Floris Gerts moet BMC verlaten

Door , woensdag 25 oktober 2017 om 13:08

foto: Sirotti

BMC vangt 2018 aan met een rooster van 24 renners. Dat zijn er vijf minder dan bij de start van het huidige seizoen. Een van de slachtoffers van het krimpen van de selectie bij de Amerikaanse ploeg, is onze landgenoot Floris Gerts. De 25-jarige coureur wist vorig jaar met de Volta Limburg Classic zijn enige profzege te boeken. Zijn contract is niet verlengd.


UCI-regels
“Wij moeten onze selectie inkrimpen, vanwege onze koerskalender voor komend seizoen”, vertelt teammanager Jim Ochowicz in een persbericht. “In een groot aantal wedstrijden moeten we namelijk met een renner minder starten. We nemen afscheid van een aantal renners die naar een andere ploeg trekken of het peloton vaarwel zeggen. Ik wil hen bedanken en wens hen het beste voor de komende jaren. We zijn blij om vier nieuwe renners te verwelkomen: Alberto Bettiol, Patrick Bevin, Simon Gerrans en Jürgen Roelandts. Deze renners brengen een sloot aan ervaring met zich mee en beschikken bovendien over diverse kwaliteiten. Ik kijk ernaar uit wat zij in 2018 kunnen bereiken in het shirt van BMC.”

Selectie flag-us BMC voor 2018
flag-it Alberto Bettiol
flag-nz Patrick Bevin
flag-ch Tom Bohli
flag-us Brent Bookwalter
flag-it Damiano Caruso
flag-it Alessandro De Marchi
flag-au Rohan Dennis
flag-lu Jempy Drucker
flag-ch Kilian Frankiny
flag-us Tejay van Garderen
flag-au Simon Gerrans
flag-ch Stefan Küng
flag-au Richie Porte
flag-ie Nicolas Roche
flag-be Jürgen Roelandts
flag-us Joey Rosskopf
flag-ch Michael Schär
flag-au Miles Scotson
flag-be Dylan Teuns
flag-be Greg Van Avermaet
flag-be Nathan Van Hooydonck
flag-es Francisco Ventoso
flag-be Loïc Vliegen
flag-ch Danilo Wyss

Dit artikel delen:

40 Reacties

HoofdIsVrij 25 oktober 2017 om 13:10

Oef… Benieuwd of hij nog ergens onderdak kan vinden.

Romāns Vainšteins 25 oktober 2017 om 13:13

Die gast toch hartstikke slim van PHD studie universiteit en dat type, die kan eventueel gewoon een baan zoeken.

storm-biker 25 oktober 2017 om 13:18

Dat was toch al even bekend?

Hengacity1 25 oktober 2017 om 13:19

Buitenkansje voor TLJ

woutie 25 oktober 2017 om 13:24

Leuke regel van de uci, minder renners per team. En waarom? Om het veiliger te maken met 20 renners minder… Zullen nog altijd veel valpartijen zijn

tricoloor 25 oktober 2017 om 13:29

Heel jammer dat zo'n jonge de dupe is van het aantrekken van Gerrans.

kelderfan 25 oktober 2017 om 13:33

Onzinnige regel van de UCI. Het waarom blijft een punt van discussie.
Maar jammer voor renners, die hier de dupe van zijn en worden.

Scott Sunderland 25 oktober 2017 om 13:39

Natuurlijk zonde voor zo’n jongen. Toch heeft hij naar mijn mening niet voldoende overtuigd om bij een ploeg als BMC te mogen rijden. Ik begrijp de ploeg wel in deze ondanks dat het voor deze jongen erg balen is. Benieuwd of hij nog elders wat vindt. Lijkt me nu op dit moment niet heel makkelijk meer helaas.

Mwielerfan 25 oktober 2017 om 13:41

Andere jaren krijgt ook niet elke stagiair een contract. Het is nu een makkelijk excuus voor teams. Hoe lang wisten ze al dat er minder renners per wedstrijd kwamen?

pjam4 25 oktober 2017 om 13:42

Top dat de teams in de koersen met 1 verminderd worden, het peloton is met 200 renners echt te groot. Nu nog van 22 naar 20 teams als de WT ook teruggebracht gaat worden van 18 naar 16 teams.
Wel waardeloos dat BMC hier zo laat mee is, de meeste teams hebben nu geen plek meer! Of wist Gerts dit al een tijdje??

Mwielerfan 25 oktober 2017 om 13:43

Ik vraag me ook af of in de wt hele onervaren renners zouden moeten meedraaien. Ze zijn nog niet top en wt is toch voor de top van de wereld?

josi 25 oktober 2017 om 15:14

Jammer voor hem, hoewel ik het vanuit BMC wel kan begrijpen. Hij heeft de verwachtingen nog niet echt waar kunnen maken en dit seizoen leek hij eerder een stapje achteruit dan vooruit te maken. Gezien zijn potentie en leeftijd zou het echter wel zonde zijn als zijn profavontuur daarmee helemaal ten einde is. Benieuwd of hij nog ergens terecht kan.

vlek 25 oktober 2017 om 15:19

Gerts heeft getoond het WT-niveau aan te kunnen en is nog relatief jong. Roompot is ooit mede van start gegaan om dit soort jongens een tussenstap te kunnen bieden. Wanty zou ik qua koerswijze nog beter vinden passen. Moet toch lukken om nog ergens een plek te vinden.

sjabu72 25 oktober 2017 om 15:21

Tja. Moest altijd op kop rijden en knechten. Hoe kan je dan resultaten halen ?

skylimit 25 oktober 2017 om 15:37

Waarschijnlijk was hij de enige met een aflopend contract. Er rijden er wel meer rond bij BMC die weinig hebben gepresteerd.

BenderBeach 25 oktober 2017 om 15:40

Met minder renners nog gevaarlijkere afdalingen opzoeken en de organisatie niet verplichten die goed af te zetten.

Iets met klepel en klok. De inkrimpmaatregel heeft totaal geen effect zolang er dit soort parcoursen worden uitgetekend, massa’s motoren door het peloton heen scheuren en organisatoren met ideeën komen om een ‘prijs voor de beste afdaler’ in te voeren.

Hopelijk kan Gerts nog terecht bij Vaughters?

fan11 25 oktober 2017 om 16:18

heeft roompot niet nog een plekje over? lijkt me een renner die daar prima terecht kan. Is daarnaast inderdaad een slimme jongen, maar toch zonde als het zo zou moeten eindigen.

maurits1972 25 oktober 2017 om 16:20

Ik zie ze liever met nog kleinere ploegen rijden. Ik ben wel een beetje klaar met vijf ploegen die met acht man voor een sprinter rijden. En treintjes voor de klassement renners in de bergen, die het volhouden tot bijna aan de streep.

Koersmaniak 25 oktober 2017 om 16:24

24 renners lijkt me ondanks de ‘minder renners per koers’ krap.
Vaak zijn er periodes waarin een team 3ploegen actief heeft in verschillende wedstrijden. 3×7 is 21, maar je moet ook rekening houden met blessures..
Zie het nog wel gebeuren dat BMC moet starten met minder dan 7 renners.

kampie 25 oktober 2017 om 16:24

Echt een goeie renner! Die moet toch ergens terecht kunnen, zoals opgemerkt is dit inderdaad een buitenkansje voor andere ploegen om hem in te lijven.

assen 25 oktober 2017 om 16:43

Precies, buitenkansje! Roompot zou echt een stapje terug zijn, denk ik, maar als het niet anders kan… Bij TLJ zou ie meteen 1 van de beste renners zijn voor de klassiekers, want bij TLJ rijdt daarvoor niet veel soeps rond.

xistnc 25 oktober 2017 om 17:08

@assen
Op grond van welk wapenfeit precies?

Vaughters heeft nog wat plek, volgens mij.

limburgia 25 oktober 2017 om 17:29

Heel erg jammer dat een talentvolle renner geen contractverlenging krijgt
door een UCI/ASO regeling waarvan nog maar moet afgewacht worden of
er nu minder/geen valpartijen in het peloton voorkomen.
Als de valpartijen blijven komen er dan in 2019 weer ploegen van 9 renners
aan het vertrek ?

Kosmonaut 25 oktober 2017 om 17:45

Vindt het een rare keus, alsof Gerrans en Bevin zoveel meer hebben laten zien als Gerts. Bovendien is Gerts nog jong genoeg om verder te groeien, iets wat je bepaald niet van Gerrans kan zeggen….

Verder natuurlijk een kul regel van de UCI, maar dat de ploegen gelijk 4/5 minder renners opnemen is toch wel heel opvallend, kijkend naar de hoeveelheid koersen en hoeveel renners er doorgaans in augustus/september al opgebrand zijn.

Shinzawai 25 oktober 2017 om 17:46

Volgens mij is BMC gewoon aan het afbouwen en is die nieuwe regel een goed excuus om van een paar renners afscheid te nemen. Ze zouden ook met 29 man wat meer koersen kunnen rijden…

  • 1
  • 2