Dylan van Baarle grijpt WK-zilver aan om dé kassei te winnen

Dylan van Baarle grijpt WK-zilver aan om dé kassei te winnen

foto: Cor Vos

maandag 18 april 2022 om 20:15
Analyse

De zilveren medaille van het WK in Leuven bleek goud waard in Parijs-Roubaix. Juist die tweede plek op de mondiale titelstrijd achter Julian Alaphilippe wakkerde eind september het besef bij Dylan van Baarle aan dat hij in het eendagswerk bij de allerbesten behoort. Die overtuiging werd twee weken geleden nog eens gevoed met een tweede plaats in de Ronde van Vlaanderen. In Parijs-Roubaix zorgde die zelfverzekerdheid ervoor dat hij op de kasseien met de hardste kop van iedereen rondreed.

Afgelopen januari kon ik voor RIDE Magazine Dylan van Baarle een etmaal in zijn woonplaats Monaco volgen. In zijn uppie had hij net de kerstdagen en het nieuwe jaar gevierd. Het risico om naar Nederland te vliegen of familie en vrienden uit Nederland over te laten komen, vond hij vanwege het hoge aantal coronabesmettingen te groot. Zodoende vierde hij de feestdagen met Netflix in zijn appartement in het prinsendom.

Nee, dit was voor hem geen grote opoffering. Het was immers een keuze waar hij voor de volle honderd procent achter stond. Dit moest zijn voorjaar worden. Alles moest wijken om in april in zijn favoriete koersen, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, te scoren.

In het bewuste interview wees Van Baarle diverse keren op zijn karakter. Hij denkt dat hij dankzij zijn harde mentaliteit voor zichzelf het verschil maakt. Altijd wil hij het beste uit zichzelf halen. Bij iedere keuze in zijn leven vraagt hij zichzelf af of hij hierdoor een betere wielrenner wordt.

Daarom koos hij in 2018 ook voor de beste ploeg van de wereld, INEOS Grenadiers. Daar zag hij in de aanloop naar de Tour de France tijdens het trainingskamp op Tenerife hoe hard Chris Froome en Geraint Thomas trainden en besefte hij dat hij nog meer voor zijn sport moest doen om iets te kunnen bereiken. Dat is ook de reden waarom Van Baarle in die periode naar Monaco verhuisde omdat de trainingsmogelijkheden daar veel beter zijn.

Het was in januari al opvallend hoe hij in zichzelf durfde te geloven. Een wijze les van bondscoach Koos Moerenhout heeft dat zelfvertrouwen gesterkt, verraadde hij op de persconferentie na zijn zege in Parijs-Roubaix.

“Iedereen weet hoe moeilijk de aanloop naar het WK in Leuven was, nadat ik in de Vuelta a España bij een val een breukje in mijn bekken opliep. Op 2,5 week voor het WK kon ik niet eens lopen. Desondanks bleef bondscoach Koos Moerenhout het volste vertrouwen in me uitspreken. Toen ik hem met de zilveren medaille om mijn nek na de wedstrijd sprak, fluisterde Koos in mijn oor: ‘En nu moet je meer in jezelf gaan geloven dan voorheen.’ Ik heb naar zijn woorden geluisterd en kijk hier naar het resultaat.”

Koersslimheid
Met vertrouwen alleen red je het echter niet. Het zijn ook de benen die je naar het succes moeten brengen. INEOS Grenadiers-ploegleider Servais Knaven herkent zichzelf qua koersslimheid enigszins in zijn pupil. “Maar”, is Knaven eerlijk, “Dylan is een veel betere renner dan ik was.”

Knaven wijst op de beginjaren van Van Baarle bij zijn ploeg INEOS Grenadiers. De verleiding die veel renners bij het Britse keurkorps hebben is om zich in de uiterst succesvolle Tour-ploeg te rijden, waardoor er veel meer accenten op het klimvermogen worden gelegd. Van Baarle deed dat ook en wist zo ook een bergrit in de Dauphiné in 2019 te winnen. Net als ploegmaat Michal Kwiatkowski besefte hij twee jaar geleden dat hij toch meer een renner voor het eendagswerk dan voor de rondes is. In de trainingen werd sinds de winter van 2021 weer meer aandacht besteed aan zijn explosiviteit voor de klassiekers.

Servais Knaven en Dylan van Baarle – foto: Cor Vos

De geboren Zuid-Hollander is een flyer op de fiets met een zeldzaam mooie stijl. Het talent bij hem is niet meteen aangeboren, maar heeft zich vooral ontwikkeld door het vele werk en het als een monnik leven voor zijn vak. Van Baarle kent zijn sterke punten, maar is zich ook bewust van zijn zwakten. “En zijn motor is zo sterk, zo groot dat hij bij wijze van spreken 250 kilometer lang aan 40 kilometer per uur kan rijden”, aldus Knaven.

Van Baarle kijkt zelf meer bescheiden naar zijn ontwikkeling in de afgelopen twee seizoenen. “Ik heb in mijn loopbaan niet zo’n grote stappen als bijvoorbeeld Mathieu van der Poel en Wout van Aert gezet”, vertelde hij in januari. “Maar ik kom voor mijn gevoel wel stapje voor stapje dichter bij deze grote zege. Ik ben niet de renner met een explosieve versnelling in de benen. Als bijvoorbeeld Van der Poel onderaan de Paterberg aanzet, dan zal ik het lastig hebben. Toch moet ik door tactisch slim te koersen dan alsnog mee kunnen spelen voor de overwinning. Zeker nu het wielrennen de laatste jaren is veranderd en de finales al veel vroeger beginnen.”

Zo schreef hij vorig jaar al Dwars door Vlaanderen op zijn naam na een solo van 58 kilometer. Op het WK in Leuven kwam hij van voren door al op 87 kilometer voor de streep in de aanval te gaan. Twee weken geleden in de Ronde van Vlaanderen kiest hij op 49 kilometer voor de Koppenberg het hazenpad.

In deze Parijs-Roubaix had hij met zijn sterke INEOS Grenadiers-formatie het initiatief eigenlijk al vanaf 210 kilometer voor de streep in handen, waardoor de concurrentie achter de feiten reed en behoorlijk werd afgemat. Vlak voor de meest cruciale 5,1 kilometer van de Hel, de kasseistroken van Camphin-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre, koos Van Baarle op 27 kilometer voor de streep de tegenaanval op de eerder ontsnapten Matej Mohoric en Yves Lampaert. Juist op de twee misschien wel meest vreselijke ‘secteurs pavés’ kon hij zich van dit tweetal ontdoen en vervolgens, naar eigen zeggen, in freestyle naar de finish rijden.

Gelijk van de aanvaller
Parijs-Roubaix is zonder twijfel ook de klassieker die het meest op het lijf van Van Baarle is geschreven. Het is immers het monument waar het gelijk van de aanvaller veelal geldt. Je moet op de stenen van ‘Le Nord’ niet vanuit het defensief maar vanuit het offensief durven te koersen. Zeker wanneer, zoals in de 2022-editie, de wind grotendeels in de rug staat en je richting het `vélodrome van Roubaix jaagt.

De overwinning in de Hel van het Noorden is de kroon op de carrière van Van Baarle. Het was ook nog een van de weinige grote prijzen die nog ontbrak bij INEOS Grenadiers, voorheen Team Sky. Alleen de Ronde van Vlaanderen en de Ronde van Lombardije ontbreken nu nog op het palmares van de Britse ploeg.

Foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

23 Reacties

Koers 17 april 2022 om 20:19

Offtopic, maar dit filmpje wou ik jullie niet onthouden:
https://twitter.com/OutOfCycling/status/1515751597380456448

Das Roubaix he

0
Koers 17 april 2022 om 20:23

Vooruit nog eentje:
https://twitter.com/OutOfCycling/status/1515742240047566850

0
Wheely 17 april 2022 om 20:36

Heerlijk, dat Twitter account is geniaal trouwens.

0
Romāns Vainšteins 17 april 2022 om 21:10

Zou dat bij Laporte mentaal zijn?

0
Turtlehead 17 april 2022 om 22:36

Ik zie een nieuwe challenge voor me voor ‘Tour de Tietema’ : zover mogelijk fietsen met een doorgezakt wiel.
Overigens bizar dat die mecanieker níet door het wiel zakt.

0
Jean Dumas 18 april 2022 om 00:02

Roubaix is de tragikomedie van het leven.

0
Olly 18 april 2022 om 09:06

@koers. Gaaf filmpje.
En ik weet niet of 1 van jullie het ook op hebben gemerkt aan het einde van het filmpje. Maar dat er 2 ploegleiderswagens naast elkaar proberen te rijden daar. Bewijst maar weer dat er na het geval van Quickstep en Flip van afgelopen week niets geleerd is door de chauffeurs.

0
Adorni 17 april 2022 om 21:15

Ik zie Van Baarle nu niet meer richting Jumbo komen. Bij Jumbo is zoals je ziet Wout steeds de kopman, zelfs kopman Laporte reed zich leeg voor knecht Van Aert.
Met winst in Roubaix, 2e in de Ronde, 2e in WK, zijn tijdrit en klimcapaciteiten, die gaat niet voor minder dan 2miljoen per jaar tekenen.

0
Koers 17 april 2022 om 21:38

Afgaand van de salarislijstjes die we zo nu en dan zien denk ik dat ie daar nog wel wat onder zit. Met name ook door het feit dat hij in het eendaagse werk acteert in dezelfde koersen als vdp en wva, en dat betekent dat ie alleen moet aankomen. En dat deed ie vandaag voortreffelijk, maar het probleem zal vaak zijn dat die anderen niets anders hoeven te doen dan in het wiel te zitten.

Mocht hij nog niets getekend hebben, dan zijn dit wel perfecte omstandigheden. Buiten Italië (en de OS) om gerekend zijn het wk/pr/rvv denk ik internationaal gezien wel de grootste koersen. Daar dan 2e/2e/1e rijden doet je salarisonderhandelingen geen kwaad.

0
Jean Dumas 18 april 2022 om 00:04

Hij heeft nu de Kwiatkowski-status bij INEOS, en is nog lang niet klaar.

0
Mwielerfan 18 april 2022 om 09:00

Dat hij van wout en Mathieu wint vandaag, zegt niet dat ie het hele jaar door regelmatig voor winst meedoet. Dat is wel het verschil tussen de absolute toppers en renners als van baarle, asgreen, terpstra eerder etc

0
Alfons Haavers 17 april 2022 om 22:59

Overwinning die er zat aan te komen, maar in alle eerlijkheid voel ik deze analyse weer niet echt. Van Baarle die deze wint omdat hij na het WK ineens zijn eigen klasse heeft ontdekt?

Ik had hier liever iets gelezen over de revival van het voorjaarsteam van Ineos. Na de hoogconjunctuur met achtereenvolgens Wiggo, Froome, Thomas en Bernal ontberen ze in het rondewerk de echte (Sloveense) supertalenten en moeten ze het over een andere boeg gooien.

Hoe komt het dat ze als ploeg voor de klassiekers ineens deze dominantie tentoonspreiden? Had voor mij persoonlijk een interessanter stuk in gezeten.

0
Mystery Rider 18 april 2022 om 04:14

Akkoord – zou ik ook graag een analyse van zien van dat omzetten naar het voorjaarswerk wat eigenlijk vorig jaar als was ingezet met Van Baarle en Pidcock.

Is eerder een artikel voor einde seizoen door Youri als hij punten toekent versus de objectieven van de ploeg.

Alleszins Ineos heel sterk bezig met 18 overwinningen met 12 renners en dan hebben Pidcock, Hart, Thomas, Bernal, Narvaez, Yates en anderen nog altijd geen overwinning achter hun naam staan …

0
Wheely 18 april 2022 om 07:33

De focus binnen het seizoen lijkt inderdaad verlegd, mede dankzij de komst van Pidcock en de dominantie van de Sloveense wonderboys. Het talent zat er al jaren bij Ineos met Kwiatkowski en Van Baarle. De nieuwe lichting met Turner, Sheffield en Hayter werkt verfrissend.

