Fabio Jakobsen hoopt in Hongarije en België Tour-selectie af te dwingen

Fabio Jakobsen hoopt in Hongarije en België Tour-selectie af te dwingen

foto: Cor Vos

woensdag 4 mei 2022 om 08:01

Fabio Jakobsen kan deze zomer zijn debuut maken in de Tour de France. De 25-jarige sprinter van Quick-Step Alpha Vinyl staat op de shortlist van zijn ploeg, maar Mark Cavendish ook. De Brit start dit weekend in de Giro d’Italia en daar zal hij willen laten zien dat hij ook in Frankrijk nog zijn rol kan spelen.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Vorig jaar won Cav vrijwel vanuit het niets vier etappes, nadat hij jarenlang het topniveau ontbeerde. De Brit kon daardoor zijn contract bij Patrick Lefevere nog eens verlengen. De Nederlander liet onlangs weten pas een week voor de start van de Tour in Kopenhagen, te weten of Cavendish dan wel hijzelf naar de Tour mag afreizen. Ook Lefevere hulde zich eerder in nevelen.

Waar de Brit dus de Giro aandoet, zal Jakobsen de competitie hervatten in de Ronde van Hongarije. De laatste koers waarin hij in actie kwam, was de Scheldeprijs. Na de Hongaarse rittenkoers gaat de Nederlander op hoogtestage, om dan de Baloise Belgium Tour en het NK wielrennen aan te doen. Daarna hakt Lefevere de knoop door en hoopt Jakobsen naar Denemarken te mogen afreizen.

“Het is vandaag nog 58 dagen tot de Tourstart”, lepelt hij tegenover WielerFlits uit het hoofd op. “Dat laat wel zien hoe zeer ik ermee bezig ben. Ik heb er zin in. De Tour motiveert me enorm. Hopelijk weet ik een goede indruk achter te laten en kan ik eind juni mijn koffer pakken om naar Kopenhagen te vliegen.”

Wedstrijdprogramma Fabio JAKOBSEN

Dit artikel delen:

24 Reacties

Limal 4 mei 2022 om 08:24

Laten we wel wezen: Cavendish laten starten in de Giro is onrechtstreeks het vertrouwen uitspreken in Jakobsen voor de Tour. Als Alaphilippe de Tour niet haalt zou het nog kunnen dat ze met beiden starten, maar dat gaat zeker niet Plan A zijn. Om zónder Jakobsen te starten gaat die de komende weken echt geen enkele keer top-10 mogen sprinten lijkt me, en dat is volledig onvoorstelbaar.

Cavendish zelf vind het trouwens heel spijtig dat er in de pers naar controverse op zoek gegaan wordt:
https://www.cyclingnews.com/news/cavendish-fears-jakobsen-fallout-amid-lazy-tour-rivalry-stories/

Koers 4 mei 2022 om 09:08

En toch denk ik dat cav zijn kansje wel krijgt, al vermoed ik dat Jakobsen ook gewoon gaat.

Turtlehead 4 mei 2022 om 10:13

Laten we wel wezen: als Cav in de Tour één etappe wint, is dat meer publiciteit waard dan Jakobsen die er drie wint.

Dat Cav naar de Giro gaat betekent vooral: ‘laat maar zien dat je het hele jaar hard kan fietsen en win daar eerst maar eens’.
Ik denk: als Cav in de Giro er eentje wint en Alaflip gaat niet (of gehavend) naar de Tour start Cav. Misschien mét Jakobsen als reserve.

Oblomov 4 mei 2022 om 12:00

Volgens mij wordt de publicitaire waarde van dat record enorm overschat. Geen hond buiten het bestaande wielerpubliek die er ooit van gehoord heeft of er om geeft.

Wielrenner die uit coma ontwaakt om in de grootse fietsrace ter wereld naar een overwinning te sprinten, heeft feitelijk een veel groter potentieel. Dat zou, met een beetje geluk, namelijk wel eens als 'human interest' verhaal kunnen worden overgenomen door de reguliere internationale media.

En dan zwijgen we nog maar over het feit dat, in de thuismarkt, het verbreken van het record van Merckx feitelijk natuurlijk negatieve publiciteit is.

Turtlehead 4 mei 2022 om 12:09

Het zou interessant zijn eens een sportmarketeer daarover te bevragen. Ook jouw argument over ‘het verhaal Jakobsen’ klinkt logisch.
Maar ik denk toch dat Cav (met zijn -deels ‘oude’- kampioenenstatus) in Engelstalige en Vlaamse media het meeste oplevert.
En Jakobsen kan het jaar daarna ook nog…

Koers 4 mei 2022 om 12:13

Maar juist omdat Cav meedoet wordt ie waarschijnlijk al dagelijks geïnterviewd over de mogelijkheid om dat record te pakken. En juist omdat je de thuisheld van de troon stoot, krijgt het veel aandacht aldaar. Publicitair lijkt het me dus juist wel van grote waarde. Al heeft die ooit halfdode Jakobsen ook een mooi verhaal natuurlijk. Ik vermoed dat we beide gaan zien, met wellicht de nodige problemen.

Marco Willems 4 mei 2022 om 13:19

Die gaan gewoon beide naar de Tour verwacht ik en Cav gaat ook een tweetal kansjes krijgen om dat record naar zich toe te trekken.

Wheely 4 mei 2022 om 09:01

Als Jakobsen al niet meegaat wie dan wel? De rest is momenteel niet veel soeps buiten Cav en Evenepoel maar die moeten de kastanjes uit het vuur halen in Giro en Vuelta.

Koers 4 mei 2022 om 09:08

Ik hoor dat d’n Pat weer op de fiets zit.

Wheely 4 mei 2022 om 09:26

Amai, das nen oempestoemper he!

Ronellenfitsch 4 mei 2022 om 09:03

Wat moet een mens nog meer doen om Tourselectie af te dwingen … niet de man voor lange klassiekers, maar in echte sprints veruit de meest overtuigende sprinter van 2022

Craig Vanderswag 4 mei 2022 om 09:13

Normaal gezien gaat Jakobsen echt wel gaan hoor. Ze houden volgens mij alleen de deur op een kier voor Cav voor het geval Jakobsen geblesseerd zou raken.

Panache 4 mei 2022 om 09:47

15 september 2021
“Now I feel that [Cavendish] wants to go to the Tour again next year. But I will not go to the Tour with two sprinters next year. Next year Fabio Jakobsen will be our man for the Tour.”
“Imagine if he can win one more in the Tour, then Cavendish will go down in history. But should I take the risk of sacrificing someone who might be faster than Mark? For a record which is essentially of no use to us as a team. And then, if he breaks the record, he might ask me for a bonus too.”

Een man een woord zeggen ze vaak over Lefevere, dus Jakobsen hoeft zich geen enkele zorgen te maken (bij een goed voorseizoen).

Michelangelo 4 mei 2022 om 10:04

Moest ik ook meteen aan denken Panache.

Als Cav een fantastische Giro-10 daagse afwerkt met 2 of 3 ritzeges, dan acht ik het niet uitgesloten dat opportunist Lefevere gewoon met 2 sprinters gaat. Zeker nu Alaphillipe in de lappenmand zit.

En dat record? Natuurlijk straalt dat ook af op QS, ook al zegt Lefevere van niet. De kranten zullen vol staan van Cav in een blauw shirtje, “groter dan Merckx”.

Ik denk dat Cavendish ook dolgraag naar de TdF wil, en er alles aan gaat doen om dat ook af te dwingen. Vervolgens zal het mij benieuwen of Lefevere inderdaad zijn woord houdt (en zo ja, welk woord).

Turtlehead 4 mei 2022 om 10:14

Maar lees vooral eens de zinnen (je ziet de kwijl bijna uit zijn mond lopen ;)) over dat record….
Als hij het contractueel met Cav heeft dichtgetimmerd (geen bonussen, of beperkte bonus), dan gaat ie gewoon Cav sturen.

Harm Zijlstra 4 mei 2022 om 10:00

Ik twijfel er geen moment aan. Jakobsen gaat naar de Tour.

Kopinkas 4 mei 2022 om 10:14

Stilaan unieke kansen voor ASO om uit te pakken met de dubbele Tour.
Een communiqué:

‘We zijn de grootste wielerwedstrijd ter wereld, en omdat iedereen die wil rijden, ontdubbelen we dit jaar het peloton, en laten we twee pelotons van telkens een man of 150 elke rit rijden (met een paar uur, of met een dag vertraging, dat gaan we nog uitdokteren).’
Alpecin-Fenix en QS reageren verrukt: Philipsen / Merlier en Jacobsen / Cavendish kunnen zo elk hun eigen ding doen!
Morkov zal via lottrekking aan één van beide QS-sprinters worden toegewezen, al doet het gerucht de ronde dat Morkov in een lab in Kopenhagen nog snel snel gekloond wordt.

UAE onthult wat we al jaren wisten: Pogacar is eigenlijk een androïde, dus daarvan kunnen ze er in de geheime kluis in de Emiraten probleemloos een tweede van stal halen.
Pogacar ligt nu zeker op koers om de eerste renner te worden die 12 Tours wint.

Lotto-Soudal heeft bij gebrek aan renners besloten om de plekken voor de tweede Tourploeg via een groots opgezette trekking te verloten onder de Belgische bevolking, en zo meteen ook de strijd aan te binden tegen obesitas.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Michelangelo 4 mei 2022 om 10:21

Benieuwd hoe de Yates bro’s dat oplossen…

Kopinkas 4 mei 2022 om 10:49

@Michelangelo
En Froome! Die gaat ongetwijfeld voor de triple willen gaan: dubbele Tour + Vuelta
(en misschien tussendoor ook zijn kans wagen in de monsterklassieker San Sebastian -San Sebastian – San Sebastian)

Kartouche 4 mei 2022 om 12:32

Dit wordt een leuk draadje.

Turtlehead 4 mei 2022 om 13:56

Die drie keer San … is natúúrlijk voor niemand anders dan Evenepoel.

Turtlehead 4 mei 2022 om 13:59

Jumbo heeft trouwens laten weten het klapstoeltje van Merijn Zeeman gewoon een dagje te laten staan bij de tijdritten. Dat scheelt ruimte in de vrachtwagen!

Fast Freddy 4 mei 2022 om 14:01

Vanuit het wiel van Morkov kan bijna iedere sprinter etappes winnen. Schrijf Cav maar op voor minimaal 2 ritten in de Giro. Als Jacobsen er in Hongarije en België een paar keer naast grijpt, gaat Cav gewoon naar de Tour en mag Jacobsen een jaartje wachten.

kleomantre 4 mei 2022 om 14:17

Het zou zomaar kunnen.

Headlines

Materiaalzone