is al na bijna 2,5 jaar zo afgezwakt dat studies uitwijzen dat de zgn omicron variant ca 20x minder ‘gevaarlijk’ is als de gemiddelde griep.
Als je blijft uitgaan van worst case scenario’s en modellen dan komen we never ever hiervan af.

0
Romāns Vainšteins 28 juni 2022 om 12:35

Nu nog ff Bagioli, Honore of Asgreen positief en dan gaat Cav ook. Gaat ze lukken.

0
Ivanoviclover 28 juni 2022 om 12:37

Cav is de reserve voor Fabio dus zo gaat het ook niet lukken.

0
Maillot à Pois 28 juni 2022 om 12:44

Ze mogen niet zomaar iedereen nog sturen hoor, er mogen maar een beperkt aantal namen op de reservenlijst (ik weet wel niet precies hoeveel)

0
Fifty 28 juni 2022 om 12:50

Zo jammer voor Tim Declercq!

0
horsm 28 juni 2022 om 13:00

Maar één Belg?

0
Fifty 28 juni 2022 om 14:17

Met tot nu toe al 11 zeges voor Evenepoel (en nog tig andere winnende Belgen)
is ‘visibiliteit’ in een van de saaiste rondes van het jaar niet zo belangrijk.

0
Lalsacien 28 juni 2022 om 17:35

Ik vond de ronde van België best wel leuk.

0
martini151 29 juni 2022 om 09:46

@Fifty,

Leuk zo’n statement. Maar waar haal jij overwinningen van “Tig andere Belgen” vandaan? Alleen Lampaert heeft 1 tijdrit gewonnen, verder zijn alle overwinning van de ploeg van niet-Belgen.

Wat dat betreft heeft Jumbo-Visma het tot nu toe beter gedaan hoor, aangezien daar al 3 Nederlanders een overwinning hebben gepakt dit jaar.

0
Wielermop 28 juni 2022 om 13:18

Wat super zuur voor Tim, maar met Florian wel een goede vervanger. Ben bang dat we nog wel een paar van dit soort berichten gaan zien.

0
girardengo 28 juni 2022 om 13:23

Ja, corona kan nog aardig wat stress gaan bezorgen, voor en tijdens de Tour. Niemand kan ooit zeker van zijn zaak zijn.

0
Verweggistan 28 juni 2022 om 13:43

Gezellig voor hem tussen al die Denen.

0
Mystery Rider 28 juni 2022 om 13:52

Ik vrees dat we op weg zijn om met 80 renners te eindigen in Parijs!

TDF protocol is testen op de rustdagen.

Als sommige ploegen ook nog random tests doen en de renners bovendien besluiten geen mondmaskers te dragen bij het ontmoeten van de fans en het zetten van de handtekeningen of de obligatoire voor en na interviews, dan is het hek van de dam!

0
Romāns Vainšteins 28 juni 2022 om 14:17

Het beste wat je kunt doen is die vrees omzetten in acceptatie en spanning. Wie gaat deze rat race overleven en zonder corona als snelste afleggen? Spannend.

0
hjjanssen1973 28 juni 2022 om 14:31

Jakobsen heeft toch wel eens fitties gehad met Senechal? Die reed dan te hard, waardoor Jakobsen het niet bij kon benen. Vervolgens wint Senechal de etappe en is Jakobsen boos… weet u het nog? ;-)

0
  • 1
  • 2

Net binnen

Populair

Materiaalzone