Dylan van Baarle: “Ook na Roubaix was Wout van Aert nog enthousiast”

dinsdag 8 november 2022 om 17:30
Dylan van Baarle: “Ook na Roubaix was Wout van Aert nog enthousiast”

foto: Raymond Kerckhoffs

Na zijn zege in Parijs-Roubaix kreeg Dylan van Baarle van de drie beste ploegen van de wereldJumbo-Visma, INEOS Grenadiers en UAE Emirates – een aanbieding voor de komende jaren. In een interview voor Helden Magazine, dat WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs met hem had, gaat Van Baarle in op zijn keuze voor Jumbo-Visma.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Natuurlijk is het tof als je ziet dat die ploegen om je handtekening vechten. Dat streelt zeker mijn ego. Daar doe je het ook voor”, geeft van Baarle aan.

Na vijf jaar Team Sky en INEOS Grenadiers ziet Van Baarle het als een uitdaging om voor een andere ploeg uit te komen. “Het was zo’n moment van: als ik nu bijteken, dan blijf ik waarschijnlijk mijn hele carrière bij hetzelfde team. Of probeer ik nog ergens anders te kijken wat zij nog uit me kunnen halen? Jumbo-Visma heeft de laatste jaren een traject ingezet waarin je duidelijk ziet dat het in een stijgende lijn zit. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat dit momenteel de beste ploeg in het peloton is. Ik ben benieuwd of zij mij nog beter kunnen maken.”

Volgens Van Baarle geeft een nieuwe omgeving met andere inzichten vaak een impuls. “De werkwijze van INEOS  Grenadiers ken ik inmiddels wel en daar komt voor mij al veel routine bij kijken. Bij Jumbo-Visma heerst bij mij nu een beetje het gevoel van ‘thuis komen’. Van zo’n goed gestructureerde topploeg uit eigen land wil je ook graag onderdeel uitmaken als je Nederlander bent. Ik heb natuurlijk al bij de opleidingsploeg van Rabobank gezeten en daar werkte ik destijds ook met trainer Mathieu Heijboer. Ik ben echt benieuwd wat hij de komende jaren nog uit mij kan halen.”

Foto: Cor Vos

De kern van Jumbo-Visma voor de voorjaarsklassiekers vergelijkt Van Baarle met het QuickStep van vroeger. Van Baarle: “Met mannen als Wout van Aert, Christophe Laporte en Tiesj Benoot staat er een team dat een stempel op die wedstrijden kan drukken. Ik denk dat zo’n sterk collectief mijn kansen vergroot om een klassieker te winnen. Het is immers belangrijk dat je met meer jongens in de finale zit. Bij Jumbo heb je die garantie, want er zijn zeker vijf renners die diep in de finale mee kunnen.”

Is het geen nadeel dat je een plek in de schaduw van de absolute kopman Wout van Aert krijgt?
“Ik zie dat niet als een nadeel. Het belangrijkste is dat Wout niet alleen zit. Dat was het afgelopen voorjaar, buiten de E3 Prijs, wel het geval. De collectieve meerderheid hebben, wordt onze sleutel om die grote klassiekers te winnen. Mijn zwakte is mijn sprint, maar mijn kracht is dat ik weet hoe ik wedstrijden op een andere manier kan winnen. Na Roubaix heb ik met de ploegleiding van Jumbo nog eens gesproken over die rolverdeling. Wij weten dat Wout de kopman is en hij moet mijn komst ook zien zitten. Ook na Roubaix was hij nog altijd enthousiast over mijn komst. Dat geeft mij het vertrouwen dat we samen sterker zijn en dat we die kracht collectief kunnen uitspelen.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

Beer 7 november 2022 om 11:32

Topversterking vanuit Jumbo-oogpunt: Nederlander, nog sterker in de klassiekers, superknecht in het rondewerk… Vanuit van Aert-oogpunt vind ik het overkill. Benoot, Laporte, Van Baarle… ze gaan staan dringen om als eerste weg te zijn en Wout mag afstoppen. Ik vond het evenwicht zonder Van Baarle dan ook beter; maar het zou me ook niet verbazen als het met Van Baarle ook en misschien zelfs nog beter werkt. We gaan het zien!

7
Lowieke 8 november 2022 om 06:44

Idd top voor de ploeg!

Voor Wout zelf… veel kans dat hij wordt uitgespeeld als de sprintoptie en 1van zn ploegmaats er eerder van door rijdt. Dan zit hij gevangen.

1
UrbanSteel 7 november 2022 om 11:35

Gaan we dezelfde taferelen krijgen als met de ploeg Mapei van Patrick Lefevere half / eind jaren 90, met Andrea Tafi, Johan Musseeuw etc. Aanvallen van af ver voor de eindstreep, om maar de eerste te zijn die weg is en de rest in de verdediging moet vanwege het ploegenspel.

3

Van ver af aanvallen werkt toch ook in het voordeel van de ploeg. 1 van de 4 ‘kopmannen’ valt vroeg aan de andere 3 blijven lekker zitten en laten de overige ploegen zich kapotrijden om die ene terug te halen. Lukt dat niet dan heb je als ploeg gewonnen, halen ze hem wel terug dan vuurt er nog iemand van de overige 3 een raket af.

Nadeel kan wel zijn als er iemand wegrijdt en die is niet van Jumbo, dan zullen alle ploegen naar Jumbo kijken om het op te lossen.

0
Marcel de Gendt 7 november 2022 om 12:43

@jachtzeepaardje,
Dat is inderdaad hoe bijv. Mathieu de code van the wolfpack had gekraakt.

Eraan beginnen nog voor the wolfpack uit zijn holletje was gekropen, vaak met als gevolg dat enkel de allerbesten in koers overbleven. En dan was het man tegen man: een ijsbeer tegen een enkele lone wolf ipv de hele roedel.

Als je wachtte tot QS er zelf aan begon, dan zaten ze met een overtal in de finale, en konden ze hun spel spelen.

0
Beer 7 november 2022 om 15:29

Over welke wedstrijden heb je het nu met die ‘code-kraking’?

0
Romāns Vainšteins 7 november 2022 om 16:30

Net alsof MvdP codes kraakt, die schiet gewoon ineens en als vanzelf op hol. In de ronde vanaf 2012 vind je dan een goed parcours als je ervoor gemaakt bent.

-1
Beer 7 november 2022 om 16:38

Kuurne-Brussel-Kuurne waar ze hem terug pakken waarschijnlijk. Welke nog?

0
Lalsacien 7 november 2022 om 20:11

Eneco Tour?

0
Beer 7 november 2022 om 21:01

Eneco, zeker, die moet er bij. Maar onze Michelangelo hier doet het klinken of VDP de één na de andere topkoers naar zijn hand zette door van ver te openen. Niet dus. Bullshit eerste klas. Die rit in de Eneco was geen topkoers, in Kuurne mislukte het vet en was QS niet de rechtstreekse tegenstander. Bij die Tirreno-rit kan je heel wat mitsen en maren zetten. In echte topkoersen/klassiekers is het bij VDP echter vooral veel volgen. Z'n attractiefste vond ik dan nog de Parijs-Roubaix van Colbrelli.

Wat ik met dit alles vooral wil zeggen: zoals Michelangelo destijds Evenepoel continu negatief probeerde te framen, doet hij in positieve zin hetzelfde met emveedeepee. Zo doorzichtig, zo fout, weg ermee.

0
Maillot à Pois 7 november 2022 om 21:45

@Beer
Als we Michelangelo z’n positieve MVDP-bril nu over jouw negatieve MVDP-bril heen zetten, dan krijgen we misschien een neutrale kijk! ;-)
(geen te lang antwoord typen, ’t is maar een mopje)

3
Lalsacien 7 november 2022 om 22:30

Ik vind het antwoord van Maillot à Pois nog niet eens zo gek klinken.

0
Beer 8 november 2022 om 07:16

Ik schrijf nochtans vaak positieve dingen over de fysieke capaciteiten en sportieve prestaties van VDP. Maar die posts vallen waarschijnlijke minder op omdat ze geen 20 haatreacties krijgen zoals mijn kritische posts over (bijvoorbeeld) zijn gebrek aan sportiviteit.

0
Marik 8 november 2022 om 08:31

Jullie hebben het over Michelangelo. Of ik word heel vroeg blind, of ik mis iets essentieels in dit draadje?
Verder vraag ik me oprecht af wat "continue negatief framen" is van de ene wielerflitser en "kritische posts" van de andere wielerflitser. Ik zie eigenlijk geen verschil tussen beide Wielerflitsers, maar dat kan natuurlijk ook door mijn hierboven genoemde aandoening komen.

-1
Romāns Vainšteins 8 november 2022 om 08:39

Jij mist wat. Na een uiterst ongelukkig interbellum als dorpspastoor is de voormalig beeldhouwer ditmaal als Marcel de Gendt beetje bij beetje weer richting zijn oude ik aan het kruipen. Wat op zich goed is want je moet zijn wie je bent, nu nog gewoon de eigen naam er bij en de cirkel is rond.

0
Marik 8 november 2022 om 08:41

Ah dank RV, ik moet zeggen dat, blijkbaar door de duimpjes, de berichten steeds wisselen van plek. Dat maakt het even ingewikkeld.

0
Romāns Vainšteins 8 november 2022 om 08:44

Dat kun je bovenaan het topic aanpassen door oudste eerst te kiezen en dit als (logische) standaard op te slaan. Ergens heeft iemand het geniale idee opgevat om het op duimpjes te rangschikken waardoor de hele discussie/polemiek naar de vaantjes gaat. Over het hoe en waarom staan onbeantwoorde vragen uit op het forum. Vast iets met saai gedoe over klikken.

0
Kopinkas 8 november 2022 om 12:44

@marik @rv (en anderen?)
De draad kwijt geraken op WF, het is bon ton geworden, helaas. Waar is de tijd dat ‘draadloos’ nog iets helemaal anders betekende…
Nu lijkt het me wel makkelijk op te lossen door gewoon geen duimpjes meer te geven (los van de mate waarin je het al dan niet met iemand eens bent).
Even kijken of dat met mijn reactie alvast lukt (je zal het altijd zien…)

0
Lowieke 8 november 2022 om 06:21

Voor Jumbo en Dylan is dit een goede transfer.

Voor Wout betekent het gewoon dat hij net zoals op het wk gevangen zit

2
Mooie Sjors 8 november 2022 om 09:40

Dat hoeft op zich niet. Het gebeurt echt niet altijd dat een renner die als eerste aanvalt, wegblijft. Er rijden nog andere ploegen mee. En dan nog moet je het als aanvaller wel weten af te maken (of solo of in de sprint). Kijk bv. naar Benoot in de Omloop afgelopen jaar, die terugwaaiert op de Muur of Laporte die door Girmay geklopt wordt in Gent-Wevelgem.

In het geval van Evenepoel op het WK bv. weet ik niet of er nog veel andere renners in het peloton rondrijden die zich zo weten los te maken van 25 man om daarna geen sikkepit toe te geven op alles wat er achter komt. Dat zie ik er bij Jumbo-Visma misschien maar ene doen en da’s Van Aert zelf. :)

Komt er nog bij dat bv. de RVV bij uitstek een koers is waar het zo uitdraait dat de besten tegen elkaar strijden om de winst. Dus als Van Aert daar goed is, zie ik hem niet echt in de tang komen te zitten. Parijs-Roubaix is een ander verhaal, maar daar zou ik Van Aert aanraden om zelf zoveel mogelijk vooraan te koersen, dan zit je automatisch mee.

1
Beer 8 november 2022 om 09:50

Ook waar wat je hier schrijft Sjors. Ik denk ook dat van Aert alles wat hij ooit al won (Omloop, E3, Gent-Wevelgem…) met plezier ‘uitdeelt’ (indien mogelijk) aan Van Baarle, Benoot & Laporte in ruil voor full support in de RvV & PR. In die laatste koers moet van Aert zelf maar eens vroeg proberen te shiften en mee zijn. Scheelt ook weer als je later in de wedstrijd pech krijgt. Beter om dan al vooraan te zitten.

0
Mooie Sjors 7 november 2022 om 10:30

Benieuwd of ze bij Jumbo-Visma deze jongen ook naar een nog hoger niveau weten te brengen. Las in een ander interview met Rohan Dennis wel een opvallende quote:

Quote:
“Nee, ik denk niet dat iemand het over gaat nemen van Jumbo-Visma in de komende jaren. Het is een enorm gat met de rest. Jumbo-Visma is een ploeg dat tegen de legale limieten aanzit om al het mogelijke uit de renners te kunnen halen.”

Wel grappig dat hij zelf zegt dat het tegen de ‘legale limieten’ aan zit. :)

1
VerstandOpNul 7 november 2022 om 11:08

Interessante woordkeuze inderdaad.. Zal vast geen verwijzing naar Frits zijn..

1
Het Luipaard van Lent 7 november 2022 om 12:54

Is deze quote ondertussen aangepast? Zie het niet meer in het artikel staan.

-1
Mooie Sjors 7 november 2022 om 13:13

Is uit een ander interview met Rohan Dennis dat ik afgelopen weekend las op Wielerrevue.

Heb de originele tekst eens opgezocht, en dan klinkt het toch wat anders:

Quote:
“I don’t think anyone’s taking over from Jumbo for a while. It’s a huge gap and it’s a team that’s pushing the limit, legally of course, to get the best performance out of all the riders,” he told the British magazine.
9
Draadband 7 november 2022 om 14:21

Tsja, dit toont weer aan dat je vertalingen niet kunt vertrouwen …

1
Handige Harry 7 november 2022 om 20:47

Het probleem is niet zozeer dat vertalingen niet te vertrouwen zijn.
De vertaler lijkt mij een groter probleem,die wil namelijk nieuws creëren in plaats van het interview goed vertalen.
Dit is gewoon roddeljournalistiek.

0
Mooie Sjors 7 november 2022 om 12:17

Voor bv. de RVV hebben ze bij QS toch ook Alaphilippe, Asgreen, Sénéchal en Lampaert, al ligt de kwaliteit bij Jumbo-Visma wellicht nog wat hoger.

1
Wim Kruithof 7 november 2022 om 18:37

Ik vind het een uitstekende zet van Jumbo – Visma, niet alleen als Neerlands uithangbord, maar ook strategisch in koers. Wat hebben zij een enorme groeicurve ingezet. Ik herinner me nog goed dat we in het gehele Vlaamse voorjaar vooral uitkeken naar een ereplaats van Slagter op Waals grondgebied. Verder waren we ongeveer kansloos. Maar kijk nu toch eens…

Quote:
het jachtzeepaardje van Haparanda (formerly known as AspiePatrick)

Ik weet niet welk referendum ik heb gemist, maar waar de f* komt de trend van overdreven lange namen vandaan. Is dit cool, is dit een nieuwe hype? Gaat toch echt nergens over, is mijn bescheiden mening.

1
Michiel 7 november 2022 om 20:17

Wim. Jachtluipaarden en andere dierverbasteringen komen voort uit de tijd dat het Jachluipaard van Numansdorp een niet graag geziene gast was, voor vele niet persé katachtigen hier. Kattig gekrakeel, het werd ze allemaal wat te veel. En besloten 'ze'om hun nicks aan te passen.

Dylan, de dodelijke dromedaris van Monte Carlo

1
Wim Kruithof 8 november 2022 om 07:54

Ok, voelt ietwat sneu aan, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. Misschien word ik gewoon oud…

1
Romāns Vainšteins 7 november 2022 om 10:31

Jaja, Wout is kopman lala maar wanneer van Baarle besluit weg te rijden gaan ze niet rijden erachter natuurlijk.

0
kelderfan 7 november 2022 om 10:53

Dylan is een welkome versterking zeker voor ’t Vlaamse voorjaar.
Leuk dat Wout zo’n stempel mag drukken bij het aantrekken van nieuwe renners.

0
Sjaak P 7 november 2022 om 23:47

Welkome versterking?! Valverde schijnt hem de beste voorjaarsrenner van het moment genoemd te hebben.

0
Marcel de Gendt 7 november 2022 om 11:26

Voor renners zonder sprint is het perfect om er ook iemand bij te hebben die WEL een sprint heeft. Ook al is Wout misschien de absolute kopman, ik denk dat Van Baarle in deze ploeg meer kans heeft om in winnende positie te komen dan bij Ineos. Kan zomaar eens “the new Wolfpack” worden in het voorjaar nu QS toch ook richting grote rondes denkt.

Tenzij ze standaard alle ballen op Wout willen spelen, zoals vroeger bij QS vaak bij Boonen…

0
ChefSpijker 7 november 2022 om 13:02

INEOS heeft dit voorjaar met die jonge jongens (Pidcock, Sheffield, Turner) toch ook een koers als Brabantse Pijl gedomineerd. Tuurlijk een van de minste voorjaarskoersen qua bezetting, maar op die jongens zit nog flink wat groeimarge. In Roubaix maakte INEOS ook een heel sterke indruk tot een massaval op een van de kasseienstroken. Waren mede de initiatiefnemers voor de waaiers. Denk dat je die ploeg zeker niet moet onderschatten voor de komende jaren en dat Dylan daar net zo makkelijk in winnende positie had kunnen komen.

0
Marcel de Gendt 7 november 2022 om 13:15

Als de groeicurve van de jonge mannen zich inderdaad doorzet, dan heb je helemaal gelijk ChefSpijker!

Maar vooralsnog schaal ik het clubje Sheffield, Pidcock, Turner en evt Ganna toch een stukje lager in dan Benoot, Laporte, Van Aert…. Zeker in de zware kasseiklassiekers.

0
Romāns Vainšteins 7 november 2022 om 15:25

Mwoah, bij Ineos lukte het in winnende positie komen ook best aardig en ook bij EF ging hem finales lang niet slecht af. Van Baarle moet het vooral van zijn eigen investeringen hebben en als dat lukt zit hij er gewoon bij en maakt hij kans.

0
edske 7 november 2022 om 13:24

Vreemd dat Quickstep niet geïnteresseerd was, als er toch een top ploeg versterking voor het voorjaar nodig heeft dan zijn zij het wel. Ook het ondersteunen van Eddy in een grote ronde kan wel wat ervaring gebruiken

0
Comments 8 november 2022 om 05:05

Quickstep voelde zelf al aan dat hij niet voor hen zou kiezen.
Ploeg moet enige standing hebben cq niet een te platte préséance hebben .

-1
wielervenn 7 november 2022 om 13:28

Ben benieuwd of Van Baarle ook een belangrijke rol krijgt in het rondewerk of dat de focus vooral ééndagskoersen zal zijn.

0
jappe666 8 november 2022 om 10:20

Ik hoor hier dat Van Baarle en bv ook een Benoot van extra ver moeten gaan openen, zodat Laporte, Tratnik, Van Aert etc in een zetel zitten, maar dat lijkt me net voor de andere topvoorjaarsploegen een zegen.

Quickstep heeft Ballerini, Sénéchal, Asgreen, Lampaert, Alaphilippe,…, Ineos heeft Turner, Pidcock, Ganna, Sheffield, Narvaez, Hayter, Kwiatkowski, Swift,… Die hoeven dus maar een pion mee te schuiven, want ze zijn in principe allemaal sneller aan de meet. Als Van Baarle of Benoot willen winnen zullen ze dus écht de sterkste moeten zijn en moeten kunnen wegrijden van de QS of Ineos-pion, die waarschijnlijk ook maar aan 80% zullen hebben meegedraaid onderweg.

Wordt sowieso een heel interessant voorjaar met zulke sterke blokken aan de start.

0
Marcel de Gendt 8 november 2022 om 13:16

Ik denk niet dat TJV van extra ver moet openen, en zeker niet met het proberen opzetten van een solo.

Als je kijkt naar het procede van QS, dan was dat:
– laat een onschuldig groepje wegrijden
– Spreek een duidelijk punt af waar je de sloophamer gaat vastpakken (liefst op een smalle / lastige plek op het parcorus)
– Ga daar ineens met de hele ploeg naar voren en geef er een lap op
– Je blijft vervolgens over met 5 man van je eigen ploeg, plus wat sterke eenzaten.
– Je gaat je overtal uitspelen

Ik denk dat dit een procede is wat je prima met TJV ook zou kunnen gaan proberen. Enige is dat je wel de ander voor moet zijn om in het overtal te komen. En je moet natuurlijk sterk genoeg zijn. En dat kan inderdaad heel interessant worden met de andere blokken.

1
Romāns Vainšteins 8 november 2022 om 15:11

Jumbo deed exact dit al in de Omloop/E3 en ook in de touretappe waar van Aert solo won. Aankomend voorjaar met van Baarle er bij komt daar wellicht nog een tand bij.
Eenmaal in de finales gaan ze het spel met een wegrijdende van Baarle maar ook Laporte zeker gaan spelen, Benoot schat ik in als de verkeerde man mee zoals JvdB dat bij QS was.

0
jan jansen 7 november 2022 om 16:56

Ook Remco is nog steeds enthousiast.
Hup Remco

-3

Headlines

Populair

Materiaalzone