Cavendish reageert op niet-selectie voor Tour: “Heb het op social media gezien”

maandag 27 juni 2022 om 16:52
Cavendish reageert op niet-selectie voor Tour: “Heb het op social media gezien”

foto: Cor Vos

Mark Cavendish hoopte stiekem nog op een uitverkiezing voor de komende Tour de France, maar de 37-jarige Britse spurtbom zal deze zomer normaal gesproken niet aan de start verschijnen van de Ronde van Frankrijk. Cavendish maakt namelijk geen deel uit van de definitieve selectie van zijn ploeg Quick-Step Alpha Vinyl.

Castelli

Cavendish lijkt niet echt opgezet met de communicatie van zijn werkgever. In een reactie op Instagram laat hij het volgende weten: “Wel, ik heb de selectie op mijn sociale media gezien. Ik vind het jammer dat ik mijn groene trui niet kan verdedigen en niet nog meer geschiedenis kan schrijven in de meest prestigieuze koers. Maar zoals altijd zal ik elke dag voor mijn ploegmaats supporteren. Stay safe en zet hem op.”

De kersverse Britse kampioen op de weg hoopte dit jaar in de Tour opnieuw geschiedenis te schrijven. Cavendish staat momenteel op 34 ritoverwinningen in de Tour en moet het record nu nog delen met de legendarische Eddy Merckx. “Kun je je voorstellen hoe het zou zijn om je 35e etappe in de Tour de France te winnen in de Britse trui? Het zou prachtig zijn”, liet hij zondag nog weten na het Brits kampioenschap.

“Ik voel me goed. Het gaat zoveel beter dan vorig jaar, en toen won ik vier etappes en de groene trui in de Tour de France. Het is onwaarschijnlijk dat ik weer naar de Tour ga. Ik heb laten zien dat als ik niet ga, het niet aan mijn slechte conditie heeft gelegen”, voelde Cav toen de bui al hangen. Quick-Step Alpha Vinyl trekt in de komende Tour volledig de (sprint)kaart van Tourdebutant Fabio Jakobsen. Cavendish is wel aangewezen als reserve.

Dit artikel delen:

32 Reacties

zwiggelbig 27 juni 2022 om 16:54

Tja Mark..
https://www.swisscycles.com/mark-cavendish-tekent-contractverlenging-van-een-jaar-bij-deceuninck-quick-step/
Vind het heel jammer voor je, maar de kans hier op was vrij groot..

Renaissance 27 juni 2022 om 17:03

Schande dat hij geen selectie heeft gekregen. Met duidelijke afspraken had dat prima icm Jakobsen gekund en dan had je een Cattaneo, Bagioli of Honore thuis kunnen laten. Heeft genoeg bewezen, zowel vorig jaar als dit jaar.

snoep de hond 27 juni 2022 om 17:17

Sorry, maar dat is mijn ogen onzin. Je gaat Cavendish niet naar de Tour sturen om te knechten voor Fabio. Cavendish zal best dingen willen beloven zodat hij mee mag, maar als ie eenmaal in de Tour zit zal hij toch azen op mogelijkheden. Al is het alleen maar omdat dit wordt gevoed vanuit buiten het team (media die vragen stellen, analisten die speculeren, etc). Dit gaat alleen maar onrust veroorzaken binnen het team.

Alternatief is dat je Fabio laat knechten voor Cavendish, maar dat zou ook bizar zijn gezien Fabio heeft laten zien de beste sprinter van dit moment te zijn.

Boomie1 27 juni 2022 om 17:52

Sorry maar @snoep de hond, maar je slaat de plank hier mis. Alpecin – Fenix had vorig jaar Merlier EN Philipsen bij en niet zonder succes. Zou dus geen issue moeten zijn.

zietemgaan 27 juni 2022 om 18:20

Boomie1: ik denk dat er toch een heel debat is geweest rond Merlier en Philipsen vorig jaar en dit jaar en dat hun gewedijver en de spreidstand tussen beiden best voor spanningen zorgde en zeges kostte. Cavendish is een vedette, en ook al zou hij meezijn met de vincere insieme filosofie, dan nog zijn conflicten zoooooo te voorspellen.

Renaissance 27 juni 2022 om 18:45

Dan maak je het simpel: Cav mag als eenling zijn best doen en de ploeg rijdt voor Jakobsen. Vanaf het moment dat Cav die ene etappe heeft gaat hij knechten. Dan hoef je niet te spreiden qua kansen en dan is Cav dik tevreden.

snoep de hond 27 juni 2022 om 22:12

@Boomie1, zoals zietemgaan al aangaf leverde het opstellen van zowel Merlier als Philipsen toch echt wel wat frictie op en heeft het de ploeg mogelijk ook zelfs ritzeges gekost. Ik zou niet verbaasd zijn dat de Tour van vorig jaar 1 van de redenen is waarom Merlier volgend jaar de ploeg verlaat. Maar dat is pure speculatie van mijn kant.

@Renaissance, in mijn ogen probeer je nu echt constructies te bedenken omdat je zelf graag wil dat Cavendish meegaat. Het gaat hier om de Tour de France. Dan ga je niet een eenmansploeg opstellen die gaat strijden met je kopman en hem potentieel zelfs in de weg gaat rijden.

A.M.M. Jonkers 27 juni 2022 om 17:08

De manier van communiceren van Zijne Grijze Eminentie P. Lefevre zegt alles over het narcistische karakter van deze omhooggevallen charlatan!

zietemgaan 27 juni 2022 om 18:21

Je kan hem veel noemen, maar geen omhooggevallen charlatan: zijn ploegen zijn al 20 jaar een succes en hij heeft visie.

garconextraordinaire 27 juni 2022 om 18:31

Jonkers zielepiet. Denk je nou echt dat King Cav niet gebeld is? Zn ego maakt er van dat ie t (ook) op social media vernam. Sprinters zijn soms net voetballers!

Ronellenfitsch 27 juni 2022 om 17:16

Camerabeelden vanuit huize Cav-Todd zouden wel interessant zijn nu. Bij die Britse renners zijn de vrouwen meestal nogal mondig …

esims 27 juni 2022 om 17:26

Zouden er Belgische tegenkrachten actief zijn (het record van Merckx) bij de niet-selectie?

roburger 27 juni 2022 om 17:32

Ik word een beetje Cavendish-moe.

garconextraordinaire 27 juni 2022 om 18:32

Ik ook. Pedant mannetje van t Isle of woman

Ward 27 juni 2022 om 17:57

De selectie staat op sociale media, dus hij mag er over spreken. Niets zegt dat hij daar zijn niet-selectie ook vernam. Ik kan het me in elk geval toch niet voorstellen…

Julien Van der Aert 27 juni 2022 om 18:04

Ik ook niet. I don’t buy it.

Romāns Vainšteins 27 juni 2022 om 18:02

Er hatsjoe’en er zich nog wel 1 of 2 de selectie uit en dan kunnen de verse kampioenen Cav en Senechal gewoon aantreden. Hete renner om NU in te lijven trouwens die laatste, die gaat open staan voor een vertrek.

Polleke 27 juni 2022 om 18:17

Hij wist al weken dat hij eerste reserve stond… beetje bitter dat hij dat nu anders op straat gooit, denk dat hij na deze actie ook die waterkans heeft verkeken… wel goed op dreef met de fiets, dat moet je hem wel meegeven…

kleomantre 28 juni 2022 om 08:13

Heeft in de Giro ook niet laten zien dat hij er bij hoorde te zijn. Een magere zege op vele sprintkansen plus op grote achterstand gereden in de zware etappes. Met de tijdslimiet van de Giro geen probleem maar bij de Tour kun je je dat minder permitteren.

zietemgaan 27 juni 2022 om 18:24

Je zou kunnen zeggen dat Cavendish meekan als vluchter voor de lange ontsnappingen, en de tussenritten na dit weekend, maar QS heeft Jakobsen als speerpunt, dus ze gaan hem dan zelf opjagen om tot een sprint te komen. En denk je nu echt dat Cav lead out zal willen zijn voor Jakobsen? dat is een kunst op zich die Cav niet echt meester is denk ik. Sénenchal zou ik dan weer wel steeds meenemen …

garconextraordinaire 27 juni 2022 om 18:33

En dan laat je nog buiten beschouwing dat je iemand van 1 meter 10 niet als lead out wil. Zit je alsnog in de wind!

Verweggistan 27 juni 2022 om 18:28

Bennett ook niet mee

Koers 27 juni 2022 om 19:28

Tsja, het is ook wel een dingetje eigenlijk he. Kans op ‘eigen’ record in de grootste koers, en die gaat ws heeeeel lang niet ingehaald worden, dan hoor je toch eigenlijk mee te doen. Anderzijds, Cav had dat ook moeten vastleggen bij de contractbesprekingen, of elders zijn heil zoeken. Er was vast wel ergens een plekje na die 4 zeges vorig jaar. Wellicht toch voor de centjes gekozen.

En ach, sociale media of in een column, dat maakt ook niet veel uit.

Murcia 27 juni 2022 om 19:35

Cav had het kunnen weten, de Don heeft al afscheid van hem genomen en het verleden neem je niet per definitie mee naar de Tour. Cav wist als geen ander dat een transfer hem maar een greintje van het succes onder Patrick zou opleveren. Dan moet je nu er mee dealen.

Jean Dumas 27 juni 2022 om 20:34

Cav heeft wel geantwoord met karakter en met de benen, en dat is altijd de beste manier.

Blackcanyon 27 juni 2022 om 21:22

Lefevre tergt Cavendish tot op het bot. Dat is Cav namelijk op zijn best. Uiteindelijk neemt hij ‘m toch mee en pakken hij en Jacobsen alle sprintetappes.

Pietspeed 27 juni 2022 om 22:02

Zo’n beslissing neemt Ome Pat op gevoel. Ergo, er moet heel wat wijn door de Maas gestroomd zijn. Rationeel kan hij het niet aan wielerminnend België verkopen dat Baron Merckx van zijn troon verstoten zou worden. Dat is heiligschennis. Aan de andere kant levert het hem en DCQ ook eeuwige roem met 35 zege’s. Onmogelijk om dit helder van geest en rationeel op te lossen. Een dilemma van jewelste.

Jean Dumas 27 juni 2022 om 22:38

Ik denk dat Lefevere best tuk is op het breken van het record van Merckx, maar dat Mark een beetje teveel op zieltjes heeft getrapt.

Fifty 27 juni 2022 om 23:23

In de koers zijn (GELUKKIG) de renners nog niet baas. We zien naar wat voor hyper kinderachtige duiventil dat leidt in het voetbal.

Mark probeert al een tijd de media de gebruiken. Hier ook weer. Het zal hem niks opbrengen.

Kapottefiets 27 juni 2022 om 23:51

Zal leuk zijn als Jacobsen nu geen etappes wint

Jean Dumas 28 juni 2022 om 17:32

Jakobsen heeft over een week vanaf nu al minstens 1 etappezege op zak.

peervaneynthoven 28 juni 2022 om 23:37

Wedden dat Jacobsen geen enkele etappe wint in deze Tour?

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone