Friesland mikt na te dure Tour-start op Grande Partenza Giro d’Italia
Passage van de Benelux Tour door Friesland eind augustus - foto: Cor Vos
woensdag 6 oktober 2021 om 11:04

Friesland mikt na te dure Tour-start op Grande Partenza Giro d’Italia

De Provincie Fryslân wil in een van de komende jaren de start van de Giro d’Italia naar Nederland halen. Donderdag reist een gezelschap met daarbij ex-renner Pieter Weening en The Riders Union-vakbondvoorzitter Luuc Eisenga naar Milaan om bij Giro-organisator RCS Sport te lobbyen voor een Elfstedentocht-etappe. Dat meldt de Leeuwarder Courant.

Friesland zette begin 2018 in op het binnenhalen van de start van de Tour de France binnen drie tot vijf jaar. Daar werd al snel een streep doorheen gezet, omdat het prijskaartje te gortig was. Uit het artikel van de LC blijkt nu dat dit de provincie twintig miljoen euro had gekost. Daarom werd in juli 2019 ook al van het Grand Départ-idee afgestapt, maar mikte Fryslân op een etappe of ploegentijdrit over de Afsluitdijk. Die ambitie werd verlegd naar 2025 of 2027, waarbij 2025 het meest kansrijk lijkt. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben aangegeven de Tour-start dan naar Nederland te willen halen.

Luuc Eisenga – foto: Cor Vos

Elfstedentocht, maar dan anders
Hoewel de Tour-passage nog niet is afgeschoten, zet Friesland nu vol in op La Grande Partenza van de Ronde van Italië. Gedeputeerde Avine Fokkens, Hoofd Provinciale Waterstaat en projectmanager Sjoerd Vrieswijk, Joop Atsma (organisator Profronde van Surhuisterveen), Weening en Eisenga praten vrijdag met Mauro Vegni, directeur van RCS Sport. Eisenga was in het verleden onder meer werkzaam voor ploegen als Motorola, Telekom, Milram, Rabobank en nu is hij dus CEO van The Riders Union. Eisenga was daarnaast jarenlang perschef van Mario Cipollini en daardoor spreekt hij vloeiend Italiaans.

Eisenga bracht ook het eerste contact tussen Friesland en de Giro-organisatie tot stand. Atsma haalde op zijn beurt afgelopen zaterdag Elia Viviani en de laatste Giro-winnaar Egan Bernal naar Surhuisterveen. Dat was overigens op het allerlaatste moment, omdat wereldkampioen tijdrijden Filippo Ganna moest afzeggen wegens familieomstandigheden. Weening behoeft eveneens geen introductie aan tafel bij Vegni. De noeste hardrijder uit Harkema won in zijn lange carrière twee etappes in de Giro en droeg tevens een aantal dagen het roze. Onlangs deed de Benelux Tour ook Friesland aan.

RIDE Magazine
38 Reacties
Sorteer op:
6 oktober 2021 11:10
Leuk, met de Weening-historie in het achterhoofd zou het best kunnen dat RCS hier oren naar heeft.
6 oktober 2021 11:11
Daar gaan we weer. Fantasieloos qua marketing en totaal niet onderscheidend meer. Ik hoop dat mensen als Eisenga en Weening zich ook sterk maken voor koersen voor jeugd en beloften.
6 oktober 2021 11:18
Fryslân waar leg dat dan?
    6 oktober 2021 11:39
    Koer! En opsjitte!
6 oktober 2021 11:27
Ah, daar liggen nog wat energiemiljoenen te verstoffen?
    6 oktober 2021 11:39
    Nee die gaan op aan Thialf
    6 oktober 2021 11:42
    Prima bestemming. Dat levert leuke evenementen en leuke TV op in de koersloze maanden.
6 oktober 2021 11:38
Gister ook het nieuws dat er een nieuwe eendagsrace komt: de Elfsteden Classic. Een 1.2 koers op 6 maart, die wordt dan min of meer gecombineerd met de afsluitende rit in de Healthy Ageing Tour.
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1097503-na-jaren-weer-een-friese-wielerwedstrijd-elfsteden-classic
6 oktober 2021 11:50
Met een tijdrit, hoop ik dan toch? 32 km rechtuit op de Afsluitdijk.
    6 oktober 2021 11:59
    Daar heeft de wind vrij spel, een beetje extra tegen maakt een groot verschil. Kan wel mooi zijn om het in het laatste gedeelte van een normale rit te plaatsen.
    6 oktober 2021 12:25
    Past wel in de oplevering van de hernieuwde afsluit dijk. Met een Individuele tijdrit kunnen ze ook over het fietspad.
    6 oktober 2021 12:27
    Gewoon om Lauwersoog heen
    6 oktober 2021 13:37
    Heen en terug, 64 kilometer, heb je ook geen gezeik over windvoordeel.
    6 oktober 2021 15:17
    Ik neem aan als grap bedoeld, maar ik vind het een heel leuk idee!
    6 oktober 2021 16:25
    Geen grap. Het lijkt me fantastisch. Iets voor echte specialisten. 32 (of 64) kilometer vlak en rechtuit. Een ploegentijdrit zou ook nog ene mogelijk zijn.
6 oktober 2021 12:31
Stage 1 - Surhuisterveen › Dokkum
6 oktober 2021 12:39
Houd toch eens op met die onzin.
    6 oktober 2021 13:26
    Van beide kanten... de wielersport moet zich veel groener en lokaler gaan opstellen... half Europa overvliegen en doorkruisen met honderden voertuigen voor 2 dagen koers die evengoed in Italie kunnen plastsvinden, UCI mag zich hier ook wat harder in opstellen want dan heeft een maatregel als straffen tegen bidonnen gooien plotseling iets cynisch...
    6 oktober 2021 13:39
    Helemaal mee eens: geld en klimaat verslindende onzin.
    7 oktober 2021 12:21
    Er zijn ook mensen die het wel leuk en mooi vinden. Dat klimaatargument wordt tegenwoordig te pas en te onpas voor gebruikt. Het erge vind ik die stikstofroepers die wel de hele wereld overvliegen om hun bucketlist af te kunnen strepen.
6 oktober 2021 13:23
Let wel: het gaat om de Ronde van Italië;-) De drie dagen in Gelderland waren leuk, daar niet van.
6 oktober 2021 14:11
Als wielervolger zeg ik: doen
Als burger denk ik: probeer is eens iets anders om je in de picture te zetten, provincie e.a.
6 oktober 2021 14:41
Blijft toch wel een vreemd gegeven om zo’n ronde ver van de oorsprong te rijden. De Elfstedentocht start toch ook niet in de Dolomieten?

Of anders de link tussen naam en locatie helemaal loslaten, de Olympische Spelen worden tenslotte ook niet meer op de Olympus gehouden
    6 oktober 2021 16:18
    @Kopdrveur: de Weissensee is toch wel vrij dicht in de buurt van de Dolomieten.
6 oktober 2021 14:59
Enerzijds vind ik die buitenlandse starts vaak wel interessant. Hoe vaak zien we bijvoorbeeld een echt grote koers in Noord-Ierland of Yorkshire. Anderzijds is het natuurlijk een beetje vreemd en hebben deze landen genoeg speciale locaties om in de spotlight te zetten. Ik zou als vuistregel zeggen: buitenlandse start mag, maar dan wel binnen 3 à 4 etappes fietsafstand van het thuisland.

De Tour kan dan nog altijd naar België, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Luxemburg, GB, Spanje en Italië. Giro heeft ook Oostenrijk, Kroatië, Slovenië en misschien nog landen als Slowakije, Tsjechië, Hongarije, Bosnië-Hercegovina of Servië. In Spanje blijven ze sowieso vrijwel altijd al (met uitzondering van Nederland) in de buurt. Met hoge uitzondering (eens per 10 jaar) zou je dan als UCI nog eens zo'n verre uitstap kunnen toestaan.
6 oktober 2021 15:18
Waarom gaat er nooit een etappe van de Beneluxtour over de Afsluitdijk?
    6 oktober 2021 15:40
    Je hoort wel steeds vaker de lokroep.

    "Afsluitdijk, Afsluitdijk, Tadej wil er fietsen maar het mag niet van de sjeik"
    6 oktober 2021 16:21
    De laatste paar jaar met werkzaamheden niet practisch/niet te doen. Weet wel dat Olympia’s Tour er ooit overheen ging.
    6 oktober 2021 17:32
    In 2023 begint de Beneluxtour in Milaan.
6 oktober 2021 15:26
Oat maorn
    6 oktober 2021 15:27
    Piet P gaat de waaieretappes voorspellen
6 oktober 2021 22:09
De Tour hadden ze nog kunnen vermarketen onder de vlag ‘French Fries’, maar dit? Frittata Fryslandia?
    7 oktober 2021 12:23
    Oranjekoek is roze
7 oktober 2021 12:47
Hou eens op met die onzin. Bovendien voegt dit land weinig toe aan het parkoers van een grote ronde.

Reacties zijn gesloten.