0
Romāns Vainšteins 18 april 2022 om 08:52

Sky wint 3 klassiekers op rij en heeft nog frisse mannen achter de hand voor de laatste 2, dat zou idd beter passen dan ‘na Moerenhouts slaapliedje is Dylan een ander mens geworden’. Het moet weer altijd van de Nederlandse school zijn met die analyses.

0
FDJ 18 april 2022 om 09:23

De analyses van Kerckhofs kunnen me nauwelijks boeien. Aardige man als je hem op tv ziet in een wielerprogramma, maar journalistiek gezien ben ik er amper van onder de indruk. Heeft jarenlang geteerd op contacten binnen en Rabo en met Bruyneel.

Nu zijn de analyses wel erg gezocht. Die vorige week over de keuzes (mvdp had geen keuze door zijn blessure en kwiat is altijd goed in de Amstel) en deze ook weer. Er wordt doelbewust naar toegeschreven om zijn eigen artikel uit de seizoensgids van Ride nog even in de picture te zetten.

Dan denk ik de jongens die Wielerflits groot hebben gemaakt zoals Youri, Maxim etc kunnen dit toch gewoon beter dan de ‘naam’ Kerckhofs.

0
Japiejo 18 april 2022 om 07:43

Leuk stukkie en hulde voor de mentaliteit van Dylan. Maar de analyse dat hij het niet van aangeboren talent zou moeten hebben is wel een beetje onzin. Deze man was vanaf de junioren al een bijzondere. Kon toen al in zijn eentje een hele koers voor het peloton uit brommeren.

0
Mwielerfan 18 april 2022 om 09:01

Won meteen tour of Britain bijvoorbeeld

0
Wheely 18 april 2022 om 09:37

Zekers, liet 7-8 jaar geleden al zien dat het een grote zou worden in het voorjaar, vormde samen met Langeveld een mooi blok bij Garmin/Cannondale. Toen al bijdehand aan het duelleren met Kwiatkowski, nu gebroederlijk ploegmakkers. Niet voor niks bij Sky beland natuurlijk.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/dylan-van-baarle-ik-had-dwars-door-vlaanderen-kunnen-winnen/

0
platteprijs 18 april 2022 om 07:58

Het opvallendste stukje tekst in deze ‘analyse’ vind ik toch wel dat vanwege corona Van Baarle geen familie en vrienden uitnodigt rond de kerst, maar dan wel een paar weken later wel een ‘etmaal’ optrekt met Kerckhoffs …

0
Anton van Valouwe 18 april 2022 om 08:50

Stalkers heb je overal, ze zouden die SBS broer van Merijn Zeeman er op af moeten sturen…

0
Olly 18 april 2022 om 09:14

Persoonlijk volg ik Dylan al van tijdens zijn nieuwelingen tijd. Ik heb mij altijd verbaasd dat dit zo lang geduurd heeft. Hij won het DK tijdrijden door de toenmalig nederlands kampioen bij de amateurs te verslaan (met zijn tijd, hij reed natuurlijk in een andere categorie)
Ik zag later in hem de nieuwe Cancellara. Hij won ook zijn wedstrijden bij de beloftes op dezelfde manier. Door gewoon keihard weg te rijden en de meesten glad uit het wiel te rijden (zìe NK in Limburg, 2012 dacht ik), Hij reed toen overigens al bij Rabo. En vlak daarna tekende hij bij Garmin.
Dit is idd loon naar werken icm vreselijk veel talent en stijl, en dit is niet zijn laatste overwinning in een grote wedstrijd.

0
Kopinkas 18 april 2022 om 19:22

In Brussel, niet ver van Madou hangt een steenoud straatnaambordje ‘Kassei van Leuven’ (voor de Leuvense Steenweg / Chaussée de Louvain). Volgende keer dat ik er passeer zal ik aan Van Baarle moeten denken. Dat is dan alvast één verdienste van deze column.
Verder sluit ik me aan bij Alfons: een analyse van Ineos klassiekersterkte in de breedte graag.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone