Lefevere over dilemma Jakobsen-Cavendish in de Tour: “Ik ben Madame Soleil niet”

dinsdag 22 februari 2022 om 12:46
Lefevere over dilemma Jakobsen-Cavendish in de Tour: “Ik ben Madame Soleil niet”

Jakobsen en Cavendish op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Fabio Jakobsen kreeg voor het seizoen al te horen dat hij dit jaar zal worden uitgespeeld als sprinttroef van Quick-Step Alpha Vinyl in de komende Tour de France. En Mark Cavendish? De winnaar van 34 Touretappes zit op de reservebank, maar teammanager Patrick Lefevere sluit zeker niet uit dat de Brit dit jaar gewoon zal deelnemen aan de Franse ronde.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Jakobsen, die na zijn horrorcrash in de Ronde van Polen weer helemaal terug is als veelwinnaar en dit seizoen al vier keer het zegegebaar mocht maken, zal dit jaar zonder ongelukken voor het eerst zijn opwachting maken in de Tour. Over Cavendish zei Jakobsen in een interview met WielerFlits het volgende: “Hij weet dat de Tour mijn doel is en dat hij zelf de Giro rijdt. Maar hij staat wel klaar als reserve. Dat kan hij als geen ander. En ik denk dat hij vrede heeft met die rol. Maar euh… Zijn contract werd natuurlijk pas eind december getekend. Dan was de eerste planning al gemaakt (lacht, red). Al had Patrick het al eerder gezegd, natuurlijk.”

Lefevere kreeg maandag, na de overwinning van Cavendish in de UAE Tour, opnieuw een vraag over de verhoudingen in de komende Ronde van Frankrijk. De uitgesproken teambaas houdt nog altijd rekening met een scenario waarin Cavendish zal deelnemen aan de Tour. “Ik weet wel dat Fabio op de mediadag in Calpe begin januari zei dat hij normaal naar de Tour gaat, maar ik heb een longlist. Ik antwoord vandaag niet graag op zulke vragen”, laat hij weten aan Het Nieuwsblad.

“Ik ben Madame Soleil (een bekende Franse waarzegster, red.) niet, hè”, vervolgt Lefevere. “Er kan nog zoveel gebeuren. Zie vorig jaar… De beste gaat naar de Tour. Cavendish staat trouwens al op de lijst van de ­Giro. Daarna zien we wel. Laat ons dit weekend eerst aan een ander luik van het seizoen beginnen”, doelt de grote baas op het Vlaamse Openingsweekend.

Ploegleider Holm: “Er is nog niks zeker”
Brian Holm, die bezig is aan zijn laatste jaar als ploegleider bij Quick-Step Alpha Vinyl, schetst in gesprek met Velonews een genuanceerder beeld. “Er is nog niks zeker. Fabio staat als eerste op de lijst, maar dat is ook omdat Cavendish pas vrij laat besloot om bij te tekenen. We dachten zelfs even dat hij zou stoppen. Voor nu staat Fabio, die op dit moment echt vliegt, gepland voor de Tour. Maar nu is Cavendish terug.”

“Het is afwachten wie straks over de snelste benen beschikt. Kijk naar wat er vorig jaar gebeurde met Sam Bennett. Dat had ook niemand verwacht.”

Dit artikel delen:

51 Reacties

Koers 22 februari 2022 om 12:56

O jee, dat zal Fabio niet leuk vinden.

Zadelsnuffelaar 22 februari 2022 om 12:59

Dit gaat beide heren natuurlijk extra motiveren wat hun prestaties enkel ten goede zal komen. Slim van Patlev.

dit is mijn voorwiel 22 februari 2022 om 13:01

Of fabio gaat zich verraden voelen en vertrekt… hij zal de eerste niet zijn!

Panache 22 februari 2022 om 13:14

Je moet pieken in de Tour, niet pieken naar een zogenaamd selectiemoment.

fluppie 22 februari 2022 om 14:06

@dit is mijn voorwiel. Ik denk dat Patlev na alles wat hij heeft gedaan voor Fabio wel iets meer credits heeft.

De Cabybara van de Conradkade 22 februari 2022 om 14:19

Fabio voelt zich bij PatLev als een wolf in de toendra. Die zie ik daar niet zo maar vertrekken.

dit is mijn voorwiel 22 februari 2022 om 14:31

Hij kan zich er thuis voelen en patje kan credit hebben, maar als je niet eerlijk naar elkaar bent, houdt het toch een keer op.

Romāns Vainšteins 22 februari 2022 om 13:05

Hij gaat ze allebei sturen.

Tour kan je gewoon af met een brute hardrijd-spurt equipe en dan Flip + vriendje. Met een beetje goede flow in de Pack ga je dan met 5 renners etappes pakken.

Cav een spurt, Jakobsen (die trouwens hoognodig een bijnaam hebben moet) ook een spurt, Sénéchal uit een vluchtersetappe uit een groep van 8, Asgreen met een Nijdam en storende wolven achter zich, Flip op zijn Flips.

Mirra 22 februari 2022 om 14:41

Fabjak ?

Wheely 22 februari 2022 om 15:01

Scarface??

Romāns Vainšteins 22 februari 2022 om 15:17

Mooie Wheely!

ivo001 22 februari 2022 om 15:30

@Wheely, maak er dan Scar feest van :)

Kopinkas 22 februari 2022 om 15:58

't Is dat het zo'n aimabele jongen is, of ik zou The Jackal wel een leuke vinden (en dat dan nog middenin The Wolfpack, voorlopig toch).
Winst voor Jacobsen op de Champs Elysées = The Day of the Jackal
(the plot to assassinate President Cavendish)

Blackcanyon 22 februari 2022 om 17:48

Fabiolous, want hoe hij terug is na zijn buitengewoon nare val met ernstige verwondingen is fabuleus.

Panache 22 februari 2022 om 19:37

Ik zou het mooi vinden als we hem gewoon Fabio Jakobsen blijven noemen.

Wim Kruithof 22 februari 2022 om 21:16

precies Panache, geheel eens. Gaat nergens over, al die bijnamen…

platteprijs 22 februari 2022 om 13:14

Benieuwd hoe madame Soleil hierop gaat reageren.

@redactie misschien effe bellen. Vraag meteen hoelang Lefevere nog aanblijft en dan ook wanneer Van der Poel weer aan het vertrek staat.

Lalsacien 22 februari 2022 om 18:14

Die is al bijna dertig jaar overleden.

Alucard 22 februari 2022 om 13:17

Lastige situatie.

-Dit zijn de twee beste sprinters van het moment.

-Cav kan het record pakken

-Fabio is het beloofd.

-Er zijn niet veel sprintetappes.

-Sprinters kunnen makkelijk door crashes uitvallen.

-Twee sprinters in 1 ploeg kan voor haat en nijd zorgen, wat binnen de wolfpack funest zou zijn.

-Flip en Asgreen verdienen ook knechten voor hun doelwitten.

Jean Dumas 22 februari 2022 om 13:33

‘Een goede Madame Soleil is haar geld waard’, zo luidt het.

xistnc 22 februari 2022 om 14:30

Ik kon me ook al niet voorstellen dat het een keer helemaal niet over geld ging.

tvm 22 februari 2022 om 13:37

Normaal gesproken is het een no-brainer: Cavendish naar de Tour. Enige voorwaarde is dat hij begin juli enigszins in vorm is. Hij is de man die het record kan pakken. Ook al zou het niet lukken: publicitair is het een eenvoudige keuze.

Wereldwijd kent het gewone volk (dat dus alleen de Tour kijkt) Cavendish (rijtje Froome, Sagan). Dit lijken me veruit de drie bekendste renners van het moment bij het grote publiek. Buiten Nederland en wielernerds kraait geen haan naar Fabio.

Het is niet anders.

Natuurlijk heeft de ploeg Fabio een worst voorgehouden. Anders zou vorig seizoen hij wellicht vertrokken zijn.

Groenewegen is niet voor niets weggegaan bij TJV (ivm Roglic en/of van Aert).

Oblomov 22 februari 2022 om 14:08

Totale onzin.

Ten eerste kent heel het wielerpubliek het verhaal van Jakobsen, daar is echt door alle wielermedia over heel de wereld uitgebreid over bericht. Jakobsen die uit een coma ontwaakt, om twee jaar later te winnen op de Champs-Élysées, is in potentie zelfs een groter verhaal dan dat record van Merkx verbreken, omdat dat iets is dat ook voor niet op wielrennen gerichte media aantrekkelijk is.

Ten tweede is er de complicerende factor dat het verbreken van het record van Merckx in de hoofdmarkt van Quick Step een negatieve bijsmaak heeft. Een Belgisch team dat het verbreken van een record van een Belgische wielerlegende mogelijk maakt, daar gaat nou niet echt veel positieve sponsorwaarde van uit.

tvm 22 februari 2022 om 15:38

Oblomov:
Ik heb het over het gewone volk. Niet over het wielerpubliek specifiek. Zij willen Cavendish zien. Niet Jakobsen.

Gebruikersnaam 22 februari 2022 om 16:14

@Oblomov

Met je eerste punt kan ik instemmen (groter verhaal zou ik niet zeggen, maar zeker ook “een” verhaal), maar dat tweede lijkt me echt irrelevant. Kan me echt niet voorstellen dat er daar ook maar 1 persoon binnen Quickstep van wakker ligt, zie ook niet wat er negatief aan is. Als ze ’t hem vragen, komt Eddy waarschijnlijk zelf de bloemen geven en vertellen hoe geweldig hij Cavendish vindt.

Dat gezegd zijnde zou ik maar 1 van de 2 meenemen, allebei lijkt me vragen om problemen/gedoe. Maakt me niet echt uit welke, degene die op dat moment het snelst is, vermoedelijk zal dat wel Jakobsen zijn.

Mystery Rider 22 februari 2022 om 13:55

Het probleem is dat de ploeg sprint met een trein – Cav die maakt zich zo klein die kan je moeilijk voor Jakobsen zetten. Andersom lukt het wel en dan kunnen ze in principe elke keer 1ste en 2de eindigen en Morkov nog steeds 5de of 6de :)

Mits goeie afspraken binnen de Wolfpack zou dit toch moeten lukken, vorig jaar wonnen zowel Matje en Merlier in de Tour, met Jasper tweede na Merlier en reed Jasper maar liefst 6 podiumplekken bij elkaar!

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen in de Wolfpack, alleen zijn de plekjes voor de Tour daar wat duurder !

Panache 22 februari 2022 om 14:09

Wat mij betreft allebei opstellen en dan om en om de trein geven om te sprinten (en de ander moet het dan zonder trein in zijn eentje opknappen).

Maar Lefevere laat zich hier niet van zijn beste kant zien door te suggereren dat Jakobsen het is die in de pers solliciteert naar een Tourselectie. Jij bent zelf degene die dat intern en in de media verkondigde vorig jaar, Patrick. Een man een woord is het toch?

Vandaag: “Ik weet wel dat Fabio op de mediadag in Calpe begin januari zei dat hij normaal naar de Tour gaat, maar ik heb een longlist."
Cyclingweekly 15 september 2021: “Now I feel that Cavendish wants to go to the Tour again next year. But I will not go to the Tour with two sprinters next year. Next year Fabio Jakobsen will be our man for the Tour.”

platteprijs 22 februari 2022 om 14:14

Slechts één oplossing: een tussentijdse transfer van een van beide sprinters.

lo squalo dello Stretto 22 februari 2022 om 14:39

Ik zou ze allebei meenemen. Het record van 35 overwinningen zou historisch zijn en de kans om dat in “jouw” truitje te doen zou ik niet laten schieten. Zo een foto met het shirt/sponsors erop gaat nog decennia meegaan. Op voorwaarde dat Cav in vorm is zou ik hem de eerste 2 ritten de kans geven. Bij winst of falen na 2 ritten (of pech) schakelen naar Jakobsen toe. Met die waaieretappes ed. kan er bovendien altijd eentje achterop geraken. Alpecin-Fenix deed het vorig jaar ook met Merlier en Philipsen. Merlier won een rit en Philipsen had ook kansen genoeg om een rit te pakken.

Steven_E 22 februari 2022 om 14:57

Zou ik ook doen inderdaad. QS gaat absoluut niet met klassementsambities naar de Tour, kunnen ze net zo goed 2 sprinters samen op pad sturen. De eerste van Jakobsen, de laatste van Cav. En omring ze dan al zeker met Morkov, Asgreen, Alaphilippe & Declercq. Voor de laatste plekjes dan keuze uit Cavagna / Lampaert / Devenyns / Senechal

Dave Dubbeldammer 22 februari 2022 om 16:00

Schitterend, dit. Op WF zijn al bladzijden en bladzijden hierover gevuld, en het gaat hier gewoon maar verder. Lefevere antwoordt met 1 rake zin: “ik ben Madame Soleil niet.”
Topic mag dicht.

Wheely 22 februari 2022 om 16:10

Ben ik wereldvreemd als ik niet weet wie die hele “Madame Soleil” is of komt Patje hier met vage gedateerde bejaarden uitspraken aan?

Murcia 22 februari 2022 om 16:13

Jij bent niet de enige, om mij zijn opmerking meteen te laten snappen had hij het over het Cirque du Soleil moeten hebben maar dan was de kern van zijn opmerking een totaal andere geweest.

Dave Dubbeldammer 22 februari 2022 om 16:15

Elke Belg weet, net zoals elke Fransman, wie “Madame Soleil” is. Zoek het eens op als het je interesseert.

Wheely 22 februari 2022 om 16:29

Heb ik als onwetende Nederlander natuurlijk meteen gedaan Dave, beter had hij gezegd ik ben Char niet of ik heb geen glazen bol zoals wij hier zeggen.

Maillot à Pois 22 februari 2022 om 16:37

@Wheely
Lefevere zei het aan de reporter van Het Nieuwsblad, een Belgische krant.
Dan moet de Wielerflits-redactie voor een goeie vertaling zorgen, zoals ze ook bij artikels van andere anderstalige media doen :-)
(wat ze met de red. nota ook gedaan hebben)

Wheely 22 februari 2022 om 16:49

Dat is natuurlijk helemaal waar Maillot, het is ook niet de eerste keer dat ik ondertiteling nodig heb bij deze man en dat ligt vast niet alleen aan hem.

Lalsacien 22 februari 2022 om 17:02

Madame Soleil is wel een generatie dingetje. De meerderheid van de Alpha Vinyl renners zullen nog nooit van haar gehoord hebben.

Kopinkas 22 februari 2022 om 17:05

@Maillot à Pois
Ik vind tevens dat alle anderstalige nicknames door de bijdrager zelf zo mogelijk van een korte vertaling (of anders een stukje tekst en uitleg) voorzien dienen te worden.
Jouw verdere bijdrages zullen des te meer op prijs gesteld worden door de anderstaligonkundigen in de natie der snert-eters, waarvoor dank @Maillot à Pois / Bolletjestrui (en dus niet: Erwtjestrui)

Maillot à Pois 22 februari 2022 om 20:38

@Wheely
Mja, de helft van Vlaanderen heeft ook ondertiteling nodig bij Patje, als hij gedronken heeft nog iets meer

@kopinkas
Dan moet je zelf ook even je nickname uit het Hongaars vertalen ;-)

Michelangelo 22 februari 2022 om 21:15

@Maillot,
dat onverstaanbare gebrabbel was geen dronkenschap, dat was een hypo…

Lalsacien 22 februari 2022 om 21:19

@Maillot à Pois kop in kas is gewoon Nederlands…

Maillot à Pois 22 februari 2022 om 21:44

@Lalsacien
Ik dacht dat de smiley duidelijk maakte dat het een (flauw) grapje was

Lalsacien 22 februari 2022 om 21:55

@Maillot à Pois mijn drie puntjes gaven aan dat mijn opmerking nog flauwer was…

Kopinkas 22 februari 2022 om 16:29

Je kan niet Le Roi Soleil en Madame Soleil van het hedendaagse wielrennen tegelijk zijn natuurlijk!

Wheely 22 februari 2022 om 16:32

Yup en hij is ook al die ouwe uit “Het zonnetje in huis”

Michelangelo 22 februari 2022 om 21:09

Mag duidelijk zijn dat publicitair de waarde van Cav die het record pakt veel groter is dan Jakobsen die een etappe wint.

Ik ben vooral benieuwd wat Patje aan wie heeft beloofd. Ik kan me voorstellen dat Cavendish nog voor 1 doel fietst, namelijk het record. En daar zal het in de contractbesprekingen ook over zijn gegaan.
En Jakobsen heeft blijkbaar al de toezegging gehad (al is dat inmiddels veranderd in een plekje op de longlist).

Zal nog een hele soap worden… als rasopportunist zal Lefevere niet schromen om op het laatste moment afspraken toch ineens een andere draai te geven.

Dikke Vrouw 22 februari 2022 om 21:29

Mark heeft het record al hoor

Pietspeed 23 februari 2022 om 10:27

Zou voor het (Belgische) wielrennen een geweldige dreun zijn en zichzelf in de vingers snijden, als de levende legende, icoon, fenomeen Merckx zijn gedeelde record definitief aan Cavendish moet afstaan. Merckx is misschien wel de goat van alle sport en overstijgt mi elk tijdelijk ploegenbelang. Bovendien zijn Lefevre en Merckx commercieel geloof ik goed met elkaar en is Lefevre een man van z'n woord. Dan gaat Jacobsen zeker naar de Tour. De waarde van Merckx lijkt me tig maal groter dan die van Cavendish.

Patrick1987 24 februari 2022 om 21:58

Gewoon Cavendish nog zijn laatste Tour laten rijden en dan vanaf volgend seizoen alles op Jakobsen

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair