EK in Plouay: Belgische Wielerbond stuurt bondscoach Verbrugghe naar huis

dinsdag 25 augustus 2020 om 08:14
EK in Plouay: Belgische Wielerbond stuurt bondscoach Verbrugghe naar huis

© Cor Vos

Bondscoach Verbrugghe is door de directie van Belgian Cycling van het EK naar huis gestuurd omdat hij de ‘bubbel’ niet heeft gerespecteerd. Verbrugghe ging zondagavond in Plouay  eten in een restaurant in de buurt van het hotel waar de Belgische ploeg verblijft. De wielerbond verwijt Verbrugghe ondoordacht optreden.

Vebrugghe kwam zondagavond te laat aan het buffet in het teamhotel na te veel tijd te hebben besteed aan de laatste voorbereidingen voor de tijdrit. Het buffet was zo goed als leeg, waarop de bondscoach besloot in een restaurant in de buurt te gaan eten. Hij werd op de vingers getikt door technisch directeur Broché en mocht niet naar de tijdritten, gisteren.

Verbrugghe – eerder dit jaar al getroffen door Covid-19, onderging een coronatest, die uiteindelijk negatief was. Maar hij werd toch naar huis gestuurd. De incubatietijd van het coronavirus is 72 uur. Bij de wielerbond oordeelden ze dat Verbrugghe ondanks een negatieve test toch nog een risico kon zijn voor besmetting. Omdat het EK wordt gereden met renners die door hun ploegen zijn vrijgegeven, wil de wielerbond geen enkel risico nemen.

“Alle maatregelen gerespecteerd”
Verbrugghe heeft het in Het Laatste Nieuws over een ‘hallucinante’ beslissing. “Ik heb zondagavond met trainer Erwin Borgonjon laat gewerkt aan de planning van de tijdrit. Toen we beneden kwamen, had iedereen gegeten. We zijn in een restaurant in de buurt gaan eten en we hebben alle veiligheidsmaatregelen gerespecteerd: mondmasker, handgel, social distancing. En ik test negatief.”

“Ik ben niet op stap geweest, ben niet dronken geworden en heb geen cocaïne gebruikt. Ik kan je zeker tien gevallen opnoemen binnen onze bubbel van Belgian Cycling, die de voorbije dagen hebben gezondigd en naar huis moeten worden gestuurd.” Sven Vanthourenhout zal de komende dagen de taken van Verbrugghe overnemen.

Dit artikel delen:

49 Reacties

Jean Dumas 25 augustus 2020 om 08:24

In zijn houding geen schuldbesef, eerder de pot die de ketel verwijt.

Arry1337 25 augustus 2020 om 08:25

Dus hij wijst als reactie naar de mensen om hem heen die ook de bubbel uit zijn gegaan?

Ward 25 augustus 2020 om 08:29

Haha ja, en die hebben dan blijkbaar wél gezopen en gesnoven :)

Verweggistan 25 augustus 2020 om 08:37

Ik ben ook benieuwd wie dan, want Kevin de Weert werkt niet meer voor de bond ;)

Grobbel 25 augustus 2020 om 08:28

Vind het wel opvallend dat ie cocaïne noemt in die opsomming.

Wheely 25 augustus 2020 om 09:43

Ja, als iemand uit het niets schreeuwt dat hij geen coke gesnoven heeft dan vermoed ik toch iets…

john 25 augustus 2020 om 10:05

Ja dat is raar Boonen fiets niet meer

Dario Koelkast 25 augustus 2020 om 08:28

“Ik ben niet op stap geweest, ben niet dronken geworden en heb geen cocaïne gebruikt. Ik kan je zeker tien gevallen opnoemen binnen onze bubbel van Belgian Cycling, die de voorbije dagen hebben gezondigd en naar huis moeten worden gestuurd.”

Begrijp ik hieruit dat anderen dit wel hebben gedaan, zoals drinken en cocaine? Heb je daar als bondscoach dan ook geen verantwoordelijkheid in om dit aan te kaarten of zelfs mensen weg te sturen? Ik denk trouwens dat er een nieuwe bondscoach gezocht zal gaan worden.

Massimo Bataille 25 augustus 2020 om 08:35

Er zal waarschijnlijk al een geruchtenmolen op gang gekomen zijn en met deze statement direct duidelijkheid willen maken

Al Phila 25 augustus 2020 om 08:36

Ik ben benieuwd naar de namen en de rugnummers ……

ifor 25 augustus 2020 om 08:41

Benieuwd wie de nieuwe bondscoach wordt!

Koersmaniak 25 augustus 2020 om 11:23

De Belgische bond heeft alvast een lijntje gelegd naar Tom Boonen.

Lance4eva 25 augustus 2020 om 08:42

Logisch.
Zo zie je maar weer, altijd je eigen boterhammen smeren en meenemen !

josi 25 augustus 2020 om 08:55

Zijn argument is dus eigenlijk dat hij net zo goed kan blijven omdat de bubbel toch al is doorgeprikt. Als al die anderen ook in de fout zijn gegaan, had hij daar ofwel direct tegen moeten (laten) optreden of moet hij iedereen bij naam noemen en moeten die – als zijn bewering waar blijkt – ook worden weggestuurd. Voorlopig doet hij geen van beiden en blijft de rest van de bubbel rustig zuipen en snuiven.

Witte Trui 25 augustus 2020 om 09:07

Wat een nitwit. Niet alleen dat hij buiten de bubbel treedt in deze tijden, maar bovenal dat hij wild om zich heen gaat slaan om zichzelf vrij te pleiten. “Maar zij deden het ook mama…”

Merlinappa 25 augustus 2020 om 09:16

Ja maar hunnie deden ook slechte dingen!

Dat ik dit nog eens uit de mond van een volwassen man in voorbeeldfunctie hoor komen. Wauw.

Pizzi 25 augustus 2020 om 09:18

Zo, dat is een knap kansloze reactie. Doei Rik.

FritsvanHoefelen 25 augustus 2020 om 09:24

Dan begrijp je dus niets van je functie hè?

Martijn Arensman 25 augustus 2020 om 09:25

Ik vind 2 dingen zorgelijk:
>Hij verwijt anderen en erkent verkeerd gedrag niet.
>Hij insinueert gebruik van stimulerende middelen

Laat nu net onlangs Martijn Berkhout in de podcast van In het Wiel zich uiterst bezorgd hebben uitgesproken over het feit dat het akelig stil is rondom dopingcontroles.

user5697 25 augustus 2020 om 09:26

Hij heeft natuurlijk volledig gelijk. Hier in België hebben we de verplichting om ons te houden aan een bubbel van maximaal vijf vaste personen. Maar wij gaan natuurlijk ook allemaal winkelen, we gaan op restaurant, we gaan levensmiddelen inkopen. Met respect voor de opgelegde veiligheidsmaatregelen. Zoals het hoort. En net zoals Verbruggen deed. Wij worden niet naar huis gestuurd door onze baas, of ontslagen. We worden niet opgepakt door de politie, we worden niet in de gevangenis gegooid.
En als daarenboven blijkt dat de bobo’s en sommige personeelsleden van de KBWB zich echt niet aan de regels houden, maar in Plouay verder de mooie sier maken, dan is dit inderdaad hallucinant.

Maillot à Pois 25 augustus 2020 om 09:50

’t Verschil is wel dat onze werkgever van ons verwacht dat we de algemene maatregelen volgen, en de werkgever van Verbrugghe hem bijkomende maatregelen oplegt, die hij ook kent.
Of hij nu bijzonder ‘gevaarlijk’ gedrag gesteld heeft, is een andere zaak. Maar hij wist wel dat hij iets deed wat niet mocht.

Martijn Arensman 25 augustus 2020 om 10:21

Je vergeet dat tijdens het EK gewerkt wordt volgens de UCI corona protocol en niet volgens nationale wetgeving van het deelnemende land.

Vanaf het moment dat iemand negatief test wordt deze geacht binnen de bubble te blijven. Waar kans bestaat dat je in contact komt met personen buiten de bubble, dragen verzorgers ed een mondkapje.

Dit maakt dat je thuis meer vrijheid hebt voor bijvoorbeeld supermarkt bezoek, maar na 2 negatieve testen 7 dagen van te voren en 3 dagen van te voren aan het evenement sociaal contact moet mijden.

De bondscoach heeft dit verzuimd en is hiermee een besmettingsrisico en moet uit de bubble geplaatst worden.

Panache 25 augustus 2020 om 10:33

"Hij heeft natuurlijk volledig gelijk."
Behalve het feit hij de bubbel verlaten heeft en daarmee potentieel alle profkoersen in gevaar brengt (en dat mechanisme niet snapt). En behalve het feit dat er zoiets bestaat als incubatietijd (2-7 dagen ongeveer) en dat ook niet snapt maar in de pers rondwappert met een nietszeggende negatieve test. En behalve het feit dat hij grensoverschrijdend gedrag van anderen binnen de bubbel koppelt aan het coronagevaar (terwijl het gewoon frustratie is en wellicht fout is op sportief/ethisch gebied). Maar buiten die details zal hij vast volledig gelijk hebben!

Polleke 25 augustus 2020 om 09:26

Uuurenlange voorbereiding en dan nog 1 van de 2 deelnemers niet op tijd aan de start krijgen….

LaTrapper 25 augustus 2020 om 09:30

Hahaha in plaats van een simpele sorry het was niet handig, kom je met dit verhaal waarin nota bene de suggestie wordt gewekt van drugsgebruik en dronkenschap binnen de bubbel. Man man man.

user5697 25 augustus 2020 om 09:36

Nog iets. Op het EK zag ik gisteren verschillende renners t.g.v. het tijdrijden, veel gevaarlijker gedrag vertonen dan Verbruggen, die zich aan alle regels hield bij het restaurantbezoek. Voor de start samentroepen, op enkele cm van elkaar. Zonder mondmasker elkaar toesprekend. En nadien, samen, zonder mondmasker, in het tentje na de aankomst zitten. En zo potentieel elkaar, en dus alle andere leden van de nationale ploegen besmetten. Landen onder elkaar. Al die renners die zo flagrant de regels overtraden, en zichzelf, hun concurrenten en hun landgenoten (die straks nog aan de start staan van de wegwedstrijd) moeten dus sine die naar huis gestuurd worden. Toch als de logica van de KBWB en sommige nitwits op dit forum mag gevolgd worden.

Lalsacien 25 augustus 2020 om 10:23

Ah complimenten voor anderen, een goede eigenschap

Marik 25 augustus 2020 om 10:41

Weer zo’n mooie, objectieve comment.

assen 25 augustus 2020 om 09:41

“Ik ben niet op stap geweest, ben niet dronken geworden en heb geen cocaïne gebruikt. Ik kan je zeker tien gevallen opnoemen binnen onze bubbel van Belgian Cycling, die de voorbije dagen hebben gezondigd en naar huis moeten worden gestuurd”

HA HA HA,
HA HA HA,
HA HA HA

Man man, wat heb ik gelachen! De meerderheid van de selectie bezopen en aan de cocaine? ;-)

Even serieus, iemand die zijn selectie en personeel niet met meer respect behandeld… maar kan me nauwelijks voorstellen dat iemand zoiets zegt, als hier wordt geciteerd.

user5697 25 augustus 2020 om 09:51

En nu blijkt ook dat de renners van de Belgische ploeg niet alleen contact hebben met het hotelpersoneel (niet dezelfde bubbel), maar dat ze gewoon ook aanschuiven aan hetzelfde buffet, en samen, met de andere hotelgasten. De bubbelregel wordt zo voortdurend geschonden. Dat is veel gevaarlijker dan dat Verbruggen bediend werd aan tafel in een restaurant.
Een en ander is niet alleen hallucinant, maar enorm hypocriet tezelfdertijd. Als er iemand naar huis moet gestuurd worden, dan is het de top van de KBWB en zij die dit logistiek georganiseerd hebben. Blijkt nu ook aan de hand van diverse reacties, dat ook tal van andere (nationale) ploegen op deze ongeoorloofde wijze werken.
Heeft iemand informatie hoe het er in het hotel van de Nederlandse delegatie aan toe gaat ? De eigen kok die kookt ? Geen andere hotelgasten ?

SnellePelle 25 augustus 2020 om 10:25

Hoi Rik, ben je jezelf aan het vrijpleiten?

Foei, je bent stout geweest> voor straf naar huis

Maillot à Pois 25 augustus 2020 om 09:53

Wat ik me dan dadelijk afvraag: het buffet? is er iets minder corona-proof dan een buffet?

Wheely 25 augustus 2020 om 10:08

Het zal een bubbel buffet zijn geweest.

user5697 25 augustus 2020 om 10:16

De vraag stellen, is de vraag beantwoorden. Ik viel van mijn stoel toen ik las dat de renners aan hetzelfde buffet aanschuiven als andere hotelgasten. Dit gebeurde al vaak niet meer in de Tour, vóór Corona.
En wat we op tv zien in de start- en aankomstzone, tart elke verbeelding. Officiëlen zonder mondmasker, allerlei personeel, journalisten met het mondmasker onder de neus of op de kin. Niemand die er wat aan doet. Niet de organisatoren, niet de UCI, niet de (plaatselijke) overheden.

Massimo Bataille 25 augustus 2020 om 10:19

Ik kan me wel hoop dingen inbeelden die minder corona-proof zijn dan een buffet =D

Maar we moeten nu ook niet te gek beginnen doen ook natuurlijk. Er zijn tig voorbeelden van gezinnen waarbij sommigen besmet zijn en anderen niet. We gaan ook allemaal naar de supermarkt waar iedereen alles kan vastnemen. Het is nu niet dat we allemaal direct besmet zijn dan.
Beetje voorzichtheid is aan de orde, maar je kan ook te ver gaan.

Maillot à Pois 25 augustus 2020 om 10:25

ok, er zijn inderdaad heel wat dingen minder coronaproof dan een buffet :-D

Ik vond het gewoon heel vreemd dat je heel stringente maatregelen oplegt, maar wel met een buffet werkt.
Maar goed, het zal een buffet voor de bubbel alleen geweest zijn, en niet voor andere hotelgasten, als die er überhaupt al mochten zijn, misschien was dat hotel op dat moment exclusief voor het team.

Polleke 25 augustus 2020 om 10:09

Liep afgelopen week (bijna letterlijk) een ploeleider tegen het lijf in een vrij drukke buurt, wel met mondmasker maar ver uit de Tourbubbel waar hij het een paar dagen later over had in de krant…

Panache 25 augustus 2020 om 10:26

Wat een brevet van onvermogen. Incubatietijd niet snappen, anderen beschuldigen van grensoverschrijdend gedrag… En zo’n figuur is dan bondscoach.

Scott Sunderland 25 augustus 2020 om 10:33

Dit lijkt me exit Verbrugghe als bondscoach. Als ze nog twijfelden dan nemen zijn uitspraken alle twijfel weg.

Murcia 25 augustus 2020 om 11:46

Verbrugghe moet naar zichzelf kijken, in plaats daarvan vind hij het nodig om naar anderen te wijzen wat het ultieme zwaktebod is.

Ainu 25 augustus 2020 om 11:52

Ik hoop wel dat ze bij het coke-snuiven elk hun eigen briefje gebruiken.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair